A nagy élmény: az idő
„Két esemény közti periódus” – mondja Platón. „A tudatfolyamatok szemléletének formája” –
mondja Kant. „A szomjas ajak és a pohár közötti távolság, ahogy csökken vagy növekszik” – szóval
az, ami a vágy és beteljesülés közt van – Guyau szerint.
„Az időt elgondolni nem tudjuk, csak megélni!” – mondta Bergson.
Ennek a fogalomnak már a lényegében van valami megragadhatatlan, hiszen elsősorban azt tudjuk
róla, hogy fut, száll tova… Nem csoda, ha ilyen természettel a nem egykönnyen meghatározható
fogalmak közé tartozik. S a filozófusok feleletei mellé sorolhatnánk azt is, mit mond a mitológia a
gyermekeit felfaló Kronosról, mit mond a szófejtés, és mit a szociológia az idő fogalmának
kialakulásáról, s mit mondtak eddig a költők az idő múlásáról Anakreontól Apollinaire-ig.
Közbevetőleg: kimondták olyan tökéletes klasszicitással is, mint József Attila, aki egyik négy
sorában a dalok magától értetődő közvetlenségével és Goethe tömörségével mondja el, amit csak a XX.
század embere tudhat az időről, a mennyiségi és minőségi változásról, s arról a harmóniáról, amely
ennek a változásnak a felismerésével jár.
Közeledik az én időm. Ha már |
ennyi a kín, világot vált valóra – |
én nem csalódom – minden szervem óra, |
mely csillagokhoz igazítva jár. |
|
Hogy is ne volna ilyen izgalmas az idő, amikor a csillagok járása és szívünk dobogása, születésünk
és halálunk, a növekedés és az öregedés, az utazás és a börtön, a haladás és a maradiság mind-mind
szembeötlően az idővel kapcsolatos dolgok.
Vagy gondoljunk a történelemre, amelyben hol „kizökkent az idő” – Hamlet panasza szerint –,
és ekkor lesz Dánia: börtön, hol pedig elérkezik az idők teljessége, amikor – Petőfi tökéletes
meghatározása ez a forradalomról – „százados mulasztást visszapótol egy hatalmas óra”.
És az irodalomban!
Az eposz, a regény, a dráma egyre csak az idővel birkózik: sűríti és oldja, követi és játszik vele.
De talán egyetlen műfaj sem kapcsolódik annyira az időhöz, mint éppen a film.
A film, azaz a mozgókép vonzóereje éppen abból fakad, hogy egyszerre mozgó is meg kép is. A
valóság tükrözését össze tudja kapcsolni egy szokatlan intenzitású időélménnyel.
Van néhány nagy regény, amelyben úgy élvezem az idő múlását, mint csónakban, ha Tahitól
csurog az ember Szentendre felé. Az idő szinte megáll, de megindulnak a dombok, a házak, a fák…
egy asszony mos a parton, utánunk néz, s már eltakarja a fűzfa.
Ölébe vett minket az idő. Minden elmúlik, csak mi nem, akik együtt megyünk az idővel.
Ez a legnagyobb biztonság.
…Fekete zubbonyos, szőrmekucsmás lovasok itatnak egy patak torkolatánál. Kutuzov előőrsei.
És a váci vonat messzi füttyjelére most valahol egy szalonban összerezzennek… „Hol van Anna?”
Cárokat és Napóleonokat, gárdatiszteket és szenvedő asszonyokat vet ki partjára a regénybeli idő.
Ott hamarosan az elmúlás martalékává lesznek. Ezért nem illik regényben előrelapozni, mert csak
gyorsítod amúgy is oly rövid sorsukat!… S mi pedig, akik a regény folyamában sodródunk, véljük:
megállt velünk az idő, bent vagyunk az idő méhében, s majd csak az utolsó lapon zökken velünk a
csónak neki a partnak, ahol aztán oly vészes gyorsasággal tűnünk el mi is tolató vonatok közt,
csatazajban vagy egy fűzfa alatt. Éppolyan gyorsasággal, mint a regényhősök.
Giraudoux egyik darabjában azt kérdik: mi a végzet? – s így felelnek rá: a végzet meggyorsult idő.
Nem ismerek ennél tökéletesebb meghatározást. Ez visz közelebb a dráma lényegéhez. Mert itt
van a titka a cselekménynek is, a feszültségnek is, és annak is, amit úgy mondunk: a jellemek kibontása
és sorsuk beteljesedése.
A nézőtéren az első csend – amikor nincs köhögés, és nincs székrecsegés – rendszerintakkor áll
be, amikor a közönség észreveszi, hogy a hős „vesztébe rohan”, avagy „lejtőre került”, illetve a hőst
„elkapta a gépszíj”, „hajtja a szenvedély”, vagy amikor éppen megmoccan az a kis kő, amelyből az
omlatag terepen látnivalóan lavina lesz.
A dráma cselekményében azt éljük át, hogy a különféle akcióknak mi a summája, azt a gyorsuló
végzetet, amely beteljesedik az időben.
A királynő mulatozik a merániakkal. Ottó nő után jár. Tiborc lopni indul és sír, a békétlenek
békétlenkednek, a nagyúrnak szikrát okád a vére, a király meg valahol háborúzik… Mindez együtt:
egyetlen tragédia összegeződő menete, s az egyes akciókon túl felsejlik – mintegy új szereplőként – az
a végzet, amely itt Gertrudist, Bánkot, Melindát, Endrét egyaránt földhöz fogja verni. Úgy is
mondhatnám, a drámában már az integrálódott idő számít, az egyéni akciókból végzetté sűrűsödő idő.
Gondoljunk csak a Csehov-darabokra: a Három nővérre, a Cseresznyéskertre: egy társadalom
egyetemes elmúlásának vagyunk tanúi. Mintha csak egy homokóra pergetné szemeit a színpadon.
Minden megállni látszik, csak az idő nem. Az álmodozásoknak és a téveteg akcióknak összege: épp
a feltartóztathatatlan elmúlás. S ez gyorsabb, mint a szereplők élete folyása, ez az elmúlás még a
legöregebbik szereplőt is utoléri, elevenen kerül még az is koporsóba, mint a Cseresznyéskertben a vén
lakáj.
A sok renyhe, ellustult, ábrándos élet mögött ez a szapora kopácsolás méri a dráma végén, hogy
milyen frissen jár az idő.
Az idő általában éppolyan objektív a drámában, mint a rezonőr.
Nem csoda, hogy Shakespeare rezonőrként lépteti fel az időt, a Téli Regében, ahol az Idő:
eseményeket kommentáló kórus.
A dráma hősei hol észlelik, hol nem, hogy benne vannak a sodrásban. Hol bevallják ezt maguknak,
hol tagadják. Ez a kettősség gyakran jellemző azokra, akiknek sarkában a végzet: egyszerre dermesztő
fényben látnak mindent, s aztán belevakulnak, épp e látványba. A luciditás és a vakság könnyen együtt
jár a drámában, mint például Oidipusnál, aki szenvedélyesen nyomoz önmaga után, mert mindenáron
tisztán akar látni, és tisztánlátásáért fizikai vaksággal fog fizetni.
Vagy hogy vígjátéki példával éljünk, az úrhatnám polgár pontosan tudja, fillérre, hogy mennyi
kölcsönt adott a grófnak, soha vissza nem adásra, de azért ad neki tovább, számolatlan…
Erre szoktuk mondani, hogy a hőst „elvakítja” a szenvedély. Vakságából pedig rendszerint az
következik, hogy minden tettével, akarva-akaratlan a kimenetel gyorsítását szolgálja.
Vannak, akik nem bírják ezt a gyorsulást. A gyengébb idegzetűek. Mint például Ophélia és
Melinda, akiket elméjük rövidzárlata jótékonyan kikapcsol az utolsó menet fokozódó hajszájából. Hogy
ez számukra is mennyire időélmény, világosan mutatja, hogy a dráma vészterhes agitato- tételében ők immár csak dalolgatnak: átlendültek egy olyan világba, ahol nem érzik az időnek
idegtépő gyorsulását, ahol számukra megállt az idő, mint egy lírai dalban. Ők kilépnek a robogó
gyorsvonatból virágot szedni. Nem ér a nevük. Összetörnek.
Mi a végzet? A meggyorsuló idő.
És akkor mi az élet?
Talán a lelassított végzet, ahol üresjárat, unalom, alvás, megszokás és közöny lassú égésre ítéli
az esedékes katasztrófákat.
A mindennapi élet úgy őröl, mint az isten malmai. Lassan.
A dráma gépezete pedig úgy jár, mint egy ördögmotolla. Vagy ahogy az Oidipus-dráma modern
francia változatának címe mondja: „machine infernale”.
(A 30-as évek filmjeinek mindent túlélő stílusában)
Postakocsi, benne ül a hősünk, kocognak a lovak. A kocsis mellett a trombitás ráérősen fújja.
Vágás. Az üldözők, valahol messze, lóra kapnak. Hajrá! Vágás. Lovakat vált a postakocsi. A kocsmáros
akadékoskodik. Hősünk közben a szép csaplárnéval enyeleg. Vágás. Az üldözők lovainak patái alatt
csak úgy röpül a föld… Vágás. Egy kanyarodóban valaki felhúzza a puskája kakasát. Feltűnik az első
üldöző. Lövés!
…És így tovább. Az eseményeknek ez a képlete csak filmben érvényes, és igen sok film él vele.
Mi ez a képlet?
Mindenkinek van valami célja, mindenki igyekszik feléje, különféle gyorsasággal. Minden egyes
akciónak észrevehetően más a tempója. S ezekből az állandó tempóváltásokból alakul ki a film ritmusa.
A leggordiuszibb csomót, az egymásba gubancolódó életet tárja fel a film, szálat szál mellett,
ahogy gombolyodik, gyorsabban vagy lassabban a párkák guzsalyáról.
Az az érdeklődés, amely a moziban szép egyetértésben összehozza az igényes és a kevésbé igényes
nézőt, nyilvánvalóan nem abból fakad, ami a filmekben irodalom. A bestsellerekből készült sikerültebb
filmeket megnézi az is, aki finnyásabb, hogysem regényben olvassa őket. És a Vörös és feketét viszont
megnézik azok is, akiket eluntatna különben Stendhal műve.
Persze, sok oka van annak, hogy a film általában szélesebb körű érdeklődést kelt, mint amekkorát
a benne levő irodalmi mag keltene – könyvben. A sok ok közül egyet hadd említsek: a film vállalkozott
rá, hogy szemünk láttára elemezze, miféle akciókból szövődik össze egy-egy esemény. Anatómiai
leckét ad az életről, menet közben, az izmok mozdulásáról. Valahogy úgy, ahogy József Attila a Duna
sodrában meglátta a habok ütköző erejét.
S talán nem vetem el túlságosan a sulykot, ha azt mondom, hogy a modern ember számára a
társadalomban ütköző erők analízise – pláne mozgásuk közben – legalább olyan izgalmas látvány, mint
volt valamikor a polgárság számára a lelki jelenségek analízise.
Nem véletlen, hogy az évszak és az időjárás szinte soha el nem hanyagolható körülmény egy film
megcsinálásánál. Hiszen a csillagok és a meteorológiai jelentések periodikus változásai tanítottak
kezdetben az idő múlására és mérésére, s ezek belejátszanak ma is minden időélménybe.
Ezért nem szakadhat el ezektől a film.
Talán ezzel függ össze: mostanában a legtöbb film befejező képében a hős beleolvad egy
kozmikusabb képbe. A filmek utolsó képe ritkán műtermi felvétel. Rendszerint „külső”. A szerelmesek
nekivágnak a világnak, gyalog, lóháton vagy vonaton. Avagy a nő eltűnik a sötét éjszakába. Avagy csak
a felhőket látjuk, ahogy szállnak elfelé. Vagy egy víztükröt, elülő hullámokkal…
A hősök túllépnek a horizonton.
Kronos megint felfalta gyermekeit. Egyszóval: múlik az idő.