Egy hazai kudarc emléke
A tévében ma este itt Tarkovszkij filmjét adják: a Rubljovot.
Hogy a néző jobban érthesse a filmet, a mai Corriere della Serában nagy tanulmány –
ezúttal még és már nem a filmről, hisz írtak róla eleget, s majd holnap megint írnak róla – most
csakis a film hőséről, a festő Rubljovról. A milánói Állami Egyetem szlavista professzora írta a
cikket: Amit a nagy orosz festőről mindenkinek tudnia illik. Hogy mikor élt, kitől tanult, mik
maradtak meg tőle, mi a jelentősége stb. Meg hogy ő volt Fra Angelico keleti testvére – ezt is írja.
Hát igen…
Egy ilyenfajta világraszóló sajtóvisszhangot reméltem én egyszer megszólaltatni
Csontváry hírének-nevének.
Háromnegyed százada már, hogy esedékes volna beiktatni őt helyére: a XX. századi
művészet legnagyobbjai közé.
Ez annak idején se, azóta se történt meg. (Itthon az akadémizmus rejtette véka alá az ő
világosságát, s ahol pedig a nagy művészeti piacok, tőzsdék és kiadók vannak: forgalomban levő
Csontváry-képek híján senkinek semmiféle érdeke nem fűződött hozzá,
hogy felfedezze ezt a magyar – és minden művével Magyarországon maradt festőt. Felfedezésére
ösztönzés – bár mehetett volna a nagyvilágba – Magyarországról sem jött…)
Hetven-hetvenöt éves mulasztást a művészettörténetben visszapótolni, bármekkora
zseniről legyen szó, óriási apparátust igényelne. Külföldi reprezentatív kiállításokat. Monográfiát
és repróalbumok külföldi kiadását, a hazaiak mellett. Mit még? A Csontváry-kutatásban érdekeltté
tenni idegen művészettörténészeket is. Felállítani – de Budapesten! – a Csontváry-múzeumot.
Meghívni Pestre, Csontváry nézőbe, a XX. századi művészet specialistáit.
Ehhez egyelőre se szív, se pénz, se ember.
Ezért gondoltam a filmművészetre. Amelynek minden valamennyire is érdekes, eredeti,
modern alkotása nagy publicitást kaphat, nem is csak a mozikban és a filmfesztiválokon, hanem –
ráadásul – a világ minden lapjának tágterű mozioldalán, kritikákban, ismertetésekben. Utána: a
közvélemény legszélesebb rétegeiből jöhet aztán az érdeklődés, amely kihajtja a kiállításokat is, a
monográfiát is, a poszterokat is.
Ez volt a terv.
Egy ilyen lavina reményében indítottam útnak egyszer egy forgatókönyvecskét: Cédrusok
az árverésen.
A második kőnél elakadt.
Mennyi is? – Tíz-tizenöt éve.