A lelkiismeret ünnepe
1993. Március Tizenötödike
Az útmenti árkokban s az útmenti bokrok alján, ahová még hasoncsúszva se érhetett el a márciusi
nap fénye, itt-ott megvillan egy-egy asztalkendőnyi hófolt, de a földeken már félgyűszűnyit se látni.
Halványzöld őszi vetések és fölszántott, nagy fekete táblák váltogatják egymást. Naptár szerint még
csak március 15-e van, de minden olyan, mintha már derékig járnánk a tavaszban. Nyitott ingmellben
lélegzik a zámolyi határ, a temetődomb, a Vértes. Szinte érezni a bizalmat a fákban s a messziről is jól
látható, napozó sziklacsonkokban.
Autóból nézem ezt az ismerős, megélénkült tájat, s valami csoda folytán nem a fejemmel, hanem
a talpammal kezdek el emlékezni. Gyerekkoromban többször megesett velünk, nyolc-tíz éves
„csikógyerekekkel”, hogy Március tizenötödikén, a Szózat eléneklése után,
áthevülve a hazafias eseményektől és a napsütéstől, pillanatok alatt lerángattuk egymás lábáról a
kifényesített csizmát, s mezítláb indultunk hazafelé. Először az évben, hét-nyolc hónapos kihagyás
után!
Micsoda ősemberi mámort jelentett ez akkor! Igazi forradalmat!
Egyik-másik felnőtt még kárpálódott velünk, osztotta ránk az áldást, tüdőgyulladást, késői reumát
emlegetve, de ez inkább csak a szokásos színjáték volt, a „közösségi nevelés” hagyománya, mert
titokban nekik is tetszett, hogy mi nem afféle nyápic úrifiúk vagyunk, mint a térdzoknis, bocskai ruhás,
lakkcipős rektorgyerekek vagy az intéző úrék sápadt csemetéi.
Ilyesmi ma már elképzelhetetlen lenne Zámolyon. Süthetne még izmosabb nap is, de hogy
két-három csorda falusi vadócgyerek csak úgy, vállra akasztott csizmával, mint földből kinőtt
forradalmi szabadcsapat – hát nem! A nehezen megérlelt falusi civilizáció azonnal összeomlana.
*
Sportos kabátom öblös gallérjába belehúzódva hajtok át lassan Zámolyon. Jóformán csak az utat
nézem, csak az első világháborús emlékművet, régi iskolám helyét s a kifehérített református
templomtornyot. Most az egyszer nem akarok senkivel se találkozni. Mert, ha bárki fölismerne,
integető kézzel azonnal leállítana s elkezdene faggatni: mi járatban vagy idehaza, csak nincs valami
baj a testvéreddel, a rokonaiddal? És a következő kérdés nyilvánvalóan az lenne, hogy én miért nem
veszek részt a Múzeum-kertben megrendezett, közös nemzeti ünnepünkön, ahol ott van a köztársasági
elnök, a miniszterelnök, ott vannak az egyházi méltóságok, a pártok képviselői? Elvégre a Magyarok
Világszövetsége elnökének nemcsakhogy ott volna a helye, de ezen a napon még tán szónokolnia is
kellene a világmagyarság nevében. Mi történt, hogy a rangos képviselet helyett egyedül kószálgatok
a Dunántúlon, szülőfalumban, szülőfalum környékén, mint valamilyen szökevény? Netán én is
összerúgtam a port az új hatalommal?
Mit válaszolhatnék ilyen magától értetődő, kendőzetlen kérdésekre? Azt, hogy személy szerint
én nem vesztem össze senkivel, még azokkal sem, akik lángba borítják néha a fejem, az arcom, vagy
akik miatt lehajtott fejjel pironkodni szoktam – egyszerűen csak a kedvem ment el minden fajta
képmutatástól. Ha ez a kivételes ünnepnap megváltó napunk volna, az örvényből kimentett hegedűké,
az őszinte összehangolódásé, mint 1989 tavaszán, akkor ott volnék én is az első sorokban. De tudom,
hogy nem az lesz. Hogyan is lehetne az? Ha az év háromszázhatvannégy napja a harag napja,
elképzelhetetlen, hogy ez a nap ne a hamis békéé legyen. Az egynapos fegyverszüneté, amelyen a
szembenálló felek és az egymást pocskondiázó pártok azért függesztik föl néhány órára a másik elleni
durva hadviselést, mert szükségük van arra a nemes látszatra, hogy a nemzet
érdekében ők mindenre hajlandók. Még a tüntető önfegyelemre is.
Én boldogan elfogadnám ezt a látszatot, ha hosszú életű lenne, mert minél hosszabb egy
fegyverszünet, annál kevesebb élet veszik és roncsolódik a frontvonalban, de tudom, hogy ez a
múzeumkerti közjáték alig több, mint a fényképezőgép villanófénye. Ebben a pillanatban még az is
hazafinak mutatkozik, akit a nemzet szó hallatára kiver a hideg veríték. Az is, aki húsz éven át kéjjel
lődözte belém a nyilait, mert én a népdalokkal, a táncházaimmal a szocializmust támadtam ravaszul.
Látom magam előtt az ünneplő álarcokat. Mindegyik azzal kérkedik, nézz ide: itt vagyok én is. Itt, ahol
nem a parlament légköre, hanem a történelemé uralkodik. Kedvem volna a szemébe mondani minden
álarcnak: Szép, szép a jelenlét, de mindnyájan tudjátok, külön-külön, ha a közös felhívás ellenére
távolmaradtok a Múzeum-kerttől, eleve vesztesként indulhattok a kilencvennégyes választásokon.
Mi más tehát ez a „tetszetős együttlét” mint választási fogás?
A főváros messze van Zámolytól, de idáig elérnek a feszültség hullámai. Érezni lehet, hogy az
együtt ünneplők már szaladnának szét s vonulna mindenki a maga helyére: az egyik a Petőfi szoborhoz,
a másik a Hősök tere helyett a Kongresszusi Központba, a harmadik a Batthyány mécseshez. A
legleleményesebbek, a főváros hozzájárulásával, természetesen a Pilvaxot foglalják el, mert a televízió
képernyőjén és a rádió műsorain kívül hol lehet ma „történelmi hűséggel és stílussal” a leghatásosabban
beszélni a sajtószabadságról, mint a szent eseményeket fölidéző kávéházban? Mintha azé a csoporté
lehetne leginkább Március Tizenötödike, amelyiknek a legszellemesebb ötlete támad.
Nem, én sehogy sem akartam ebben a politikai melodrámában részt venni. Sem a Demokratikus
Charta, sem a Magyar Út, sem a hatpárti jóváhagyással megszületett közös ünnepségen, ahol egy
alaposan fölhígított Március szelleme csobog, gitár kísérettel és rockosított Nemzeti dallal.
Arcpirulással írom le a közhelyet, hogy a nemzet kisiklatott és összemaszatolt ünnepei akkor
születhetnek csak újjá, ha maga a nemzet is újjászületik.
Sajnos erre még sokáig kell várnunk.
Épp ezt bizonyítja ez a cserepeire tört tükör-nap is, amelybe – akarva-akaratlanul – bele kell
pillantanunk. Különösen nekünk, politizáló értelmiségieknek. És ha már belenézünk, illenék
elborzadnunk önmagunktól. Hisz a magyar történelemnek nincs még egy másik hasonló napja, Nagy
Pillanata, amikor az egész ország olyan mértékben a szellem embereire figyelt volna, mint 1848.
Március Tizenötödikén. Minden, ami történt, elsősorban persze Pest-Budán, klasszikussá vált íróink,
gondolkodóink, jogászaink, tudósaink agy- és léleklobbanásának fényében történt. Bennük készült el
minden: a versek, a kiáltványok, a fölhívások, a Tizenkét pont alkotmányerejű,
végső változata, s még tán a szenvedélyek okos mértéke is, miként egy-egy remekmű készül el
ízről-ízre, mozzanatról-mozzanatra.
Jól tudva mindezt, hogyan békülhetne össze az ember azzal a gondolattal, hogy szellemi életünk
neves képviselői közül sokan épp ezzel az ünnepünkkel labdázgatnak kényükre-kedvükre, önérdekből
és hátsó gondolatokkal? Hideg mosollyal bókolnak egymásnak a háromszínű zászlók és kokárdák
között, miközben azt sziszegik: mienk ez a nap mindenestül, mert ti a sajtószabadság torkát
szorongatjátok, míg mi naponta új lelket lehelünk belé.
A mondat jól hangzik, de semmi köze az igazsághoz. Félni valamitől és félteni valamit, két
különböző állapot s különböző érzés is, tilos összekeverni őket. Főleg azoknak, akik szemérem nélkül
érzékenyebbnek és műveltebbnek ábrázolják magukat másoknál. Ugyan kit korlátoz ma hivatalos
cenzúra Magyaroszágon? A siránkozókat legkevésbé. Előttük nemcsak a hazai sajtó ajtajai nyílnak meg
muzsikálva, hanem a külföldi lapoké is. Ki az, akit közülük kormánydöntéssel vagy pártparanccsal
eltiltottak a megjelenéstől, ahogy írói pályámon – negyedszázad alatt – engem többször is eltiltottak?
Eltiltottak és anyagilag tönkre tettek. Ki az, akinek ma össze kell harapnia a száját, ha nyilatkozik?
A legelképesztőbb épp az, hogy nem a hivatalos vagy a félhivatalos tiltások akadályozzák az
igazság érvényesülését, hanem a gátlástalanság. A londoni Hyde Park a mai magyar közélethez
viszonyítva unalmas teadélután. Szalonzümmögés. Igen kevés az olyan tollforgató, aki hajlamos lenne
némi önmérsékletre, stílust árnyaló „magán cenzúrára”. Pedig mindenkinek tudnia kellene, hogy a
szabadság csak akkor igazi és erőteljes, akkor eredeti, ha önmagát is képes korlátozni. Hisz ahogy
mindennek megvan a saját alakja, kiterjedése, saját határa, ugyanúgy megvan a szabadságnak is. A
nyelvekben szereplő állító és tagadó szavak, egyebek közt az igen és a nem filozófiai és erkölcsi értelemben is fölrajzolja a határokat. Fölrajzolja,
hogy ez és ez a gondolat, ez és ez az akarat eddig terjed, innéttől már egy másik világ igenjei és nemjei érvényesek.
Nem a szükségszerű lázadások tisztaságát kérdőjelezem meg ezzel a szabály emlegetéssel, hanem
a szétfolyó és határtalan lázadásokét. A hisztérikus és mohó szabadelvűséget, amely a demokráciát is
a maga vitorlájába fogná be állandóan. Miről vall Nietzsche? Azt mondja: „Ellenségem az ember, aki
felforgatni akar, de nem teremteni.”
Van-e Március Tizenötödikénél alkalmasabb magaslat, ahonnét megszemlélhetjük, hogy
„értelmiségi csapataink” jó oldalon sorakoznak-e föl napjaink történelmében, netán kizökkenve
megszokott szerepükből, rossz irányba billentek el?
Vitathatatlan, hogy az értelmiségiek eddig elsősorban az ellenzékiség legedzettebb szakemberei
voltak. Az ellenállás és a terepfelmérés nagymesterei. De amennyire erősek voltak az ellenállásban,
legalább annyira gyöngék voltak a hatalmi harcokban. Azt is mondhatnánk, hogy inkább voltak egy-egy
forradalom előkészítői, kirobbantói és áldozatai is egyben, mint a Nagy Politika ügyeskedő
tutajkormányosai.
Most viszont – már-már elkeseredett dühvel – erre az utóbbi szerepre törnek. Nem befolyásolni,
hanem irányítani, uralkodni akarnak. Meghatározni a kommunizmus utáni korszak új katekizmusát.
Rágalom volna azt állítani, hogy most találtak rá végre mefisztói szándékaikra. Arról van inkább szó,
hogy tegnapi reflexeik csapdájába estek. Négy évtizedig hol rejtekezve, hol pedig nyíltan egyedül
küzdöttek a hatalmon lévők ellen. Természetesen csak egy részük. S mivel egyedül voltak a
küzdőtéren, a szorítót, a közélet porondját a változó idők után se hagyhatták ott csak úgy, egyetlen
vállrándítással. Maradtak és harcoltak tovább, de most már nem egyszerű ellenzékiként, mint régen,
hanem hatalomra jutott ellenzék gyanánt. A hatalom mindenkori várományosaként.
Ha róluk beszélek, önmagamról is beszélnem kell. Akarva-akaratlanul bonyolódtam bele ebbe a
fonák helyzetbe, s be kell vallanom, hogy időnként magam is átélem a cselekvés és az intézkedés
idétlen mámorát, amikor az érzelmekből és a sugallatokból nem vers lesz, hanem esemény, ilyen vagy
olyan társadalmi folyamat, amely hólabdaként gurul tovább és növekszik, de a történelmi másnaposság
– legalábbis eddig – újra és újra keserű szájízzel jelentkezett. Rossz kedvvel és idegenségérzéssel. Meg
kell azonban mondanom, hogy közülünk sokan – volt ellenzékiek közül – a hatalom alkoholistáivá
váltak. Féktelen nagyivókká. Márpedig, ha igaz az az orvosi megállapítás, hogy a legtöbb alkoholista
élete mögött mélylélektani okok sorakoznak, akkor a hatalmi mámor hajszolóira is érvényes ez a
törvényszerűség.
Mi lehet ez a mélylélektani rejtély?
Talán annak az elsöprő kudarcnak az átélése, hogy a század értelmisége nemcsak a két világháború
megakadályozásában volt szánnivalóan tehetetlen, de rövidlátónak bizonyult az ezredvég elképesztő
változásai közben is, mintha nem lett volna elég gondolata vagy a szellemi ösztöne mondott volna
csődöt. Bármit körülírt, halványan vagy rosszul írta csak körül. Akadt-e köztünk például egy-egy
élestekintetű tudós, filozófus vagy író, aki – a lélek mérnökeként – meg tudta volna jósolni, hogy
éveken belül világbirodalmak geometriája züllik szét és az egyensúlybomlás következtében világméretű
változások ideje jön el. Politikai, lelki, stílusbeli változásoké? Emlékszem, a hatvanas évek vége felé
jártam egy olyan elhagyott Bakonybeli malomban, amely kívülről aránylag épnek látszott, de valójában:
egér- és patkány-kastély volt, a rágcsálók járataival. Szinte csak a megkérgesedett vakolat tartotta
egybe. Engem izgatott ez a „pokolbeli malom” látványa, de a falubeliek komolyan figyelmeztettek,
hogy ne lépjem át a küszöbét, mert a patkányalagutakkal átszabdalt falak bármelyik pillanatban
összeroppanhatnak.
Amint hallottam később, össze is rogytak.
Az 1956 és az 1980-as évek közt eltelt időszak értelmisége – beleértve a lengyel, a cseh, az orosz,
a szerb, a horvát, a szlovák értelmiségiek többféle raját – elég sok társadalmi csődről, sőt bűnről is
beszélt torokszorító bátorsággal, de történelminek mondható helyzetfölismerése mindvégig töredékes
maradt. Kafka vagy Orwell látomásai mélyebbre hatoltak, mint a mi lázas zsörtölődéseink.
Vitaminhiánnyal példálózva: az egész közép- és kelet-európai értelmiség valósághiányban szenvedett.
A Holdat sose látta mindkét oldaláról, csakis a szeleteit látta. A történeteket is csak úgy mondta vagy
hallgatta végig, mint aki az igazsághoz kíván közelférkőzni, pedig a történetekben sosem a
dokumentum-regényszerűség a lényeges, sosem az a valóságszerű, hanem az az erő, amely
összeragasztja a részleteket és kikerülhetetlenné alakítja az egészet.
El kell ismernünk, hogy a valóság egésze mitologikus távolságban izzott tőlünk. Ezért történhetett
meg, hogy az ezredvég „politikai csodáját” is zavartan és valóságos csodaként éltük meg.
Sokan, köztük én is, komolyan hittünk abban, hogy forradalommal vagy hagyományosnak
tekinthető reformokkal megváltoztathatjuk a rendszert és leválthatjuk a hatalom irányítóit. Az például
meg sem fordult az agyunkban, hogy százmilliók lelki kiüresedése, elfáradása, undora anélkül is, hogy
ennek a folyamatnak neve volna, nagyobb hatású forradalom lehet, mint amilyen a Nagy Októberi volt
vagy 1956, illetve 1968. Ki gondolt rá közülünk egyszer is, hogy a hatalommal folytatott látványos harc
vagy reform-küzdelem éppenséggel életben tarthatja magát a hatalmat is, mert az ütésre ütés, a pofonra
pofon logikája valamennyire kiszámítható és kezelhető logika, de a lelki elsivatagosodás állapota
már-már a természetfölötti jelenségek világába tartozik. A fölfogható és a fölmérhető dolgok világán
túli világba.
Lecsupaszítva a fönti gondolatsort, jó lelkiismerettel fogalmazhatom meg, hogy a mostani
világváltozásokat mindenekelőtt két erő csikarta ki: az egyik a fegyverek ereje, a másik a
fegyverteleneké. Végül is a szovjet birodalmat nemcsak az őrületig fölfokozott fegyverkezési
versenyben győzték le a nyugatiak, élükön Amerikával, hanem az a többszázmillió emberi lélek
elgyöngülése és néma ellenállása, amely a birodalmon belül hetven éven át fölhalmozódott s a
birodalmon kívül pedig legalább negyven év során. A nagy folyamatok elemzői eddig jobbára csak a
birodalomra ledobható bombák és kilőhető rakéták túlsúlyát fejezték ki ijesztő mennyiségű
megatonnákban, az emberi szenvedését és viszolygásét nem. Holott évtizedek alatt az is emberfölötti
erővé növekedett. Márpedig ami egyszer túlnő az ésszel fölfogható, emberi méreteken, tébolyba vagy
valamilyen minőségi változásba csap át. Ha tetszik: forradalomba. De nem feltétlenül véresbe.
Bizonyára születik még olyan vakmerő történész, aki történelmi érvek hosszú sorával fogja
bebizonyítani, hogy az emberiség legsikeresebb forradalmai éppen azok voltak, amelyeket az unalom
szült. A végső kifáradás. Vagy az a lelkiállapot, amikor az elkeseredettség hirtelen átfordul nevetésbe.
A tartós félelem fölszabadult mosolyba.
Ezek a korszakváltások és a stílusváltások nagy pillanatai!
Európában évszázadokon át a filozófia, az irodalom, az istentudományok, a festészet, a zene
változásai rögzítették ezeket a pillanatokat, a század két világháborúja óta sokkal inkább a politika
durva törvényei rögzítik. Ugyan a század elején a modern művészetek még – Picassótól Rilkén,
Thomas Mannon, Kafkán, Bartókon át – szellemalakító erejükkel hatottak, később azonban a szellem
a dohogások, az aprócska lázadások műfajába szorult vissza. S mi, szocializmusban felnőtt
nemzedékek – megéltük azt is, hogy a korfordulók nem a festményeken, nem a zenében, hanem a
lefényképezhető, valóságos emberi arcon jelentkeztek. Elég talán Gorbacsovra utalnom, Sztálin,
Hruscsov, Brezsnyev, Csernyenko után az ő arcvonásain föltétlenül egy új világ gondja, derűje,
aggodalma, elrontott vértanúsága jelent meg. A kőkorszak után gyors váltással – mondjuk rézkorszak.
De ez a változás is szinte a publicisztikai értelmezés közegén belül maradt. A felületen. A
mélyebb gomolygásokra és folyamatokra képtelenek voltunk odafigyelni. És nemcsak mi, akik rühelve
a szerepünket, bevallottan is politizáltunk, de azok sem, akik ízlésük és műfajuk engesztelhetetlen
törvényeit követve, hátat fordítottak a közéletnek.
Mért és hogyan történhetett meg, hogy még a legfogékonyabb értelmiségiek is csupán félszívvel
érzékelték ezt a lelkek csöndjében érlelődő, hatalmas erejű folyamatot? Talán, mert évtizedeken át saját
magukkal voltak elfoglalva? Saját történeteikkel, mint a hadifoglyok vagy a hajótöröttek? Talán, mert
korunk megtévesztett és megtévedt hősei ők voltak? Ők, akik hagyományos szerepükben mindig azt
vallották, hogy egy vérbeli értelmiségi csakis ellenzéki gondolkodású és ellenzéki magatartású lehet?
Épp hitük és szereptudatuk csapta volna be őket alaposan?
Octavio Paz, a világhírű mexikói költő és gondolkodó karcos mondatokat ír le a XX. század
művészetéről: „Ma… a modern művészet kezdi elveszíteni tagadó erejét. Elutasításai már jónéhány éve
rituális ismétlések; a lázadás eljárássá vált, a kritika retorikává, a törvénytelenség szertartássá. A
tagadás többé nem kreatív.”
Ha nem szó szerint is, de lényegüket tekintve érvényesek ezek a szúrós mondatok a századvégi
értelmiség szerepére is. Nyilvánvaló, hogy egy értelmiségi ember sose nyugodhat bele semmilyen
létállapotba, semmilyen megmerevedő helyzetbe, akár politikáról van szó, akár a gondolkodás kemény
feltételeiről, mert mindig lesz oka türelmetlenségre és lelkiismeretfurdalásra. Mihelyt belenyugszik,
nem értelmiségi többé, hanem kényelmet kereső, közönséges polgár.
Addig nincs is baj, ameddig egy értelmiségi – Szókratész árnyékával a háta mögött – tűnődik,
kérdez, tagad, sőt némelykor még sajátmaga ellenzékévé is válik, de rögtön kibicsaklik a sorsa, ha csak
kifelé, ha csak másokkal szemben ellenzéki. A parancsuralmi rendszerek, természetesen, mindig rossz
testtartást kényszerítenek rá a szellem embereire, s emiatt figyelmük és erkölcsi konokságuk, mint a
faltörő kosoké, mindig csak egyetlen irányba lendül előre, de a diktatúrák elmúlásával párhuzamosan,
ennek az egyirányú szenvedélynek csitulnia, illetve változnia kell. Mégpedig alaposan. A magyar
értelmiség főrésze azonban 1990 után nem arra szánta el magát, hogy egy zűrzavarral és torz
örökséggel birkózó ország, egy új nemzet elitje legyen, hanem arra, hogy a hatalmat foggal-körömmel
megszerezze. Fölhasznált ehhez minden erőt és fortélyt: parlamenti színjátékot, választási csalást,
okosságot, erkölcsöt, erkölcstelenséget, időnkénti türelmet, csak egyet nem: a kiválók pártatlan
szenvedélyét. Pedig, ha pontosan meg akarnánk fogalmazni helyzetünket, jó lelkiismerettel
kijelenthetnénk, hogy húsz-huszonöt kiváló és hiteles személyiség most történelmet tudna csinálni
Magyarországon. A sorozatos csalódások után elérhetné, hogy a szemek ne az összemocskolt föld felé
tekintsenek, ne az egyre táguló fekete lukakba, hanem fölfelé vagy előre az időbe.
De hol van ez a húsz-huszonöt ember? Az egyik a köpéseket törli az arcáról, a másik valami
rejtekhelyet keres a történelemben átmeneti igazolásul; a harmadik még Március tizenötödikét is segít
Ábrahámként földarabolni, mint frissen levágott áldozati bárányt, négy felé, öt felé, ijesztő
eltökéltséggel.
*
Szerencsémre úgy lopakodom át Zámolyon, hogy se pap, se rokon, se polgármester, se szomszéd
nem vesz észre, s így nem kell magyarázkodnom menekülésem miatt.
Föl is lélegzem ettől, de csak másodpercekre. Mert hallom a rádióból a különféle helyszínekről
szóló beszámolókat. Hallom a Múzeum-kertből, a Petőfi-szobor tövéből, s mindegyikből, jól
érzékelhetően, a hatalmi osztozkodás fojtott indulata csap ki. Mintha az egyik csoport azt ismételgetné
makacsul: enyém a szíve, a másik azt, hogy nem a szíve, legföljebb a mája vagy a zuzája. A harmadik
pedig fölszabadító és demokratikus szellemiségéért kardoskodik.
Nem, ehhez az osztozkodáshoz semmi közöm. Nemcsak a magam, de a Magyarok
Világszövetsége nevében sem.
Keserű szájízzel érek a Vértes alá, a régi források közelébe. Föltárul előttem az egész szőlőhegy:
gyerekkorom máig eleven édenkertje. A hűvös, zöld mélyutak, ahol mezítláb járni elmúlhatatlan
gyönyörűség volt. Induljak el ebbe az irányba? Vagy Csákvár felé menjek? Gánt felé?
Csákvár mellett döntök. De most az egyszer nem azért, mert Juliska néném odament férjhez.
Valami más érzés kezd el mocorogni bennem. Megjelenik előttem a csákvári születésű Libényi János
alakja, akit szinte teljesen kiejtett emlékezetéből az ország. Az ő emléke fordítja Csákvár felé az autóm
kormányát.
Libényi katona-szabóként dolgozott Aradon a szabadságharc idején. Később Bécsbe költözött.
Feltehetően azért, hogy tervét végrehajthassa. Ugyanis két éves csöndben arra készült, hogy a
szabadságharc leveréséért bosszút álljon Ferenc Józsefen. 1853. február 18-án Bécsben sikerült egy
tőrrel megsebesítenie a császárt, de a magányos merénylő ugyanúgy elbukott, mint maga a
szabadságharc. A Habsburg-ház természetesen összeesküvésre gyanakodott, noha csak szégyen,
megalázottság és tehetetlen düh izzott mögötte. És megválthatatlan hazaszeretet. Egyetlen emberben
az egész nemzeté. Libényi bírák előtt elmondott vallomása nemcsak megrázó hitvallás, de olyan
emelkedett beszéd, hogy a reformkor és a szabadságharc bármelyik „vezető értelmiségi alakja” is
elmondhatta volna. „Az a sors, amelyet hazámnak a mostani császár kormányzása alatt szenvednie
kellett, a legmélyebben megrendített. Hazámat mindenekfölött és életemnél is jobban szeretem. Látnom
kellett, hogy honfitársaimat, még a legmagasabb állású főnemeseket is kivégezték, fölakasztották vagy
agyonlőtték és tömegesen elhurcolták fogságba és az országban elnyomták a szabadságot. Nem bírtam
tovább ezt az állapotot tűrni, s beláttam, hogy miután hazámat a katonaság, zsarnokság és rendőrség
olyan szigorú zsarnoki módon tartja, lehetetlen másképpen kedvezőbb változást előidézni. Így már
1850-ben elhatároztam, hogy hazámat a mostani szolgaság alól más módon, mégpedig a császár
meggyilkolása által fogom fölszabadítani… A legünnepélyesebben kijelentem, hogy tettemet minden
idegen biztatástól és kioktatástól függetlenül, kizárólag hazaszeretettől diktálva határoztam el…;”
A vallomás nem egy magányos őrült vallomása.
Libényi Jánost az osztrák haditörvényszék ítélte kötél általi halálra, 1853. február 26-án
akasztották föl. Száznegyven évvel ezelőtt.
Mikor beérek Csákvárra, lekapcsolom a rádiót, s úgy hajtok végig az ismerős falu főutcáján,
mintha egy Március Tizenötödikéhez is méltó emlékmenet volnék egyszemélyben.