A film csodája

Párizs, 1970. nov.

A fiatalokkal – (kivéve azokat, ők kevesen vannak, akik irodalmárok) – a fiatalok nagy részével itt nemigen lehet versekről beszélni. A társadalmi kérdések érdeklik őket s a társadalmi kérdéseket feltáró filmek.

Mindez eléggé természetes. Hisz a film látványos, a film direkt képet adhat a társadalomról, elmehet a cinéma vérité-ig…

Csakhogy.

Csakhogy egy vers létrejöhet az uralkodó hatalomtól függetlenül. A költő bezárkózik a szobájába, s megírja a versét. Aztán felolvassa a barátainak. Kéziratban terjeszti. Még ki is nyomtathatja, a maga költségére.

A költő tehát létrehozhatja a művét anélkül, hogy legkisebb kompromisszumot kéne tennie.

A fiatalságot itt mégse érdekli a költészet. Szuverénül nem érdekli.

A film érdekli. A társadalmat alapjaiban megrázó film. A fennálló társadalmat gúnyoló, bíráló, tagadó film. Ez igen! Jöjjön a világ bármelyik országából…

Holott filmet éppúgy nem lehet megvalósítani a tőke, az uralkodó csoportok közreműködése nélkül, mint ahogy autósztrádát nem lehet építeni, vagy űrutazást nem lehet csinálni. De a fiatalok tudják, hogy mégis mindig vannak nonkonformista filmek.

 

Egy magyarázat a fentebbi csodához

Ezt abból az alkalomból jegyeztem föl, hogy Elio Petri filmjéről beszélgettünk, a Minden gyanú fölött álló állampolgár-ról, s arról, hogy ez a vadul és kajánul rendőrségellenes film hogyan is jöhetett létre, hiszen e filmhez a rendőrség látnivalóan statisztált. Itt azt mondják, hogy a rendező két forgatókönyvvel dolgozott. Az egyiket, az igazit, titokban tartotta. A másikat mutogatta, ebben a rendőrségi jelenetek ugyanazok, de úgy voltak összerakva, hogy a rendőrség apológiája csendüljön ki belőlük. Ez a könyv persze csak fal volt.

Az emberi léleknek félelmetes ambivalenciáit feltáró film rendezőjéről könnyen fel tudom tételezni ezt a kis skizoid taktikát.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]