Nagy szó, nagyobb szó

1971. augusztus

Nagy szó, ha felfedezzük és elismerjük, hogy Tamási csinált valami olyasmit is a színpadon, mint Lorca vagy Shéhadé, Karinthy Frigyes, mint Ionesco, hogy Sarkadi utolsó műveire később szépen rárímeltek a 68 májusi párizsi diákmanifesztumok, hogy páresztendős várakoztatás után nyugodtan bemutathatjuk Vészi Don Quijotéját, hiszen közben kiderült, hogy Dürrenmatt is ír – vagy írhatna – ilyesmit…

Igen ám, de ha az úgynevezett „világirodalomban” nem születik meg a mienkével párhuzamos jelenség, mely az utólagos elismertetés sugarát vetheti a magyar kezdeményre? Akkor mi van? Ha nincs Vámos Rousseau, hogy vele – nem is nagyon indokoltan, de opportunistán – érvelhessünk Csontváry jussáért? Ha ebben a kis országban olyan remekművekkel kerülünk szemközt, melyeket nem tanít megbecsülni az, hogy másutt elismert remekművekhez foghatók?

Nagyobb szó volna ezeket is észrevenni. Tamási játékaiban azt, ami nem fogható Lorcához. A Szentkuthy prózában nemcsak a joyce-i, hanem sokkal inkább a Joyce-on túli elemeket is. Móricz géniuszát, mely sokat emlegetett anakronisztikusságában is irigylésre és bámulatra méltó jelenség lehet a század legnagyobb prózaíróinak a szemében is. Vagy éppen a magyar szellem történetének ama komplex csodáját (Rousseau-ig kéne visszamenni előképért), amelynek neve Veres Péter volt.

Ma is mennyivel könnyebb volna Ady nagyságát dokumentálni – a magunk szemében is –, ha a harmincas években esetleg akadt volna egy átütő tehetségű francia költő, aki elvetve a magát folyton túlélő klasszicizmust meg a presziő játékosságot – amitől a francia költészet máig is koldul –, új idők új dalaival akart volna betörni Calais-nál.

 

Az előbbihez

1971. augusztus vége

Most olvasom Király István cikkét a legutóbbi Kritikában. Egyik passzusában örömmel fedezem föl, milyen jól és világosan fogalmazza meg, ami bennem – mint az előző jegyzetben is – csak füstölgésekként csapódik le.

Hadd idézzem itt – mert kevés nemzeti betegség követel sürgősebb gyógyítást, mint a velünk született színvakság az autonóm értékeinkre:

„Ady nem megkésett szimbolista, Móricz nem valamifajta provinciális naturalista, s Babits nem a Parnasse kései epigonja, de mindhárom úttörő egyéniség Apollinaire, Gorkij, Eliot jogos kortársa, a kor szintjén álló, alkotó művész volt. Az irodalmi elmaradottság hamis legendáját a précurseur-jelleg igaz tételével kellene véleményem szerint végre felcserélni.”

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]