Elégia egy tükörképhez
Szép vagy, mondta a tükör, |
izmos, mint a nyújtózó leopárd, |
ihletett, mint a forgó kastély, |
esténként tragikusan bohém |
|
Ha pedig mindezt visszavonják, |
mindig lesz narancsültetvény, |
hol kosárral hajladozhatsz, |
lobogásod fejkendőbe fogva |
|
apránként lebomlik, rákos sejt, |
A feketéllő foncsor helyén |
|
„Látom, hogy meglebbenti…” |
Egy ideig. Aztán a vers is elhagy. |
Hozzászoksz erősen, hogy nem vagy, |
|
és tátong, mint apád lábán |
mikor megjárta a Délvidéket |
s nem kapott vitézségi érmet, |
|
Az, hogy betelt a mérték. |
Ólomnehéz. Egyhelyben látva |
sincs ragyogása. Nincs. És már |
csak lehetőségként jelenik meg |
|
emlékre épül, nénéd megszegi |
a parancsolatot, marharépát |
|
a szövetkezet földjén, éjjel, |
a három gyerek sír, az apjuk |
börtönben. Ok nincs. Képhez |
|
Hogy mindig lehet. Hogy újra |
lehet. Újra meg újra lehet. |
Lehet. Lehet. Lehet, te őrült, |
|
Az a szép leopárd, Isten báránya, |
tükörrel telis-teli kastély, |
verstéka, éjszakában izzó, |
láncban láncszem, családnak |
gyöngye, ritkaság, ember, |
|
aki nevet kapott az anyakönyvben, |
kevesebb, mint a sivatagi porszem, |
mert az szúrni tud. S ami szúr, |
az fontos. Az jelenlét. Egyedül |
|
unokabátyád tudta, amikor |
háza leégett, apját, anyját, |
nővérét, öccsét, kishúgát |
|
állj bosszút értük, többszörösen, |
zeneszóval, ahogy forognak |
a fél várost, a város a tiéd, |
|
s ő egy szál Kant-idézettel |
egy narancsligetig, nem gondolt |
többé a városra, se énrám, |
|
engem is elfelejtett. Por sincs |
nem létezik. Egyedül Isten |
|
Testét, mely csillag-ívben |
hajlott alá a narancságról, |
helyettem fogta fel a szél. |
És helyetted. És helyettünk. |
|
mert porból lettünk. Mert |
S én jelen vagyok. Nélküled. |
És nincs többé narancsliget. |
|
|
|