Romantika
„Minden teremtett szín”, így mondja Byron, |
„hatalmas hangja szól”, így mondja Keats. |
Kinek fontos, hogy folyóparton álljon, |
s a pillanatot elvigye a víz, |
|
halottak lelkét nyugtatva az áron, |
és megnyugtatva azt is, aki hisz, |
mert engedi: a víz romantizáljon, |
s ne a divat, s diszkó vagy a giccs, |
|
kinek annyi a szó, mint az ima, |
mert tudja, hogy nem kell kapkodnia, |
csak tűrnie, hogy ami tud, teremjen, |
|
szólhat, s fegyelme akkor sem lazul – |
kifoszthatnak, de itt van vigaszul |
múlandóságom őre, anyanyelvem. |
|
|
Szecesszió
Fejednél fantasztikus szederindák |
tekergik, veronált vegyél vagy tán |
göbökben forralt mézgalevet inkább, |
ha a bojtorján gyökere fogytán, |
|
vagy pókhálóba öntsd bele a tintát, |
taposs éjfélkor zöld macska farkán, |
hidló szélén figyeld a csillagmintát, |
fa tövén, minek morzéz a harkály, |
|
az egész kerek, nyugtalan világ |
köréd sereglik, kattan a ravasz, |
mindkét vízpart a te párbajsegéded, |
|
s ha úgyis tudod, hogy a rosszat léped, |
mondd azt a vízre, „ez nem ugyanaz”: |
a végső perc is új. Ne add alább. |
|
|
Tereptanulmány
Két verset elmond Bukjel Fáncsika, |
keni a szókat, mint a margarint. |
Ezerötszáz a bruttó gázsija; |
az írónőé háromszáz forint. |
|
Recenziót ír Doktor Ebonit, |
stílusán érzik: nagy súly nyomja vállát. |
Az írónőt is megemlíti itt |
egy lábjegyzetben, és várja a hálát. |
|
Barátságával bombáz Lóhere, |
meg lehet inni egy kávét vele, |
és úgy hallgatni, mint kit főbe lőttek. |
|
Inkább olvassunk két szonettet át – |
a „tartsd a markod” kézmozdulatát |
hagyjuk csak meg a markotányosnőknek. |
|
|
Lektori jelentés
Költőnek állt a jó Mellák Gyula, |
s választott Múzsát, karcsút, nem molettet. |
A hölgy szépségén úgy ellágyula, |
hogy írt hozzája vagy hetven szonettet. |
|
„Most rád nyomom a bélyegemet, drága, |
melyre is ritmi/kus a válaszod. |
Váltóőr érzi ezt, vagy ezt sem, állva, |
míg a pályán a mozdony zakatol.” |
|
Szonett! te vonzó, édes magyar asszony! |
Lehetsz te feslett és lehetsz te rút, |
mint Szabó Lőrinc, Shakespeare, Belzebúb, |
|
de rá kell bírnod jó Mellák Gyulát, |
tanuljon ritmust, rímet, caesurát – |
a versek kia/dását nem javaslom. |
|
|
Tanítványomnak
Magad vagy, mondod. S ha nem, akkor is. |
A különtartás fél-állapotát |
jól ismerik a másik parton is, |
amazok is, akiknek megbocsát |
|
a lélek, hiszen mit tehetne mást, |
őket védik a hivatalok is, |
ők kapnak címet, pénzt, rangot, lakást, |
ők szolgáltatják az árnyékot is, |
|
mely légyottodra végül rávetül. |
Hogy szeretetlen arra menekül |
akit szeretsz? s nem hozzád, nem a vonzás |
|
irányába? Ez csak felszíni gond. |
Mert a szerelmen túlnő a szorongás. |
És szeretni kell azt, aki szorong. |
|
|
Társalgás telefonon
Mert te nem tudod, milyen neural- |
gikus pontot ér a hangod éle, |
úgy öklöm köré feszült a huzal |
mint ha egy torkot fonnék körbe végre: |
|
„Örülj, hogy nincsen gyereked. Nyugal- |
mas élet. Regényt olvasol. Kéne, |
hogy pelenkázz? Aztán fenékbe rúgnak? |
Így csak virágot nem kapsz elsejére.” |
|
Ahogy másokról ítélsz, annyit érsz. |
Hát élj öregek közt. Semmit ne láss |
magad körül, csak gyászt és pusztulást |
|
és éjszakáként nyomjon egy lidérc: |
szabadság! az majd árokpartra vet. |
És nem lesz senkid, aki eltemet. |
|
|
Mielőtt
Régóta mondom: nem szeretet kell |
az embernek, hanem kímélet. A |
kímélet még nincs fölírva egy hit |
zászlajára sem. Életünkbe mind- |
|
untalan beleszól a bűn s a bűn- |
bocsánatárus; kis cédulákon |
megsegített vagy mert előre meg- |
|
mondott valamit – függések kereszt- |
folyosói közt levegő után |
kapkodunk, holott a tért kellene |
|
időszennyezés gombáitól, még |
mielőtt őket is megszeretjük. |
|
|
Egy kérkedőhöz
„Engem bántottak. Voltam bélyeges. |
Voltam kulák. És nem megbízható. |
Börtönben ültem. S bár nem lényeges, |
de voltam többször félretett iró. |
|
Voltam fiatal. Negyvenes. Öreg. |
fekélyt kaptam a sok szemét miatt…” |
Uram, csak azt a kettőt mondja meg: |
kiken állt bosszút, s hol a kézirat. |
|
Önt megtaposták, vagy hatalma volt – |
Közép-Európa így nyit tévutat. |
Nem ön cselekszik többé, csak a folt: |
|
a dédelgetett sérüléstudat. |
Feledni nem kell. Sebből nincs profit. |
Mérlegeljen. Még jobb, ha dolgozik. |
|
|
In memoriam
Könnyezni kell, nem zokogni. |
|
Mikor az emlék mindent áthevít, |
mikor az idő mindent áthavaz, |
a lombik mélyén szánjuk őt, pedig |
csak az szánalmas, aki él. Csak az. |
|
Mert új lakást. Egy nőt. Még egy tavaszt. |
Csak még egy verset. Levegőt! Emitt |
portré épül, míg leépül az akt, |
de Ninivében ezt is engedik. |
|
Amott semmi. Se szél, se szélmalom. |
Vonatkerék vagy pulzus, egyremegy. |
S hogy indulat volt, vagy önszánalom |
|
– a perc vastagszik, mint a guanó – |
a halálához húznak mindenek. |
S az életére nincs vállalkozó. |
|
|
Vissza Budapestre
Az a szabadság most is úgy betölt – |
majdnem elhittem, csak egyfajta láz van. |
És megkérdezte akkor a sofőrt: |
„Az enyéim már kinn vannak a házban?” |
|
A táj felszúrt, mint őzsutát a nyárs. |
A bőrülésen különváló tél lett. |
Kesztyűsen ültem, szótlan útitárs, |
és megértettem: a mondat – ítélet. |
|
És felszívtam a szót, hogy nincstelen, |
a szómélyből a kettős tagadást: |
birtokragokat végre! Istenem! |
|
a szenvedélynek odatartozást – |
mert annyit ér, ki önmagába mar, |
mint a tömegsír, amit szétkapar. |
|
|
Fantom
Vas Istvánnak
Mikor a vívót megdöfik a páston, |
s a sakkozót egy hang szorítja: „Sakk”, |
az érzékszervi kordon ennyi: „Látom”. |
és önmagába tér a pillanat. |
|
De ha a csörte túl időhatáron, |
sötétben zajlik, és hogy tartsd magad, |
senki nem szól, nem lép elődbe Kháron, |
és Cerberus csak hangtalan ugat, |
|
tapinthatatlan ellenség ha kínoz, |
vattázva fojt meg, lassan, mint a vírus, |
éles verejték ér a szájadig, |
|
s mint katonáé, akit kikötöttek, |
lábad kapálva kergeti a földet – |
nincs széttörve a föld. Csak szétfolyik. |
|
|
De profundis
Ki elérhető vagy egy pókfonálon, |
ha megtudjuk a sokszög útjait, |
vezesd ki Léted labirintusából, |
akit a kétség csaknem kútba vitt. |
|
Égő bokor vagy? Krisna, Buddha, Krisztus? |
A történet egy eszméig fölér. |
A hős lehajlik: „majd a kommunizmus”, |
a víz morajlik: „művészi tökély”. |
|
Hívőket adj a tévelygéseinkhez, |
okos munkást, ne bamba sörnyelőt, |
tudóst, ki célt nem önszobrára illeszt, |
|
papot, ki nemcsak prédikálni jött. |
S ki a döntést csak hírből ismerem: |
adj jó halált az útra, Istenem. |
|
|
Három gésa egy régi porcelánon
Tóth Eszternek
Egy gésa teát kínál mindhalálig, |
lábát rejtve a másik ül s figyel. |
A harmadik csak áll és nem teázik: |
itt megegyezés történt, ő a jel. |
|
A narancsszínű pagoda falának |
nekilódul majd a cselekedet. |
A csésze törhet, aki ül, felállhat – |
de ő, ki jel volt, semmit sem tehet. |
|
Körötte vízpart, lampion, faágak |
(fulladás-, égés-, akasztásveszély); |
a tárgyakból az alkalom kiárad, |
|
a többieket elszívja az éj, |
csak ő van itt. Mert őrzi az ecset. |
Mert egyszer fontos volt valakinek.
|
|
|
Hangsúlyeltolódás*
Mert egyszer fontos volt valakinek, |
csak ő van itt. Mert őrzi az ecset. |
A többieket elszívta az éj, |
a tárgyakból az alkalom kiárad: |
|
fulladás-, égés-, akasztásveszély |
(körötte vízpart, lampion, faágak), |
de ő, ki jel volt, semmit sem tehet? |
A csésze törhet, aki ül, felállhat; |
|
nekilódul majd a cselekedet |
a narancsszínű pagoda falának |
– itt megegyezés történt, ő a jel – |
|
a harmadik csak áll és nem teázik, |
lábát rejtve a másik ül s figyel: |
egy gésa teát kínál mindhalálig. |
|
|
Közelítések
Halottak lelke a vizek felett |
a hidló végén ikercsillagok |
jobb s bal felől egy szonett imbolyog |
lenn a pályán a mozdony közeleg |
|
A szerelmen az árnyék túlmutat |
szabadság az majd árokpartra vet |
ragacsot értél nem kíméletet |
sötét Európa így nyit tévutat |
|
csak az szánalmas aki itt van itt |
most szívja fel a szót hogy nincstelen |
nincs széttörve a föld csak szétfolyik |
|
adj jó halált az útra Istenem |
megegyezés volt s odalett a jel |
ha egyszer fontos voltál látni kell |
|
|
Rapszódia a szabadságról*
Ébren is látlak. Bartók egybehangzása |
vagy, de lehetsz októberi szél. Hallak. |
Óceáni kikötő szójabab-illata. Lélegzetvétel. |
Ölelésre várók verejtékcseppjei. Sórétegben |
tapintott bánya. Tágasság-emlék. Uszonyok |
emlő-, here- és földgömb-tapasztalása. |
Forró jég. Zuhogó föld. Jézus göröngye |
két és fél napig. Szögek félelme: akit |
tartanak, nem bír összeroskadni többé. |
Bajonett visszarettenése: nincs mód átélni |
a végső fájdalmat, elnyeli a csend. |
Tudós görcsölő keze a dolgozat felett: |
kit alacsonyít le a játékkal megkísértett |
lét – elindul a vonat? vagy csak ő indul el? |
Melyik méltóbb: a vakmerő, vagy a vegy- |
elemző? aki versben kiold, vagy aki egy |
mondattal megold valamit? akit bénít |
a történés, vagy akit bátorít az esemény? |
aki másokra utalt, vagy akit magára |
utalnak? s aki nélküled él, vagy aki |
a hiányodba belehal? Mindennek |
előtte vagy. Teremtésnek, elrontott világnak, |
elveszett szerelemnek. Amit kivívnak, |
nem te vagy. Az már csak almára vissza- |
rakott héj, kiegyezés. Tőled a Kezdetek |
megőrzött gyönyörét kell megtanulni. |
A versen innen érzékelhetőt. Alapvető |
feltételed: inkább az öröm hagyjon el, |
mint az oxigén. Hagyományod: hogy |
nem a szerelem, csak az élet alternatívája |
vagy, s az emelt fő legendájánál többre |
tartod a vágyat, hogy te légy mindenek |
után, mint a közösség, mint az anyaméh, |
mint a föld, mint a félelem. |
|
|