Hajóroncs

(részletek)
 

Hajóroncs, kívülről

Álltál-e már a halak ítélőszéke előtt –
ahol a testhelyzetet jelentő igék, az „álltam”, „ültem”,
„feküdtem” különbsége megszűnik és szeretteidhez való
viszonyodnak nincs jelentése többé, megszűnnek a minták;
a fájdalom szikrája kialudt, ilymódon az igazság-
szolgáltatás alapképlete (én bűnözök, te büntetsz,
én bűnhődöm, te kielégülsz)
érvénytelen, s marad az
érzéketlen odaadás az egyik oldalon s a természet növése
a másikon. Néhány
éve az Istent elnevezték „természetfelelős”-nek –
alkalmasint
a természetért felelős; a többi a mi dolgunk.
Övé a Természetes,
miénk a Mesterséges vagy Klinikai Halál. Övé a
pusztulás, miénk a gyilkosság. Övé Ábrahám,
miénk Seneca. Övé Heródes, miénk az ötlet,
ő rohaszt fát, mi rakjuk keresztbe, s a tragikus
körülményből miénk a körülmény, mert miénk a lánc és övé
a láncszem. Álltál-e már a halak ítélőszéke
előtt? Aki onnét jössz, ahol az igazság jelentése halál
s a halálé igazság (s ez csak
egy lépés
a romantika szépségnek hitt igazságának látköréből,
ahová nem látszódott
a szabálytalan),
aki a mozgó körből jössz s járulsz Elébük, kiktől az
igazság s az igazság hiánya
úgy elmarad, mint
holdfényből a súly – mondd, aki máglyát és gázt
elviseltél, hátrahagyván a
siratókat: egyszerre hogy
viseled el
a halszemű békét a megmélyített vízben, ahol nem lehet
sírni többé!
 

Háttértörténet

Az, hogy II. Gusztáv Adolf nagyhatalmi törekvései
érdekében
flottaépítésre szánta el magát, még nem jelenti, hogy
számolt a katasztrófa lehetőségeivel, márpedig
katasztrófa nélkül nincs világhír. Az, hogy az óriás
tölgyekből ácsolt,
legnagyobb hajó, a Wasa, hatvannégy sötét bronzágyuval,
orrán
hullámfeszítő, győzelmes oroszlánnal s tatján a címerrel
és
négy kibontott, bősz vitorlával az árbucrudakon, a
litániát hirdető
harangszó után mintegy tizenöt perccel, háromszáz
főnyi legénységével együtt
elsüllyedt, nem okvetlenül példázza azt, hogy a
színhelyen fuldokolni
több, mint a parton tátogni és lesni a halált. Hős
vagy nem hős,
a tömeg névtelen; legföljebb örökléstanilag nem
mindegy, hogy
milyen minőségű halottaktól jövünk, önkéntes halottól,
útitárstól,
olyantól, akinek az arcán még most is ott az ámulat,
vagy olyantól,
aki hagyta, hogy vigyék. A tömegsír nivellál; a tömeg
névtelen.
Az, hogy tudjuk a kapitány nevét (Hansson), a főhajó-
ácsét (Hybertsson),
az admirálisét (Fleming), aki az előzetes sztatikai
vizsgálatot
elvégezte, a búvárét (von Treileben), aki néhány étvized
múltán
ötvenhárom bronzágyut fölhozott s a mélyvízi régészét
(Franzén), aki
háromszázharminchárom év után kiemelte az elsüllyedt
hajót,
nem mutat rokonságot a költészettel, mert nem minden
megnevezés
alkotás. A hajóféreg nevét is tudjuk (Teredo navalis),
s a hajóféreg
éppen hogy nem csinált semmit: nem rágta szét a hajó-
roncsot, mivel
nem állja a sótlan vizeket, s a Balti-tenger sótlan; a
féreg itt
annyi, mint a szoborban a negatív tér, azáltal van,
hogy nincs.
A hajó pedig múzeumi ragyogással hever a fehér éjszakákban –
hiúság,
véletlenség, azértis teremtés szeszélyeiről nem tud,
nincs több
tizenöt perc, amelyet félszegen vízre tapadva, gyötrődve,
mámorig verve
át kellene még egyszer élnie, nincs több szállás,
szárnyalás, őrület, nincs több
zuhanás – meglopott, szégyellt, sebesre mart, boldog
töredékidő helyett
beéri az örökkévalósággal.
 

Hajóroncs, belülről

És akkor eljön az utolsó próba. A kapcsolatteremtés
mindenáron.
Kiálts. Nem jön a segítség azonnal. Nyomodban ágyutalp,
vagy víztömeg.
A mélyvíz. Megfordított székesegyház. Oltárán négy szó:
„Én mindent jól csináltam.”
Építsen majd belőle szillogizmust egy emléktelen nemzedék.
A hal nem ítél: végrehajt. Szeme az utolsó tükör.
S mire a minták örvényeiből kilátnánk – megszűnnek a minták.
És Róla fogalmat sem alkotunk. A szobor (Ő, mégsem Ő)
egy előző
elképzelés ivadéka; de a viszonynak nincs jelentése többé.
S ha fájt
a másé, a szikra kialudt. És ha még bűnöztél, s hozzá-
szoktál is
miatta a bűnhöz, az igazságszolgáltatás alapképlete
érvénytelen,
s marad a pusztulás beillő láncszeme: emésztenek, s
enyészel. De vajon
addig minden minta-e? A mozdulatlan s az elmozdítható?
A visszafojtott
s a lázadó? A véletlen? az időtlen? a rögzített? a
nyitott? a megnyugvás? a
föltevés? a „mi lett volna, ha” tüstént meghallja
a kiáltást „Éli, Éli…”, ha
nem vérzik el a vízben Seneca, ha Kossuthnak sikerül,
ha nem szakad le
a biatorbágyi híd, ha a gázkamra kezelői nem megbízhatók,
ha
nem kellene mindent érteni, késtelen és szobortalan,
vakon, ha a legyőzhetetlen
remekmívű ácsolat nem süllyed el tizenöt perc alatt,
abban a közbül-időben, s minek?
szépség-rovátkát hagyni az időn? igazságot sugallni fölfelé?
háromszázharminchárom évnyi,
akárhány
évnyi hallgatás után széttörni a mintát, míg bennreked
a halszemű halál:
hogy nem támad föl, akit várnak – de föltámadhat, aki vár?
 

1979

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]