Szatírák tükrében

1.
Kompozíciós tökély

„Évente elmegy tíz-húsz temetésre” – így kezdi Kosztolányi a Közéleti kitűnőség arcképét rajzolni. Megadva ezzel a protokollnak a „pompes funèbres” alaphangot. S aztán leírja a bankettjait, a fogyókúráját Marienbadban, magas vérnyomását, olvasmányát, esti rádiózgatását (a tévét akkor még nem találták fel) – leírja feledésbe temetett élőit és halottjait: „Izgatott napokon azt se tudja, hogy ki volt az apja-anyja, és keresztnevükre csak néha emlékszik…”

S aztán a zárósor, a könyörtelen, a logikus: „A földbe véle. Temessétek el.”

Lám, addig jár a korsó a kútra… A Farkasrétibe, a Kerepesibe.

A vers első és utolsó sora pompásan összecseng.

Porból vagy, ó, kitűnőség! és porrá leszel.

2.
Akceleráció

Mióta a közéleti kitűnőségféleségek kirakatában feszítek én is, gyakrabban mormolom magamban Kosztolányinak e nagy szatíráját (és Gulyás Páléit: a Tiszteletbelit, a Naftalin kabátot) preventív céllal.

De hiába. Túlteljesítem a Kosztolányi gúny- és rémképét.

Évente tíz-húsz temetés? Mily idilli statisztika! Volt úgy, hogy egyetlen napon három ravatalozó előtt is toporoghattam. (Igaz, hogy ez Csernobil nyárutóján volt.)

Szívesen elmennék Kosztolányi-látta félkegyelmes blőd baromnak, csak a mortalitás üteme legyen már egy kissé lassúbb.

 

1987

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]