Grafit

 

 

 

 

Ezer emberrel

 

 

 

 

Galamb

Úgy hullik le az égből, mint a labda
a vadgalamb, szárny nélkül, majd a húron,
mely láthatatlan lóg a sík azúron,
fölrántják az anyagtalan magasba.
Úgy billeg itt, mint szürke szárnyu mérleg,
eleven gép, mi méri a tavasz
ólmos és pelyhes súlyát: sugaras
serpenyői a végtelenbe érnek.

 

 

 

Közösen

Feszítsd ki a huzalok kezeit,
őrölj búzát, traktorral törj a földre:
mint imbolygó filmkockákat vetít
a látomás a súlyos szemgödörbe,
ott állsz te, ember, jövők bajnoka,
ki míveled, ami egész, közös,
magunkban soha nem jutunk oda,
csak összefonva, mint az ösztönös
növények s nagy barátok, emberek
egymásután, mint a csavarmenet,
fúródva át az évek lemezén,
őrizd a békét foggal és körömmel,
segíts és munkálj minden vérköröddel
és boldog lesz az ember, mint a fény.

 

 

 

Reggelek

A reggel olyan, mint egy asztal,
ahogy szélesen hömpölyög,
madarakkal és szürke lappal
a végtelen terek között
és én írtam görnyedve rajta,
ami csak szép volt és örök,
kék dér esett a madarakra
s a fejembe lövellt a köd.
Rézsút jelent meg, fönn a szélen,
a lámpák és a szél fölött
és tükreiben egyre néztem
a pénteket, csütörtököt.

 

 

 

Dorog

Kazáncsövek, nagy fekete növények
görbülve nyújtják sima nyakukat
buján gyűrűzve a kietlen égnek,
mint óriási zsibbadt madarak
a levegőben állnak rebbenésbe
fagyott szárnyaikkal, a köveken
a gyárak és a bánya szövedéke
nyújtózik, mint vigasztalan tetem.
Ezerszeres csönd, amíg jő az ember,
ezerszeres holt, mégis eleven,
növény és kő kiugró szögletekkel,
hallgatag gépek, kénköves terem.
Mint holdvilági rajzok feketéllnek
a sárga lapok vonalaival,
a szürkület levonja, mint az érmet,
csorog rajtuk a vastag, kék olaj.
Azután jő a munkás szürke hajjal
s megindítja a vásott kereket,
az ablakokban fölragyog a hajnal
és dolgoznak hatalmas emberek.

 

 

 

Ezer emberrel

Ezer emberrel
ezer sorban
vagyok megkötve
nagy napokban,
görnyedő háttal,
feszes kötéssel,
munkában növő
emberiséggel,
rangom: a nép
és tisztem a beszéd,
ülni emberek
ünnepét,
roskadni le,
haladni föl,
nem hagyni
végezetlenül
semmilyen munkát,
utcakövekben
növekedni
s az emberekben,
amíg nem lesznek
mind teli.
Egy dolgom van:
segíteni.

 

 

 

Csepel

Barátaim,
nehéz karok lendülnek égre
és építik a falakat,
a bádog, a cement edénye
oly fontos, mint a gondolat,
a verítékes homlokoknak
kiütköző erezete
térképe lázas holnapoknak,
a jövendőnket írja le,
előrehajló koponyákban,
mint szürke kéreg, nőve-nő
az anyag sarjadó savában
a gondolat, az agyvelő.
Az összesebzett, kérges ujjak
okos, nagy dolgokat tanulnak
és megalázott, régi lányok
nevelnek győztes unokákat!

 

 

 

Üvegportré

Kinéz egy fej az ablakon. Szemében
ijedt öröm. Cincogó muzsika
didergeti a lábát. Majd serényen
lehúnyja szemét, mint a múmia
s függőleges halandó, nem is néz ki,
csak üvegbörtönében áll itt váltig,
míg ablakára s homlokára vési
a tél vigyorgó hieroglifáit.

 

 

 

Vasasok

Dorog tüzes nagy ablakai
világítnak az esztergomi útra,
a láng a fekete éjszakát
vörösre gyújtja.
Ők állnak ott a pokol tornácán
fejük kerek, izmuk kerek,
fogóikban vonaglanak
mint a kígyók, a lemezek.
Fogják meztelen marokra az izzó acélt,
vívódnak, eszik a szenet,
tartják a piros ablakot hátukkal,
olyanok, mint a négerek.
Verejték veri mellüket,
állnak a késpengéjű télben,
a kémiát szétégetik
serényen.
Fejükön törpe-sapka van,
húsukban ég az érem,
feszítik le az anyag bilincseit
fekete munkások fehér éjben.

 

 

 

Házavatás a kecskeméti tsz-ben

Sürögnek autók, szekerek,
épülnek bátor házfalak,
a sok sugárzó fedelet
úgy nézzük, mint a várakat,
hová a fény munkásai,
az új kor ifjusága szállt,
álmot valóra váltani
és védeni az új határt,
a munka igaz birtokát,
hol minden ember megbecsült,
a közös asztalokon át
pirul az arcunk, mint a sült.

 

 

 

Új házak – otthon

A házak nőnek, mint a gombák,
fene se látott ilyen pompát,
kirajzolódik egy nagyon
nagy emelet a tűzfalon.
Egészen közel jött az ég,
virít a tetőn a cserép
és kihajol az ablakon
egy asszony és egy hajadon.
Óh, népem, népem, emberek,
rokonok s ismeretlenek,
betűn és téglán hadd legyek
mind jobban a testvéretek!

 

 

 

1514

Hogy is hívták
azokat az
ezüstfejű
katonákat,
akik tegnap
este hatkor
agyonlőtték
Bede Mártont?
Szétlőtték a
mellehúsát,
olyan lett, mint
piros forgács,
ami hullik
a babából,
ha a szélvész
csillagot ráz.
Piros volt a
köpönyegük,
amit apró
minta pettyez,
szoktatták az
úti fákat
s a szívet a
fegyverekhez.
Meg ne ijedj,
ha kartácstól
szikrázik a
pinceablak,
a mellények
szakadoznak,
a barátok
kezet adnak.
Az emberek
vizet hoznak,
hűtögetik
már a testét,
Jézus Krisztus
ne támaszd föl,
elröpültek
már a fecskék.
Elröpültek,
tehát már ősz
gubbaszkodik
a határban,
ilyen őszben
feküdt hanyatt
szélesmellű
Bede Márton.
Igazítsad
szájadat a
legutolsó
vacsorához,
parasztsüveg
két gyertya közt,
öregasszony
ne siránkozz!
Egyed meg a
levesedet,
hűtőzzél a
fehér hóban,
a fiadat
gurítja már
a nap vörös
takaróban.

 

 

 

Rizs–rozs

 

Arany

Egy zúgó aranyat találtam.
Az érmosásban láttam fényleni.
Tömören világít az éjszakában.
És nem tudok vele mit kezdeni.
 

Férfi

Állad vékony, mint az ostya,
szemed gödre két verem.
Homlokcsontod sápadt és az
arcvonásod végtelen.
Cigarettát eregetsz és
ülsz a piros székeken.
 

Testéből él…

Testéből él a költő,
mint földből a kukac.
Legyen göröngy vagy ékkő,
amid van, azt mutatsz.
 

Tájkép

Fekete fák fehér havakban.
Mozognak a szél kezei.
Egyébként csüng a táj szakadtan.
Hatalmas tél van. Bruegheli.

 

 

 

Gyermekkor

Ejnye, vigyázz, ha az ősz szele szállong
s ritkul a kertben a sárga gyümölcs.
Tartja magát feketén az a pár lomb,
mit kihagyott a világon a zöld
nyárból a száz gond, míg keze ránk ront,
bánati maszkot és zsákokat ölts:
járja falunkat s a régi karácsonyt
gyűjti kosárba az erdei bölcs.
Kisgyerekek muzsikálnak a dombon,
hangszerük ág és ág a vonó.
Köd terül, térj az eszedre, ha mondom,
nincs meg a kincs, a virág, a fa… – jó,
ittmaradok kék gyertyavilágban,
hószínü párnán vesd meg az ágyam.

 

 

 

Pásztor-ének

Künn a bunda, benn a bárány,
elszaladtak éveim,
pávatollú, bő szivárvány
nem ragyog vad ékein
mostig őrzött tájaimnak,
hol a nagy virágok nyílnak.
Merre volnék ifju ember,
ha az élet eltelik?
Jövendővel – fegyelemmel
szívem megviseltetik,
mint madár a hosszu úton,
vér szalad az ajakunkon.
Tartom én is, mint a kondás,
köpönyeggel magamat,
nem fog fegyver, égi rontás,
testem őrzöm roskatag,
pedig ütve, vágva van már,
megütött az öreg kasznár.
Még az ösvény messze vinne,
de kötődöm én magam.
Kinek elszakadt az inge
s túlvilági baja van,
annak súlyos a rogyása
s éktelen a ragyogása.
Falhoz ütődik a korsó,
játszik vele buksi szél,
délután a legutolsó
ember is csak elhenyél,
lő a puska, te meg hallgass,
künn a bárány, benn a farkas!

 

 

 

Algíri dal

Szuvas a csontunk, fölrepedt
a szomjúságtól már a szájunk,
a szenvedés csapdáiból
az utakra ki nem találunk.
Mert foltosak, mert rongyosak
és csúfosak voltunk mi eddig,
minket már csak az ifjuság
s a szabadság olaja enyhít!
Hosszú a bajonett, a tőr,
hosszú a franciák talárja,
de villog mögüle a bőr
a fülledt arab éjszakába.
Kiengedték az ereink
falaiból a vérsavót is,
ne nézd a holtat hallgatag,
a szenvedők fülébe ordíts,
hogy föltámadjon, aki dől,
elevenedjen, aki roskad
s a rabság kelepcéiből
fölkeljenek az elnyomottak!

 

 

 

Gyarmat

A katonáknak nincs cipőjük,
de van fejük és fegyverük,
fekete vér csorog erükben
és szívük, mint a fegyver üt.
Köröskörül izgága dzsungel,
hatalmas, csüngő díszletek,
ahol a növekvő halálnak
a tikkadt tigris tiszteleg.
Súlyos kezével, mit alig tud
a fejéig emelni fel,
rumbára táncolt éjszakáin
keresztül is les és figyel,
ki, a fekete katonákra,
vékony, mezítelen nyakuk
ingerlő gyűrűje a mámor
ködén át is eszébe jut,
dundi fejét forgatja, szőrös
szemét befödte alkohol,
a felhőkarcolók tövében
s a dzsungelekben silbakol.
Liánok kötik össze őt a
városok huzalaival,
szívében távoli szabadság
és hollywoodi nő rivall.
De jönnek elgyötört derékkal
félénk fekete emberek,
kezükben meztelen a fegyver
s így lépnek mindig közelebb.

 

 

 

Négerek

Liánok és korbács veri a négereket
s a missek kővel dobálják meg őket.
Vastag ajkukban gyűlik a méreg
s fogaikban elharapózik a forradalom.
Van-e kék víz, amibe mártsák magukat,
van-e fű, ami teát ad nekik?
Mellüket az asszonyok nagy levélbe göngyölik
és meghajtják fekete hátukat.
Izmok alázata, idegek állhatatossága
börtönében a szív fogoly,
a láb vándorol
szívós ütemmel az olajos éjszakába.
Én láttam, amint a hegyekben ment a fekete ember,
a réteken sírva szaladt át,
krétaport bányászott a kezével
és azzal kente be az arcát.

 

 

 

Út

„Messzi útról kelnek fel
és megöregszenek.”
 
Szél jár kinn a kertben
néma kegyeletben,
galambokat hallani,
nem tudom, elég-e
szívünk messzesége,
hogy elérjen valaki?
Szánom már az útra
kélő rossz babuska
töredező lépteit,
lépked pusztán, hóban
és ellankadóban
öreg kínok tépdesik.
Jaj, minek is hívtam!
Mély, mély árkainkban
nem jár erre soha láb,
nem ér el az engem.
S akárhogy igyekszem,
elfordul a kacsaláb
és vele a kastély
s ki üveg alatt él
nem láthatja párját meg,
csak, ha majd a holdon
túl, a nagy korongon
kerek léptekkel átmegy.

 

 

 

Otthon

Vesd le saruidat,
mert szent a hely, hová
belépsz és itt marad
a lábnyomod soká.
Anyácska messze van,
pincében festeget
boldog-boldogtalan
kocsikerekeket.
A kicsi terraszon
kinő három virág,
ez az én vagyonom,
az egész ifjuság.
Megjöttél? Tartsd magad.
Nem enged még a rács.
Vesd le saruidat,
mert szent a hely, hol állsz.
Bár messziről jövök,
csavargó nem vagyok,
mutasd csak az örök
rostélyú ablakot!
Hol van a kulcs, a hang,
a kert, a kiskapa?
Anyácska messze van
és nem jöhet haza.
Bolond vagy, betöröm
az ajtót, ne komázz…
Itt állj meg a kövön,
mert szent a hely, hol állsz.
Itt alszik benn anyád
a fehér paplanon,
itt a bakancsa, ládd,
hogy felköltsd, nem hagyom.
Majd ha fölébred, a
kapuba áll, vigad,
hogy megjöttél haza.
Vesd le saruidat.

 

 

 

Vak

Ilyen a vak. Sötétpiros, sötétkék
redőny mögött, puha denevér-tollak
között letölti árva életét még,
mielőtt a tárgyak belehatolnak.
 
Láttál-e súlyos, néma réteket
lehúnyt szemhéjaid mögött?
Ő ilyen puha tájon tévelyeg,
ahol a szag kemény s a köd.
 
Ő félve lép örökös szigeten,
megbotlik, biccen, mert lépése gyarló.
Szemed neki kemény és idegen,
borostás arcod olyan, mint a tarló.
Egy nagy szobában ül végezetül,
sötét, magányos széken, mint a törpék.
Lábával fogja a földet körül
és várja, hogy a tárgyak összetörjék.

 

 

 

Születés

Nem tudok megszületni,
már látszik a fejem,
ahogy áttört a burkon,
a vastag egeken,
görnyedek és üvöltök,
örökös embrió,
szívemben félelem van,
húsomban semmi jó,
a fölrepedt tojásban
héjasan és vadul,
szilánk közt megszorulva,
ahogy az ék szorul,
tagjaim összegyűrve,
a szülőutakon
hasít a húsban élő
és közös fájdalom,
a véres alabástrom
edényen át, örök
csúszásban, tapadásban
kiáltok és nyögök,
térdem mellemre zárom,
magamra guggolok,
hurok vagyok magamnak
s fájok, ahogy tudok,
recsegek, török, élek,
pereg a vér, a víz,
úgy fájok önmagamnak
és az anyámnak is.

 

 

 

Ülök

Ülök az asztal négyzetében és
a vékony könyvek sorfala előtt,
így kezdtem el már délelőtt,
de nem vagyok estére kész.
Meg kell tanulnom önmagam.
Emlékezni s felejteni,
mint mozgással a teret az
artistának kitölteni.
Ülve csinálom. Józanul.
És hallatlanul kicsiben.
Fejem a papirosra hull,
még jó, hogy nincs itt senki sem.
Gyakorolom önmagamat,
hogy eléggé legyek,
legalább úgy-ahogy
belengjem a teret.
Az álom rakétái már
cirkuszi fényt lövelnek,
de ezer mutatója jár
még órának, idegnek.
Elengedem. Lenn vár a háló,
sötétedik a hulló láthatár.
Pörög a test, pörög a lélek.
Nem sikerült.
Nem sikerült. El kell aludni már.

 

 

 

Varázsló

Arcát az égre fintorítja föl
és lába, mint virágok gyökere,
a mélybe nyúl, a föld alá,
hol elporladt a sok-sok anyaöl.
Fondorlatával bodorítja szépen
a hervadó kék, sárga színeket
és tépdesi az élő ízeket
a bogarak halotti jelmezében.
Nem értem őt. Fejére húzza lassan
a látomást, az omló szemfedőt
s arcára vonja azt a sok redőt,
mik néma jelként szállnak a magasban.
Az éjszaka megmoccan valahol.
A fény törik, mint hófehér üveg
ezer darabbá. S ő, a rémület
kormányosa, számlálja élüket:
hajlong, tusázik, vért köp és dalol.

 

 

 

Madár

Zúg a madár a táj felett,
szétbontja vastag levegőjét,
ahogy a pára áramába
belevágja keserű csőrét.
Bedobja izmai csomóját
az elébe torlódó égbe
ez a nyers gumi, zúgó labda,
húsok s csontok repülőgépe.
Ahogy a tóba hull a kő
és széttöri a vizek arcát,
a nedves égbe úgy zuhan be
s rácsobban, mint a vízi sajkák.
Verődik, lebben, zúg, hasít
s rugaszkodik e fényes állat,
elébe száll lehelletével
a félig értett elmúlásnak.
Mint elhajított kézigránát
bukik, csapódik, sistereg,
saját szíve áldozatául
szétrobban a mezők felett.

 

 

 

Vadászat

Felmentem az Öreg-hegyre,
hegyesre nőtt fákat
láttam, ezüst farkasokat
s tarka piroskákat.
Ködbe voltak burkolózva,
ködbe, keszkenőbe,
szaladtak le az oldalon,
bukdostak előre.
Mint az évek járásait
szorítja a fába
görcse, kérge és gyürűje,
ők meg a vadászba
voltak gyúrva, gyömöszölve,
mint tömérdek emlék,
ő meg leste hüledezve
a hitvány szerencsét.

 

 

 

Ordas

Ordas vagyok a szélben,
sehogy sincs nyugovásom,
futkosom és mögöttem
nincs lábnyom.
Falok bárányokat
s az éhes tél fal engem,
ordítok, hogy miért
vagyok olyan kegyetlen?

 

 

 

Növényi dal

„Circumdederunt me
gemitus beati plantarum.”
 
Növényi élet leszek én,
víg, okos moha,
nem sírok, nem beszélek
soha.
Alantas zeg-zúg kötelék,
bimbó-út, meztelen szirom,
olyan kicsi leszek,
ahogy birom.
Zöld, nedves szár leszek csupán,
merész és hűs növény
és hull és hull a harmat
fölém.
Kacs, inda, vázlatos szalag
és néha fönn a rügy,
mindíg-élő, fonódó
zöld, tiszta ügy.
Szétnövök világtájakon
harsányan s csöndesen
s a föld mélyébe eresztem
le vörös gyökerem.
Pusztulok, hogyha pusztulok
s növök, ha nőni kell
s barátkozom az életem
legvégső gyötrelmeivel.

 

 

 

Kezek

Nézzétek itt e kezeket,
erők és ablakok
forognak rajtuk, hadd teszek
velük varázslatot.
Kezembe gyűlnek hirtelen
a nagy folyóvizek
és homorú tenyeremen
erdő és fű zizeg.
Belémnőnek az alkonyat
után a sűrü fák,
így vagyok egyre hangosabb
és teljesebb világ,
hogy zúgok, zengek, ordítok,
mint egy veszett harang,
ahogy megmozdul annyi sok
erő fönt és alant.
Mint apró vasszilánkokat
a tűzszivű delej,
kinyújtva néma csápokat,
magához ránt, ölel,
ujjam végére hadd vonom,
hadd rántom a csalán
fájdalmaiban is rokon
fulánkjait reám.
Mindent tudok. Varázs szava
Sebes torkomban ég,
az ujjaimra húzom a
fény égő kesztyüjét.

 

 

 

A kőmíves és a pásztor

Kőmívesek csinálnak házat,
a pásztorok meg furulyákat.
Kemény homokot vág a vas,
pendül. A szalonna avas.
Bordó szine a paprikának.
Az emberek házat csinálnak.
A munka van a falakon,
embernagyságú hatalom.
Juhászok terelik a nyájat
a téli völgyben s furulyálnak,
meleg száll ki a furulyából,
a lelkével fújja a pásztor.
Haloványszínű tégla tartja
a meredek falat magasra.
Egy-két mozdulat megköti,
egy-két cicoma bűvöli
a házat és tetőt, eget,
a munkát és az éneket.

 

 

 

Varjak

Maga alá húzott
varjúláb a légben
kapaszkodik meg a
gömbölyű, nagy égen,
hogy le ne csúszhasson,
tartja magát végig
rémült szárnycsapással
a keseredésig,
verdesi a leget,
törekszik előbbre,
emelkedik föl a
sűrű levegőbe,
nem tudja maga se,
mi elől igyekszik,
de fekete párja
fehér havon fekszik.

 

 

 

Műhely

Belőled élek köznapi világ,
hozzád kötöznek gyökérrel a fák,
szél építi a beteges sarat
és kék virágokat nyit az agyag.
A föld csinálja az embereket,
bőre alól jön zegzugos meleg,
teremti százszor a gondolatot,
hozzá térnek meg gyöngék és nagyok.
Az út belé van vágva, mint a kés,
harsány a nap, ha küszöbére lép,
egymáshoz illeszkednek a kövek,
kirakják az emberi kerteket.
Hegyek és tavak dolgoznak velem.
Táplál a só és nyugtat a verem.
Szerszámokat és díszt hasít a fém
magán. Így élünk a világ meg én.

 

 

 

Ars poetica

Nem akarok érdekes lenni,
csak egyszerű,
a tárgyak éleihez
és szögleteihez hű.
Bizonyosat akarok mondani,
mint a matematika,
bemérni magam az éj
hajlataiba.
Négy és ötszögű ábrák
rácsai közzé,
mielőtt a fejem a pára
elgyötörné.
Tudom, hogy vonalak
és pontok
alkotják azt,
amit mondok.

 

 

 

Fények és szavak

 

 

 

 

Látnok

Így élek tíz-húsz éve már,
hogy látom, amit nem lehetne,
darabosan szemembe áll
a dolgok fényes, égi rendje,
mint fekete s arany tövis,
mely a csontok közé furódott,
benyomva tarkómig, tövig
szememben állanak a dolgok.
Hogy vijjogok és kiabálok,
mint őrült állat, akit a
buja vadászok eltaláltak,
szemébe fúródott nyila
az elmúlásnak, látva-látja
a levegőt és a halált,
zuhan a végtelen világba,
akit a fegyver eltalált.
Befelé, a szemhéjak árnyán
meglátja tollam és hajam,
meglátja gazdagon és árván,
homályosan és pontosan,
karmai közt a levegővel,
mely meleg, mint a híg arany,
meglátja rettentő erővel,
ami történik, ami van.

 

 

 

Rózsaszínű Rembrandt-fejhez

Lobog az arc öreg ezüstje
s lobog a vén fej is,
mint apró tűz, ahogy a füstbe
szikrákat lopva visz,
a hajtő rózsaszín parázs,
süti az arcot a
sokévtizedes lobogás
s a hosszú éjszaka,
amelyből kizuhan a fej,
mint fényes fahasáb,
sötétpiros ereivel
ragyog körül a sáv,
„ma már lobog a fejem és
magam is lobogok,
s elhagy a vér, az érverés,
akár a rokonok”.

 

 

 

Goya

Nagy szőke nők lobognak bennem állva,
egészségtelen, gyúlékony szeszek,
égő testemhez nyúlni sem merek,
kinyújtom kezem messzire a tájba.
Illeszkedem a multak mértanába,
a kék esők, a fémes, nagy szelek,
terek közé, ahol lehűlhetek,
mint kinn a kertek vaksötét virága.
Sistergő, égő testemet dobálom
az őszutó párnáin és az ágyon.
Sötét véremben úsznak, mint a holtak
olajos arcai és hánytorognak
a gyulladt szájak, égő fogsorok
menádjai s én égek, lobogok.

 

 

 

Egy kép

A hő letelt, acsargó tűz elégett,
marad a száj s a szemöldök-vonal
és földöntúli arányaival
nekifeszül a póri lélek
melle húsbélű, súlyos gyümölcsének.
Mozgása nincs, csak belülről szilaj,
alul nem izzik, hánytorog a baj,
redő fedi, befogta az enyészet.
Olyan a teste, mint betellett farkas,
nem acsarkodó, amúgyis hatalmas,
delej fogja a széles karokat.
A váll tömör, a nyak szinte gigászi,
arcában nyugvó tisztaságra látni
s mint a korbács, olyan a hajfonat.

 

 

 

Dzsungel

Henry Rousseau szellemének ajánlom

 
Sűrű bozótban jársz és övedig
kéküvegű virágok nyílnak
és hímes tavirózsák figyelik
törékeny táncát tagjaidnak.
Két sárga pont csak és fekete kör
szemed, ahogy a napba szúrva
villog, mint vakító tükör
a fákon áteső azúrra.
Nem érted a szerelmet, szíveden
félénken lépdel az oroszlán,
ahogy ledőlsz a végtelen
fű szálain, mint báva, holt lány.
Mégis jeleket hallassz s olvasol.
A fák között csókot találni
és kinyílnak előtted a botor
csodálkozás partiturái.

 

 

 

Csontváry

 

I. Ihlet

Újabban mindig megszünök és nem vagyok és nem vagyok,
a házakon merednek a vakablakok, vakablakok.
Patikám, házam nincs nekem, gondolkodásom nincs nekem,
nem megyek át a tereken, mert nincs terem, mert nincs helyem.
A szemem lát, akaszkodik, de hűtelen, de hűtelen,
egészen elszegényedem, se tűzhelyem, se fűszerem.
Viharba nem kapaszkodom, mert elszalad, mert elszalad
és itt maradok egyedül az ég alatt, a nap alatt.
Szívembe képet nem teszek, mert eltörik, mert eltörik,
nem értem a törvényeket, aligha számolok ötig.
Hiába nyúlok kéz után, hogy fogni kell, hogy fogni kell,
nem találkozhatom sehol se senkivel, se senkivel,
nem száll a szél, nem gyors az út, a fű se zöld, a fű se zöld.
menekülök én szüntelen a belülről való elől:
sehogy se szabadulhatok: köröskörül, köröskörül
a sok sugár, élő szalag kék múmiává tömörül.
Vele fekszem az éjbe le, vele kelek, vele kelek
és hallgató arcával is feleselek, feleselek,
vele közös a börtönöm. Kiáltani, kiáltani
kell, de körülkerítenek a fények szörnyü rácsai!
 

II. Lakás

A hártyavékony üvegek mögött
megannyi tárgy a sárga vitrinekben
lebeg. Az óra mutatója rebben
és méri az időt, ami örök.
Sovány szobám falán dörömbölök,
hogy láthassam a suhanó ecsetben
a duzzadt fényt s a napsütötte ebben
piros nyelvvel csaholó örömöt.
Mozog a lét, mint tenyérben a kocka,
vagy hálóingben guruló napocska,
sőt súlyos kövek között moccanó gyík.
Hurkolja rám, lecsüngő zsinegére
a bú a vak szobában, évről-évre
a mozdulat tehetetlen csomóit.
 

III. Ablakban

Legyen nekem könnyű a szomorúság,
mint másoknak a csuka és a pénz
és el ne hagyjam a tisztesség útját
ha kezemet bevonja a penész,
az ablakrácson nézzem, hogyan húz át
a világtájon hat téli veréb.
Kárvallásom az öregek ne tudják,
legyen nekem az asztal és a szék
elég négy fal közt, gubanc közepén,
a tűz ha lobban, ég, úgy égek én
az erős gamma-sugarak alatt,
kapaszkodom a széthulló világba:
idegen kézbe az apátlan árva
s piros szobákban várom a havat.
 

IV. Kémcső

Öregedik a kémcső a kezemben,
olvad üvege mint a kék viasz
a hosszú lángon. Amit elemeztem
lúggal, savakkal, ma már nem igaz.
Csipőfogós ujjam közt imbolyogva
vékonyodik és felkunkorodik
a széle, mint a párna pelyhe-bolyha
szállong, repdes, de nem az igazit
mutatja, csak a drága pillanat
aranygyűrűjét. Narancssárga fémek
s Cézanne-kék kövek kristálya vakít.
Nem az időt mutatja, csak a nagy
árnyak falán a másodpercnyi élet
játékait s a tűz fortélyait.

 

 

 

Képek

Egry József emlékének

 
Nem bírja a tér a világot,
kitérne, kitörne belőle,
a lányok s a ferde halászok
elszállnak a híg levegőbe,
oly friss ez a reggeli pára,
keveregnek és kavarognak
a színek a tomaji tájba
s nagy képei a Balatonnak.
Úgy ég a vidék vörös üstben
s a víz is lángol alatta,
az asztag is ég keserűen,
az ég ég s ég a veranda,
lebegve lobognak a székek,
a házak, a fák, a vitorla
s elönti a mértani képet
kibugyogva a nap teli torka,
ropogva törik meg a nádszál,
úgy égeti őket a festő,
égő madarak raja száll, száll
s zuhog le a kékszinü eső…
Egyenes tehenek menetelnek
pirosló körvonalakban
s tetején a sárga vizeknek
puha színek mennyköve csattan,
fölolvad a gyertya a tóban,
ahogy viaszát belemártja
a vízbe s az égre kilobban
a bősz alakok lobogása.
A két kamasz Betlehemére
is zúdul az ibolya áram,
a nők is eltűnnek elégve
s végül csak a táj, csak a táj van!
S a tóban a görbe, magányos
halász, aki küzd a keszeggel
s a tihanyi halszagu János
Jézust gyötrődve keresztel.
Húzódik a ránc meg az árok
a bánatos grimaszu arcra:
a mester oly szépeket lát, hogy
vergődik, irtózik az arca,
mert tudván tudja a tájat,
ahol nyugovása sosem lesz,
szemében eltörnek az ágak
s kialszik arcában a reflex.

 

 

 

Utrillo

Itt mindig zárva van a házak ablaka,
merednek almazöld és rózsaszin zsaluk,
senki se megy haza, talán nincs is hova,
porosan, havasan magában áll az út.
Még távlat is alig van, kietlen, kopár
az ég, akár a fal és foltos, mint a hó,
a vakolat vizes a gyárak kék falán,
a talaj összegyűrt, szomorú takaró,
amely alatt lapul az évszakok sara,
sok girbe-gurba rajz, híg, tájalatti képek,
mozdulna a vidék, egy láb kilépne a
homályból, de üres a telek, mint a lélek.
A levegőbe lóg az árva fák haja,
a szél külön megáll mellette, nem hasít,
mint üvegben a víz, úgy áll a laktanya
s a szürke dobozok: a butik, a trafik.
Hátul a sárga dóm, halovány, régi körte,
amibe nem harap a téli fagy foga
és mint a csigolyák mélyednek körbe-körbe
az évgyűrűk a fák fehér husaiba.
Fönn erkély sora csüng, aztán a földre hull,
hol javában halad a hallgatag darab,
de rómeótlanul és júliátlanul,
a házak tűzfalán nem süt ide a nap.
Itt készítette el öngyilkosságait
könnyű mérgekkel és ijesztő fegyverekkel
a mester, Valadon fia, tüze vakít,
elkészült: állva-áll a kordinátarendszer,
hová beméretett az örökkévalóság,
mint Modigliani kékszemű arcain
a tbc s a láz égette gyönge rózsák
és mosolyok mögött oválisan a kín.
Csak ház, csak ház van itt, a fogadók, a fák
között a tér lebeg, – de az is zárva van,
öröktől örökig így áll ez a világ
horizontálisan és vertikálisan.

 

 

 

Zrínyi tusája

„Zúgnak az úton a
Bécsi vadászok…”
 
Ne űzzetek, kürtök, ebek,
a fűben elbukik a lábam,
a homlokomig ér a seb,
haló holló se hull puhábban.
Ne jöjjetek már közelebb
a szűkre szabott éjszakában,
a torkomon a vér pezseg,
mint nyers és habos bor a kádban.
Fehér agyarak tőre áthat,
lándzsátokat ne dobáljátok
haragosan, aranyosan,
vad kelyheket, szilaj kupákat
ürítsetek! Az íj megállhat,
mivelhogy megadom magam.

 

 

 

Vörösmarty

Kevés-szó Istene, segíts meg engemet,
eldől a lelkem is, vörhenyes és beteg,
száguld a szél felül, a fák is hajlanak,
szorítsd csak, hallgattasd nagyszavú ajkamat!
Viharok bomlanak, nyögnek a nagy jajok,
karomban óriás csecsemőt altatok,
árnyékot vetve ring s bőszen száll, hogyha száll,
fekete hírt hozó, rőtszemű vadmadár.
Ez a szél hősökről tépi a rongyokat.
Szebb ma a virtus, mint a szilárd gondolat,
rohan és betakar, üvölt és vesztegel,
pompázó dalosok pernyeként vesztek el,
levélként hullnak a szikrázó énekek,
próba ez – próbára teszik a véneket,
kiáltó szenvedést visznek a fejükön
emberek az uton, bogarak a füvön.
Harsogjon aki tud, üvöltse szerteszét
emberi kínjait, isteni szégyenét,
pusztuljon a világ, sokszavú rengeteg,
kevés-szó Istene, törd le a lelkemet!

 

 

 

Radnóti Miklós emlékének

Fehér az ingem, mint a rabnak,
akire tiszta inget adnak,
hamár a lelke fekete
s nem engedik, hogy levegye.
Fölfele tartom fejemet, de
nem a búcsúzkodó egekbe
figyelek, hanem lefele,
hol él a fémek gyökere.
Itt állok s ingemet kitárom,
hogy a golyó majd eltaláljon
a mellközépen, biztosan
s magamhoz szorítom magam.

 

 

 

József Attila

Krétával írtál deszkafalra
törölhetetlen verseket,
de most az éjtől elragadva
hajtod alá a fejedet.
Világkiáltó száddal már a
szárszói sarat csókolod,
üti a férgek kalapácsa
bazaltkockájú homlokod.
Őrzöm sorod, mint falevélen
az ősz megőrzi a nyarat,
emberbőrömön ez az érem,
hagyatékodból fanyomat.
Ne ülj testszaggató vonatra,
ne kanyarogj a sineken,
kancsód ne hulljon száz darabra,
települj le a szívemen!
Körmödön kék az éji festék!
Huszonnyolc kerék súlya nyom!
Ne hadd, hogy ingedből kitessék
az éktelen birodalom!
Kezeden a halál csomói,
fogóddz belém, míg átmegyek
a sineken, hol meg kell halni,
egy kis gyerek s egy nagy gyerek!
Lefekszem melléd és e földnek
adom át minden tagomat,
hogy veled egyesülve nőjek
föl e hazában, mint a mag.

 

 

 

Köménymag

 

 

 

 

Iskola-nyitogató

Iskola, iskola,
ki a csoda
jár oda?
A takács, a kovács,
a kőműves meg az ács,
a kardjával odajár
kese lovon a huszár!
Itt tanulta meg az á-t
és a matematikát,
itt tanulta meg az ó-t,
mennyi szálat fon a pók.
Itt tanulta meg az í-t,
hogy a rózsa kivirít,
hogyan írja le az ú-t
s a Dunántúl csupa púp,
pörögtek az ő-k, az ű-k,
mint a fényes köszörűk.
Itt kezdte a hóember,
jaj, de szép a december!
itt sütötte meg a pék
a legelső kenyerét,
itt tanulta meg a csősz,
mikor sárgul meg az ősz,
minden ember itt tanulta
meg, hogy mennyit ér a munka,
é-t is, b-t is, c-t is,
itt tanulok én is!
Kinyújtom a kezemet,
ha ugyan elérem
a kilincset s bemegyek
pirosan, fehéren,
körülöttem karikában
kürtös-fürtös kobakok,
itt tanult meg a halász is
készíteni csónakot,
itt tanulta meg az á-t
és a matematikát,
itt tanulta meg az ó-t,
hogyan kötik a csomót,
meg a d-t, meg a t-t,
emberek becsületét!

 

 

 

Fekete Ernő

Fekete ernyő, fehér sál,
Fekete Ernő kisétál
a kapun,
hajadon-
főtt és megáll a havon.
Azt gondolja Fekete Ernő:
Ha nálam a fekete ernyő
és így állok a havon,
szépen mutatok nagyon
a fehér alapon.
Sálam, arcom két karéja
fehér, mint a tiszta tészta.
Igaz, a nyakam
sohasem mosom,
lábam úgyis földig ér,
minek lenne hófehér.
Azt gondolja Fekete Ernő,
ernyő, kendő elegendő
hogy szép legyen valaki,
hófehér és alaki,
sétálhat az útra ki,
ragyognak a gombjai.
Hiába kerített sálat
a nyakába, meg sem állhat,
csúfolják a gyerekek
az uton,
a havon,
barátságos alapon
s piszkos útra,
egérlukba
hajtják, mint a kereket
kergetik az egerek.
Csuda buta Fekete Ernő,
azt hiszi, hogy elegendő
sál a nyakába,
cipő a lábra
s a kezébe fekete ernyő.

 

 

 

Pali úr

Pali úr, Pali úr, Pali úr,
ne szaladj, ne siess, ne butulj,
ki ne fuss a világból, a kék
levegőbe ne bukj bele még!
Az égbe vered kobakod!
Ki ne fuss a világból, ahogy
lábasból a habbal a tej,
megsínyli a láb, meg a fej.
Vigyázz, magad összetöröd,
mint tagjait az a török,
kit ránt le vala Dugovics,
beütötte magát amaz is.
Dadogott az ütéstől a nyelv,
zuhanó port annyira nyelt,
kopaszon repülő, az egész
arcát betörő fa-vitéz.
Pali úr, ne szaladj, sohse fuss,
igazán sohse bánt a kutyus.
De ő szalad, falvakon át
s utána nyomulva kutyák.

 

 

 

Az új kenyér köszöntése

Búza, búza, búza,
búza koszorúja,
fonjuk a nyakunkba,
véget ért a munka!
Szántsatok és vessetek,
arassatok, emberek,
süssetek friss kenyeret,
mostmár ünnepeljetek!
Zúg a határ,
forog a nyár,
pereg a mag,
görög a nap.
Legényeknek a vállára
süt a nap, süt a nap,
a leányok garmadába
gyűjtik a kalászokat!
Gyűljetek egybe,
fényes keresztekbe,
búza, búza, búzaszár,
növekszik a súlya már!
Kedves apáink,
drága anyáink,
köszönt titeket
Péter és Bálint.
Jóreményt adó,
magokat osztó,
nehéz munkátok
búzára bontó,
verejték ontó,
gyönyörüséget
árasztó, áldott,
törető élet!
Emlékezzünk a fényes kaszákra,
a hajolásra, takarodásra,
gyűrűs kalácsra, gőzös ebédre,
nagy munka multán fehér kenyérre!
Búza, búza, búzaszál,
nincsen, ami talpon áll,
levágta már az apám,
bekötötte az anyám,
kicsépelte a bátyám,
megőrlötte nővérem,
mi meg majd lakodalomkor
nevetünk a vőfélyen!

 

 

 

Pereces

Itt van a legjobb, a legtökéletesebb!
Itt lehet kapni a négyfülü perecet!
Forgatom, számolom, földobom, gyerekek,
nyúljatok, mérem a, nézem a kezetek,
egyszerre hármat is egyetek, vegyetek!
Nézzetek, láttatok ekkora lyukakat?
Átférnek, átbújnak rajtuk a madarak!
Ha a fül lemarad, ha a fül leszakad,
fölragasztunk egyet pillanatok alatt,
az a jó, amelyik legesleglyukasabb!
 
Nem forgattam, megégettem, elfeledtem, he-he-he!
kemény lett a teteje,
kormos lett a feneke,
két oldala, baloldala, jobboldala fekete!
 
Gyere, gyere, gyermek,
szórj rá fehér pettyet,
attól még az öregek is,
bújócskázó madarak is
éne-, énekelnek!
Egyszerre hármat is egyetek, vegyetek,
nyúljatok, mérem a, nézem a kezetek,
forgatom, számolom, földobom, gyerekek,
itt lehet kapni a négyfülü perecet,
itt van a legjobb, a legtökéletesebb!

 

 

 

Régi karácsony

Paripán fut a szél,
a nyomába se ér
sem a fény, sem a tűz,
mit a gally keze űz.
Lobogó, suhanó
utakon fut a ló,
azon ül a lovas,
szeme réz, keze vas.
Vele fut, vele jő
lobogó levegő,
körül alszik a táj,
suhan el a huszár,
gyere már, gyere már
falovas, fahuszár.
– Szeme süt, keze üt
iszonyú erejűt. –
Paripád kanyarul,
fut a szolga, az úr,
fut a sok idegen
hidegen, melegen!
Idebent didereg
a sok árva gyerek,
ide vár, gyere már
falovas, fahuszár!

 

 

 

Lánykérő

Ti ti
szereti
szere szere
ti ti
Reggel is
este is
télen is és
nyáron is
keze is és
lába is
emez is és
amaz is
Görbe
pörge
fakalappal
mendegélt a
réteken
körbe
körbe
szamarakkal
utazott a
szerelem
piros pipacs pántlikája
kerekedett kalapjára
integetett két kezével
fehérrel és feketével
ti ti
szereti
állandóan
szereti
Integettem
jókedvemben
legyen kész a vacsora!
legyen kész a hordók bora
hajló füvek menyasszonya
mert a kedvem akkora
Láb láb
szarkaláb
muzsikáljunk
legalább
fűzfasíppal
liliommal
mindenféle
limmel-lommal
rózsatövis lesz a verő
hajadszála a hegedű
Ime itt vagyunk
Székünk asztalunk
kacskaringós karikába
a menyasszony udvarába
letettük
Ripsz-ropsz megettük
a galambot süteményt
rigó-húsát mák-lepényt
bemutatjuk
alapostól
kalapostól
az apostol vőlegényt:
ti ti
hirdeti
a falukon a réteken
hogy elfogta a szerelem
legyen övé a ruhája
s amit kiván szeme-szája
szép kisasszony add magad
ölelésre derekad
evésre a táladat
ivásra a poharad
alvásra az ágyadat
Mi elmegyünk
Nincs szeretőnk
Neked legyen
jó szerelem
Üsse kő
az a fő
csak hogy boldog legyen
ő
Ti ti
szere
ti

 

 

 

Levél

Sete-suta,
vizek ura,
kicsike halász,
ugra-bugra
kisfiúcska,
ugyan mit csinálsz?
Eszed-e már,
ha jön a nyár,
a köménymagot?
Én azóta,
tudsz-e róla,
mily kövér vagyok?
Halászod-e,
megfogod-e
a kék halakat?
Csalod tőrbe,
keszkenőbe
a madarakat?
A méhkasod
gondozgatod?
Pereg-e a méz?
Megszámlálod
a világot?
Milyen messze mész?
Ide-oda
megsózod a
béka üstökét,
hogy megfoghasd,
a hajókat
szereted-e még?
Asztal alatt
húzod magad,
ha jön a verés?
De ez hagyján,
én fiacskám,
nagy vagyok s nehéz.

 

 

 

Táj, nővel

 

 

 

 

Pasztell

A ferde domb falán, hol fölkúszik az árnyék,
az ablakomból látom, mezítlen láb halad.
Körötte mind a csend, mit úgy adott a tájék
ajándékul neki, mint ritka dolgokat.
Kancsója billen egyszer, kis tej a földre löttyen,
hosszú és sápadt arcát a lombok elfedik,
hűs árnyak gyülekeznek köréje egyre többen,
ő a fejét lehajtva megy föl-le, föl-le itt.
Ha néha megpihen, mellére rátapadnak
fehér és kék virágok – vad csecsemők sok kelyhe
s szívják belőle a szerelmet és az ablak
keresztje hull reá, mielőtt útra kelne.
Reggel csak lefelé jön, este csak fölfelé megy,
mint bábok színházában türelmes figura
és mint az alvajáró átszeli a vidéket,
az ég aljára lép s betér a kapuba.

 

 

 

Feleségemnek

Feleségemnek arca van, meg keze is, meg lába is,
mindez valóság, jól tudom, de látszat is, de látszat is.
Van szeme is, mert néz vele, meg lát vele, meg fog vele,
testi valóság kényszere, ez az ő bűvös ereje.
Ujjongok, hogyhát ennyi van, ez ő maga, ez ő maga,
szeretni való teste van, meg hajlama, meg hajlama.
Fölhajt az éj így engem is, mint a vadat, mint a vadat,
találkozunk a hús fölött s a hús alatt, a hús alatt.
Szerelmes párom egyszeri, kitárt alak, bezárt alak,
hogy ilyen anyag, forma légy, de vártalak, de vártalak.
Úgy előáll a lét falán s a szívemen, a szívemen,
megjelenik mint régi kép, világosan és hirtelen.

 

 

 

Márciusi reggel

A fák inognak, mint a film,
ha megremeg a vászon,
mint egy átlátszó pantomim,
lebegnek át a tájon.
A fűtőtestből a meleg
fölszáll s a napba füstöl,
elmozdítja a testeket
a márciusi üstből,
kavargó, súlyos, fortyogó
edényből, hol a harcsa
fől és fölötte száll a só
a világos magasba.
A reggel tava nől, dagad,
ragyogva, zúgva füstöl
s a völgyből merek halakat,
az üstből, színezüstből.

 

 

 

Mirjam éneke

Ne tekintsd alakom, min fecske cikkan át,
ne melleim szökését vagy hasam vonalát,
a számat nyújtom ím, mint hosszú poharat
s hozzá örvendezésül a fehér fogakat.
Nem dícsérem hajam finom kötélzetét,
a holdfényszinü sátort, hová az úr belép,
a testemen virító sok-sok csecsebecse
nem arra való, hogy szemed észrevegye.
Nem is magam vagyok, a számum szele hajt,
apró homokba föd, velem kavar vihart,
nem én vagyok magam! oázis vize csak,
a rablóban az önkény, ami szivemre csap.
Inkább vizek hala, patakok gyöngyei,
vagy korsóban a méz, mit ki kell önteni,
más, más vagyok! ne vedd alakom bizonyosnak,
idegen elemek szivemben hadakoznak!
Kerülj körém mint kígyó, ha válik s nől a hús,
a levél illatától vagyok százszorta dús,
ölemre hull az éj, mint fekete ruha,
a völgyben állok, mely, mint üres skatulya
a hegyek közt mered, hol nem folyik folyó,
– csak én vagyok a víz, csak én vagyok a jó! –
eressz szelek szirénje, hogy homorítani
tudjak a csillag csúcsán és az legyek, ami.
A kardok élein hibátlan járom táncom,
karjaid karikája, mint a tűzgyűrű, átfon,
nézd, ennyire vagyok, se nő, se én, se más!
virrasztok, mint a gyertya fölötted, kék marás
ég nyakam ívein, hol fut a vad szalag,
engedd, a karikán én is áthajtsalak,
ne tekintsd alakom, inkább rög és moszat
eléktelenitette meredek arcomat.

 

 

 

Virágos dal

Te, terheshasú asszony,
hadd mondom csöndesen,
virágzó törzsed, széles
csipőd úgy szeretem.
Ahogy megülsz a padkán
vagy úton lopva lépsz,
hajolsz, csordulsz, tolódol,
súlyos vagy, mint a méz.
Vékony melled mögött ver
megszorított szived,
fejedben kavarognak
eljövendő szinek.
A két kezed lecsüng a
földre meredeken
vagy óvod behajlítva
a fényt a gyereken.
Kihajtassz, mint a vessző,
megújulsz, mint a termés,
burokban ülő árva
gyerek vagyok, ha elmész.

 

 

 

Táj, nővel

A domb falán a terrakotta házak
a tiszta levegőben úgy vigyáznak,
hogy egymáshoz ne érjenek,
mint logaritmus képletek
fejezik ki a megközelitést,
szomszéd ricsajt és vékony keritést,
a másik házba dugott szeretőt,
ki a sok vadnövénybe belenőtt.
Most látom, kívülről csak, mennyi baj van.
A nő kobakján szalmaszínű haj van
a szájaszéle, mint a papiros
olyan vékony, és szeretni tilos.
Vödörrel mer vizet a kútról, aztán
bámul az útra, elindul a lankán,
ringatja végig tömött fenekét
e szerelemből szőtt fehércseléd.
Ha este marja, mint kutya a koncot
a férje, ő meg játssza a bolondot,
felhőtlen égre gondol, tág tavaszra
és gyűlik könnye, mint a pénz, kamatra.
Az égen vadludakat hallani,
kivül a lélek, belül lásd: a húsát –
s kiütközik a tájon valami
kis, matematikai szomorúság.

 

 

 

Edények

Valami mindig fáj,
egy korsó vagy egy ember,
ahogy megtelnek bő
mézzel vagy szerelemmel.
A díszeken, a mintán,
a bőrön, szöveten
keresztül látni, hogy nő
bennük a szerelem.
Hogy vastagon csorog,
kígyózó, lassu tánccal
a méz, a sürü méz,
aztán elomlik lágyan.
Ákombákomokat
rajzol a felszinére,
szivet, szerelmi ábrát
a gömbölyű edénybe:
ragyog a méztükör,
de ha belehajolsz,
nem látod önmagad,
csak gyűrött, gyatra, gyors
képet, amit lefog
s eltorzít a ragacs
s a méz ikrái közt
te hallgatag maradsz,
mint sziklás, összetört
fájó arc, amit a
méz rántott le a mult
buborékaiba.
És ahogy nő a szint,
az árnyékok keze
ahogy tölti a korsót
s az embert is vele,
közeledik a száj,
edény és ember így
mézzel és szerelemmel
szinültig megtelik:
kicsordul már a száján,
lecsorog már az arcon
a mézből, szerelemből
ikrázott arc. Az arcom.

 

 

 

Meddők

Az alkonyatban burnuszos menyecskék
haladnak el a szomorú uton
s utánuk, mint a palettán a festék,
vibrál az őszben néhány lassu nyom.
Tüzes lábakkal bandukolnak erre,
hol lomb között az esztendő lakik
és mint a pók finomszövésü selyme,
nyúlnak, remegnek ezüst ujjaik.
Libegve erre, táncra térve arra,
szép ujjaik piros, kék köveken,
s az arcukat a szélrózsába hajtva
rebbennek szét a patakvizeken.
És sejtmintájú gesztenyék gurulnak
előttük, hajtva barna szineket,
nem is kisérik járását az útnak,
csak gyereket keresnek, gyereket.

 

 

 

Idegenek

Teát csináltam, kikerestem angol
szavakat Antonius beszédéből,
hajnali kalácsot hoztam a péktől,
faragott képet csináltam magamból.
nem jóvátenni, csak, hogy jobb legyen
csipegetni a csirke sápadt húsát
és az elrendeltetett szomorúság
tört tányéron és keserű vizen.
S a régi szeretőmet nem találom.
Eljöttem hozzád, hogy ne légy magad,
két hétig voltam nálad s ezalatt
csak mozdulatlan feküdtél az ágyon.

 

 

 

Óra

Nincs egy nagyóra, amely ütne
és mutatná az én időm,
mely mutatná, hogy szemlesütve
felém egy drága néni jön
s hogy édes-e, hogy keserű-e
a perc és bongna békitőn
s jelezné fényes, sárga tűje,
mi változik lenn és mi fönn.
Az egész házban nincs egy óra,
mely mutatná, hogy mit tegyek,
mikor menjek találkozóra
avagy velem mit tegyenek,
hogy perceim megsokasodva
hova, hova is legyenek
s jelezné fényes, sárga tolla
a halált, vagy az ünnepet.

 

 

 

Sárga

És olyan sárga a kezed,
oly sárga a pupillád
körül a narancsszélü kör,
ahogy kibontja szirmát,
és áraszt sárga könnyeket
az örömtől, a bútól
és sárga vér bugyog elő
az erekből, a húsból.
Szemöldököd zuzmója,
öled sűrű füve
a sárga combok mellett
vakítón fekete,
hajad növényzetéből
a sárgapajzsu homlok
mentén feketeszálu
keserüséged ontod,
de hasad héja sárga
és belül sárga vagy,
sárga vagy, mint a márga,
sárga vagy, mint a nap.

 

 

 

Nyár

Mint asztalon a sárga tál,
itt van a nyár, itt van a nyár.
Szinültig rakva, gazdagon
beérő méreg, egy halom
virág, gomolyog, mint a füst
az illata, arany, ezüst.
Üvegpohár, hasadt gyümölcs,
Gauguin-csendélet, árva, bölcs.
És ikrasúlyú, sűrü méz,
azt hiszem ennyi az egész.
S külön kupacban egymaga,
a tűz, a víz, a réz, a fa.

 

 

 

Badacsonyőrs

És dolgozik a kalapács
és kört rajzol a körző,
a kemencében a kalács
megsül, kotyog a tömlő.
A lugason rövid sugár
szalad s a sárgarépa
elbuvik a homokba. Jár
a köveken a béka.
Az asztalon a teritő,
a teritőn a minta –
mint szekér, szalad az idő
és a fehér ladikba
beugrik a keszeg halász,
leengedi a hálót,
egy pontyot fogott. Semmi mást.
Augusztusvégi nyár volt.

 

 

 

Fejek

Ezek a fejek s dauerek
feküsznek ott a párnán
mint fényes fekete legyek
ezek a fejek fekszenek
a szobák félhomályán
Kívülről épek rendesek
de a párnán ők fekszenek
mint a bogár a hátán
ezek a fekete dauerek
Ügyesek ők és üresek
föl vannak pántlikázva
de a párnán ők fekszenek
ezek a fekete fejek
A nő valahol elveszett
a buta alvilágban
új Orfeuszok kellenek
hogy újra megtaláljam

 

 

 

Húsok közt

Ó s üde húsok közt vergődni lassan
míg némán nyílnak hosszú hajlatok,
az izmok penderítő vászna fog
mint feszes pólya, úgyis ezt akartam.
Hajak hosszán csüngőzni, mint az ékszer,
szemek vonásán vad, fekete dísz,
próbáltatásom és tanom ez is
s az epidermis laza kínba vész el.
Mint Dante poklán szállok körről-körre
a szűkülő és szűkölő uton,
virágom nincs, tudásom nem tudom,
egy más világ guzsalya vett örökbe.
Húsok falán és gömbölyű kis gombák
között erős fejem vesztegetem,
ez a dicsőség, ez a szerelem,
hogy tisztaságos vággyal gondolok rád.

 

 

 

Esztendők járása

Én mondtam, nem hittétek el,
hogy vannak szeplős asszonyok,
csapott-szoknyájú, ritka-térdű,
eszelős és nagy-szemezésű,
majd meggyűlik a bajotok.
 
A fák ágain nincs levél.
Nem baj, ha jő a durva szél,
elszáll, akár a hó, a tél
és kinyílik az almafa.
 
Ez a tavasz. És jő a nyár
kertünkbe, mint a szarka-pár,
csörög, aztán a fákra száll,
az ágak árnyékaira.
 
A sárga ősz se marad itt
a legutolsó hajnalig,
kellékeit, cókmókjait
összeszedi s a hegyre megy
 
s a sápadt kő közt búvik el,
barlang falára festi fel
festékeit – óh, régi jel –
és számolgatja: egy meg egy –
Veszetten fussatok, virág
nyílik kezükben, úgy bizony,
ajkukon enyhe vér tapad,
szemükből is virág fakad,
de nem rózsa és liliom.

 

 

 

Szeretők

A szeretőknek nincs szobájuk,
se áttört csipkefüggönyük,
sötét madarak között laknak,
mellükre holdak kékje süt.
Szemükben lógnak nagy narancsok,
mint félig kinyílott sebek,
melyekből dőlnek sűrü nedvek
s csorog, csorog a szeretet.
Személytelenek, mint az óra
és fontosak, akár a perc.
És velük együtt sírsz, ha néha
az ágyon mellettük heversz.

 

 

 

Csapda

Varázsvessző takarja el,
ágak fedik, verem,
nincs szerelem.
Karó hasítja fel
a beléhulló vadakat.
Madár kerüli,
gida keserüli
a boldog nyarakat.

 

 

 

Görbe lábú nő

Óh ismerem, lábára áll
és tartja azokat,
alulról kezdve megveti
a bokacsontokat,
görbíti élét azután
a lábszárainak
és kifeszíti combjait,
mint hentes az inat.
Tudom, a lába itt lakik
és szőrös, mint a nyest,
a trafik mellett, a Retek
utcában egyenest
és görbe lába, mint a kard
üt és hadakozik,
a szoknya alól kimered
és úgy vagdalkozik,
kidülled, mint a holdkaréj,
ha felhőn sokat ült
és mint maga a ló fara,
hol lába egyesült,
le-föl mozog, ha elhalad
e nagyszerű baba
és látja őt a kisgyerek,
a szűcs, a katona.

 

 

 

Parasztlány

 
Indul a lány, fölfogja kapáit az úton,
görcs veri a derekát, mégis a sorra hajol.
 
Napfény játszik a szöllőn, melle kiugrik,
sorsa a bot sora és szél veri combja körül.
 
Két keze a szerelemre virágzik a földön,
 
mégis a népnek adózik a zöld levelek közt,
ő a világ ereje, mert szive gömbölyü kő,
áldozat, érdemes és izma erős kötelű.

 

 

 

Emlék

 

I.

Ott él a széles ablakok mögött,
ahol a redőny ritkára van húzva,
villogó rácsok ábráiba bújva
ott él, sugárzó léniák között.
A sima asztalon keze
hever, mint egy csecsebecse,
ónszürke tárgy, miről levált
a burok és a mész. Megállt,
ferdére dőlt, mint üres erszény
és kápolnában a keresztény.
Óh élsz-e még? És várlak, várlak,
vedd föl magadra a ruhákat,
a nyakadba a köveket.
Nem mozdul, nem lép közelebb.
Csak ül a nagy tetők alatt,
magába roskadt áldozat.
Megverték kézzel, ostorokkal,
száján vibráló cső a sóhaj,
szeme alatt gyűlik az árok.
Hallgat. Ütik-verik a sávok.
 

II.

Emlékszel-e, én jöttem-e,
vagy a hajó jött lefele,
az egész város a szobába
jött, ömlött, mint a víz a kádba.
Mi maradt kinn, én Istenem?
Csak nem a zubbonyom, de nem,
üljünk le itt, ne ott a párnán
és távolabb. Akár a márvány,
olyan hideg lett a kezed
és merev a tekinteted,
de nézd, a fényképek között
milyen sok régi ismerős…
Rázlak, rázlak, mint gyáva bábút,
aki az ágy alá bújt.
A fekete és a fehér
képek között van az enyém.
Ne nézz, ne nézz üvegszemeddel,
bújjunk az ágyba, jön a reggel.
Az ágy, az ágy is kőkemény,
eljegesítette a tél.
Ébredj tündérem! Rázlak, rázlak,
vesd le magadról a ruhádat!
Mellére lóg a feje, a
testének nincs akarata.
Se szerelem, se játék,
se fény, se árnyék.
 

III.

Ott él a harmincéves távon
és minden évben van karácsony,
sötét szoba, világos nappal,
tele villogó poharakkal:
üres pohár, tele homállyal,
mert le van húzva a redőny.
Fekszik sima, szomorú lábbal,
fekszik a fehér lepedőn.

 

 

 

Július

Forog a kert, sápadt tökök
ülnek a lapulevelek
alatt s a leesett gyümölcs
savós homokban hempereg.
A rücskös, zöld uborka meg
idő előtt fonnyadni kezd,
a kerítések rácsain
bedől a meleg egyenest.
Szoba függönye lógva lóg,
száraz, zörög, akár a drót
s a vézna, vékony fű felett
a dombok arca fölrepedt.
A kút se mer. Lélegzete
elállt, csak nyög másfél hete,
a csorda elmegy, elbuvik,
nem szól az erdőn a kuvik.
A házról csepeg a szurok,
recseg a szürke kapu, sok
egér fut ki a föld alól,
olyan hőségben áll az ól.
És nem futnak a szarvasok.
Hideg, sötét bort vesz elő
a gazda vén keze. Ragyog
a napfény, mint a puskacső.

 

 

 

Hegyen

A vékony ősz fekete papirosból
ragasztott a törzsekre ágakat,
északra öreg krokodílbőrt rajzolt
s mohát, ami a tavaszból maradt.
A bükkfa bőre az eső után
a párducok szőrénél feketébb,
mint bőrkötéses, vastag biblián,
kígyózik rajta a tömött sötét.
A karvastagnyi ágak pedig a
legbelső körükig át vannak ázva
s mintha nemrég egy óriás csiga
ment volna rajtuk: ottmaradt a hártya
csúszó hasa után, a fényes út.
Gyökér zugán sok hamvas pókfonál
húzódik meg és egyre szomorúbb
az erdőségi vad, hogy nincs a nyár.

 

 

 

Ősz, tussal

Nem lépdel a régi madár a füvek közt
és holt a vidék, amennyire holt csak
az lesz, aki szebb napokat látott valaha.
Nem jajdul a rét, elvette paraszt a
kaszával a kedvét, nem leli többé,
nem hozza meg azt se kocka, se jó kabala.
Így áll ez az ősz. A határban indul
a gólya, a csúf denevér a szögre
akasztja magát és alszik a várban. A fény
nem izzik a rőt szemeken, lehullott
sok árva gyümölcs elhagyva a húsát,
kabóca vigad keveset még meggy tetemén.
Megdöglik a légy. Mi haszna a tarka
virágnak az ősz közt? Hull a világra
a pernye és száll a tóra a szürke hamu.
Algebrai pontok jelzik az őszt. Oly
szabályos az út. A hegyekből egy nő
jön elő, az ölén friss hó van, ékalakú.

 

 

 

Tudom

Tudom, hogyan ernyednek el
üléskor is az izmok,
hogy szüntelen, önkéntelen
szerelmemet szólítod,
az izmok koszorúiban,
a vékony hajlaton
erőszakos delej nyilal
és vágy sajog, tudom.
Magad sem érted. Fesztelen
mozdulsz az árva széken.
Hogy még mélységesebb legyen
a csontokért a szégyen.
Oly vakmerő, ahogy forog
a bot végén a tányér.
Mintha menekvő állatot
ütés a vékonyán ér.

 

 

 

Őszi chanson

Mennek az utakon leburkolt emberek,
alig lép az öreg, alig lép a gyerek.
Az asszony burnuszos köpenybe burkolódzik
és hártyavékonyan a falra rajzolódik,
tünődve emeli ebonit lábait,
verődő, lassu film, amit a múlt vetít
az üveges teren. Lazán lép, szaggatottan,
lecsordul, mint a csepp s az út szélére csobban,
izomtalan szobor, végeredményben bárgyú,
sima, határtalan és sárga ujju bábú,
inog térdeiben, hogy csaknem összeroskad,
emeli önmagát, mint nagysúlyú halottat
és ferdén verdesi bokáit az eső,
öröktől-örökig így halad ez a nő,
az ő szivében ég mindegyik szerelem
s lábait, kezeit nem osztja meg velem.

 

 

 

Mutatvány

Sivár a föld, mint hátán a tanya,
egy fa az égbe karmol, kutya ásít
és nyöszörög az ólak ajtaja,
ahogy homorú vitorláit
fölfújja, mint a széles arcokat
a szél, mint a bohóc az arcát,
hogy elijessze a madarakat,
feldöntve a bűvész kalapját,
de azok csak szemébe szállanak,
nem tudja elzavarni őket
s a repdeséstől, mint a bő patak
indulnak meg a szeméből a könnyek.
Ilyen az ősz. A cirkusz megszakad
és összedöntik óriási sátrát
s a tarkakockás, nyúlánk mez alatt
a vincellér cipeli teste zsákját.

 

 

 

Télen

Köd-ködre hull,
a gomolyag,
két hétig eláll
a gondolat.
Mesgye mellett
megy a szamár,
a gondolat két
hétig eláll.
Szívemben a
bánat érik,
a gond eláll
egy-két hétig.
Nő, mint jég a
fán, a magány,
a beszéd két
hétig eláll.

 

 

 

Hóban

A padon havak ülnek fényesen,
mint korszerű és áruházi tárgyak,
közben az érdemesre csiszolt ágak
a leget különítik élesen.
Az úton síkos szánsinek szaladnak,
fénylik rajtuk a világos világ.
Van aki fél, van aki nekivág
és mennek, taposnak, de nem haladnak.
A hó körülfog, ámde nem parancsol.
Enged, kerít, őriz és elbocsát
és aki rajta hagyja bocskorát,
annak harangoz hófehér harangból.
Né játszd a hőst, ha hó kerít magához,
engedj neki, ha ő nem enged el,
hidegre és szikárra emberel
s odaterít egy hatvanéves fához.

 

 

 

Kettős zsoltár

Hé, szeretsz? kiáltottam a gépkocsi után a fasorban
és kiszállt a vékonyhajú nő,
lesimítva kezét ágyékán, amit fakó ballonruha takart.
Ugyan. Sohase láttalak.
De ismersz? – Nem mondhatnám. Mégis,
tudod, hogy a rövid fákkal ékes ligetben régen találkoztunk,
kivánatos vagy, szeretném látni meztelen combjaidat,
melled vadmálnáját, lábujjaid parazsát.
Ne beszélj. Úgyis elfeledjük egymást a kéj szédületében
és holnap arcvonásaink is semmivé foszlanak.
És megoldotta derekán az övet és ötezeréves mozdulattal
lépett ki csípőjéből, gyűrűs szoknyája ráncaiból.
Én mondtam a szavaimat. Árnyékos szemed fekete ital,
ujjaid pergése őszi lomb, bordaíved eleven
kagyló, de szeretsz-e?
Ugyan. Sohase láttalak.
Felelte és eloldotta a füvek között a mezítelenség papucsát.
Liliomos térded úgy nyílik elém, mint régi címerek pajzsa, csak szeress,
szép szavad van, de hogy szerethetnélek, hiszen
idegen vagy és százszor ismeretlen?
A kéj órája örök és a szeretés harántcsíkja rózsás
köldököd alatt az idők elejéről való, mért ne
szeretnél hát? Ismerlek szemeim óta,
nyelvem íze, fogaim fehérsége óta.
Idegen, a lomb beárnyal, – mondta és előttem állt tökéletes
mezítelenségében, ahogy egy anya szülte őt a piros napon.
Ne kérdezz, mert a szó fonala emlékekhez gombolyodik,
melyek gúzsba kötik lábaim tárulkozását és leejtik
karjaim ölelését, gyönyöröm szárnyait.
Holnapra úgyis elfeledjük testünk síkosságát, arcunk
hevét. Sohase voltál és sohase leszel.
De itt az óra. Bőröm ruháját is leoldom,
hogy lelkemig érj.
Ma is futok, de nincs hová.
Menekülök, nincs is ki elől,
tűzvörös erdőn át szaladok
s nincsenek éjszakáim.

 

 

 

Kavics utca árka

Legyen virág a dombon,
ha verseimet mondom.
Szép sárgaarcú rózsák:
tökéletes valóság.
Útszéli árkon ültünk,
délelőtt. Tündököltünk.
A város messze lenn volt,
a napsugár meg fenn volt.
Két nagyranőtt szerelmes
az árokszélen. Kedves
és fínomléptű szél járt,
mi játszottuk a tréfát:
két óriás szerelmes,
két bibliai kedves,
ki épp a kedvét tölti:
két ég és föld közötti.

 

 

 

Víz alatt

Úszom, úszom a ferde víz alatt
az éjszakában laza utazó,
elhagyva a sugárzó partokat,
azt ami jó, ami egész való,
üveges hal, az éjszakába vágva
a vizek közé, mint valami kés
úgy fúródom sebesen be az árba,
mögöttem, mint a seb, nyilall a rés.
A habokat tárom föl önmagammal,
köröskörül az anyag gyöngyösen
gyűrűzik s én, akár egy éles angyal
a víz alatt úszom meredeken.
És vágok, metszek, hogy a vízlapok
között azt lássam, ami elmerült
s a mult fenekén fekszik izgatott
várakozással, mint a sebesült,
emlékeim nyitom fel, néma zárat,
sebek között a hallgatag reteszt,
a csókot, ezt a vízbefúló szájat,
mely víz alatt is lélegezni kezd,
a fulladás sötét tekintetét –
vak látomásba fúródó triton
meredek téren zuhanok feléd
s az éjszakát, a vizet fölnyitom.
Dereng a mult. A vállak néma íve,
hat mozdulat a sűrű ködön át,
lebonyolódnak, multtá egyesitve
a halhatatlan ceremóniák,
a kabalák, a csókok és az ábrák
között hanyattdöntve úszol felém,
arcodra nőnek túlvilági hártyák
s alszol, alszol, mint vízalatti rém.

 

 

 

Paradicsom

Ne ijedezz, ne félj, hozzád se nyúlok én,
járunk csak nesztelen a húsos fák között,
rigók, galambok és növények rejtekén,
hol hernyók alszanak s guggol a néma rög.
Itt messze van a fény, távol a halk vonat,
nagy platánlevelek a halántékodat
eresen befedik, itt előveheted
a szem-nem-látta, kéz-nem-fogta melledet.
Ez a paradicsom. Ádám és Éva úgy
szerette egykor egymást, hogy ideszorult.
Hajad ne féltsd, a szél zúg, de hozzád sem ér,
a vizeket veri, jajong, de nem beszél.
Itt, mint a csonka ág, szögletes mozdulatra
hajolhat a karod, a táj megérti ezt,
nem görcs a csók, hanem puha, akár a vatta
s a csend olyan erős, hogy szinte megreped.
És semmi kapcsolat, mely törné a valódit,
nem kell mozogni sem, talán szeretni se,
a szerelem külön, távol lebonyolódik,
magától, hűsen, absztraktan, mint a mise.
Nem kell még élni sem. Ezüst szemed az égre
meresztheted, ahol eltört a napvilág,
csak ülünk csöndesen, két gondolat edénye
s beszélgetünk fehéren, mint az ifjúság.

 

 

 

Aranyos

Aranyos bogarak meditálnak a légben alélva, a hernyó
 
göndörödik szaporán, szőre ezüstje kiáll.
Zöld levelek a fonákjaikat mutatva röpülnek
 
szélbe ki, szélbe be és harsan a völgyben a hárs,
nő csikorogva, a kérge leválik, az útra lehámlik,
 
reccsen az ág meg a törzs pikkelye, annyira nő.
Sátort vertek a szélben az ágak, a ponyva kicsattan,
 
zúgnak a fények a fán, napsugaras lemezek:
hő kupola képződik a légben, alatta hevernek
 
két mogyorószinü arc, hajdani két szeretők,
búg az a csók, hadakoznak a szájak, a szók szakadoznak,
 
lobban a vad szerelem, dobban a nyári vidék.
Ömlik a fákra a fény, szakadozva kihajlik a blúz és
 
melle virága kihajt, mint erezett tulipán,
szél keze fogja csak így, finoman, szeretőn, hevenyészve,
 
aztán csók a fehér, kockalapú fogakon
hangzik, olvad a kertben a meggy, laza húsa kifordul,
 
szél zúg s mint a csiga, úgy tapad egyre a száj.

 

 

 

Fejed lehajtod

Fejed lehajtod. Nincs szemed,
vagy csak előlem eltakartad.
És magadra erőlteted
a fölemésztő, vad nyugalmat,
szemhéjad keserű zugában
feltorlódik a tűz, a víz.
Magamra hagysz a félhomályban,
mielőtt végkép elborítsz.

 

 

 

Hajnal

Lobognak a fák a szelekben,
a réteken át idejön,
két nagy szeme ég, haja lebben,
az én szeretőm, szeretőm.
A nap aranyos karikája
sugaraz rá nagy sisakot,
karját kinyújtva a tájba,
mint hajnali fáklya, lobog.
Lesem, idejössz, ideérsz-e,
a fák közt, rajz a vizen
cikázik az árnya, a lépte,
hogy sajdul és fáj a szivem!
Ne siess, ne siess, de szeretlek!
tudod-e, hova érsz, te leány?
itt zúgnak estente a vermek,
itt hullik a fűzfa reám.
A sípjaim is szomorúak,
az ünneplőm fekete,
ősszel madarak raja krúgat
és csontos a férfi keze.
Csak a fejsze villog a vállon,
a melledet hó födi el
és nappal oly nagy a magányom,
hogy estére nem birom el:
gyere már, gyere már, ideérsz-e?
sugaras kicsi énekesem,
kapaszkodj nyírfa-levélbe,
azon érsz ide szélsebesen!
Szeretlek. Gyöngyöm a gyöngyöd,
tiéd a sóm, kanalam,
mezítlen kell idejönnöd,
hogy rádadjam, ami van.
Rádadjam ruhául a tájat,
s a bíbor nagy hegyeket
el kell, hogy bírja a vállad,
mindent, amit szeretek:
örökké hordjad a házam,
csiga fel, csiga le, ez az út,
és én adok néked majd három
szivet, falevél-alakút!
Szeretlek, jobban a szélnél,
mi öleli hosszan a fát,
szeretlek, mintha te élnél
helyettem egy életen át.

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]