A kabaré sosem fog elmúlni
|
|
|
Aki átélte a dátumokkal jelzett csaknem harminc esztendőt, az pontosan tudja, mit ért Kellér Dezső a témáknak a pillanaton túlsugárzó aktualitásán; mi az az érzékeny kapcsolat, amivel a konferanszié a mindenkori magyar valósághoz kötődik. A háború után boldog-boldogtalan konferált. Ma már szinte néptelen a pálya. Miért?
– A konferálás nehéz műfaj. Nem az az igazi konferanszié, aki bejelent egy számot. De az se, aki végigbeszél egy estét. Az se, aki kitölti a műsorban az űrt, míg a függöny mögött öltöznek vagy díszleteznek. A konferanszié azért kell, hogy eladja a portékát.
– Szellemi csomagolástechnikai művész?
– Többek szerint író, újságíró, színész, filozófus és még sok minden.
– Talán a város krónikása. A városban sok minden történik. 1954-ben Hol szorít a futballcipő? című híres konferanszában ön kifogásolta, hogy túl sok a sportpálya, s hogy a fiatalok Kocsis Sanyik és nem Petőfi Sanyik akarnak lenni. Mi történt azóta? Mondjuk el, hogy 1977-ben kevés a sportpálya? Hogy több a fiatal költő, és kevés a jó futballista? Hogy van némi összefüggés az autóbuszon petyhüdten üldögélő, bambán maguk elé bámuló fiatalemberek gerincveleje és olimpiai aranyérmeink mérsékelt mennyisége között?
– Tízegynéhány évvel ezelőtt egy konferanszomban azt indítványoztam, hogy emeljünk szobrot Imperiálnak, a magyar csodalónak. Akkor ez képtelenségnek hangzott. És napjainkban egy másik csodaló, Kincsem szobrát leplezték le ünnepélyesen! Amikor Imperiálról szót ejtettem, a lóversenyt még bűnös szenvedélynek tekintették, a fogadók suttyomban, szemlesütve jártak ki a pályára. Most? Írók és költők úgy kérkednek lóversenyző-múltjukkal, mintha azt bizonygatnák, hogy mióta vesznek részt a munkásmozgalomban. Változnak az idők!
– Eszerint abban, hogy a lóverseny megítélése tárgyilagosabb lett, az ön szavainak is része volt. Máskor is érzékelte, hogy a konferanszié – vagy a kabaré – alakíthatja a közfelfogást?
– Bármilyen szerények vagyunk is, azt hiszem, részünk van benne, ha egy-két dologgal kapcsolatban megváltozott a közvélemény. Például: hogy nem okvetlenül a kapitalizmus megszállottja az, akinek ízlik a Coca Cola. Hogy nem naplopó, aki beül a presszóba és megiszik egy feketét. Hogy az is lehet rendes ember, aki kis alapon ultizik. Ezek polgári örömök ugyan, de a szocializmus nem szenved csorbát, ha az élet ártalmatlan örömeit legálissá tesszük. És azt hiszem, ma már a „nincs”-et is nehezebben mondják ki az elárusítók a boltokban. Amit az ember nevetségessé tesz, azt egyúttal halálra is ítéli.
– Ön egyszer azt mondta: „A konferansziétól elvárják, hogy bátor legyen”. A polgárpukkasztás a polgári kabaré öröksége. Ma kit kell pukkasztani? Ki a bátor?
– Mindig úgy éreztem, az igazi bátorság a témaválasztás bátorsága. A szembenállás a közvéleménnyel, mindazzal, ami begyepesedett. Azokkal, akik lenn ülnek.
– Nem azokkal, akik fenn ülnek?
– Nem akarok kérkedni a bátorságommal. A mi életünkben folyton tabuk keletkeznek. Én pillanatnyilag merném színpadról bírálni a kormány különféle intézkedéseit – de azt már nem merném elmondani, hogy a Bábszínháznak két épülete van, Nemzeti Színházunk pedig nincs!
– És kabarénk van-e? Én nem az épületre gondolok.
– A kabaré az operetthez hasonlóan peches műfaj: folyton temetik. Komlós János egy Nagy Endréről szóló visszaemlékezésében foglalkozott ezzel a jelenséggel. Hogy mind Nagy Endre, mind Békeffy László, amikor visszavonultak a konferálástól, már búcsúztatták is a műfajt. Bárdos Artúr az első világháború idején azt nyilatkozta, hogy a kabaré élettartama legfeljebb tíz év. Kosztolányi 1921-ben azt írta, hogy a kabaré „elvégezetten a múlté”. Az 50-es években a Népművelési Tanács értekezletet hívott össze: hogyan lehetne a haldokló kabarét megmenteni. Épp akkoriban ment háromszázadszor egy műsor… A kabarénak mindig lesz jó és mindig lesz rossz korszaka, de elmúlni sosem fog, mert mindig meg tud újulni.
– Most például hogyan?
– Szerintem a Nagy Endre-féle színpadi újságírás mellett föl kellene újítani a másik hagyományt: azt a kabarét, amely színpadi jelenetekben, egyfelvonásosokban fejezte ki magát, s amelynek írói közt ott volt Szép Ernő, Bíró Lajos, Harsányi Zsolt, Karinthy Frigyes, Móricz Zsigmond. Erről a vonalról letértünk, és ez szegényíti a műfajt, mert nem ad alkalmat a kabarészínháznak alakításra.
– És milyen a színészi utánpótlás?
– Nem lehet panaszunk. Ott van a Vidám Színpad mellett a kitűnő Mikroszkóp. Hofi Géza rendkívüli tehetség, nincs őse a magyar kabaré történetében. A Vidám Színpadnak is érlelődnek a fiataljai. Legutóbbi szereplésem idején Kósa András és Zana József – és a már nem fiatal Forgács László is – nagyszerű partnernek bizonyult.
– Ön több jelenetet írt a felejthetetlen, elefántlábú kabarészínésznek, Salamon Bélának. Tudjuk: látszólagos rögtönzéseit, esetlenségeit Salamon pontosan kidolgozta. Komolyan vette a kabarét, komolyan vette azt, hogy a néző nevetni akar. Vajon mit szólna most ahhoz, hogy vannak magyar színészek, akik nem a nézőt: egymást szórakoztatják a színpadon?! De ez amolyan szónoki kérdés, hiszen Salamon Béla már nem él.
– Talán generációs kérdés ez. A miénk egy jobban odafigyelő nemzedék. Én ma is szívdobogva lesem a hatást a színpadon, mikor már semmi sem múlik a közönség tetszésén, a telt házon. Belebetegszem, ha egy poén nem olyan sikeres, mint előző este, vagy ha egy fél mondatot fölcserélek. S ha írok valamit, a mérce ma is az: vajon mit szólna hozzá a fivérem, Kellér Andor, akinek a legtöbbet köszönhettem ezen a pályán.
*
A pálya… Pest krónikása, a konferanszié Kellér Dezső. Mennyit beszéltünk eddig a műfajról, és milyen keveset a személyiségről. Kellérről, aki lóversenyre jár, és „kávé” helyett „feketét” iszik, és golyóstollat gyűjt, kéziratpapírt, mint Heltai, és régi Színházi Élet-eket, és aki őrzi Karinthy Frigyes műveinek teljes első, s azóta minden kiadását; aki dedikált könyveket és plakátokat gyűjt, s az emlékeit Leltár-ba gyűjti, és gyalog jár, kutyát sétáltat a Pozsonyi úton, és imád beszélgetni; Kellérről, akit idegesít az interjú, mert váratlanul éri, mert aggályosan, gondosan fogalmaz, s egy adat miatt újra telefonál; Kellérről, aki valaha operettet és slágerszöveget írt, vagyis feltehetően érzelmes pesti ember, csak ez nem vevődik észre.
Mint Hankiss Elemér „Sorrentói narancsfák közt…” című, a magyar slágerszövegekről szóló, remek tanulmányából tudjuk: a slágernek is van művelődéspolitikai funkciója. A slágerszöveg nem költészet, még csak nem is pesti folklór; de nem mindegy, hogy az emberek bárgyú ragrímeket énekelnek, vagy ilyen, Kellér írta, jó prozódiájú sorokat: „Ámor is, mámor is máshol is van…” A kabaré, a konferansz legjobb részei azonban beleszivárognak a városi folklórba, megszínezik a város történetét. És minél dúsabban gyülekeznek az aszfalton, annál inkább otthon lehetünk ebben a városban, amelynek fő vonzereje nem a kivilágított Halászbástya, hanem a megkoplalt, megszenvedett humor.
1977. július 31.