Tovább terem

 

 

 

 

Dúlassék föl

Inkább falidíszt fura csillárt
a csigolyákból egyebekből
(ahogy a kapucinusoknál)
a csontváz győzni sose bírjon
Éjszaka? – a fény erejéért
veszékelés? – a szebb dalért
Az első életért örüljünk
ami ma is rendíthetetlen
Mindent magunkért (a világért!)
Halottak halottaikat
temessenek a temetettek
az élők meg éltessenek
az élők csak éltessenek
Pláne ha már nem függönyök
de valóságosan bukó nap
sűríti rájuk a sötétet
amiből hajnal sose lesz
hogy dúlassék föl legalább
hogy azértse hogy csakazértse
győzzön végképp a pusztulás

 

 

 

Tovább terem

Mert virágait megszaggatták letépdesték gyümölcseit
bánatában (dühében) nem száradhat el a fa
Példabeszéd igen igyekszem megmaradni
s a vásott kezek egyre inkább zsugorodnak
múmiakezekké gyermekkezekké majd gyermekmúmiakezekké
végül emlékkezekké legvégül semmivé
S a fa tovább terem azért is csak tovább terem
agyonpusztítva sértve csontig
maradandóan sérthetetlenül
csak táplálja a hozzá járulókat

 

 

 

Győzni fogó

Mi erősebb: a szálló vagy a dög-madár?

Az élet engedett-e a pusztulásnak? Önként, taktikából, hogy a korlátozott lehetőségek között megmaradhasson?

Vagy még nem tudott többet kicsikarni tőle, s folyton próbálkozik: talán…

Az előbbit hiszem. Mert hiszek az élet halhatatlan bölcsességében. Úgy hátrál, hogy győzedelmeskedjék, s birodalma határait maga szabja meg céljának megfelelően.

Milyen szánalmas is volna az esetenkinti keserves diadalok ingatagsága!

A csatavesztés lehetősége riasztó árnyékkal borítaná.

 

 

 

Mi marad?

A kicsi, a nagy, a még nagyobb rendbe:
káoszba vagyok, bizony, keveredve.
A tegnapot, a mát s a holnapot,
jó keretbe ennyit se foghatok.
Régen magam sem találtam,
lassan eltakar mindent körben árnyam.
Mellőlem, bár folyam más oldaláról
szól, aki hozzám néha átszól.
Vagyis: most meg mást nem lelek,
elefántkórban szenvedek,
s mind gyakrabban jut eszembe olyasmi,
hogy ha végképp le kell magam fokozni:
a föld felett s az ég alatt
ugyan még mi marad?

 

 

 

Sötétedéskor

Meg kell a villanyt gyújtani nappal sem akar nappalodni
s az ablakon be tud ömölni a szürkeség a bőrön is
be tud ömölni s mégse rendjén való hogy holmi őszies
idő a homo sapiens érdem-fényét a sapientiát
megtompíthassa s logikátlan viselkedésre ösztönözzön
biológiai tövű indítással a semmiképp se
szalonképes atavizmus jegyében mint ott azt a két
gerlét mondjuk a körtefán kik úgy gubbasztanak hogy az
ember ha nem figyel eléggé könnyen nézheti
két ággöcsörtnek őket
két ággöcsörtnek őket Villanynál viszont
elővehető bármilyen okos könyv s kiolvasható belőle
méltóságunk a homo sapiensi
kiolvasható hogy miért s mi történt
és pontos (talán idegen) szakkifejezések sorával
leleplezhető: minek hisszük csak hogy fáj ami fáj valóban

 

 

 

Áradnak vissza

Áradnak vissza gyorsan álmosan
akiket a nagy fal kizárt
az egyben-százarcú helyett
jön száz más-másarcú külön
Úgy volt vagy így lesz jobb találgatom
valami mindenképp hiányzik
A tarkaságra áhítozom-e
vagy a ritka-ízű melegre inkább?
Szám köré könnyű mosoly sompolyog
mintha minden a legjobb lenne így
szemembe varjak serege suhog
mintha minden legrosszabb lenne így

 

 

 

Vége nincs

Leépül a ház Sorozatosan
veszem észre: rossz a tető a kémény a födém
Falcsonkok maradnak mire a rendelet jön
S az élők is: el-elbolyonganak
Végül is: ezred vagy tized világ
édesmindegy
édesmindegy Akik a legtöbbek nekem
azok is ritkulóban Csapkodom
hűlt helyüket s önnön ürességembe
majdhogynem belehullok
Időzavar szívzavar lélekzavar
Jaj ha csak két méternyit kellene
ha csak a gödör mélyéig!
ha csak a gödör mélyéig! A halál szelid
és a sírásók kíméletesek
Az élet iszonyú: a zuhanásnak
csak kezdete van vége nincs
s a felebarát odapillant s megy tovább

 

 

 

Három apróság

 

Ég

Mélységes-mély ég, szürke sztrátuszok,
mélységes-mélyen madár-raj mozog.
Így berendezve a búra alatt
a tér mily sokkal dúsabb, tágasabb.
 

Öregség

A testen az élet,
az életen a test:
két kitaposott út,
tört és tudós.
 

Óvás

A fészkeket bántani vétek,
s szigorúan tilos.
A vacogó fogak gépfegyver-kattogása
erősödik.

 

 

 

Esti ima

Akárkinek meg kell köszönnöm
akárminek meg kell köszönnöm
hogy jól végződött egy nap újra
hogy egy estét megint elértem
meg kell ezernyi ennek annak
meg kell a vérnek ereimben
meg kell a szívnek a vesének
a földnek és a levegőnek
hogy nem rengett nem tébolyult meg
a rendnek bennem s mindenütt kint
s reménnyel kell szemem behunynom
mert várhatom hogy a hibátlan
szervezettség hogy még tovább is
hogy reggelig szintén megőriz

 

 

 

Pedig

A szem tükröz (ez a dolga) a vese kiválaszt (ez a dolga)
a szív here tüdő s egyéb kellőképp működik
a bőrön belül minden a helyén
Külső rendetlenkedések itt-ott akadnak ugyan (öldöklés erre-arra)
de az ember – szomorú! – lassan
a rendhez hajlandó sorolni ezt is
Pedig a történések szövetén
(ha a fenevad ábra messzi is még)
valami már talán megkezdetett
A mákszem-percek bokrában talán
fészkelődik már amaz egy
mely gong lesz majd és gongütő
s jelenti:
 
indul az űzettetés
 
hajnalodik
 
a nincsen-út-visszafelé
 
s a gyorsuló lélegzetek kora
Az ostoba monarchát még dinasztikus
álmok ringatják-szédítik holott
néhány szobával arrébb
csontos markok fonódnak össze
s pecsételik meg sorsát mindörökre

 

 

 

Jönnek

A nagy tűz az égre villanó fény
vet másfelé hideg árnyékfalat
Az nem lehet hogy ne égjen
nem lehet hogy ne ragyogjon
az sem lehet hogy az árnyék
hogy a hideg s hogy a fal se
az sem lehet hogy ne…
az sem lehet hogy ne… Jönnek
60 perces órák jönnek
napok 24 órásak
hetek kerek 7 naposak
hónapok ahogy szabályos
és bírni kell ki kell bírni
ki kell bírni ki kell bírni

 

 

 

Vissza – előre

Nyithatok roppant tereket: városokat és utakat
például Rostocktól Cataniáig
vagy Knokkétól Banja Lukáig
és szobákat ezer szobát
kórházit nászit dolgozót
várószobát fogorvosit
megszólíthatok ismerősöket
barátokat és nem barátokat
forró nőket utálkozókat
tisztességes vagy tisztességtelen
ellenségeket ellenfeleket:
s nől gazdagságom nől tovább
visszafelé visszafelé –
S előre?
Sziget partszélére szorultam
hatalmas vár a szigeten
falai körkörösen növekednek
már csak nehány lépésnyi sáv
majd az se s ott a víz a víz
a feneketlen forgatag
emberevő halaktól háborogva

 

 

 

A jelen emléke

A veszendőség állapotában – mint majd az elveszettségében is – a dolgok fölragyognak. A legszürkébbek jobbára a legtündöklőbben.

A régvolt lakások, udvarok, tájzugok gazdagságából a visszanéző szemben például egy konyhaasztal, egy nyirkos, elhanyagolt sarok, egy poros-lapuleveles árokpart jelenik meg a legkészségesebben és a legünnepélyesebben, de egyúttal a legszorongatóbb sajgással is.

Iparkodik a láb, siet a szív közéjük.

Ám a jelenéseknek nincs levegőjük.

Az emlékező előbb fuldokolni kezd, aztán rájön, hogy tiltott területre tévedt. Akkor szinte fogható valóságában fölébe omlik az idő, s meggyötri kegyetlenül.

Sokkal nehezebb emlékezni arra, ami még megvan, de törvényszerűen elmúlandó.

Szorítaná a kéz a görcsig, de érzi, hogy hiába tenné. Az meg – mintha csak a fájdalmat akarná növelni – már a jelenben emlékezésre kényszerít. S a jelenbéli emlékkép sugárba öltözik, szikrázó-szépbe, s látványa ezerszeresen előlegezi a majdani gyötrettetést.

 

 

 

Két keserves

 

Árnyék

 
Egy-egy jelzés?
Vagy testem véletlen botlása volna?
 
Eszembe jut:
hogy is folyik le majd a szörnyü torna.
 

Ajaj!

Ha megérem, így csoszogok majd?
S a nyálam, az is így csorog majd?
 
„Idilli öregség!” Idilli?
 
Az ember, ajaj!
 
még kimondani is rühelli.

 

 

 

Lesznek majd

„Ez az ember megjárta már a poklot” –
súgták megbökve egymás oldalát
a jámbor firenzeiek mikor
vájt némaságba süppedve a vájt
ábrázatú költő elment közöttük
Ó tükör tükör
lassan – látom – lesznek majd erre is
akik ha köztük elmegyek
megbökve egymás oldalát
így suttognak riadtan:
„Ez az ember megjárta már a poklot”

 

 

 

Kéretlenül

 
Elteregetve rendbe rakva
 
szabályos végleges
 
Gyakorlott globetrotterek nehány
 
fix pontról mindent megtalálnak
 
Soroljam?
Hol kezdődik egyáltalán ami aztán valamivé lesz?
 
Elteregetve rendbe rakva
 
Rókus domb Campidoglio –
 
Odüsszeusz is elmaradt
 
Mózes Pista is elmaradt
 
és háborúban mind a kettő
A részletek egyideig még borzasak
göröngyösek illeszthetetlenek
később mintha oda születtek volna
 
Elteregetve rendbe rakva
 
Villamos-vijjogás lánycipősarkak kopogása
 
libacsevegés hajóduhogás
 
nyári tarlóra jégpálya feszül
 
tücskök kara keringőt muzsikál
 
Kentaur-griff kiméra-téglák
 
Elteregetve rendbe rakva
A deresszakállú megindul
testet és ruhát váltogat
megfeketedik a haja
arcán bőrsima lesz a bőr
és fehér elefántja él
(tetszés szerint tetszés szerint)
 
De ha ő kap látogatót?!
 
kéretlenül s illetlenül
 
fegyelmezetlen ide-odajárót?
Inkább soha!
Vagy idegen élet-kontinensek felől
honnan még utalás sincs
 
De hogy csak így
 
hogy akármi rányithassa az ajtót
 
és magyarázkodásra kényszerítse
 
holott
  holott elteregetve rendbe rakva –
S a múltnak nyugton kéne lennie

 

 

 

Kitócsálló víz

Kis parti gödrökbe lyukakba
kitócsálló víz egyedi fodra
körbe leselgő kiváncsi habja
kiváncsi habjának sok kalandja
Van a forrás sodrás van a tenger
indulás majd út csak amennyi épp kell
csak az ég a távoli ég a tükörben
csak távoli ég és csak tükörben
Kis parti gödrökbe lyukakba
kitócsálló víz egyedi fodra
a közeli földet kóstolja nyalja
a madarat s a barmot itatja

 

 

 

Színpadra

Nos félkar félszegség szegénység
elő ti is! A nagy s kicsi
művészek s a szerző után
jöjjön a segédszemélyzet: a súgó
a kellékes az ügyelő
a világosítók még a kulissza-
tologatók is akik láthatatlan
szolgálták a művet s akiknek
szintén köszönhető sok
keserves és boldog fölszisszenés

 

 

 

Űzetik

Mondják hogy bölcsen belenyugodott
mondják: bölcsen nem nyugodott bele
úgy fogadta mint a természetest
úgy fogadta hogy nem természetes
keresgélte sajátos kincseit
őrizgette a régi kincseket
lába elé nézett kiváncsian
hátrafelé fordította fejét
mondják s nem tudják nem is képzelik
hogy űzetik hogy menekül csupán

 

 

 

Mindegy

A végső mozdulat
ritkán kerekedik le:
hát ne strapáld magad,
ne készülj nagy jelenetekre.
Azt mondod tán: „Borul”,
„Leejtettem a tollat”
– hattyúvá csinosul
mindegyik rút-kiskacsa-mondat.
Az egyik föl sem ébred,
másik csak összecsuklik,
ez csöndben félrelépked,
amaz meg ordít és vonaglik. –
Példa mindenre van,
majd egyiket utánzod.
Kit érdekel, hogyan
hagyod itt e rövid világot.

 

 

 

Rendületlenül

Gyanútlan aztán orra bukva?
Vagy inkább mintha minden hajnal
halálom napjára virradna?
Vagy így vagy úgy de így is úgy is
mondani rendületlenül
az utolsó lélegzetig
akárha nem történne semmi

 

 

 

Nincs megállás

Semmi cifraság óvó pátosz
még csontváz se még halálfej se
csak űr csak űr csak űr csak űr
ami mögött űr és megint űr
hogy a nézés elkezd zuhanni
s magával rántja a szemet
a szem a fejet és a fej
az egész testet s nincs megállás…

 

 

 

Alkotók

Írjon verset a körtefa
a szőlőlevelek
a pirosló csipkebogyó
a ködös reggelek
egyszóval a lángeszü ősz
aztán a tél tavasz a nyár
a szintén szintén lángeszű
vagy az évszaktalan kövek
a csillagok
a háztetők
a fodros-tündöklő vizek
ezek a nagy-nagy alkotók
és én is azzal hogy vagyok
hogy élek s hogy mások között
s hogy még hancúrozik szemem
a lányok mellén és farán

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]