Málna

 

 

 

 

Szállás

Felépítettek, szörnyű, kicsi ház,
tizenkét tégla tartja össze vázad.
A mész fehér, a tervrajz nem hibás,
boltíveid hajolnak, mint a hátak.
Nagy üvegek vannak az ablakokban
és az ajtókon még nagyobb kilincsek,
a folyosón lépések zaja koppan,
de a vendég sohasem érkezik meg.
Most lakható a tér, körülhatárolt
és zárt, feszes. A lépcsők is kemények,
föl lehet rajtuk jönni. Az a pár folt
csak csirkevér. De úgysem értenéd meg.
Hiába magyarázom. Ez az asztal,
ezt rézsútosan a sarokba tesszük,
rámnézel váltig hallgató szavakkal
s én a kezedet fogom, mint a kesztyűt.
Azt mondanám, belakjuk egy-két év vagy
óra alatt kis örömeink nem várt
zugaival, a kamra is elég nagy,
abban tarthatjuk télire a lekvárt.
A hegyek is körül elég kemények,
hogy megvédjenek mindenféle bajtól,
nézd, egészen a körtefáig érek!
Le is vehetek egyet a teraszról.
Látod, látod, hogy nem falaztalak be
és elkészült szabályosan. Harang szól
a faluból. Kabátod ide rakd le
a kerítésre. Ugye, nem haragszol?
Ne sírj. Tudod, hogy mind meghal az ember.
Ki kell bírni, ha szeretünk, ha nem.
Van, ami megtörténik egyszer,
van, ami sohasem.

 

 

 

Rózsa

Sose nyílik ki a rózsa,
sose nyílik ki a nyár,
én a szerelem adósa
vagyok három éve már.
Mondtam is a cinegének,
hogy szálljon el haza már,
sose szólal meg az ének,
sose nyílik ki a nyár.
De a cinege csak engem
figyel hosszan, feketén,
míg halálos szerelemben
az övé nem leszek én.

 

 

 

Váza

Belülről légy, akár a gondolat,
nem pedig kívül, láthatóan élve,
alig mozdulva is szívemhez érve,
külön a szád, a kezed, a fogad,
maradj talán a míves sors edénye,
amely örömet s könnyet tartogat
vagy halhatatlan sókristályokat,
ne a felület légy, hanem a mélye,
melyben le kell hajolni, meddig ér,
a feneketlen és megmérhetetlen,
nem dísz, nem festék és nem is babér
vagy homlok alatt ívelő kerek szem,
ha méreg, méreg, ha vér, drága vér,
olyan, amilyet végül érdemeltem.

 

 

 

Málna

 

I.

Szenvednek a nagyágu fák
s a dáliák is nélküled,
és szenvednek a bútorok.
Magában áll az épület.
Jajong a fal és szenved a
poháron az öntött alak,
belép egy régi idegen
és ők is látják, nem te vagy.
Mindenki látja. Nincs sehol.
Eltakarnak a hegysorok.
Senki se tudja, milyen a
hang, mit az asszony ajka mond.
Senki se látja léptedet,
a vékony csontokat, a váll
málnapiros, tört ereit.
A ház egész nagy váza fáj.
 

II.

Engem figyelnek. Mintha mit
se törődnének vele, egy
fényképet csúsztatnak kezembe
s egy kézzel írott levelet.
Ki lehet ez? Egy arc, haj és
virágos bőrű nyak. Nagyon szép.
Talán csak arc. Egy semmiség –
a kertbe áthajol a szomszéd.
És ez a szem. Ez a betű,
mit írhat benne valaki?
A páncélkemény szavakon
ki bír valamit mondani?
Talán csak szó vagy csak vonal,
nem fontos és érdektelen.
Már kavarodik le az ősz
s levél gyűlik, töménytelen.
 

III.

Magunk is így vagyunk talán.
Azt várjuk, mikor múlik el,
úgy mérjük, mint a lázat, a
sebeink hőmérőivel.
Percenként forró és hideg
a test, a lélek, a köröm.
Remegve hallgatjuk a láb
kopogását a fals kövön:
ez ő, ez ő, a láb, a talp,
ma biztos meg kell jönnie.
Kívül-belül sebes a test
s az utcán nem jön senki se.
Talán megnyugszunk. Egyszer a
kapuba állok hirtelen
kalapban, ingben, urasan
és elmúlik a szerelem.
 

IV.

De most az eső rámszakad
és lecsorog az arcomon,
mintha csak könnyeznék, pedig
Isten látja, hogy nincs okom.
Most a kabátom foszlik el
és szakad rólam le a fény,
úgy állok a felhők alatt
ügyetlenül és feketén
s benn eltörik a gondolat
simaüvegű pohara
s az ember marad, mint a só,
kirajzolódva egymaga.
Mozdulnék – semmit sem tudok.
Semmi szinész, semmi szerep.
Jöjj a házamba s mondd, te vagy,
aki nélkül nem élhetek.

 

 

 

Nyári szerelem

Az emberi mozdulatokból
fölépített közös falak
és üres mosolyok törékeny
ráncai közt is védd magad,
a vállak üvegpalotája
mögött a lélek idegen,
ha betörik az ölelésben
karcol és sért minden elem.
A forró homokon hevernek
a tagjaink, mint az arany,
de oroszlánok és szerelmek
között mindenki maga van.
Külön a homok, a homokszem,
külön a test, külön az arc,
külön a jobb, a bal, az árnyék
és a valóság. Mit akarsz?

 

 

 

Üzenet

Irreális dolog
várni levelet
azoktól, akiket
nem is szeretek.
*
Mégis jön az óra,
mégis jön a perc,
hogy az ablakokban
kifele figyelsz.
*
Jön-e a levél és
jön-e a papír,
amit elfogódva
a szerelem ír?

 

 

 

Séta

Ha csikar, mint az istenek hasa,
a nők utáni barbár szerelem,
közel utakról későn térsz haza
és kóborolsz az üres tereken
s a kerítés falán is azt lesed,
hogy hol tűnik elő egy női ábra
és külvároson, egyre csendesebb
vidéken tűnsz a házak közt a tájba:
magadban vagy, mint maszkon a szemöldök,
aminek párját nem festette kéz meg,
a félszemű kacsintás pózát öltöd
magadra és a nők vihogva néznek.

 

 

 

Műteremsarok

Üvegre fut a fény, mint sárga tej
és rétegesen ül meg a szobában,
a sarki kúpban görnyedő homály van
vékony mezítelenségeivel.
Idegen vagy, sarkadig idegen,
széles szemeddel, feszült homlokoddal
s a végtelenbe táruló karoddal
bajt és barátságot nyújtasz nekem.

 

 

 

Fény

 

I.

Rettentő minden, ami van,
fájdalmas íze van a szádnak,
a körülötted lévő levegő
az ing mellett nyakamba árad,
karod úgy verdes, mint az olló,
a húsok mélyét metszi föl,
ragyogva s némán leng elébem
a tested, mint egy nagy tükör.
Belőled álló felület
a fal, a levegő, a tárgyak,
úgy villogsz, mint a szemüveg
mögött az arc, ereid fájnak,
lemezekké, aranylapokká
változtál, ég és metsz a bőr,
olyan síkos vagy, míg szived
reámzuhan és összetör.
 

II.

Rettentő minden, ami van,
reszket az asztal, mint az állat,
nyüszít a napban és remeg,
ijesztő gömbölyű a hátad,
mint egy tojás, olyan fehér
s olyan törékeny, hogy lehet,
betörik majd az is, ahogy
te is betörtél engemet.
 

III.

Forró, fehér a tál, a tér,
a tárgyak is mezítelenek,
nem látszik, csak a csont, az él,
elvesztették a bőrüket
a vázák és a bútorok,
nyers és anatómiai
minden virág, merednek a
kis izmos székek rostjai,
föl van szabdalva általad
és ki van vetve sebesen
mindaz, amit hat év után
még meghagyott a szerelem.

 

 

 

Búcsú a nyárilaktól

Siessetek, a ládába a képet,
mint hideg földbe halott madarat,
a nagy bőröndbe a párnát tegyétek,
egy ollónak se jó, ha ittmarad.
Siessetek. Két utazó, tömérdek
kis óra árva tulajdonosa,
a sötétség ereszkedik közétek
és este hatkor indul a vonat.
Ne nézzétek, a kerti ólban él-e
a kis kakas, a liba vagy a tyúk?
Siessetek, hagyjátok el a házat,
az embernek, amíg csak véget ér e
földön a sorsa, a burok, a látszat,
még úgyis minden az eszébe jut.

 

 

 

Vőlegény

Rámnézel, mint madár néz
a csorba ág hegyén
s én visszanézek bámész
szemekkel, mint a fény
azt kérdezed, hová mész,
pedig csak állok én,
ahogy egy nagy pohár méz
az üveg fenekén.
Azt kérdezed, hová futsz,
pedig én nem futok,
csak fekszem, mint a párduc
a fényes ég alatt,
ledobva, összegyűrve,
fetrengve, mint a rongy,
belémakadt a tüske,
rámdőlt a napkorong.
Oly messze nézel, messze
a fényességbe, ki
az égbe, mintha lenne
mögöttem valaki.

 

 

 

Idegen városban

Feléd visz a vonat,
tőled se visz el,
itt élek magamban
testem felhámos,
lelkem szélhámos,
nagy sebeivel.
*
Kicsi utca, kicsi tér.
Minden bánat belefér.
Minden ember itt lakik,
aki tehet valamit.
*
Megy az utcán egy ember,
megkérdezem,
hogy él-e még otthon
a kedvesem?
*
Egy ember megy a csöndes
útsoron,
megkérdezem tőle,
hogy él-e
a menyasszonyom?
*
Vagyok a tárgyakhoz
egyre türelmesebb,
a kötést lefejtem
s gyógyulok, mint a seb.
Te vagy az életem
kapuja,
nem megyek rajta át
sehova,
tudom, hogy arra el
mehetek,
de mindíg itt tart a
szeretet.

 

 

 

Ketten

Beszélünk. Ülsz a pamlag
karfáján, lábadat
előrenyújtod. Hallgat
az arcod, mint a vak.
Szemed mélyén rekedten
ül a világ, a csönd,
mint ha gipszüregekbe
valaki ólmot önt.
Szeretni kéne egymást.
Kinn alig fúj a szél,
és az egyik levél a
másik levélhez ér.
A mozdulat törötten
elfekszik, mint a kar,
beszél a száj bezárt és
nyitott szavaival.
Virág az asztalon van,
piros, fehér virág.
Úgy nézek tétovázva,
mint egy betűre, rád,
és messze, ki a térre,
pontatlanul, tovább,
ahol a nagy vizek közt
az ember mit se lát.
A kert fölényes és nagy,
nem esik az eső,
a napfény hosszu szárán
zuhog alá a hő.
Szeretni kéne egymást,
talán kicsit, alig,
mellékesen, amíg az
ember meghalhatik.
De hull a perc bogyója
s az órák lapja áll
és te a semmiségbe
meredsz, akár a váll.

 

 

 

Putifárné

Ó, Putifárné, sárgaréz
szemed ragyog. A sárga kéz
kinyúlik Józsefért, aki
szaladna a szabadba ki.
Itt fekszel, látod, meztelen
ezen a vörös fekhelyen
és göndör hajad bomlik a
függöny sötét rojtjaira.
Egy fátyol van a térdeden
keresztül vetve, csöndesen
folyik a könnyed, mint a vér
a szerelemért, Józsefért.
És ragyog kék hasad ezüstje
és szúr a melled, mint a tüske,
kinyúlsz, akár a húr, feszül
az ér is combjaid körül.
Ne nyúlj ki érte, fusson el
térdeivel, kezeivel,
szerelmes csontjaival a
sötétbe fusson egymaga.
A szeme hitvány, gyönge szem,
azért bámul szerelmesen,
a karja hitvány, gyönge kar,
meg nem ölel, be nem takar.
Hadd fusson el, az éjbe ki,
bájaid meg sem értheti,
hogy így nőttél, magányosan,
mint egy levél és súlyosan,
mint az arany, úgy tündökölsz
a vállaid nagy íve zöld,
az izmok lassú jeleit
szemei meg nem érthetik,
a csöndet hajad szála közt,
az öleden a sűrü szöszt,
a verítéket, gyöngyöket,
hogy mossák finom bőrödet,
a kezed kapcsait, a csukló
olajos, mély tengerbe hulló
kis hengerét, a szerelem
edényeit, nem érti, nem!
Hadd el, barátném. Te magad
vagy itt a szétnyílt ég alatt,
lásd szél mozdul és szél siet,
magad vagy, mint a mélyvizek,
melyek kihűlnek és üveg
módjára csöndben fekszenek.
A szolga jön és lát az úr,
ne maradj vigyázatlanul,
remeg a város és a nap,
takard el hűvös combodat.

 

 

 

A józsefi zsoltár

Uram, fossz meg a sikerektől, az ékes szó delejétől,
mint rossz hőst a szemétől,
mert kinyílnak nyomomban az asszonyok, mint a rózsák,
és alig tudom elválasztani a napot az éjtől.
Zaj közepette, tárt karok hintajában
repesnek baljóslatu hízelkedések felém,
nagy, piros szájak falnák ajkamat
s nézek én.
Messzire állok, hogy ne érjenek hozzám,
tettetem magam
és összeszorítom a szám, ne csókoljanak bele
és ég a kezem és ég a hajam.
Mellüket verdesik két kezükkel, úgy jönnek felém,
csipejüket kivetik,
torkomra szorítják a balgák
a térdeik,
paskolják a hasukat, közel jönnek egészen
s mutatják, mellük gombja kemény,
szájamhoz dörzsölik, fülembe lehellnek
izzó parazsat, de én
testemet gyantával kenem be, ne fogjon a köröm
és úszom az áron,
comb és kötél hurkol,
mindenáron
elveszítenek, pedig én nem nekik beszélek
és nem tudják a buták,
hogy álmaimon éjjelente
egy fehér lány fut át.

 

 

 

Pompeji mozaik

Remeg a nap, mint régi állat arca
az áldozókés és bokor előtt
s átlátható fátyolokba takarva
riadva állnak kékárnyéku nők.
Ez az egész. Az egek lassu íve
lebeg sötéten, mint valami szárny
és egyetlen vonallá egyesítve
zuhan az árnyék evezője rám.
Összetörök a világok alatt,
a nőket és a napot érezem,
a pörkölődést és a súlyokat
tartom üvegbordájú mellemen
és betörök és beszakadok a
szerelem és az égi súly alatt,
olyan vagyok, mint izzó katona,
kire egész Pompeji rászakadt.
Nem menekülök. Át van döfve a
nap és a régi asszonyok szive
s én gondolok, eldőlve, mint a fa,
a császár vékony szeretőire.

 

 

 

Szoba

Ott áll a nő és ott a férfi,
árnyékuk nagy kabátja ring,
szemükből havak csöndje néz ki
és testükön tapad az ing.
Elváltozik a csók, a sóhaj
egy éven át, két éjen át,
nézi kegyetlen irgalommal
a csontok régi halmazát
a férfi, nézi szép szerelmét,
a fogakat, a gyöngyöket,
a térdeket, melyekből nemrég
olyan kemény kéj vétetett.
A mulandó s a múlhatatlan
kemény burokban elvegyül,
választhatatlan oldatokban
keringnek örök vegyszerül
az emberek, mint régi csersav
egy éjen át, két éven át,
az is szerethet, aki elhagy
és az is, aki elbocsát.

 

 

 

Parton

Ha majd az álom elhull és visszamarad a
sötét virágok szélén tündöklő éjszaka,
s nincs többé rózsaház, se épület, se tornác,
csak mint egy idegen nagy árnyék hajolok rád,
s két ív vagyunk csupán, két túlvilági görbe,
a hold sarlója csak az ég szélébe törve,
két sárga, szent vonal, pontos és remegő,
a tó hullámain örökké épülő:
megújuló, a parttól a középpontba nyíló
merő vízi sugárzás, kikandikáló kagyló,
két árva legyező, a végsőkig kitárva
az egyébként üres és meddő éjszakába,
kapaszkodó, hegyes nagy körmök fönn a tornyon,
amelynek zuhanó árnyékát egyre hordom,
két kéz és két tenyér egymáson, mint a rab
ügyetlen két keze, mely végleg úgy marad,
és lába, összetörve, szaladhatatlanul,
a csontok kék hegye, amint egymásra hull,
amíg a tér kitárul és szétcsap, mint a bomba
s fényes szilánkjait fájó szemedbe fúrja…
nem biztos, hogy szeretlek, de most, az évek padján
rádgondolok a kertben s úgy verek, mint a hullám,
hozzád és tőled el, némán vergődve egy
örökös szerelemben veled és nélküled.

 

 

 

Valaki

Az üveg mögött néha ül egy lányka,
a villamoson lassan szendereg,
aztán hirtelen óriásra tárja
szemét és keresi a szememet,
de én már az utakra nézek akkor,
hol vastag varjak verik a szemet
kék csőrükkel a jéghideg talajból
s én tapsolok, hogy föllebbenjenek.

 

 

 

Bokréta

Így látlak már örökre, álladat
megtámasztod a kezeden,
hogy erőd legyen magad tartani,
míg egész átitat a szerelem,
alig beszélünk, kis szavak
bújnak csak fogainkon át,
mint havas kerítéseken
a menekülő katonák,
mert nincs szavunk, benn elveszett a szó
és elpusztult mindegyik katona,
magában áll a roppant tartomány,
a vér, a nyál, a tüdő anyaga,
már föl van adva, puszta mélyeink
már mit sem tartalmaznak, templomok
üvegablakainak hidege s
határtalan magánya úszik ott.
Bicsaklik minden mozdulat, akár
sírás közben a csecsemő feje,
az asztal inog, mintha csöndesen
egy óriás ülne a szélire,
pedig csak én s oly gyerekes vagyok,
hogy elferdül kezemben a virág,
mit a tündöklő levegőn
az űr fölött rajongva nyújtok át,
bokréta lenne, hogy volna színe,
életre szólna, hogyha volna még
egy másodperc romlandó életemből,
amit a magaménak mondanék.
*
Ködök úsznak szemedre, mert szived
úgy lüktet, mint sötétben az arany,
és onnan jön föl ez a pára és
ez a gyülemlő és határtalan
boldogság. Látom: olyan, mint a gömb,
szemed, akár az ég nagy hidege,
amelyben verdes egy-egy tétova
madár, aztán elúszik messzire.
Állj meg madár, mert ez a pillanat,
mit halántékom között hordozok,
megtudni abból, ami ittmarad,
hogy milyenek a boldogok.
*
Ahogy a fű nő, úgy szeretlek én,
esőben, napban, szomjan és vizen,
az ég felé föl s le a földbe, szét
szabályosan és terebélyesen,
a kunyhó előtt ül a napban egy
férfi és ismeretlen jeleket
rajzol cseréppel a homokba, míg
kijön hamar s behívja a gyerek
ebédre már, de ő csak arra gondol,
hogy vonat fut lenn messze, mint a gyík,
az egek felé surranó hegyek közt,
amelyben a babáját elviszik,
hogy ládába van csomagolva, karját
virágos mellén keresztbe teszi,
mint egy halott, ezüst a szeme alja,
s a vonaton cipője sincs neki,
mert nem törődnek vele, néha jön csak
a kalauz, sietve régi kék
ruhában és föléhajol sötéten
meghallgatni szívét, hogy él-e még?
*
Látjátok, feleim, kihalt a táj,
a dombokat a szél se kalapolja,
erőszakos halállal hal meg az,
aki nem érti meg, hogy mi a sorsa,
leölik azt a békés pásztorok,
a dübörgő bivalyok eltapossák,
s szigorú Isten, mint egy kárhozott,
lángoló lélek, úgy tér meg tehozzád.

 

 

 

Két ember

A kertben ültünk, érfalunkra
belülről rátapadt a múlt,
vérünk, mint zümmögő csatorna
falán a víz, a mélybe hullt
és mosta, mosta, egyre mosta
a tündökletes perceket,
melyek megfogták, mint a rozsda
a testemet, az ingemet.
Nagy, csillogó, vasas virágok
tapadtak bennünk és jelek,
a rozsda kékje felparázslott,
aztán mindennek vége lett.
Kinn hűvös szél fújt. Sárga és szűk
lett a lugas, a szem, a nap
és mi a kertben nézve néztük
az objektív virágokat.

 

 

 

Levlap

Boltív, gyermekszabály,
hátsótudat?
Te vagy a feleségem
s én az urad.
Rajtad át vezetek
hátra,
lelkem köves,
fekete udvarába.
Gyermekeimmel érted
felelek.
Játék ez. Szabály:
a szeretet.
Mindig itt vagy
velem,
te vagy a címzett
s te vagy a levelem.
Rögeszme, téves
gondolat.
Szeretem minden
gombodat,
a ruhád
ráncait.
Szeretlek húsz évig
s pár napig.
Rajtad át vezet az
életem,
mit mondjak neked s te
énnekem?

 

 

 

A ház

 

I.

Az otthon nem volt otthonom,
a ház nem volt enyém,
a rádió is idegen
hangon beszélt felém.
A palacsinták, a cipők
mintái idegen
kacskaringóba álltak és
a tonet-székeken
a rács, a fény nem volt enyém,
se kő, se rongy, se fa,
mégis, mint öröktől való
barát jártam haza.
 

II.

Csodálkoztam a vitrinen.
Azt mondtam néha: jé,
s csak magamban tünődtem el,
a kulcs, a só kié?
Ki lehet, aki itt lakik?
ki lehet az a társ?
egy magas vagy egy alacsony
úr, vagy valaki más?
Ki szereti a paprikát,
ha ilyen ecetes?
s megértem-e a dolgokat,
mikorra vége lesz?
 

III.

S kié lehet az asszony itt,
ez az aranyszemű,
ki nézi órám keretét,
hogy milyen egyszerű,
ki nézi arcomon a bőrt,
szememben a sötét
csillámokat figyelmesen,
úgy, mint én az övét?
Ki megfogja a kezemet,
hatalmas és nyulánk
kezemet, melyről már levált
a szélén egy szilánk?
 

IV.

És én ülök a székeken,
mozdulni sem merek,
úgy fáj az üres levegő
és a falfelület.
A térdem fáj, a térdkalács,
az ajtó és a gitt.
Hogyha bejönne valaki,
szólnék, ha volna mit.
Látom, milyen fényes a réz
a régi küszöbön,
az esküvői képeken
előbukik a könny.
 

V.

A konyhában dagad a gőz,
mosnak, vasalnak és
egy-egy szeletet vág hamar
a kis sajtból a kéz.
Kik mosnak, kik vasalnak itt?
Egy asszony, egy gyerek,
kik dolgoznak türelmesen
s kiket nem ismerek.
A kályha karikáin a
tűz ragyog vastagon,
a tálakon meg kék virág
van. Én nem itt lakom!
 

VI.

De valakié ez a ház,
övé az asszony is,
ő nézi este csöndesen,
hogyan pereg a víz
a csapból és övé a kert,
a bútor, a szoba,
vagy elment a tengerre és
nem jár haza soha?
Pedig övé minden fiók,
a falra tetovált
meszes szivek, fekete drót
és az egész világ.

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]