| 
Vámbéry Rusztem szelleméhez| | | Gyakran jársz nálam, dervisarcú holt, | 
 | s én is, kinek a Van-nál több a Volt, | 
 | sírodhoz lépek minden naplementén | 
 
|   | ott, túl a Hudson mentén. | 
 | 
 | | Végigkísértem pusztulásodat. | 
 | Jaj – szóltam tavaly – tested elrohad, | 
 | arcod hamvát a férgek már leették, | 
 
|   | de szép szemed nevet még. | 
 | 
 | | Novemberben, egy éjjel, néztelek. | 
 | Tollat sem tudna fogni kézfejed, | 
 | körmeid hullnak s összegyűlnek halvány | 
 | 
 | | Aztán a tavasz, e bitang kölyök, | 
 | nyakadba mocskos vizet öntözött, | 
 | s szemed helyén ma két csúf tócsa bámul. | 
 | 
 | | Négy éve még ott sétáltál velem | 
 | – kosárral karodon – a Broadway-n, | 
 | hol várt vevők és boltosok füzére | 
 | 
 | | S magas szobádban fenn, ha este lett! | 
 | Szép, ősz nejed vasalt: én lestelek, | 
 | míg szellemed szünetlen fénylett, forgott, | 
 | 
 | | Később tea volt, toast és grapefruit | 
 | és nyitottad az emlék kapuit, | 
 | majd átadtál – jeléül nagy kegyednek – | 
 | 
 | | Csak futva mondtad – közismert dolog –, | 
 | hogy milyen fontos a római jog, | 
 | s hogy ezerhétszáznyolcvankilenc eszméi | 
 | 
 | | Bölcs agg! olyan vagy nékem most, ki nincsen, | 
 | mint álmaimban visszatérő kincsem, | 
 | és minden szép szavad nyomomba törvén, | 
 | 
 | | Most, hogy a szörnyű államhatalom | 
 | úthengere mindent laposra nyom, | 
 | s kettő lehetsz csupán e présfej égbolt | 
 
|   | alatt: tetű vagy vérfolt, | 
 | 
 | | most, hogy a jogot rongyként elvetik | 
 | s ártatlant kötnek fel, ha kell nekik, | 
 | most már tudom, mi az, amiről ott fent | 
 
|   | beszélgettünk: a jogrend. | 
 | 
 | | S mi a szabadság és testvériség! | 
 | mikor barátok közt a lég is jég, | 
 | beszélni nem mersz, szájad íze vackor | 
 | 
 | | mikor mindenből pelyva s ocsú lett, | 
 | és elsőnek veszett a becsület, | 
 | mert rőfről-rőfre árultuk ki, gyáván, | 
 | 
 | | Egyre nagyobbra nő szobrod, te holt! | 
 | Hol rám egy ország romsora omolt, | 
 | az éj mélyéből sikoltok utánad. | 
 | 
 | (Az ávó pincéjében, 1950) | 
 | 
 |