hosszú-hosszú idő után újra építészirodába kerülök. Nagyon előkelő cég egy múltszázadi
palota tetőemeletén; a környezet spektakuláris, mahagóni ajtófeltétek, süppedő szőnyegek.
Roppantul boldog vagyok
eleinte nem csinálok semmit – elsőül nevetségesen kis munkát kaptam, egy
kis csőszkunyhó költségvetésének ellenőrzését: megettem egy óra alatt. Utána egy hétig ölbetett
kézzel csak ülök-ülök és semmi dolgom
a nyolcadik napon, alighogy bemegyek, elkezdenek valamit duruzsolni a fülembe arról,
hogy ezentúl nem ide, hanem oda kell bemennem –
– hova oda? Ide?
– nem oda. Amoda-amoda!
a padláshodályba, ott lesz a helyem és nem a rajzasztalok előkelő termeiben; teát kell
csinálnom, körülhordanom mindenkinek a süteményeket, árulnom a reggelit – – –
egyre hűvösebben hallgatom az új rendelkezéseket, kivált amikor kiderül, hogy később
majd még főznöm is kell, főznöm, gulyáságyúval a szafaládét, ennek az egész tetőemeleti óriás
irodának… Igen-igen, mondom, csakhogy én mindehhez egyáltalán nem értek; kiül az arcomra,
mennyire nem tetszik az egész. Mire kitárnak előttem egy csupa-angyal mahagónifeltétes kétszárnyú
díszajtót, előbukkan az építészfiatalság; valamennyien kötényesek és kuktának vannak öltözve
nagyokat kacagnak rajtam, hadonásznak a fakanalaikkal, majd összefogódzkodnak és
muzikál-forma groteszk táncot járva, gunyoros nótát faragnak rám –
jaj de még mennyire megszokja faterka |
|
jaj de még mennyire! ahogy dukál! |
várja már nagyon a Julcsa Marcsa Terka |
– megy ám a konyhán a ferbli a kvaterka |
|
s patakokban bivalytej folydogál |
|
mindig szamárlétra legalsó fokárul |
|
kezdi kezdő-újrakezdő: úgy ám fater |
Kiközvetítő megfeledkezzék magárul: |
lócáján égigérő petrezselymet árul |
|
s hogy facér marad – a Céh szavatol! |
|
ide közénk a táncba: felcsapni! parolázni! |
|
konyhán öreginasnak – gyöngyélet! remek! |
koszt-kvártély potya bor-ser halászlé |
kincstári pipihús – hű micsoda mázli: |
|
áldja istenét s magát becsülje meg!… |
|
jaj de még mennyire megszokja faterka |
|
jaj de még mennyire! ahogy dukál! |
várja már nagyon a Julcsa Marcsa Terka |
– megy ám a konyhán a ferbli a kvaterka |
|
s patakokban bivalytej folydogál |
|
|
a körtánc közepén találom magam, a fiatal építész-kukták mókásan megfenyegetnek a
színpadi fakanállal: kipsz-kapsz lesz!… Mire aztán nagyon elszontyolodom és ilyen körülmények között az irodavezetőnek azt mondom: ilyen körülmények között mondja meg a főnökének, hogy holnap már nem is jövök
be és nem vagyok hajlandó – – –
már megyek is kifele; de a márványlépcsőházban eszembe jut, hogy a holmijaimat össze
kell szedni, haza kell vinni… Visszalépek és megkérem – ugyan adjon már egy celofánzacskót a
vonalzóimnak, háromszögeimnek. Ad is: egy ormótlan nagy, szemétkuka kibélelésére való fekete
plasztikzsákot. – Tessék – mondja az irodavezető – tessék még egy, meg még egy, meg még egy
– – –
majd kiborul a kezéből a halom, rengeteg fekete plasztikzsákot akar rámsózni
– ne, nem, elég! elég!
tiltakozom. Az elsőbe már rakom is be a betyárbútoromat s közben elkámpicsorodom.
Éktelen csüggedés, elkeseredés vesz rajtam erőt. Egy álló hétig boldog voltam, majd a bőrömből
ugrottam ki, hogy ötven év után újra építészrajztábla előtt ülhetek s öreg fejjel megint állásom van
de csak ez marad, ez az alapállás, hogy megesteg facér vagyok és róhatom az utcákat,
megesteg facér. Mit mondok majd, ha a fekete plasztikzsákokkal telegyömködött nagy fekete
plasztikzsákkal a hátamon beállítok, mit a feleségemnek és mit a családomnak: miért volt, hogy
kiadták a cselédkönyvemet…?!
|