Négyszer – Görgeyről

Minden nemzet történetében vannak örök vitára okokat szolgáltató események és szereplők – a köröttük kibontakozó viszályok szinte függetlenek a valóságos tényektől, s ennélfogva érvekkel csak alig-alig befolyásolhatók. Ilyen jellegzetes permanens disputa zajlik nálunk Görgey körül. Három idevágó vitacikkem következik most; az elsőt még 1948-ban írtam, lobogó sörény és szenvedély birtokosaként. Azóta mindkettő megfogyatkozott, mármint a sörény és a szenvedély, de ebben a kérdésben véleményem semmi érdemlegeset nem változott. Ezért szívesen iktatom ide első polemikus történeti cikkemet stiláris fogyatékosságai ellenére is. Huszonöt évvel később hasonló szellemben folytattam tovább a vitát, amikor arra kényszerültem.

Időnként kedvvel vetem bele magam az ilyen polémiákba, mert életörömmel és bizakodással töltenek el. Egy-egy csetepatéban elkereszteltek már szubjektivista kispolgárnak, az etika ellenségének, cinikusnak és fellazítónak – és még sok egyébnek, amiről a tapintatos szerkesztők miatt sajna nem is szerezhettek tudomást a kíváncsi olvasók. Az idők csapásai alatt meg-megingó önbizalmamat ezek a díszítő jelzők adják vissza. Köszönet értük, kedves pályatársak! Lehet, hogy a magyar népet nem sikerül megváltaniuk, de engem remekül elszórakoztattak lenyűgöző szellemi fegyverzetük csillogtatásával.

A bökkenő ott van, hogy aki szórakozik, az nem veszi elég komolyan a küzdelmet. Így jártam Görgey-vitáimban is. A kultikus révület természetszerűen hívja ki maga ellen az iróniát, de a gúny önmagában csak leleplezhet egy hibás szemléletet, ám nem adhat pozitív választ. Három ironikus vitairatom szükséges kiegészítéséül a negyedik cikk épp ezért tárgyias modorban fejtegeti, hogy voltaképpen mi is az én bajom e hirtelen újra feltámadt Görgey-kultusszal.

 

1. Görgey – glóriás fényben

„A szabadságharc százéves fordulójának első könyve!” – ezzel a büszke jelzővel hirdeti a Debreceni Tudományegyetemi Nyomda Tóth Lajos Az áruló című regényét. A könyv művészi és tudományos értéke: semmi, stílusa egy ötödikes gimnazista fellengzős pátoszára emlékeztet – mégis írnunk kell róla, mert bizonyos körülmények között a tudományos ponyva is jelentős lehet.

Tóth Lajos arra vállalkozott könyvében, hogy a „történeti igazság csillagának” fénye mellett rehabilitálja „az áruló” Görgey Artúrt, s „messze világító glóriás fénybe vonja emlékét”. (200. l.) Szegezzük le mindjárt az elején, hogy ez nem sikerül Tóthnak, még annyira sem, mint Gyulaiéknak annak idején. Tóth el-elkiáltja Görgey nagy magyarságát és hazafiságát, sőt „himpellér”-nek nevezi mindazokat, akik ebben kételkedni mernek (180. l.), de még csak nem is érinti azokat a kérdéseket, amelyek Görgey történeti szerepét problematikussá teszik.

Görgey szerepének megítélésében nem az a lényeges, hogy kapott-e pénzt a világosi fegyverletételért vagy nem, s még csak az a kérdés sem döntő, hogy miért kapott a kamarillától évjáradékot ő, s miért kötelet a forradalom többi tábornoka. A szabad magyar történetírás bizonyára ki fogja elemezni a fegyverletétel igazi körülményeit, s eldönti azt a kérdést is, hogy feddhetetlen-e Görgey jelleme vagy sem. Azonban akár pozitív lesz e kutatás eredménye, akár negatív, mindez nem változtatja meg a tényeket, amelyek szerint Görgey 1849-ben a forradalom ellensége volt, s tevékeny szerepet vállalt a függetlenségi harc megbuktatásában.

A liberális nemesség jó része botcsinálta forradalmárként vett részt a függetlenségi harcban, s az volt a célja, hogy a harcok eredményeképpen békét kössön a kamarillával, visszaállítsa a dinasztia és a nemzet „jó viszonyát”, s leszerelje az úgynevezett márciusi baloldal forradalmi mozgalmát. Görgey ennek a liberális nemesi opportunizmusnak a katonai képviselője, erényeivel és hibáival együtt. Erényeivel, mert a harc vállalása még ilyen hátsó szándékokkal is előrevitte a szabadságharc ügyét, hibáival, mert a függetlenségi harc bukását végső fokon ez a mindenáron kiegyezésre való törekvés okozta.

Görgey bomlasztó hatása két fronton volt rendkívüli jelentőségű. Mindenekelőtt elsősorban az ő „érdeme”, hogy a hadsereg jelentős részében, különösen a tisztikarban kormányellenes hangulat alakult ki. Az úgynevezett „civil–katonai ellentét”-ben az ő cinikus forradalomellenessége adta meg a vezérhangot. Hírhedt váci kiáltványában már 1849 februárjában szembeszáll a Honvédelmi Bizottmánnyal, s a függetlenségi harc célját nyíltan is a dinasztiával való kiegyezésben jelöli meg.

A váci proklamáció hívta fel a debreceni Békepárt figyelmét Görgeyre, akit ekkor már Kossuth nyílt ellenségének tartottak, s akit – Kemény, a Békepárt egyik vezére szerint – „a siker legtöbb reményével lehet Kossuth ellen felléptetni”. (Emlékirat 1849-ből, Bp., 1907. 91. l.) Görgey és a Békepárt kapcsolatának részletei még ismeretlenek, tény azonban, hogy Görgey állandó szoros érintkezésben volt a debreceni ellenforradalmárokkal, tény az, hogy tudott a békepártiak titkos katonai puccstervéről, ami szerint „Klapka mintegy 10 ezerre menő reservát von Debrecenbe, és védelme alatt a függetlenségi nyilatkozatnak visszavonását”, azaz katonai ellenforradalmat kísérelt volna meg a Békepárt. (Kemény i. m. 136. l.) Hogy Görgey – aki Kemény tanúsága szerint is híve volt a katonai puccsnak – nem állott az összeesküvés élére, annak a kormány Pestre költözése volt az oka. Katonai ellenforradalom így nem következett be 1849 tavaszán, de bekövetkezett a világosi fegyverletétel, amely azután tiszta helyzetet teremtett a forradalom pártjainak megítélésében: a békepártiak – velük Görgey is – kegyelmet, a forradalmárok pedig kötelet kaptak.

Mindez tudott dolog, de Tóth könyvében erről egy szót sem találunk – ő tudja, miért.

A liberális nemesség másik tábora – Kossuthtal az élen – a szabadságharcot ténylegesen függetlenségi harcnak fogta fel, s a katonai győzelmekkel akarta biztosítani Magyarország teljes szuverenitását. Görgey és Kossuth ellentéte mögött tehát lényegében a forradalmi nemzeti politika és a megalkuvó, békére spekuláló opportunitás küzdelme húzódik meg. Az iskolás szembeállítás, amely szerint „mind a kettő jót akart”, helytelen, a forradalom története megmutatta, hogy a kamarillával csak a nemzeti függetlenség elárulása árán lehet békét kötni, hogy csak egyetlen út vezethet célra: a Kossuthé, a nemzeti szabadságharcé.

Tóth elemzése nemcsak hogy nem haladja túl az elemi iskolák színvonalát, de egyenesen Görgeynek ad igazat, sőt – burkoltan bár – Kossuthot is megrágalmazza. Így ír:

„A Kossuth-féle trónfosztási nyilatkozat és Görgey váci proklamációja jelezte a kétféle, egymástól élesen eltérő utat, amelyen haladva végeredményben mindketten nemzetük boldogulását akarták. Ezen túl azonban Kossuthra nézve egész élete és életműve összeomlását jelentette volna Görgey katonai diktatúrája, amitől babonásan félt.” (161. l.)

Magyarul szólva ez azt jelenti, hogy Kossuth egyéni érdekeinek féltése miatt ragaszkodott politikájához, a következetes függetlenségi harchoz, azaz egyéni érdekei miatt pusztulásba vitte a nemzetet, „a hatalomra való féltékenység” miatt (136. l.) megakadályozta, hogy Görgey megmentse „a nemzetet, amelynek megmentésére küldetett…!”. (122. l.)

S ezzel ki is derül, hogy mi a célja a 200 oldalas Görgey-dicshimnusznak: ugyanaz, mint Mindszenty „centenáris” szónoklatainak és az Új Ember cikkeinek – a szabadságharc 100. évfordulóját a megalkuvás, a schwarzgelb reakció iránti lojalitás szellemében megünnepeltetni a magyar néppel!

Tóth Lajos magánügye azt gondolni Görgeyről, amit akar. Az azonban már közügy, hogy a centenáris esztendőben megjelenhetett egy könyv, amely megrágalmazza Kossuthot, „spicli”-nek nevezi a szabadságharc egyik legforradalmibb tábornokát és mártírját, Nagy Sándort (153. l.), s „glóriába” burkolja a szabadságharc bukásáért igen nagy mértékben felelős Görgey Artúrt.

 

(Fórum, 1948. március.)

 

2. A „műszaki fej” és hívei

Az egyik könyvheti találkozón történt, hogy egy debreceni tanárnő indulatosan nekem szegezte a kérdést: „Miért tűrik?” Ti. mi, 48-cal foglalkozó írók-történészek miért tűrjük szótlanul a hirtelen feltámadt Görgey-kultuszt?

Egy pillanatra meghökkentem. Akkoriban játszotta a tévé Az áruló-t, s a sajtóban csakugyan nemigen lehetett olvasni ellenvéleményt, annál inkább révült ömlengéseket. Valóban, miért hallgatunk?

Nem vagyok illetékes mások nevében nyilatkozni, de azt hiszem, a „szakma” azért hallgatott, mert már elmondta a véleményét. Görgeyről is, a darabról is. A többség szava ugyan nem feltétlenül az igazság szava, kivált a tudományban, de tény, hogy ezúttal a túlnyomó többség véleménye nagyon egyértelmű volt. Az egyik történész kimutatta, milyen messze áll a darab Görgeyje a valóságos tábornoktól, a másik kutató megdöbbentő új adatokat közölt a szabadságharc végnapjairól, az irodalomtudós pedig dramaturgiailag is feltárta a színmű kritikus pontjait. A másik oldalon viszont, Görgey pártján, semmiféle új adat nem merült föl, ezért egy régi dráma felújítása nem nagyon biztatott a vitára. Különösen akkor nem, amikor a szerző betegsége még a polémiára kész szakembereket is feszélyezi.

De ha a darabról és hőséről sok újat nem is lehetne mondani, a tábornok híveiről talán nem árt szólni. A Petőfi-évben több mint száz alkalommal találkozhattam a 48-as forradalom története és eszméi iránt érdeklődő olvasókkal, s elég sokszor bonyolódtam vitába a megjelent Görgey-hívekkel is. Ez utóbbiakról szerzett szociológiai tapasztalataimat adom most közre.

Régebben, az ötvenes évek elején a szabadabb vitákat lehetetlenítő körülmények nem kedveztek a Görgey-hívek jelentkezésének. Annyi azért eléggé nyilvánvaló volt, hogy többségük ellensége mindenféle forradalomnak, Kossuthban a lázadót gyűlölik, Görgeyben a forradalomellenes katonát becsülik. Görgeyt egyszerűen azért lobogtatták, hogy az új rendszer ellen legalább így, a messzi múltba menekülve tiltakozzanak.

Könnyen ellenőrizhető tény, hogy ez a típus kiveszőben van. Egy-egy névtelen vagy akár aláírt levelet még meg-megeresztenek, ha valaki kedvenc történelmi eszményüket sérti, de közeledvén az ijesztő határhoz, ahol minden vita véget ér, egyre többször megadó, szelíd bánattal tűrik a sérelmeket. Ami elég természetes magatartás is azok esetében, akik épp az önfeladás hősét választották eszményképül.

Kárpótlásul az echt-görgeyánusok megfogyatkozásáért, a história két új típust is létrehozott e nemben. Amennyire meg tudom ítélni, a Görgey-kultusz felelevenítésével kísérletező írástudóktól meglehetősen független e kis tábor létrejötte: nem az általuk sokszor nem is ismert darabok vagy értekezések, hanem társadalmi okok formálták így gondolkodásukat.

Nemzedékileg két különböző csoportról van szó. Az elsőbe fiatal diákok tartoznak. A régi rendszer iránti nosztalgiáknak még a csírája sincs meg bennük. Egyszerűen elégedetlenek a mával vagy a mai rend egyik-másik vonásával, s mert a rendszer hivatalos eszményei között Kossuth Lajos is dicsfényben ragyog, s mert csak a kultikusan bearanyozott kormányzót ismerik, és e szentképtől megcsömörlöttek, csakazértis, puszta ellenkezésből Kossuth ellenfelére szavaznak. De amikor megkérdeztem egyiküket-másikukat, hajlandók volnának-e legjobb bajtársaik hóhérától kapott kegydíjon tengetni életüket, egyikük sem sietett az igenlő válasszal…

Valamivel idősebbek s főleg a már termelő műszaki értelmiségből valók a másik csoport tagjai. A politika és a történelem csak mérsékelten vagy egyáltalán nem érdekli őket, úgy találják viszont, hogy üzemük vagy vállalatuk párttitkára csupán a szónokláshoz ért, mégis az övé minden dicsőség, ők kénytelenek megelégedni az évi pár tízezer forintos prémiummal. „Tudja, ki volt Kossuth? – kérdezte egyikük a beavatottak öntudatával. – Csak amolyan gyári gőzduda. De Görgey, az igen. Az igazi műszaki fej volt.”

Ahelyett, hogy jobb párttitkárt választanának maguknak, íme, átcsoportosítják kicsit a magyar történelmet. Egyébként megint csak összhangban választott eszményükkel. Mert a párttitkár ellen nyíltan fellépni nem ajánlatos, az ilyen kossuthkodás veszedelmes lehet. De baráti körben füstölögni a „gőzduda” ellen, nem kerül semmibe, s még a reálpolitikusi öntudat jóérzésével is megajándékozhatjuk magunkat…

Sok más oka is lehet persze annak, hogy valaki épp Görgeyt választja ki magának ezer-egynéhány éves történelmünk szereplői közül. De állítom, hogy a hívek többsége a fent körvonalazott három csoportba illeszthető.

Ez volna hát „az igazságszeretet kicsiny szektája”, amely „önismeretre” tanítja majd a nemzetet? Ami azt illeti, kicsinynek elég kicsiny a szekta. De az ismeretekkel már baj van. Vitáinkon senki sem akadt közöttük, aki tudott volna arról, hogy az osztrák kormány 1849 augusztusában hajlandó lett volna szabad elvonulást biztosítani a honvédsereg vezetőinek, s e szándékot csak azért változtatták meg, mert közben megérkezett a világosi fegyverletétel híre! Nem tudtak arról, hogy a gyanú, amely annak idején már a legtisztábban látó aradi mártírokban is megfogalmazódott, igazolást kapott a legújabb történeti kutatások által: Aradra Világoson át vezetett az út! A magyar szabadságharc vezetői – eltérően a lombardiai és velencei felkelőktől – azért nem vonulhattak el szabadon a letiport országból, mert Görgey a már engedményekre kész ellenség ajánlatát vakon megelőzte… Csaknem tíz éve már, hogy az idevágó adalékok a Századok-ban majd könyvben is megjelentek, de a Görgey-hívek nagy többsége szent ártatlansággal még nem is sejti a tényeket!

Persze ez is elég természetes. Mert éppilyen volt az eszménykép is. Csak hirdette önmagáról (és hirdették róla mások), hogy ő „a reáliák embere”. A valóságban a romantikus öncsalás legjellegzetesebb megtestesítője volt. Mert az igazi reálpolitikusok – hasonlóan a komáromiak szabad elvonulását kiküzdő Klapkához vagy Velence védőihez – nemcsak a saját gyengeségüket ismerik, hanem fel tudják mérni a győzelemre esélyes ellenség gyenge pontjait is, tudják, hol, mit és hogyan lehet kicsikarni tőle. De aki a túlerőtől való félelem pánikhangulatában a saját erejét már nem érzi, az ellenségre nehezedő körülményeket nem látja, s ráadásul bízik az ellenforradalmi hóhérok lovagiasságában, az nem nevezheti magát a reáliák ismerőjének. S ha utána végzetes hibáját képtelen belátni, hanem ehelyett mártíri pózokba rendezi magát, akkor valóban alkalmassá válik a drámai hős szerepére – de csak egy olyan drámában, mely a romantikus öncsalás lelki betegségét volna hivatva leleplezni és elítélni!

Azoktól pedig, akik jó szándékúan azt hiszik, hogy a szalmalángos forradalmárkodás magyar betegségéből Görgey-kultusszal lehet kigyógyítani népünket, hadd kérdezzem meg, szelíden és csodálkozva: csakugyan úgy látják, hogy ma nálunk tízmillió kis-Kossuth sürög-forog, szónokol és ágál a közélet fórumain, és az a veszély fenyeget, hogy romantikus lelkesedésükkel szakadékba ragadnak bennünket? Nem az az aggasztó inkább, hogy túl sok a feltétel nélküli önfeladónk, a mini-kiegyezőnk, a perc hasznát hajszoló „realistánk”?

 

(Kritika, 1973. szeptember.)

 

3. A szubjektivista válasza*

Ellentétben vitapartneremmel, aki szomorú lett cikkemtől, engem derű, sőt vidámság töltött el az ő írása közben. Szeretek tanulni, s Galambos Lajos művéből igazán sokat meríthettem. Nem is akarok vitázni vele – meggyőződésem, hogy a Kritika minden értelmes olvasója nélkülem is tökéletesen eligazodik e polémiában. Ha mégis szólok, csak azért, hogy néhány kényszerű mentegetőzés kíséretében kellően méltányoljam az írót, akit oly vétkes könnyelműséggel szomorítottam el.

Mentségemre először is azt hozhatom fel, hogy inkriminált jegyzeteim elkövetésekor én nem is gondoltam Galambosra. Szubjektivista elfogultságomban Németh László Görgey-darabjából indultam ki, mert úgy véltem, hogy a téves eszmék is csak jelentékeny írók megfogalmazásában érdekesek. De most töredelmesen bevallom, hogy akaratom ellenére Galambos is magára vehette könnyelmű fejtegetéseimet.

Igen, mindennek a szubjektivizmus az oka. Galambos példás tömörséggel határozza meg a kettőnk közti különbséget: ő, Einstein szellemében, „az elképzeléshez kapcsolódó teljes tárgyi tudás” birtokában ítélkezik, „főképp pedig kikapcsolva… a szubjektív érzéseket”, én pedig, mint már előzőleg is elismertem, bizony gyakran „érem tetten elfogultságaimat”. Azt az egyet nem értem még, hogy ha én óvom az olvasót, legyen bizalmatlan elfogult nézeteimmel szemben, ezt miképpen lehet oktrojálásnak, vagyis erőszakolásnak minősíteni. Értetlenségemnek azonban valószínűleg az az oka, hogy Galambostól eltérően én még nagyon messze vagyok a „teljes tárgyi tudástól”.

További hibám, hogy időnként, belső bizonytalanságomat leplezendő, ironikus hangokat pengetek. Márpedig az irónia, amint ezt épp Galambos Lajos mestere, Németh László bizonyította be, idegen a magyar néplélektől, s ráadásul nem is fogható fel mindenki számára. Van valami arisztokratikus abban, ha valaki nem szó szerint veendő ironikus mondatokat ír le, s aki arisztokrata, az már kispolgár is – ez csak világos, vagy nem?

De nem verem tovább a mellem, inkább összefoglalom, mit is tanultam Einstein legjobb magyar tanítványától.

 

Az olvasás moráljáról

Galambos szememre veti, hogy „a közösségi” érzetet, továbbá „az etikát”, valamint a „jogot” tünékenynek vélem, elhagyom stb. Készséggel elismerem, hogy nem vagyok olyan erkölcsi és jogi szakértő, mint ő. Így például szubjektivista módon mind ez ideig azt hittem, hogy még ellenfeleink cikkeit is korrekt módon kell olvasni. Most Galambos megmutatta, hogyan kell nem-kispolgári módon olvasni.

Első példa: ellenfelem szerint én „a realistákat minden időben (!) a feltétel nélküli önfeladás gyáva kategóriájába” sorolom. Tekintsünk most el attól, hogy nem a kategória gyáva, hanem aki beletartozik (ez végtére is nem az olvasni, hanem az írni tudás problémakörébe vág), maradjunk annál, hogy az általa elmarasztalt vagy ahhoz hasonló tétel nem található cikkemben. Én csak azokról a gyáva megalkuvókról beszéltem, akik baráti körben füstölögve „reálpolitikusoknak” képzelik magukat, és szembeállítottam velük „az igazi reálpolitikusokat”, például Komárom és Velence védőit, akik a győzelemre esélyes ellenségtől is tudtak engedményt kicsikarni.

Második példa: ellenfelem szerint én a görgeyánusok többségéről azt állítom, hogy azok a forradalom ellenségei stb. Ezzel szemben az általa kiemelt mondatom „az ötvenes évek elejére” vonatkozik, a reakciós Görgey-hívekre, akiknek jellemzése után ezt írtam: „Könnyen ellenőrizhető tény, hogy ez a típus kiveszőben van.” Egy kiveszőnek ábrázolt régi típust mai többségnek látni nem lehetett könnyű feladat még Galambosnak sem, nyilván az segítette a megoldásban, hogy őt az olvasás formális grammatikai szabályai helyett „a közösségi érzet” vezeti. Én sajnos hiába akarnám átvenni ezt a remek módszert, mert engem az itt szóba jöhető egyik típushoz sem kapcsol „közösségi érzet”.

Harmadik példa: ellenfelem szerint én a forradalom „nagy tábornokát” „egyetlen kézlegyintéssel” hóhérnak minősítem. Méghozzá az „asszonyruhába bújt”, menekülő Kossuth dudáját fújva. Restellem erősen, de bevallom: el tudnám viselni, hogy Kossuth Lajossal együtt kerülök Galambos Lajos erkölcsbírói ítélőszéke elé (akár asszonyruhában is). Aki elég sokat él, könnyen keveredik rossz társaságba. Ebben az esetben mégsem kell önkritikáznom a Kossuthtal való cinkosság vétke miatt, én ugyanis nem neveztem Görgeyt hóhérnak. Cikkemben kétszer szerepel a hóhér szó – mind a kétszer az ellenforradalom osztrák vezetőinek aposztrofálásaként. A hóhértól kapott kegydíjon tengette életét Görgey, írom először, majd másodszor arra utalok, hogy a hóhérok lovagiasságában bízott Görgey. Bárki ellenőrizheti, hogy a magyar nyelvtan alapján a két mondatot nem lehet félreolvasni. A „közösségi érzet” alapján természetesen ez is lehetséges.

Egy barátom, akinek elmondtam, miként olvas Galambos, azt mondta, hogy az ilyen olvasás közönséges hamisítás. De én ezt nem hiszem. Sőt, biztos vagyok benne, hogy nem állt szándékában hamisítani – ő csakugyan így olvas: minden szövegben azt leli meg, amit találni szeretne. Akkor is, ha az nincs a szövegben. Formális logikával persze az ilyen olvasót is el lehetne marasztalni a szubjektivizmus bűnében, de a szubjektivizmus kispolgári vonás, s lehet-e kispolgár az, akinek fő jellemzője, hogy másokban csalhatatlanul felismeri a kispolgárt?

Nem bizony, Galambos nem szubjektivista. Ő egyszerűen szerencsés alkat, aki állandóan békében élhet önmagával – nem zavarják a mások szövegei, mert azokat kedve szerint saját igényeihez idomítja.

 

Az idézgetés moráljáról

Ez a képessége teszi alkalmassá arra, hogy eligazodjék a hatalmas marxista irodalomban is.

„Fekete Sándor nyilván tudja – vágja máris piruló képembe a nagy adut –, mit írt Marx 1852. március 15-én a Neue Rheinische Zeitung-ban: »Görgeynél nagyobb hadvezér Európában Napóleon óta nem született. Képességei Nagy Sándoréval, Julius Caesaréval vetekszenek.«”

Megtisztelő, hogy Galambos feltételez rólam bizonyos ismereteket, de ki kell ábrándítanom: Fekete Sándor nem tud erről az idézetről. Azért nem tud, mert már említett gyarlóságát, elfogultságra való hajlamát ismerve, ilyen dolgokban nem a képzeletére, hanem a tárgyi adatokra hagyatkozik, s mit tesz a gonosz véletlen – a jelzett napon a jelzett lapba semmit sem írt Marx. Sőt (el kell ezt árulnom Galambosnak, hálából értékes tanácsaiért): a Neue Rheinische Zeitung című lap már 1849 májusában, három évvel az állítólagos Marx-cikk előtt beszüntette megjelenését. (Majd a szerkesztők még Németországot is elhagyták, nem is sejtve, hogy egyszer még milyen lesújtó véleménye lesz Galambos Lajosnak a politikai emigránsokról.)

Mint apró-cseprő adatocskák iránt sajnálatosan érdeklődő szubjektivista azt is közölnöm kell, hogy Marxék az újság helyett hasonló címen folyóiratot adtak ki, de 1850-ben ez is véget ért, s nyilván csak ez akadályozta meg őket abban, hogy 1852 márciusában Napóleon, Nagy Sándor és Julius Caesar riválisává léptessék elő Galambos Lajos eszményképét.

De – s itt az előnye annak, ha valaki nem szubjektivista – mindez nem akadályozta meg Galambost abban, hogy „az elképzeléshez kapcsolódó teljes tárgyi tudás birtokában” meg ne alkossa ezt a Marx-tételt, értékesen gazdagítva ezzel az emberiséget.

A magamfajta bizonytalankodó szubjektivista számára némi nehézséget okoz az a körülmény, hogy Marx és Engels a történelmi helyzet alakulásának és információs forrásaik változásainak megfelelően többször, különbözően ítélt Görgeyről. Olykor melegen méltatták – nem annyira Marx, hanem éppenséggel Engels, de kicsire ne nézzünk – a tábornok katonai képességeit, Engels például egyszer „a jelenkor leglángeszűbb hadvezérei közé” sorolta Görgeyt (igaz, az utóbbi által annyira gyűlölt Bemmel együtt). De mikor? 1849 májusában, vagyis a diadalmas tavaszi hadjárat hatása alatt, Világos előtt. Lehet-e ezt a kapituláló Görgey mentegetésére idézni? – kérdezné a szubjektivista kispolgár. Ebben az összefüggésben nem fontosabbak-e Engelsnek azok a megjegyzései, amelyek Világos után, „a gyalázatosan, aljasan bornírt” Görgeyt illetik? S lehet-e figyelmen kívül hagyni, ha már valaki épp Marxékkal akar érvelni, hogy Görgeyt nem mindig egyformán ítélték ugyan meg, de a világosi fegyverletételt mindig és egyértelműen „szégyenletesnek” nevezték?

Ezek volnának egy „lúdbőrzően vélekedő” szubjektivista kérdései. De mindez nem okoz problémát az objektivitásnak: megvan az elképzelése és a teljes tárgyi tudása ahhoz, hogy Marxból is azt emelje ki, amit Marx nem is mondott.

Miután e fegyvertényt végbevitte, velem, a kispolgárral szemben Galambos büszkén hivatkozik arra, hogy ő kommunista. Irigylem őt, mert nem is akármilyen kommunista. Amennyire ezt az eszmét és mozgalmat ismerem – s egy kicsit azért ismerem, mert kamaszfejjel szubjektivista módon az életemet is kockáztattam érte –, nálunk egy átlagos kommunista jobban szereti Kossuthot, mint Görgeyt, Németh László életművéből nem éppen Az áruló-t tartja „a nagy hatásúan kimondott igazság” megtestesülésének, egy átlagos magyar kommunista 1852-es Neue Rheinische Zeitung-cikkeket sem merne alkotni, s még a politikai emigrációról is másképp vélekedik, Galambos tehát egy átlagon felüli, sőt rendkívüli kommunista lehet. Épp ezért kell jóindulatúan figyelmeztetnem. Ő az etika és a jog, valamint a közösségi érzet embere, s talán nem mindig gondol arra, hogy egy átlagemberben mennyi irigység és féltékenység halmozódhat fel egy ilyen rendkívüli kommunistával szemben. Hallgasson rám, az öregebbre, aki ha szubjektivista, de mégiscsak némileg tapasztalt ember vagyok: rendkívüli, mondhatnám, külön bejáratú kommunizmusával ne hívja ki maga ellen az irigyeket, s vitáiban ezentúl lehetőleg ne a kommunizmus nevében, csupán a maga galambosi mivoltában nyilatkozzék meg mint „a teljes tárgyi tudás birtokosa”.

 

A történelem ábrázolásának moráljáról

Egy Einstein-tanítványnak nemcsak az olvasás és az idézgetés, hanem a história ábrázolásában is könnyű dolga van. Galambos szerényen hallgatott arról, hogy Németh László után ő is drámát, sőt tragédiát írt Görgeyről, de nekem az olvasó tájékoztatására el kell mondanom, hogy abban is ugyanaz a morál érvényesül, mint e cikkében. Még ez a Görgeyt napóleoni rangra emelő idézet is szerepel, ezúttal a változatosság kedvéért nem 1852-ben, hanem 1848 szeptemberében írja, nem a Neue, hanem csupán a Neue nélküli Rheinische Zeitung.

Görgey a darab szerint 1848. október elsején már „a magyar seregek fővezére”. A tragédia főhőse, aki rajong a vezérért, büszkén hangoztatja az osztrák hadbíróság előtt, hogy a Rheinische Zeitung szerint „Napóleon óta Görgeyhez hasonló…” stb. stb.

Namármost, mi ebben a nagyszerű? Egy szubjektivista megakadna azon, hogy Görgey még nemcsak hogy nem fővezére a seregeknek, de még nem is vezetett csatát, ennélfogva honnan tudják a Rajnai Újságnál, hogy máris Napóleon óta Görgeyhez hasonló stb. stb. …? Csakhogy… A teljes tárgyi tudás birtokában nemcsak az író, hanem hősei is szert tesznek a mindentudás adományára, s nemcsak Kenéz Imre látja előre a még meg sem vívott csatákat és meg sem írt cikkeket, hanem például az osztrák hadbíróság egyik tagja már 1848. október elején három sort csak úgy elszaval az Akasszátok föl a királyokat! című versből, noha Petőfi még csak ezek után fogja megírni a költeményt, amely… szóval, amely majd csak 1874-ben jelenik meg először…

Nem csoda, hogy maga Görgey a fő-fő látnok: 1848 őszén látja, hogy 1849 augusztusában az ő sorsa is egy fegyverletételben fog beteljesedni.

A csip-csup adatokba vesző szubjektivista álmélkodva nézi a látnokok e fényes seregét, élükön a teljes tudás birtokosával, s keserűen ismeri el, hogy még a közösségi érzet lendítőerejével sem tudna ilyen csúcsokra kapaszkodni.

 

A vita moráljáról

Első cikkem egyik fő érve az volt, hogy okmányadatok bizonyítják: az osztrákok szabad elvonulást akartak biztosítani a magyar vezetőknek, de Görgey az ellenség ajánlatát vakon megelőzte. Azt hittem, hogy egy ilyen érv hat a mélyen magyar görgeyánusokra, hiszen még rám is hatott, „közösségi érzet” nélküli kispolgárra, aki – bevallom – összeszorult szívvel olvastam Schwarzenberg osztrák miniszterelnök 1849. augusztus 15-i, „legalázatosabb előterjesztését”, amelyben azt indítványozza a császárnak, hogy a magyar „felkelés vezetői, úgyszintén mindazok a tisztek, akik azt óhajtják, meghatározott időn belül akadálytalanul külföldre” távozhassanak, ha leteszik a fegyvert. S megrendülten olvastam a történész beszámolóját arról, miként húzta át Schwarzenberg a tervezett engedményeket, s miként helyettesítette megtorlási utasításokkal – amikor megérkezett a világosi fegyverletétel híre…

Na, gondoltam, ezen csak elgondolkodnak a legmakacsabb Görgey-hívek is. Ezt vártam Galambostól is, úgy értelmezve a vitamorált, hogy az ellenfél érvét legalábbis figyelembe kell venni. Kicsit persze tartottam attól, hogy Galambos majd megsemmisíti ezeket az adatokat – bebizonyítja, hogy Schwarzenberg már nem is élt 49-ben, mint ahogy a Rajnai Újság nem élt 52-ben, vagy kimutatja, hogy Andics Erzsébet rosszul olvasta Schwarzenberget, netán meghamisította, szóval vártam az okmányok kritikáját.

Hiába, mert Galambos nem is látszik tudomást venni az okmányokról, illúziónak minősíti a szabad elvonulást, s megrázóan váratlan fordulattal közli: „ami ebben az ügyben igaz, csupán annyi”, hogy volt egy vacsora, s arról senki sem szökött meg, Görgey sem – „Kossuthtal ellentétben”…

Erre nem számítottam. Az a tény, hogy a rettenthetetlen Görgey nem szökött meg a megszállókkal rendezett hangulatos vacsoráról, bizonyítja, hogy Schwarzenberg amnesztiatervezete nem is igaz? A későbbi vacsora cáfolja a korábbi okmányt? Micsoda lenyűgöző logika… S milyen konok szubjektivista vagyok én, hogy ezt az okmánykritikát – mit is tagadjam? – még követni sem tudom, hát még elfogadni…

 

A bátorságról

De a vacsorán rendíthetetlenül kitartó Görgey bátorságánál is nagyobb Galambos hősiessége.

Én, sajna, nem tarthatom magam merésznek, ficánkoló ifjúságom elmúlt, s bizony-bizony egyre többször mutatok megértést az emberi gyarlóságok iránt. Így például inkriminált cikkemben is jeleztem, hogy nincs szükség Kossuth „kultikus bearanyozására”, s más írásaimban is bíráltam már a kormányzót, de szökését különösebben nem gúnyoltam. Azt gondoltam, hogy Damjanich vagy Petőfi, vagy bárki más, aki a végsőkig való kitartás mártíromságát választotta, ítéljen szigorúan a szökevényről, nekem ehhez nincs erkölcsi jogom. Galambos azonban, aki nyilván gyakran vállalt már élet-halál kockázatot, rettenthetetlen bátorsággal mocskolja a szökevényeket most is, mint egyéb korábbi megnyilatkozásaiban.

S még ahhoz is van bátorsága, hogy megvédje Németh Lászlót…! Akit a hivatalos kultúrpolitika minden elképzelhető kitüntetéssel elhalmozott az utóbbi években. Ennyi erkölcsi merészség láttán valóban már csak álmélkodni lehet.

 

A szemétdombról

Előző jegyzetemben Váciról is szó volt.* Hajdu Ráfis azon melegében vitába szállt velem, de elismerte, hogy Váci életműve „nem a legnagyobbak közé” illik, s hogy értékelésének nem használnak a „kultikus túlzások”. Utólag bevallom, engem nagyon kielégített Hajdu válasza, ennél többnek elismerésére nem is számítottam. Hogy azután „az indokolatlanul naggyá növesztőkkel szemben” „az indokoltnál kisebbnek” látom-e Vácit – gondoltam –, az majd kiderül akkor, ha e kérdést részletesen kifejthetem.

S ekkor jött Galambos, felvilágosított, mit gondolt Heine Petőfiről, s hogyan ölte meg Kosztolányi Adyt. Egy darabig eltűnődtem: vajon ezek az érdekes közlések mennyiben bizonyítják Galambosnak azt a meggyőződését, hogy Váci mégiscsak Petőfi- és Ady-méretű költő volna? Egyelőre még nem tudtam felfogni a galambosi logikát, nyilván szubjektivizmusom miatt. Az azonban valósággal elrémített, hogyha a nagy költők ellenségei az irodalomtörténet szemétdombjára kerülnek, s ha Váci-ügyben Galambosnak van igaza… akkor milyen szörnyű sors vár rám.

Magamba roskadtam, de mivel gyarló természet vagyok, hamar vigaszt keresgéltem magamnak… Biztos vagyok benne, hogy szemétdomb-ügyekben Galambos sokkal illetékesebb, mint én, de azt is tudom, hogy az ember esendő, s hátha nemcsak a Galambos Lajosok fogják megszabni a jövő irodalomtörténetét, hanem egy-két magamfajta szubjektivistának is lesz még beleszólása a szemétdomb felparcellázásába.

 

A teljes tudás birtokosairól

Végezetül elárulom, hogy Galambos a vesémbe látott: olykor csakugyan elmerengek az etikán és a jogon, s néha kicsit tünékenynek, sőt elmosódottnak érzem idevágó fogalmainkat. Hiába, az én mesterem nem Einstein volt, s nem is a nagy népi prófétaíróknál inaskodtam. Lukianosz és Molière, Swift, Voltaire, France, Shaw, sőt az abszolút erkölcsöt, jogot és az „örök igazságokat” tagadó Engels hatása, no meg talán egy-két történelmi tapasztalat nyomása alatt megesik velem olykor, hogy a haladás ellentmondásain merengve egyben-másban elbizonytalanodom.

Ilyenkor csak az vigasztal, hogy az utóbbi időben, kivált a nagy népi írói nemzedék meggyérülése óta, egyre több az olyan magyar író, aki velem ellentétben mindenhez ért. Szakértők a Rheinische Zeitung ügyeiben és az okmánykritikában, Einstein tanaiban és a népszaporulat dolgában, készséggel adnak népmentő javaslatokat a mindenkori kormánynak, tudják, hogy mi vagyunk a világ legrégibb népe, s hogy egy magyar tábornok bármikor felér két Nagy Sándorral és három Julius Caesarral. Egyet nem tudnak még: egyetérteni abban, hogy ki lesz közülük az új Péter bácsi. Sebaj, legfeljebb majd felvállalják kalákában.

Ennyi magabiztos megváltó láttán kicsit árván is érezhetné magát az, akinek csak egy-két ironikusan megfogalmazott vívódásra, kétkedésre vagy csupán kérdezősködésre telik erejéből. Hogy mért vagyok mégis aránylag vidám, s minek örültem Galambos olvastán?

Ha már az a csapás ért, hogy Galambos rokonszenvét nem tudtam elnyerni, vigasztal, hogy nem egyedül szenvedek emiatt, hanem az operetthős Kossuth, a dehonesztáló „még egy Heine”, valamint az orgyilkos Kosztolányi – sőt – szerzőnknek az Új Írás 1973. decemberi számában közzétett vallomása szerint – a Galambost kibírhatatlanul idegesítő Kemény Zsigmond és Mozart, valamint a dilettáns Proust társaságában. S amikor még az is eszembe jut, hogy a feltétel nélküli kapitulációról Vörösmartytól és Bajzától, Marxtól és Engelstől kezdve Adyig, Illyésig és tovább ki mindenkinek volt a Galambosétól meglehetősen eltérő véleménye, akkor szinte már elviselhetőnek érzem árvaságomat.

Ugyanabban a században ugyanazt a dolgot kétszer egymás után nem lehet csinálni – intette volt Napóleon a Sasfiókot. Kár, hogy a népi írók túlbuzgó követői nem kaptak ilyen tanácsot szellemi atyáiktól. Ennek ellenére derűsen bízom abban, hogy az epigonok nem kompromittálhatják tartósan a mesterek időt álló értékeit.

Még akkor sem, ha tragikus tévedéseket paródiaszinten ismételnek meg.

 

(Kritika, 1974. január.)

 

4. Irónia nélkül: tábornok a forradalomban

A Kritika 1974. januári számában lezajlott Görgey-vitához s így fenti cikkemhez is történész szempontból szólt hozzá a Dunánál című rádióműsor, 1974 tavaszán. A beszélgetés két résztvevője, Hanák Péter és Varga János egyetértett abban, hogy „Görgey nem volt reálpolitikus: személyének és működésének idézése alkalmatlan volt arra, hogy valódi reálpolitika történelmi példája és analógiája legyen”. (Lásd a Kritika 1974. júniusi számában közölt dialógus szövegét.)

Mivel A „műszaki fej” és hívei című jegyzetem, valamint Galambos Lajosnak adott válaszom ugyanilyen alapon szállt szembe azokkal, akik épp Görgeyt akarják a reálpolitika eszményképévé előléptetni, lényegi egyetértésünket fontosabbnak tarthatom annál, hogy a részletekben itt-ott fennálló nézeteltéréseink miatt érdemi vitába bocsátkozzam. De egy-két beállítást mégis szóvá kell tennem, mert hallgatásommal nemkívánatos látszatok megteremtéséhez járulnék hozzá.

Hanák Péter ismertetője szerint a Kritika vitájában arról folyt a szó, hogy „áruló vagy nemes jellem, realista hazafi volt-e Görgey”. Mivel vita az ellentétes nézeteket vallók között alakul ki, s mivel Galambos Lajos tartja Görgeyt nemes jellemnek és realista hazafinak, az az olvasó, aki csak Hanák ismertetéséből tud disputánkról, azt hiheti, hogy én viszont árulónak ítéltem a tábornokot. Idevágó cikkeim olvasói megállapíthatják, hogy ezt a minősítést nem használtam. Csupán az ellen tiltakoztam, hogy tekintélyes és kevésbé tekintélyes írók addig védik Görgeyt az árulás vádja ellen, amíg a forradalmárok gyalázásába s a tábornok érdemtelen kultuszába csapnak át.

Egyet lehet érteni a történészpárbeszéd ama megállapításával, hogy Görgey szerepének elemzése nem korlátozódhat a végkifejlet eseményeire, hanem az egész folyamatot, a szabadságharc egész politikai-katonai menetét kell tanulmányozni. Oly rokonszenves számomra e tétel, hogy már huszonegy éves koromban írt – s e könyvben is olvasható – első történeti vitacikkemben is ez vezetett: nem lényegesnek ítéltem például azt a kérdést, hogy miért kapott Görgey évjáradékot az osztrákoktól stb., ezzel szemben a tábornoknak a forradalom alatt tanúsított egész magatartását és politikai vonalvezetését bíráltam.

Ellenőrizhető tény, hogy Kritika-beli első cikkemben csupán egy-két bekezdés erejéig esett szó a kapitulációról, annak bizonyítására, hogy „a történelmi igazság” állítólagos hívei elemi tényeket sem ismernek, így például nem tudnak arról a Schwarzenberg-féle tervezetről, amelyet Andics Erzsébet immár tíz évvel ezelőtt ismertetett. Amikor idevágó megjegyzésemre azt a választ kaptam, hogy satnya adatocskákra építek, második cikkemben persze hogy kicsit bővebben időztem el a „végkifejlet” körül. Ebből azonban épp történészek nem vonhatnak le olyan tanulságot, hogy én csak a fegyverletétel oldaláról tekintem a Görgey-kérdést. Sőt, ilyen kioktatásra Galambos Lajosnak sem volt szüksége, mert a maga módján ő is Görgey egész pályáját értékelve jutott el a tábornok dicsőítéséig.

E szükséges kiigazítás után hadd térjek át írásom tulajdonképpeni témájára: arra, hogy Görgey megítéléséhez nem csupán a világosi kapituláció elemzése kevés, hanem túlnézve a magyar forradalom és függetlenségi harc keretein, egyetemes históriai szemszögből is érdemes elgondolkodni e problémán.

A forradalmak gyakran torkollnak polgárháborúba vagy a külső ellenséggel szemben vívott önvédelmi (olykor támadó) háborúba. A megbuktatott rendszer legfőbb katonai vezetői legtöbbször ingatag vagy ellenséges magatartást tanúsítanak a forradalommal szemben, esetleg egy ideig együtt haladnak az új hatalommal, hogy a végén a nyílt árulás útjára lépjenek (lásd Dumouriez pályáját). Éppen ezért az új rendnek a hadsereg alsó vagy középső káderei közül, esetleg éppen sült civilekből kell villámgyorsan főtiszteket képeznie. Esetleg nem is képeznie, csupán elhitetnie bátor és becsvágyó fiatalemberekkel, hogy ők alkalmasak nagy seregek vezényletére – s aztán a többi majd elválik a csatamezőkön.

A klasszikus forradalmak épp ezért tüneményes katonai karriereket mutatnak fel. Névtelen őrmesterek, „talentumos ex-hadnagyok” néhány hónap leforgása alatt diadalmas tábornokokká avanzsálnak, s tönkrevernek olyan hadastyánokat, akik évtizedeken át gyakorolták az emberek tömegméretű kiirtásának mesterségét.

Ha már most közelebbről szemügyre vesszük az ilyen pályákat, azt tapasztalhatjuk, hogy e villámkarrierek hősei többségükben két fő csoportba oszthatók: vagy rendíthetetlenül kitartanak a forradalmak „civil” vezetése mellett, vagy a forradalomtól kapott hatalmukkal visszaélve, egy adott pillanatban a saját zsebükre kezdenek dolgozni.

A Nagy Francia Forradalomban az első típus egyik legjellegzetesebb megtestesítője Lazare Hoche volt. A wissembourg-i győzőt az sem tántorította el a forradalomtól, hogy a beteges gyanakvás őt is sújtotta – szabadulása után haláláig híven harcolt a köztársaságért. Neve persze nem vált fogalommá az emberiség köztudatában, mint mondjuk a Napóleoné, de a történészek óriási többsége – pártállásra való tekintet nélkül – a forradalom egyik legtisztább alakját becsüli benne.

A másik út klasszikus képviselője természetesen Napóleon. Már az első nagy győzelmei után, egy olaszországi éjszakán felteszi magának a kérdést, hogy vajon mindig csak „az ügyvédecskék” számára fogja-e kockáztatni az életét? A béketárgyalások során, a direktóriumból küldözgetett utasítgatásokon bosszankodva, hamarosan azt is megengedi magának, hogy vezérkara előtt kijelentse: „Én már nem tudok engedelmeskedni…” S nemsokára, ama bizonyos Brumaire 18-án és 19-én saját kezébe ragadja a hatalmat, államcsínyével azóta is sokszor másolt, csábító mintát alkotva minden korok becsvágyó tábornokai számára.

Visszatérve most Görgeyre, a magyar generális történelmi szerencsétlensége abban áll, hogy sem Lazare Hoche módjára nem tudott szolgálni, sem Napóleonná nem tudott válni. Árulkodó jelek bizonyítják, hogy lett volna hajlama ez utóbbi példa követésére. Ő is szívesen szidta vezérkara előtt a civil vezetést, nemcsak hirdette, hogy nem tud engedelmeskedni, hanem a katonai zendülés fogalmát kimerítő módon tagadta meg az engedelmességet kritikus pillanatokban – de végül is a döntő válság idején bonapartista becsvágyából csak a fegyver lerakására tellett.

Görgeyről írt s fentebb már említett első vitacikkemben megróttam a tábornokot, amiért a Békepárttal összejátszva egy katonai diktatúra gondolatával kacérkodott. Ítéletem természetesen fakadt egy ifjú forradalmár megalkuvást nem ismerő szigorúságából. De ma már – mindegy, hogy érettebb fővel-e vagy csupán öregebbként – hajlandó volnék arra, hogy csak az eredményt nézzem, ne a hozzá vezető utat, vagyis kész volnék megértőbben szemlélni egy sikeres bonapartistát. Képzeljük el egy pillanatra, hogy Görgey, a tavaszi hadjárat győzelmei után, az orosz intervenció hírére, reménytelennek látva a (belülről úgyis ellenkezéssel szemlélt) 49-es program megvédelmezésének lehetőségét, félreállítja a forradalom polgári kormányát, Kossuthot is, katonai diktatúrát hoz létre, és olyan békét verekszik ki az osztrákoktól, amely megmenti a 48-as vívmányok lényegét. Magyarország megmenekül a kivégzések áradatától, a Bach-korszak szörnyűségeitől, az ország polgári fejlődése meggyorsul stb. Van-e olyan lángoló forradalmár, aki kétségbe vonhatná, hogy egy ilyen katonai diktatúra nemzeti szempontból összehasonlíthatatlanul üdvösebb lett volna annál, mint ami a valóságban történt Világosnál és utána?

Abban persze, hogy Napóleon egyszerre tudta likvidálni a forradalmat, s ugyanakkor megmenteni annak számos alapvető vívmányát, míg Görgeynek az engedetlenségek és győzelmek váltogatott sorozata után csak egy fegyverletételre futotta erejéből, nemcsak a két katona politikai és hadvezéri tehetségének különbsége tükröződik, hanem mindenekelőtt a francia és magyar forradalom belső és külső viszonyainak különbsége. De az eredmény szempontjából ez teljesen közömbös.

Ellenállhatatlan hajlam van bennünk arra, hogy azt, ami megtörtént, szükségszerűnek lássuk, s bizonyos értelemben nyilván az is volt. De ez sem jelent többet, csak annyit, hogy a körülmények nem kedveztek Görgeynek bonapartista hajlamai kiélésére, ám – mint nálam illetékesebbek már megmondták – a történelem szereplőit tetteik alapján ítéljük meg. A végső tett pedig – egy szánalmas fegyverletétel.

Szánalmas, mert Görgey „becsületszóra” megbízott az ellenforradalom legsötétebb képviselőiben, kísérletet sem tett arra, hogy legalább emberéleteket mentsen meg. Ezért az említett rádióműsor szereplői is hibáztatják Görgeyt, de ugyanakkor hangsúlyozzák: a tábornok nem „sejthette”, hogy az osztrák minisztertanács elé épp akkor került az engedményeket ígérő javaslat. Valóban. Csakhogy Görgeynek nem azt kellett volna sejtenie, hogy mi fekszik Schwarzenberg asztalán, hanem azt kellett volna tudnia, hogy egy forradalmi hadvezérnek addig kell verekednie, amíg van ereje az ellenségtől legalább egy kevés engedmény kicsikarására. Különösen akkor, amikor a teljhatalom átvételekor maga deklarálja: „Mindent meg fogok tenni, harccal vagy békés úton, miként a szükség fogja parancsolni…”

És mit tett? Semmit.

Azaz a semminél is rosszabbat tette – a szánalmas fegyverletételt (teljesen fölöslegesen, sőt károsan) otromba hősködéssel próbálta felcicomázni.

Emlékezzünk csak a Rüdigerhez intézett levélre: „Ön, Tábornok úr, természetesnek fogja találni, hogy a vitéz katona csak a maga legyőzőjének, a még vitézebbnek és hatalmasabbnak adja meg magát, nem pedig egy harmadiknak, ki azt soha le nem győzte; s ön bizonyára igazat fog nekem adni, mikor ünnepélyesen kijelentem, hogy inkább fogom egész haditestemet egy bármekkora túlerő ellen kétségbeesett csatában megsemmisíttetni engedni, mintsem oly ellenség előtt tegyem le a fegyvert, kit oly sokszor és csaknem minden alkalommal mi vertünk meg.”

Íme, a „reálpolitikus”, aki nemzeti büszkeségből hajlandó volna minden katonájával együtt elpusztulni, de persze ügyesen életben marad, viszont a fő ellenséget – az osztrák ellenforradalmi vezetőket – még ezzel az utolsó gesztussal is a magyarság ellen bőszíti, még ocsmányabb bosszúra ingerli.

Vitacikkében Galambos Lajos kijelenti, hogy hőse a nemzethalál kikerülése végett tette le a fegyvert, majd hozzáteszi, honfiúi keblet dagasztva: „De nem az osztrákok előtt ám!”

Nem ám… És ezt nevezik reálpolitikának. Akkor mit hívjunk üres hetvenkedésnek? Közveszélyesen irreális hősködésnek, amely a tényleges lefekvést nagyszájú frázisokkal igyekszik felcicomázni?

A „vitéz” magyar és a „még vitézebb” cári katona szembeállítását az osztrákokkal, az egész ékesszóló udvarlást egyes-egyedül az igazolhatta volna, ha az intervenciósok ezek után megmentették volna a magyar forradalom vezetőit az osztrák bosszútól. De nem ez történt – egyes-egyedül az ékesszóló udvarlót mentették meg… Egy Görgey különben se akarjon szép szavakat gyártani – ahhoz Kossuth csakugyan jobban értett –, egy reálpolitikus cselekedjék megfontoltan és az utólag bekövetkezett fejlemények által igazolt módon. Mert ezt a sokat emlegetett és sokszor kétes hátsó gondolatokkal lobogtatott „reálpolitikát” csak és kizárólag az eredmény igazolhatja. Ilyen eredmény nem lévén, Görgey teljességgel alkalmatlan arra, hogy akár mint forradalmi katona, akár mint politikus eszményképpé lépjen elő.

Az összeomlás rettenetes hangulatában Kossuth is, Vörösmarty is, szinte az egész harcoló nemzet túlzottan Görgeyre hárította a felelősséget. Később sokan és szívesen vigasztalták magukat azzal, hogy a vitéz magyar népet csak az árulás sújtotta le. Az ilyen illuzionizmus ellen a tények objektív elemzését, a szabadságharc politikai vezetésének higgadt bírálatát is be kell vetni (Kossuth hibái között nem utolsósorban Görgeyvel szembeni gyengeségét is megmutatva), nem szabad elhallgatni a tábornok bizonyos hadvezetési érdemeit sem – de mindez nem csaphat át Görgey kultuszába.

Némelyik történész pályatársam – talán megbocsátják egy, a szépliteratúrába is komolytalanul átránduló irodalomtörténésznek, hogy szerénytelenül kollégájuknak tekinti önmagát – szeretné megóvni a Görgey-vitát az aktuális polémiák felhangjaitól. De ez aligha fog sikerülni. Az egész ügy jórészt épp azért érdekes, mert nagyon is mai nézeteltérésekhez kötődik. A kossuthi forradalmiság olykor egyoldalúnak s nem elég őszintének érzett dicsőítésétől elforduló s csak azért is Görgeyt lobogtató egyik-másik ifjú diák magatartásában vagy a hősi pózokban véghezvitt lefekvés iránt oly heves csodálatot érző középnemzedékbeli értelmiség történelmi ítéleteiben a ma problémáinak felfogása is tükröződik – ezt nem lehet kikapcsolni a vitákból.

Illetve lehet, de akkor a vita igen könnyen tudálékos fontoskodásba fulladhat, amelyben még a megalapozott érvek is célt tévesztenek.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]