Garas DezsőNincs. Sajnos. Zavarban vagyok a rendező megítélésénél. Zavaros válaszokat fognak adni a színészek. Vagy nem merik elmondani, vagy nem őszinték. Kezdetben volt egy hordó, dobogó – s bukfencezett egy komédiás, egy csepűrágó, egy bohóc. Vagy röhögtek, vagy nem. Jött egy ember: rögzítette. „Majd írok valami jópofa dolgot.” Ez volt az író. Ezzel kész is lenne a színház. Kettő közé odatolakodott egy szükséges rossz. Mért szükséges rossz? Meg tud élni mindkettő maga, a színész és író; de a rendező szintézisbe hozza a kettőt. Az a rendező, aki elismerte magát, mint szükséges rosszat (nagyon kevés ilyen van), az mindig nagy-nagy rendező volt. Fel tudott oldódni, s nem akart a két legfontosabb elem elé tolakodni. Ilyen volt Gellért Endre, Várkonyi Zoltán, Pártos Géza. Na és még valamit. Az igazi rendező jól sáfárkodik a rábízott lelkekkel. (A fenti okfejtés kizárólag a színházi rendezőkre vonatkozik, filmnél más a helyzet.) |