Az „Ágnes asszony” költőjéhez

A bazalt szétreped, a szirom megpattan,
a fogoly beleőrül a kínba, a jellem árulásba hajlik –
odahasalsz kora hajnali órán
a megfigyelőállásba, hogy elfogd
azt a pillanatot; nem sikerül,
vélhetően nincs is abszolút
jelenbelátás. Megmaradt tehát
támpontnak a következmény, a gáz-
kitörés lobogása, a labirintus
megnyirkosodott falai, a harsonák,
amikor már szólnak, a vastagodó sebek,
az elváltozottság; a tudomásulvétel.
Aki beéri ennyivel, annak önvédelmi
ösztöneitől maga az okszerűség
is megtagadtatik. Az azért, mert.
S aki nem kérdez, körbejár, mint
a nyomtató ló, mint az útra-térni
csökönyös szamár, mint Sámson,
mielőtt megrázta volna az oszlopot,
hogy aztán a ráomló ház alatt
mindegy legyen az egykori láncszem:
szerették-e, vagy nem szerették.
Talán valóban mindegy. Talán
a „kezdetben volt”, a „kezdetben teremté…”
nem más, mint ürügy a pusztulásra,
oly közegben, hol nincs már időbeliség.
Annál nagyobb bátorság kell, hogy megnevezd.
Ez volt a kő. És ez volt a mag. A józanság.
A becsület. Az éjfél. A robbanás. A sérülés.
A tudomásul soha nem vehető, ez volt.
Megnevezem. Megalkotom. Vagyok.
Oszlopot döntök. Belevakulok.
Mindegy, hogy szerettek-e. Én szerettem.
A forrás nem nézi, hogy kell-e. Van.
Erős voltam. Levágták a hajam,
megöltek. Ez lett a porladás, a sarjadás,
a veszettség, a szajhaság, a kezdet és a verem és
a kéretlen kigyógyulás a kétségbeesésből
és a kétségbeesés megszokása ez lett, Istenem!
Oh, irgalom atyja, ne hagyj el.
Költő, ki egykor nevemet az örökkétartó
bűntudattal megkötötted,
ha majd a megnyirkosodott labirintban
elindulok mögötted,
mutasd meg végre az igazi bűnöst,
mutass rá ujjaddal az okra,
míg felnyílik a magasság, s íme, ott van mindaz,
aki Isten után vitte sokra,
egy világban, hol a jóság halmazata jó,
az érc neve érc, s többé nem hinni el,
hogy ércnél maradóbb erő volt itt a balsiker.
S a világban, hol nincs többé mélység és magasság,
a láncszemek helyébe ott a láncolat,
és érvényét veszti a veszteség
s a folytonos vesztéstudat.
Nincs gyöngeség többé. Erő,
erő fáklyázik. Vonul a hatalmas menet.
Vonulok én is, valahol messze mögötted,
veled. Hiszem, hogy eszméletemből addigra már eloszlott
az a másik, az a régi menetoszlop.
Szép szőlősgazda, nagybajszú magyar,
aki először mondtad ki, hogy „nagyon fáj”,
s aki az omló ház alatt is
az maradtál, aki voltál,
s ki tudtad, hogy a „Hazádnak
rendületlenűl”-ből hogyan lett
„Hasadnak rendületlenűl” – hiszem, hogy
tiéd az abszolút, a végleges látás,
ó, irgalmatlan Bárd! elrajzolt babylón arcom
meghajtom feléd, legyen tiéd
a megbocsátás.
 

1982 (Árnyékváros)

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]