Végh Sándorról

„Folytathatom-e, Tibor?”

A zenei folyóirat júniusi számában Végh Sándorról, egykori hegedűtanáráról „szordínósan” fájdalmas emlékezést írt Ébert Tibor. Írása megindított – és megindította bennem az emlékezést. Jólesett tovább szőnöm magamban Végh Sándor és legendás vonósnégyese életének további alakulását, ha csak egy rövid, de sorsfordító periódusban is – és éppen attól a pillanattól kezdve, amikor az ifjú Ébert Tibor elveszítette őt szeme elől. Mindezeknek, amikről beszélünk, ötven éve… Röpke ötven éve. Az emlékezést segíti Ferenczy Béni varázsos rajz-ónja. Pár vonással megörökítette számomra Svájcban a Végh-kvartettot. HUBAY MIKLÓSNAK SZERETETTEL F. B. NAX. 1946. Itt van a rajzon Janzer, Zöldi, Szabó (beugranak a nevek, mint másnak az olimpiai csapat tagjaié) és persze itt van az előtérben Végh Sándor, teljes korpulenciájában, a minden egyes sejtjét átjáró zene magasfeszültségétől rázva és rázkódva, szinte körvonalait veszti: „éterizálódik”. Ez a hatalmas, tohonyának tetsző test tündéri jelenéssé lesz. Hányszor ment át – szemem láttára – ilyen transz-állapotba, a vonósnégyesek kódáit játszva.

 

*

 

…Az ostromon átesett főváros romjai közé háromnapos vonatúttal érkezik Pozsonyból a frissen érettségizett diák, hogy felvételizzen a pesti Zeneakadémián – ezzel kezdődik Ébert Tibor emlékezése Végh Sándorról, a felvidéki gyerek és a Kolozsvárról jött tanár első találkozásával. Aztán a tanár és növendéke úti kalandjai: a Magyarország körül újra, még vastagabb vonalakkal meghúzott határokon kívül rekedő szeretteikhez indulnak együtt, egy halálvonat meg a Duna-habok kockázatai közt. S már a következő tavaszon (1946) a hegedűórák folytatása a mester lakásán, a budai dombokon, ahol az első mandula- és orgonavirágzás hamar begyógyítja az ostrom sebeit. A befejező fejezet az utolsó hegedűórájukról szól. A fejezet címe: a rózsadombi villának a címe. Lepke utca 23. (Jó is, hogy megadja ezt a címet Ébert Tibor – ki tudja? egyszer majd a második kerületben eszébe juthat valakinek emléktáblával megjelölni a házat, ahol korunk egyik világraszóló hegedűse nevelte az ostrom után a nála fiatalabbakat.)

„Többet nem láttam Végh Sándor tanár urat.” Ezzel a mondattal fejezte be emlékezéseit Ébert Tibor.

Ha megengedi: én most itt folytatnám.

 

*

 

1946 szeptemberében kint álltam a genfi Cornavin pályaudvaron. Genf az a város, amelyikhez nagyon illik a béke. Elragadóan szép és vonzó tudott lenni a háború után. Kivirágzott ő is, talán azért is, hogy hívogassa és ölelhesse magához újból egész Európát. Újrakezdődnek a Genfi Zenei Versenyek is, és mindenfelől jönnek a világ fiatal muzsikusai, akik a háború alatt nőttek fel, s itt most megméretnek: ki milyen nagyra. Gagnebin úr, a Conservatoire igazgatója már tavasszal szólt nekem, hogy milyen jó volna, ha magyarok is jönnének. És lám, jönnek is. Hála a magyar Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium nemzetközi kapcsolatokkal foglalkozó osztályának, mely az ország legnagyobb elesettségében is bámulatos eredményességgel működött. (Próbálom felidézni a neveket, akikkel Genfből kapcsolatban voltam, bár személyesen nem is ismertem őket: Sőtér István, Szentmihályi János, Martinkó András, Hodinka László és volt egy ügyszerető államtitkár is: Bassola Zoltán.) Minden efféle Svájcból jelzett hívásra a magyar géniusz legnyalkább verbunkjait állították ki idehaza és pakolták fel őket, zónaengedélyekkel és Vorosilov pecsétjével ellátva, a Zürich felé induló vonatra. A Rhône völgyében – valahol Sion, Sierre fölött – a rajzon olvasható Nax nevű falucskában – így örökítette meg Ferenczy Béni a Végh-kvartett tagjait, Favre kocsmárosék châlet-jában, házikoncertezés közben. A hallgatóság? Igazán illusztris volt. Természetesen a kocsmáros és kedves családja, mellettük Szőnyi István, Gyergyai Albert, Szűcs László, a Nemzeti dramaturgja (aki talán azért értett úgy a drámához, mert mindent tudott a zenéről is), Gombás Pál, a fizikus, feleségével, hozzájuk átjött a szembenlévő hegyről, Montana-Vermalából Szentgyörgyi Albert. És még mások.

1946 szeptemberében ott álltam tehát a Cornavin pályaudvaron. Igen, akkor jöttek Véghék. A hangszerek tokjait természetesen cipeltem. Nehogy az esti fellépésre meghúzódjanak az ujjaik izmai. Még vicceltek is velem. – Ne félj, zongora nincs. A Pisztráng-ötöst most nem játsszuk. – Úgy törtek be Genfbe aznap este, mint Botond Bizáncba. A beütött kapun aztán áradtak be a magyarok, s aratták ők is sorra az első, második díjakat. (Szeszler Tibor, Lukács Pál, Cserfalvi Eliz, Gérecz Árpád, Martzy Johanna – bár ő már akkor Svájcban élt, férjével, Csilléry Andrással –, Böszörményi Nagy Béla, Siki Béla, Zemplényi Kornél, aztán a csöpp, szép fekete énekesnő: Farkas Júlia… És még mennyien!) Két év múlva aztán megint elővett Gagnebin igazgató úr, Schidlof főtitkárral együtt: nem tudnék-e valamit csinálni, hogy a magyarok most már kevésbé frekventálják a genfi versenyeket. Vagy tegyek róla, hogy ne legyen minden magyar olyan zseniális. Schidlof úr sírt. – „Minden díjra kijön egy magyar, megcélozza, megnyeri és hazaviszi. Mi a japánokból élünk, meg az amerikaiakból. Ők több százan jönnek ide és nem nyernek semmit. Csalódottan mennek vissza a tengeren túlra. Jövőre talán már nem is látjuk őket.” És persze felemlegették, csillogó szemmel Véghéket. Azt a legendás, példátlan eseményt, hogy a Victoria Hall páholyaiban a zsűri talpra ugrott, amikor befejezték a kötelező számot és úgy tapsolta a magyar kvartettot.

A zenei versenyek magyar résztvevőinek nem futotta szállodára. Jó ismerősök révén meg kellett találnom azokat a melomán genfi polgárokat, akik szívesen látták őket. Egy kvartettot nehéz egy helyre elhelyezni – magamhoz vittem el őket. Rue Munier-Romilly. Kis utca, egyemeletes magánpalotákkal. Bár Ottlik Géza már nálam lakott (a csöppnyi kertben úszónadrágra vetkőzve naphosszat verte az írógépet, Evelyn Waugh regényét fordította) sikerült egy dormitóriumot kialakítani a kvartett számára. Nappal ez volt a zeneterem is.

A mindent felülmúló siker meghozta – elkerülhetetlenül – a tragédiát. A Genfben sirítő impresszáriók Végh Sándornak a legkecsegtetőbb meghívásokat kínálták. Övék a glóbus, mind az öt világrészével. De kiderült, hogy az útlevelük csak egyszeri kiutazásra s épp csak a versenyek hetére szól, s vele máshová utazni nem tudnak. Vorosilov nem volt a magyar művészekkel olyan nagyvonalú, mint a futballistákkal. Tehát vagy hazamennek és akkor turnézhatnak Szolnokon és Békéscsabán, vagy disszidálnak s akkor Edinburgh, Philadelphia, Tokio…

Előadóművészek számára, akik a világhír küszöbén állnak, ez a magyar politikusok kifundálta alternatíva mindennél cinikusabb és lélekgyilkosabb volt. Közelről láttam Végh Sándorék szenvedését. Ha disszidál, talán soha nem látja a Lepke utcai házát. Tanítványait sem. Ébert Tibort? Meg aztán vajon a felesége majd Komárnóból ideutazhat-e utána? Ugyanezekkel a kérdésekkel küzdött Janzer, Szabó, Zöldi. (S folytathatom a sort. Ugyanezekkel emésztette magát Cserfalvi Eliz, Gérecz Árpi, Siki Béla. És azoknak is megtépte lelkét ez a szadisták gyártotta dilemma, akik megadva maguk a sorsnak, hazatértek: Zemplényi Kornél, Szeszler Tibor – akinek pedig maga Jehudi Menuhin kínálta pártfogását odakint, ha jól emlékszem: vásárolt is számára egy csodahangszert.)

Egy ideig nálam laktak Véghék. A vendéglátásért cserébe két estén eljátszották Bartók hat vonósnégyesét. Úgy tudom, ez volt a világon az első integrális Bartók-kvartett-bemutató. Azokat a családokat hívtam meg, akik fogadtak magyar muzsikusokat. És persze: Ernest Ansermet-t, aki a szomszédban lakott.

Én is nagy hasznát láttam ennek a két Bartók-koncertnak. Véghék éjjel-nappal készültek rá, gyakoroltak. Maradi fülemet betörték Bartók zenéjére.

 

*

 

A méregdrága Genfből a Végh-kvartett aztán átköltözött – túl az utca végén – Franciaországba. Genf határában a szavojai hegyekben találtak egy kis falut. Combloux? Ott telepedtek meg. Valamelyikük felesége – a Szabóé? – zongoraművész volt, csatlakozott hozzájuk, így már játszhatták a Pisztrángötöst is. Nem látogathattam meg őket, mert az én útlevelemben Franciaországra nem szólt az engedély.

Nem is láttam aztán soha többet őket.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]