Tolnay: Estella

Az Ők tudják mi a szerelem

a Bartók Teremben

 

A harmadik csengetést Tolnay öltözőjében várom.

– Mindig szerettem volna eljátszani a mamámat – mondja.

– Most talán sikerül.

Ahogy itt ül, fekete ruhában, ősz hajjal, apró kis öregasszony, saját nagymamájának látszik inkább.

Rágyújtunk. Meghat, hogy mennyire remeg a keze.

Nekem csak a gyomrom remeg.

Tolnay tréfálkozik:

– Mióta meglátott ezzel a fehér parókával, G. M. is udvarolni akar.

Aztán kodeint vesz be. Pohár nincs. Idő nincs keresni. Erre a vízcsap alá hajol, úgy iszik. Az egész arca csupa víz. Egy törülközővel gyorsan letörli arcáról a vizet, s bele se nézve a tükörbe, szalad a színpadra.

Az ügyelő most csengetett.

Mire a helyemre kerülök, már megy is fel a függöny. A színpadon ott ül Estella, a hetvenéves öregasszony, úgy, mint aki már nem vár semmit az élettől. Olvas. Felnéz.

A nézőtéren végigzsong a suttogás: Nézd, milyen tökéletes a maszkja.

Egy szem festék sincs rajta. Ezért mosakodhatott, törülközhetett a harmadik csengőszóra. Feltett egy fehér parókát, s ez elegendő volt neki, hogy most, ahogy könyvéből felnéz, és a kandalló tüzébe bámul, egyetlen szó és gesztus nélkül is, festék és rizspor nélkül is ideidézze a színpadra azt a Duboeuf Estellát, aki ifjúságának régvolt kalandját egy félszázados polgári tisztesség alá temette, s most már csak azon tűnődik, vajon a lemorzsolt hatvankilenc év után mit hozhat neki ez az év, a hetvenedik…

– Nézd a Tolnayt, már a maszkja is milyen tökéletes – suttogják.

A maszkja, ami nincs.

 

1959. december 6.

 

(Folytatás)

A nagysikerű bemutató után hamarosan hatóságilag bezárták a Bartók Termet, a tűzoltóság (belügy) megállapította, hogy egyfelvonásosok játszására alkalmatlan, s ezzel megszűnt színpadon az Ők tudják mi a szerelem – egészen 1993 áprilisáig. Akkor ugyanazok folytatták. Közben egy-egy tévéfelvételt csináltak. Mintegy kontrollvizsgálatként.

 

1993

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]