Három kép*

 

1 Andrea di Bartolo: Joachim elhagyja a várost

Mért hagyta el Joachim a várost?
zúgó köpenyben indulva, sötétkor?
a kőcsipkéjű párkánnyal határost
kinek tövére ráült a középkor?
s a vidám bűnök pókfonalakat
írtak a város pergamen-egére
s a faggyú-verte boltívek alatt
nem jött elő egy glóriányi fény se?
arcokkal tömött hallgatag tetők
gyökérnyi vastag lábas temetők
két ház közének bőrből van a hídja
ezt a mindenhol-magával-határost,
ha nem hagyja el Joachim a várost,
ránőtt volna a város Joachimra.
 

2 Rousseau: Alvó cigánylány

Egyet kortyolt a korsajából,
pendült egyet a mandolinja,
egyet nehezült még a botján,
elszunnyadt a csíkos cigánylány.
Szalma-sörényű, gyűrű-szemű,
farkbojtja csóva-méretű,
cövekel a homokon
a holdas oroszlán.
Két homokszem se koccant össze,
szuszogva belélegzik egymást,
és így marad mostmár örökre,
a lánynak holdfehér a körme.
 

3 Grant Wood: A forradalom lányai

Légy érzékeny! Figyelj a sejtjeidre!
Fekete Toll a domb mögé futott.
Meg kell nézni, a drótsövényen nincs-e.
Mit tud a drót, amit én nem tudok?
Bennem is zeng a forrásvizek kincse.
Ha kell, megtartó akadály vagyok.
Kertész ollója. Kócpojáca tincse.
Tudok jóhírt. Végórát. Áramot.
Földre szorított füllel, messziről,
előre mondom, ha a tölgy kidől.
Nem kell, hogy vassal visszafogjanak.
Tűz-szagot érzek, ahol mások fáznak.
A forradalom lányai teáznak
szabadsághősök arcképe alatt.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]