Mucius Scaevola
Lovon vagy az apostolok lován, delizsánszon, négyökrös szekéren vagy az Orient
Expresszen – nem esik nehezünkre elképzelni a költőt: Balassit, Csokonait, Petőfit, Adyt…
Európa „messze-messze” országaiért Babits is mint jussáért perel. A költő-biennálék
szaporodása manapság arra vall, hogy lehet építeni a költők vándortermészetére. De nemcsak a
költőket, a filozófusokat is könnyű elképzelnünk – a régieket szamaragolva, a
legmodernebbeket a nemzetközi repülőtereken – magukhoz illő vitázó társaságot keresőben.
Szent Tamással, Erasmusszal, Descartes-tal, Leibnitzcel Európa egymástól messze eső pontjain
randevúzhattak kortársaik. Sartre-ral én kétszer találkoztam: egyszer Helsinkiben s egyszer
Kairóban, ahonnét – ugyan hova máshova? – épp Izraelbe indult. Lukács Györggyel Genfben
ismerkedtem meg. Jaspersszal is és később Marcuséval is ott. Lacroix-val Visegrádon vagy
Velencében, már nem is emlékszem, mert találkoztam vele itt is, ott is. De egyikükkel sem
szülőhazájukban. Véletlenül sem.
A regényírók között is – bár a prózaíráshoz kell talán leginkább az egy helyben
megülni tudás tehetsége – mennyien vannak, akiket a kíváncsiság, nyugtalanság, kalandvágy
utazni hajt. Stendhaltól Hemingway-ig. Vagy említsük Krúdyt, Móriczot, Remenyiket, Déryt?
A drámaíró az egyetlen, aki legszívesebben úgy élné le életét, hogy bár el se kéne
mozdulnia soha – ha egyszer meglelte – a maga színházának szomszédságából. Ha onnan
elmegy, annak már száműzetés (vagy önkéntes száműzetés) jellege van. Mint Aischylos utolsó
útjának Gelába, mint az ifjú Molière kényszerű vándorszínészkedésének, mint Shakespeare és
Katona hazatérésének Stratfordba, Kecskemétre. Ahol aztán – „a többi néma csend”.
Amikor először útnak indultam, nem sok okom lett volna itthon maradnom. Hiába
vallhattam a magaménak a Nemzeti Színházat. Már mentünk bele a háborúba.
Amikor aztán másodszor, 1963-ban, tizenöt évi egy helyben ülés után megint útra
indulhattam, jóval inkább lett volna okom az íróasztalom mellett maradni. Új drámai formákat
próbálgattam éppen.
Megérte-e, hogy azóta gyakran útra keltem? Ezt a kérdést sokszor nekem szegzik.
Végtére is mi az, amit egy-egy útról a drámaíró magának hazahozhat? Lehet-e más is
olyan szerencsés, mint Claudel, aki Távol-Keleten töltött évei során gazdagította drámaírói
fegyvertárát?
Talán igen.
Indiából jöttem haza úgy, hogy – éreztem – figyelemre méltó tanítást kaptam az indiai
művészettől és filozófiától arról, hogy az emberi jellemek voltaképpen lezáratlanok. Hogy minden jellem őrzi magában a potenciális végtelenséget: mindenki minden
lehet, akár önmaga ellentéte is.
De végtére is, nemcsak a magunk hasznáért utazunk. Még csak nem is mindig a
magunk nevében. Hanem azokért és azok helyett is, akik nem kaphattak lóra, vonatra vagy
repülőgépre. Körülbelül úgy, ahogy Kertbeny Károly utazott Petőfiért, Domby Márton
Csokonaiért. Utazóként utaztak, magyarán: vigécként. Van-e szebb értelme egy útnak annál,
amit Domby leír?
„…Párisban vólt gyönyörűségem 1807-benn a Seine partján a Hóld világánál némely
ott lakó felvidult magyaroktul, sőtt a Magyar Dallba szeretett Francziáktól danolni hallani
Csokonaynak a Csikó bőrös Kulatshoz írtt Énekét, a mi azolta többször megesett.”
Mint a középkori királyok, összecsukható kis útioltáraikra festett szentjeikkel, mint az
angolok sajátos civilizációjuk kelléktárával, mi magyar irók így kelünk útra hét évszázad
magyar verseinek a kollekciójaival. Ezzel vagyunk mi otthon bárhol a világon.
Trianon után élt Párizsban egy kép a búsmagyarról. Ül a kávéházban, és a
márványasztalra térképeket rajzol. Hazája térképeit. Úgy is hívták a magyarokat: térképes
emberek.
Ma inkább poétás embereknek hívhatnának minket. Ülünk a kávéházban, verseket
idézve, dúdolva, szavalva, próbáljuk szépségüket megmagyarázni, ügyetlen nyerseséggel
fordítgatva, s közben fogadkozunk: je vous jure que c’est beau!
Az ítélkező ízlés serpenyőjébe mi mást dobhatnánk oda, mint efféle becsületszót,
hiszen ami magyarul szép, az a legtöbbször imponderábilis.
Egyszer nagyon meg voltam akadva egy ilyen lefordíthatatlanul szép verssel.
– Esküszöm, hogy gyönyörű! – csak ezt hajtogattam.
S hogy ez nem üres szó, a nagyobb bizonyság okáért az égő cigarettát a bal kezem
fejére nyomtam, ott oltottam el.
Ott is a nyoma.
Ez volt az esküm. Vagy inkább az eljegyzésem.