Seneca
| A Satiricon Eumolpuszában |
| ráismersz ott, hol elmondja nemes |
| szónoklatát szobrászatról, erényről, |
| s közben a taknyos Gitónnal szemez. |
| Ilyen volt? Ilyen. S mégsem. Nála jobban |
| nem kormányozta el Rómát soha |
| még senki. (Tacitus is tanúsítja.) |
| De mint állt össze roppant vagyona? |
| Kormányzásból. Előtte száműzött volt |
| s szegény. Utána bankettet adott, |
| amelyen ötszáz elefántcsontlábú |
| citrusfa asztalon tálaltatott. |
| De nézzük inkább a Moráliákat, |
| s a százhuszonnégy híres Levelet! |
| Míly kalauz kísér a Sztoá zordon |
| szirtjére! Majd karonfog s elvezet |
| Epikúr lugasába. És hány érvet |
| tud a bujaság ellen! Mily szerényen |
| s tömören ír! Mily meggyőzően buzdít |
| bölcs mérsékletre és a jóerényre! |
| Épp ő, ki lányok után fiúcskákat |
| kerített Nerónak s védőbeszédet |
| szerkesztett a dühöngő szörnyetegnek, |
| amikor az szülőanyjával végzett. |
| S mégis – ki értekezett nála jobban |
| az erkölcsről, amelynek nem volt őre, |
| s a tisztességről? És hogyan láthatta |
| oly tisztán azt, mi hiányzott belőle? |
| S miért van az, hogy Epiktétosz, Zéno, |
| Szókrátész vagy Epikúrosz tudtak csak |
| úgy élni, ahogy tanítottak, s Róma |
| moralistái messze lemaradtak? |
| S mégis, ők vannak közelebb mihozzánk. |
| Ha felnéztünk a régi görögökre, |
| nézzünk le aztán magunkra, kik mindent |
| a rómaiaktól kaptunk örökbe. |
|
|