Csontváry
Újabban mindíg megszűnök és nem vagyok és nem vagyok, |
a házakon merednek a vakablakok, vakablakok. |
|
Patikám, házam nincs nekem, gondolkodásom nincs nekem, |
nem megyek át a tereken, mert nincs terem, mert nincs helyem. |
|
A szemem lát, akaszkodik, de hűtelen, de hűtelen, |
egészen elszegényedem, se tűzhelyem, se fűszerem. |
|
Viharba nem kapaszkodom, mert elszalad, mert elszalad |
és itt maradok egyedül az ég alatt, a nap alatt. |
|
Szívembe képet nem teszek, mert eltörik, mert eltörik, |
nem értem a törvényeket, aligha számolok ötig. |
|
Hiába nyúlok kéz után, hogy fogni kell, hogy fogni kell, |
nem találkozhatom sehol se senkivel, se senkivel, |
|
nem száll a szél, nem gyors az út, a fű se zöld, a fű se zöld, |
menekülök én szüntelen a belülrő1 való elől: |
|
sehogy se szabadulhatok: köröskörül, köröskörül |
a sok sugár, élő szalag kék múmiává tömörül. |
|
Vele fekszem az éjbe le, vele kelek, vele kelek |
és hallgató arcával is feleselek, feleselek, |
|
vele közös a börtönöm. Kiáltani, kiáltani |
kell, de körülkerítenek a fények szörnyű rácsai! |
|
|
Caravaggio
Jézus olyan, mint egy nő. Magyaráz, |
de valójában hallgatnia kéne, |
mondom, hajával olyan, mint a néne, |
puffadt arcával kit nem tűrt a ház. |
|
Panaszkodik. És zsémbes. Hogy nem értik, |
pedig mennyit dolgozott értük a |
mezőn-tetőn, még április hava |
előtt, ijedten nézik csak a férfik. |
|
Lókupecek, ügyetlen baltojások, |
az öregember a karját kitárja, |
mutatja, Jézus hogy szállt föl a fára, |
az meg legyint, hagyjuk a marhaságot. |
|
Bekötött fejjel ingatja fejét |
a legmokányabb, nemrég volt vasárnap, |
túl közel van – kapkodnak, hadonásznak, |
árnyékuk a sötétkék falra lép. |
|
Ülnek, és esznek, csirke, alma, nyúl |
hever a tálon, egyik hinne is, |
szakállával már-már gyanútlanul. |
|
|
Michelangelo
Emberfeletti nők és igricek |
boltív közé szorítva függnek, |
a történettel egybekapcsolt ívet, |
|
nem ábrázolnak semmit, csak erőt, |
övék a lábszár végső ragyogása, |
ahogy elrúgja magát az örök |
és ennél sokkal biztosabb világba. |
|
A próféták az égbe visszatérnek |
és visszatörnek minden burkon át, |
a szibillák meg az emberiségnek |
ajánlják föl nagy testük bánatát. |
|
Isten kinyúlik, mint egy óriás, |
ujjhegyei az ujjhegyeit érik |
a nála nem is sokkal kisebb férfit, |
|
ki visszafordul még fájdalmasan |
az űrbe, a felhőmögötti habba, |
az égbe, hol az Atya keze van, |
mielőtt végképp elszakadna. |
|
|
Bosch
Együtt élek Hieronymus Bosch-sal, |
rám mosolyognak őrült arcai. |
Ő maga az. Szarvasfejet mutat most, |
|
Előbbre hattyú ül a tálon. Ádám |
röhög azon, hogy meg kell halnia, |
és ártatlan zsoldosok közepében |
Jézus olyan, mint egy haramia. |
|
Az asztalon vékony kés, tört kenyérke. |
Nem az Úr teste. Hátul fekete |
stólával ül egy pap s a jobbsarokban |
lóg a falon a gazda szőnyege, |
|
csupa aranyból, összevissza rajzzal, |
amelyből végül kitűnik a rend, |
a baloldalon áll egy kicsi angyal |
és ujjal mutatja a végtelent. |
|
|
Aztán hajóra száll a szerzetes, |
és oda lép ki, hova nem szabad, |
hol billen a hab, mert víztükörben |
múlatják maguk a híres halak. |
|
Nevetni kell az édenkerti bálon, |
csigában lakik két nő s a madár |
szemérmetlen csőréivel csípi egyre |
mellbimbójukat. Ilyen ez a nyár. |
|
Vörös sátorban hosszukás madonna |
hevül. Egy macskán három asszony ül |
hátrahajolva, a púpostevén meg |
bakfis utazik mezítelenül. |
|
Különben itt mindenki meztelen, |
mezítelenek még a lovak is, |
a növények, a kagylók, a királyok, |
és mezítelenül folyik a víz |
|
a halhatatlan, túlvilági tájra, |
ahol egy halban kisgyerek lakik, |
és meztelen nők kézenállva várnak |
|
Egyetlenegy fekete nő, fejével |
egyensúlyoz egy paradicsomot. |
Fekete férfi is csak egy van. Úgy |
szeretik egymást s mégse boldogok. |
|
|
De a vízben, palástban és bokáig |
előbbre gázol Kristóf, lábai |
megtámaszkodnak egy-egy ingoványon, |
nem akar túl fontosnak látszani, |
|
nagyobb, mint a folyó. Mert ember és szent. |
Messze a part, de azért átviszi |
a gyereket. Egy hal lóg botja mellett. |
És mellette a táj is oly kicsi. |
|
A rotterdami múzeumban ők már |
betöltötték az égboltozatot. |
Az ágon egy kancsó van, amivel majd |
vizet merítenek a vándorok. |
|
|
|
Velázquez
Szent János Patmos szigetén
„Ez a János a Patmos szigetén |
nagyon reális. Buta feje van, |
együgyűen néz egy határtalan |
kis jelenésre, lábán nagy az ér. |
|
Spanyol feje inkább viadalokra, |
vagy óriási mellekre gondolna, |
kis bajsza van, az arccsontja kiáll. |
Sörte hajjal benőtt a homloka |
s nyitott szájjal hajol oda |
hol fény lebeg… Hülyébb, mint egy király” |
|
Nagy hálóingbe burkolózva ül, |
ferdén teszi térdére a papírt. |
Egy tollat fog irtózva a kezében, |
és úgy tartja, mint aki sose írt. |
|
|
Klee
Ó, luftballon, a luftballon |
csak szálljon az utcák fölött, |
|
utcák fölött a fénybe száll, |
a fénylő, meztelen király. |
|
és egyúttal a tér hiánya, |
ahogy gyerek száján a skála. |
|
Ez a város már csupa rend |
s a kristály összevisszasága, |
melyben a karcsú végtelent, |
mint egy hajtűt, mindenki látja. |
|
Ó, ez a város nincs sehol, |
nincs tere, nincsen lakossága, |
|
|
Kandinszkij
Nem volt világ s te láttad vázait, |
az állatoknak nem volt még fülük, |
a virágoknak zöldje, csak fehér |
üvegcsöveknek látszottak, a törzs |
magában zihált, mint egy fujtató, |
üres tüdők, melyekben zöld víz állt, |
összecsuklottak, mint harmonikák, |
szervek épültek be az állatokba, |
és meghajló térd – leendő világ.
|
Az emberiség lánca, őstelep, |
amit nem ér el az emlékezet, |
csak dobhártya mögé zárt virág, |
agyat benövő csend, kálváriák |
a lélek hegyén, az agykoponyák |
hegyén, amit fogaskerék-csipkéjű csont |
illeszkedése végül egybevont. |
Agy és virág, ősformák fekhelye, |
a vonalak lengése fekete, |
piros mütyürkék, kezdetlen kezek, |
háttér az ég – és mindíg fekete. |
Nincs kocka se, se kör, csak majdnem kocka, még |
nincs kész a kéz – de nézhető s lehet,
|
lehet még kéz s még több is – gyík, madár, |
minden lehet, átbillenő helye |
ez a világnak – megteremthető, |
nyalábolható, rendszerezhető, |
ha hozzáér a meztelen Ige. |
|
Egry József
Nem bírja a tér a világot, |
a lányok s a ferde halászok |
elszállnak a híg levegőbe, |
oly friss ez a reggeli pára, |
s nagy képei a Balatonnak. |
Úgy ég a vidék vörös üstben |
s a víz is lángol alatta, |
az asztag is ég keserűen, |
lebegve lobognak a székek, |
a házak, a fák, a vitorla |
kibugyogva a nap teli torka, |
ropogva törik meg a nádszál, |
égő madarak raja száll, száll |
s zuhog le a kékszínű eső… |
Egyenes tehenek menetelnek |
s tetején a sárga vizeknek |
puha színek mennyköve csattan, |
fölolvad a gyertya a tóban, |
a vízbe s az égre kilobban |
s végül csak a táj, csak a táj van! |
S a tóban a görbe, magányos |
halász, aki küzd a keszeggel |
s a tihanyi halszagú János |
Jézust gyötrődve keresztel. |
|
Húzódik a ránc meg az árok |
a bánatos grimaszú arcra: |
a mester oly szépeket lát, hogy |
vergődik, irtózik az arca, |
mert tudván tudja a tájat, |
ahol nyugovása sosem lesz, |
szemében eltörnek az ágak |
s kialszik arcában a reflex. |
|
|
|