Szegény szörnyek
Uccello képe előtt. National Gallery.
Szent György vágtatva jön, hogy leterítse a sárkányt, és kiszabadítsa Angelikát.
Milyen elragadó ez a Szent György, ágaskodó fehér lován, maga talpig ezüstben – s milyen
rusnya a sárkány, csámpás lábával, denevérszárnyaival…
Vajon melyikük szereti jobban Angelikát?
Uccello képén Szent György lándzsája egyenest a sárkány jobb szemébe fúródik. A
sárkány másik szeméből kiolvasható a vád, de lehet, hogy mondja is, elkeseredetten, csattogó
fogakkal, vérét köpve:
– Idejöttél elvenni az én Angelikámat, s én most megdöglök érte.
Angelika kecsesen és derűsen áll a Szörny mellett. Mint aki már Szentgyörgynének
tekinti magát. A Szörny most még ordít, csapkod a farkával, de nemsokára kiadja páráját, s
elterül itt a barlang előtt, mint egy kifordított, nagy zöld esernyő.
Angelika rabságának vége lesz.
Rabság?
Persze, hisz Angelika csuklóján most is ott az a vékony lánc, amelynek másik vége a
sárkány nyakán van. Ez a kis lánc kétségtelenül a rabságot jelképezi, csak azt nem lehet
pontosan tudni, hogy kinek a rabságát. Mert ez a lánc, amellyel össze vannak kötve, éppúgy
lehet póráz is. Ezen vezetgeti Angelika a fenevadat. Ezzel viszi őt sétálni. Meg a bevásárló-körútjaira, ha múzeumzárás után kimentek még a Piccadillyre. Ilyenkor a Sárkány fizetett.