Márai Sándor és az őt blamáló magyar hölgyolvasói

Nemrég ötlött szemembe Karinthy Ferenc posztumusz naplójában. Ott először. Hogy Márai végzete a provinciális magyar hölgyek voltak. A postáskisasszonyok. A jegyzőnék. A papnék. A széplelkű baronesszek. Nem mintha a szelet csapta volna nekik. Mint a Krúdy-hősök. Márai nem volt szoknyapecér. Rosszabb, rosszabb… Márai nekik írt.

Márait Karinthy azzal intézi el, hogy „38-ban vagy mikor átment a zsidó Újságtól a keresztény, konzervatív Pesti Hírlaphoz, és kezdett a vidéki postáskisasszonyok szája íze szerint írni”.

Karinthy ennek a fordulatnak a kritikai következményeivel magyarázza Márai emigrációját – menekülését a nagy lebőgés színteréről – és ezzel magyarázza nem csillapodó haragszomrádját Illyéssel és az odahagyott hazával szemben. (1968 karácsonyán elmélkedik ezen Karinthy, New Yorkban. 30 évvel az után az ominózus pálfordulás után. S most már ennek is közel 30 éve, Karinthy feljegyzésének. Lehet, hogy újabb 30 év múlva az én jegyzetemre is reagál valaki. Így dacol a mulandósággal a magyar irodalom.)

Hamar elfelejtettem volna ezeket a rossz útra vivő postáskisasszonyokat, ha ugyanaznap nem olvasom Esterházy Péter heti feljegyzéseiben, hogy neki meg mi a baja Máraival. Ő is a vidéki magyar úriasszonyoknál lyukad ki. Az ő szemében is provinciális hölgyolvasóinak feneketlen rajongása kompromittálta Márait.

Esterházy szövege bár magasröptűbb, de kevésbé volt meggyőző Karinthy pletykás odamondásánál. Egyrészt, mert ÉS-beli cikkében a legjobb mondatok épp a Máraiból merített vendégszövegek voltak. Mondhatni: pávatollakkal írt arról, hogy nem szereti a pávát. Másrészt azért sem, mert nemcsak Márai stílusát a vidéki magyar úriasszonyok, hanem Esterházy ellenszenveit is kompromittálják a flott szövegen átütő szubjektív elfogultságok, amelyek csak reá tartoznak. (Nagy művekben tiszteletet parancsolhat az impulzust adó tragikus komplexus, de „egy kékharisnya feljegyzései” poénjai között…?)

Be kell vallanom, nem is Márai bántását vettem zokon, hanem a vidéki magyar úriasszonyokét. A Nyugat-nemzedék – ez a világ csodája – vidéki magyar úriasszonyok kotlós-szárnyai alól röpült föl. Azok a Hajnalkák, azok az Édesek, az a szegény idősb Kosztolányiné, aki Szabadkán csak egy dalt zongorázott, fiukba megváltó emberséget, egyetemességigényt, művészi ambíciót oltottak, és nem esett nehezükre a hazaküldött verseskötetek legmélyebb üzenetét felfogni… A mindenki által szeretve tisztelt Csehov-hősnők unokahúgaival és nénjeivel volt tele a magyar vidék. Barta Lajos nagyon szép színdarabban áldozott ennek a lélekrokonságnak.

Esterházy szövegét is elfelejtettem volna Márainak és a vidéki magyar úriasszonyoknak egymást kölcsönbe-kompromittálásáról, ha most – és sokkal komolyabb formában – nem fogalmazná meg ugyanezt a tételt Gábor Miklós is, a magyar prózának ez a bámulatos mestere, most kiadott 1954-es naplójában. (Egy csinos zseni)

S ő az, aki köntörfalazás nélkül utal arra is, hogy Márai és a vidéki magyar hölgyek összeboronálása világnézeti pörpatvarrá válhat.

„Micsoda komédia! Ezt a Márait sose tudtam én szeretni. Mindig túl szép volt nekem minden mondata, túl elegáns az őszintesége, túlságosan testre szabott a bölcsessége, túl jól állt neki minden, afféle ÚRIASSZONY OLVASMÁNY-nak tartottam mindig, amikor még eszembe se jutott, hogy egy ilyen közömbös ítélet egyszerűen ízlésem automatikus működése.”

A költészet ösztökéi közül – Sappho, Catullus és Dante óta – nem rekeszthető ki az Eros. A múzsa csókol. Kit szájon, kit homlokon. A prózaíráshoz is kell ihlet, de még mennyire, a prózaírás robotjához. A Múzsa hozzá: rendszerint a leendő olvasó. Vagy olvasók. Rájuk gondol íróasztalához láncolva, s az ő szívüket szeretné megejteni a novellák és regények írója. Így születtek meg az irodalom BEFOGADÓJA (találó szó!) szerepében: HONUNK SZEBBLELKŰ HÖLGYEI. Nekik írni: általuk befogadva lenni…

Kezüket csókolom!

 

Még egyszer azok az áldott (átkozott) vidéki asszonyok

Megint egy Napló. Az Illyésé. A legbaljósabb esztendőből. 1943. Szombathelyivel találkozik, a vezérkari főnökkel. „Anyámról beszél, majd saját anyjáról, milyen értékes bensően tartalmas lények voltak ezek, tárgyi intellektualizmus nélkül is. Szeme megnedvesedik – mialatt kinn állnak a tábornokok és Karkovnál a harc, gondolom. Hogyan lehetne a földkérdés megoldását most rögtön elkezdeni?” – Szombathelyiről ezt mondja: „hivatásába beleszámítódik a halál is”.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]