Elkésett levél Thinsz Gézának

Kocsmában ülsz vagy kávéházban, Géza?
A mezei hadak, amelyek szinte hetenkint
üzennek oda, ahol Te is vagy; arra a
mondhatatlan térre ezt vetítik: kocsmát
vagy kávéházat, amúgy vagylagosan, mintegy
kettévágva az örökkévalóságot is. Nem látlak
innét, szemüveged talán a kávéházban
hagytad, míg Te a kocsmában ülsz, iszol,
napozol, nézed a fiatal lányokat, írsz, írsz,
grafomán aki vagy, és körüljárod a Körteret,
az örökre államosított Thinsz-cukrászdát,
és körülhabzsolod egyszer-kitalált kedves
szavaidat, a svédmagyart, a Székesszófővárost,
és körülvérzed a sérelmeidet. Itt, most, nekem
fájsz, Géza. Fáj a fél üveg whisky, fáj az a
Kosztolányitól örökölt negyven cigaretta,
fáj, hogy „Mi a fenének iszol!” és hogy
„Nem kell mindenről verset írni, vezess
naplót, ha mindenáron muszáj beszélned” –
az ítéletem biztonsága vág, mint a kötél,
mint a kocsmaajtóra akasztott kötél, Géza,
mint a kávéházi fogasra hurkolt kötél,
édes Géza, a kezemet vágják a kötelek,
segíteni próbálunk, mégis hurkot vetünk
egymásnak, „Mi a fenének” kezdetű
mondataink az égvilágon semmiről
nem adnak számot, szándékainkról sem,
hiszen jóindulattal sem vehetjük el soha
egymástól a megoldásnak látszó pillanatokat,
poharat, verset, emigrációt, visszatérést,
mozdulatlan egyhelybenmaradást, fölösleges
beszédet – semmi sem fölösleges. Odafönn
az a kocsmakávéház a mondatfűzést
fuvolaszólammá avatja, Bellman és Csokonai
közt elfelejted végre, hogy „a kapcsolatok
tisztázatlanok”, és az országhatáron, ha van,
mert miért épp ott ne volna, nem kérdik meg
Tőled többé, hogy tudsz-e magyarul.
 

1991. november

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]