Izr.Hórihorgas, gyerekkori képviselő barátja mélyen lenézett Jezovicsra a Fehér Ház óvatag folyosóján, ahogy lassan lépegettek egymás mellett országos gondokban ázva, de meg nem főve, s így szólt: – Láttam Horn Gyula elemista bizonyítványát. – Nagy élmény lehetett. – Mindig viccre fordítod a szót. Komolyan. – Komolyan láttad. Tehát nem vidáman. – Tudod, mi van beírva? – Csupa bukás. Vagy csupa kitűnő? – Mit gondolsz? – Semmit. Szorgalomból egyes. Mai ötös. Nemde? – Talált. És mi a másik tárgy, amiből kiváló volt? – Talán hittan? – Nem talált. Beszéd- és értelemgyakorlat. – Hihető. – Apropó, hittan. Tudod, mi van apja vallására nézvést? – Unitárius. – Tévedsz, barátom. Izr. – Mi az, hogy izr? Izgalmas? Izgató? – Ne játszd meg magad. Izraelita. – Na és? – Nem na és. Izraelita vallású. – Ő vagy az apja? – Ő még kis Horn volt. Az apja. – De neki is volt vallása, ezek szerint? – Veled nem lehet vitatkozni – mondta nagy lengő karjait lóbálva a gyerekkori barát, akivel együtt fejeltek a rákosi réteken a rákosi korszak előtti boldog gyerekkorban, midőn eme megkülönböztetés még nem érvényesült Rákosfalva történelmében, hiszen igen nagy békességben és demokráciában éltek egymás mellett a róm. kat. Szécsi fogorvos, a luth. Krammerstetter ló-kisiparos, a gör. kat. bulgárkertész, az izr. Wagner úr, a három lépcsős szatócs meg mondjuk a bapt. takarékszövetkezeti alelnök, ki civilben a Lardoline Olajgyár segédkönyvelője volt. Nemsokára Jezovics lappangó adatokra bukkant egy zajosan zugos újságíró könyvében, miszerint Antall miniszterelnök anyai nagyapja szintén a fent idézett izr. vallásúnak volt bejegyezve valamelyik vidéki róm. kat. elemi iskolában. Sebtében fölhívta hórihorgas barátját, kinek annak idején – noha az volt a sokkal magasabb játékos – óriási gólokat fejelt a levegő-kapu szvetterek kapufájával kipolcolt felső vinklijébe, amikor még volt egyáltalán vinkli. – Te, ott a mindenkori pártházban, azt tudod, hogy az egyik Antall-ős is izr. bejegyzésű a régi anyakönyvekben? – Úgy látszik, nálunk ez hozzátartozik a miniszterelnökséghez. Pedig azért van valami különbség. – Te mondád – tette le halkan Jezovics a kagylót, s eszébe jutott, a Fehér Házban csupán két alkalommal fordult elő, egyszer régi egyetemi évfolyamtársánál, segítené egyik volt feleségét egy főiskolai adjunktúrára, mivel szellemileg igen alkalmasnak mutatkozott eme állás betöltésére. A protekció nem sült el, de Jezovics emlékezete szerint amaz osztályvezető pártideológ nem jegyzett izr. minősítést a neve alá, igaz, az ötvenes évek ezt nem tették kötelezővé. A másik alkalom az akkori tevékeny Berecz Jánoshoz fűződött, midőn a jeles magazin, a TAPS színházi lap részére kellett volna lapi-ideológiai engedély, ami meg lett kapva, de emlékezet szerint fenti pártvezető sem írt a neve alá izr. szócskát, hiszen nyírségi ref. volt. Jezovicsnak eszébe jutott az is, hogy a negyvenes évek elején felnőttek mit összekapkodtak, hogy négy felmenőt bizonyítsanak, miszerint azok mind árják. A gyerek Jezovics eleinte azt hitte, valami énekesekről van szó, akik áriákat énekelnek, majd hogy valaminek az „árja”, fölseje, színe java a fajtájuk. Később szomorkásan látta leverni az üvegtáblát a pék Frisch boltjáról, hogy az állítólag „izr.” Ez az az állítólag igen sokba került egy nemzetnek. Meg az üvegtábla. Ám Jezovics hórihorgas barátja nem nyugodott. Utóbb találkoztak – barátja temetését intézte az óvatag pártfolyosón – s a fölső ember oda nyilatkozott: – Klónozzák a birkákat. Nemsokára az embereket is. Ugyanazt a példányt elő lehet állítani egykettőre. – Hogy kis Hornokat, kis Antallokat, Neumannokat, kis Széchenyiket is előállítanának. – Na ja! Megvan a megoldás. Tudod, milyen lappangó-örök kérdés ez az izr. – Lehet, hogy neked igen. Nekem nem. Sose is volt. – Pedig megvan a megoldás! Olvastad, te is tudod bizonyára, hogy 1848. március tizenötödikén és a későbbiekben is, mennyi izr. vett részt a szabadságharcban. Teljesértékűen. – Igazán? Erre nem is gondoltam. Azt hittem, együtt voltak magyarok. – Mindig tréfálsz. Így nem megyünk semmire. Mondom, elő lehet állítani teljes értékű ugyanolyanokat felnőtt egyedekből. – A pápa még nem járult hozzá. És ahogy az ő születésszabályozási fölfogását ismerem, nem is fog. – Mit a pápa! Esélyegyenlőség, apám! Ez a mi programunk! Verseny! Két év múlva előállítunk kis hornokat, kossuthokat, tellereket, adykat: fussanak! A Népstadionban! Március tizenötödikén. Aki gyorsabb, az nyer. De azonos mezben, apám! Nemzetiszín trikóban, apám! Abban semmi klón! – és harsányan eltűnt lóbáló karjaival a fehér pártfolyosón. |