Mint röntgenképen a halott
Áttetszik a fákon a hegy. |
Szállnak a kitépett lapok. |
Senki sem kérdezget, ahogy. |
|
miért kaptatnak ugyanott? |
|
Olyan közel van, ami egy, |
hogy külön-külön is nagyobb. |
|
Mint röntgenképen a halott. |
Mint mikor minden erezet. |
|
|
Mint a lóvá tett szamarak
örvendezhet, hogy mennyi lap. |
|
Megint, merthogy neki szabad. |
Vagy kizuhan, vagy odacsap. |
|
Mint a lóvá tett szamarak. |
|
Megint, hogy föl fog állni vagy. |
S hogy akkor túl is élhetik. |
|
|
Egy mosollyal pótolható
Ha tovább csökkented a szó, |
előbb-utóbb szétvet a hely. |
|
S íme egymást kapcsolja fel. |
|
Legalább mondd, hogy látható. |
És hogy benned hová, kivel. |
a pillanat ne vesszen el. |
|
|
Ki úszik el?
Lengyel Balázsnak
bedobta a hálót, kihúzott. |
fejbe vág. Meg sem kérdezi, |
tudnád-e teljesíteni. Pedig… |
Apránként szedegeted össze a |
pikkelyeket. Percek múlnak el, |
amíg a roló résein keresztül |
a merev halszemet azonosítod, |
amíg kiderül, hogy a kopogást |
lepörög a korom. Vajon a szék, |
a szekrény, az asztal, a tükör, |
ha fölkelsz és átöltözöl, |
|
Élvezet
mintha egy ellenzéki és egy |
húznának, s a köldöködnél |
minden izmodat megfeszíted, |
|
Elválaszthatatlan
Mintha kerítés résén keresztül nézné. |
Nem, nem leskelődik, csak ott van. |
S mintha a kerítés az égig érne, |
Ha megmozdul, vele mozdul az egész. |
Ám, ha cserélnek, váltanak, |
ha hirtelen odaugrik a szomszédos réshez, |
S amíg a kettőt egymásra illesztgeti, |
addig érzi, hogy él, hogy teremti, |
de akkor meg beleveszik a |
tevékenységbe, a látványba, a falba. |
|
S ha a rés nem a szeme, hanem |
A szemüvegé, ami nélkül nem látna semmit? |
Miért nem tudja pontosan? |
Hogyan kezdődött, hogy egyszer csak |
kettő lett, s önmagát kezdte el |
vizsgálni, mérni, kétségbe vonni? |
Önmagát is, nem csupán azt, |
a vizet, a fát, a követ…? |
Ha behunyja a szemét, belül, a kútban is |
De miért ott kell elválasztania egymástól, |
A falra azt mondania, fal, |
a szemére azt, hogy végtelen? |
|
|
Lila ciromban
Megvárta, lám, a tulipán, |
Szalad az ész a szív után, |
száll a madár előtt a szárnya. |
|
Szerencse? Sors? Vér a bilincsen? |
Virág van, de tanulság nincsen. |
|
|
Nem azonos
A szebbik arcát, a kisebb pocakját, |
szerette volna mutatni, akkor is, sőt, |
rajtakapták, amikor hirtelen |
hahotáznia kellett volna, együtt |
kacagni a kacagókkal, zavarba hozni a |
pusmogókat, meglepni a szájukat |
biggyesztőket, hogy „igen!”, „na és?!”, |
s hogy „ki nem?”, amikor még |
csukott szárnyakkal átröpülhetett |
volna a város fölött, vagy dicsőségesen |
lezuhanhatott volna egy tál |
töltött káposzta meg egy üveg vörösbor |
mellé, amikor semmi értelme sem |
volt már a magyarázkodásnak, a |
szégyenteljes elkotródásnak, s pláne az |
azon való rágódásnak, hogy lám, |
hogy ez is, meg az is, hogy nekik bezzeg, |
s hogy mekkora marha még mindig, |
s hogy ott a tükör, a naptár, s hogy |
rusnya is, vén is már, s legalább húsz |
kilóval nehezebb a kelleténél, s hogy |
dehogy akar ő másnak látszani, csak |
folyton elfelejti, hogy nem azonos a |
látványával, hogy a teste |
ott maradt valahol, és pöffed, jajgat, |
rádiózik utána, s időnként vissza |
kellene fordulnia hozzá, megnézni, |
meglapogatni, megszagolni, gatyába |
tudomásul venni, mi több, azonosulni |
vele, s ha képes rá, akkor |
megváltoztatni, ha mást nem, legalább a |
róla alkotott képét, azazhogy |
önmagában feszengő önmagát. |
|
Például
Keresztben rajta ott van. Ki kellene |
hajítani az órát, letenni a távolsági |
szemüveget, leguggolni hozzá, |
Nézni, mint egyik vízcsepp |
nézi a másikat. Párologni vele. |
Csak végszükségben nevezni meg . |
Például, ha le kell emelni róla, |
Mindig érkezik valaki, aki |
szó nélkül megáll, és rögtön |
arrébb lép, nehogy eltakarja. |
Napnak háttal vagy oldalról |
akkor is látni, ha a helyzet |
hanem a megértést választod, |
ki kell töltened a formát. |
A pillanat fölkínálja magát. |
Mért nincs türelmed észre venni? |
Álmodni róla? Hinni benne? |
Elindulni minden irányban? |
|
A végtelen ha kell ha nem
vagy legalábbis valamenny |
a nyüzsög minden mintha fenn |
|
A lüktetés hogy annyi csak |
hogy sorban és hogy melyiken |
|
Az egyetlen hogy része vagy |
az összes hogy szavak szavak |
a súly csöndje a nyelveden |
|
a végtelen ha kell ha nem |
|
|
Mintha alul minden teher
Mintha lennének szárnyai, |
s a között között annyi hely. |
onnantól csak mozgatni kell. |
|
Mintha alul minden teher. |
S nem is, hogy bizonyítani. |
Csak érezni, hogy van mivel, |
van hol, mikor, hogy valaki. |
|
|
A kapaszkodás a mibe
Az úgy kell neki, ha hülye. |
|
Az egyszer nézne vissza csak. |
A lassan nincsen senkije. |
|
Az akkor hát melyik fele? |
A jaj, az egész rászakad. |
|
|
Ez és ez
Az elmosogatni lehetetlen |
mindig ott marad a miért nem. |
|
ha megsejted, meg is éled. |
|
megengedi, hogy elkülönözhess. |
|
egyenként visszaszedegetni. |
|
a tárgyaidat, az emlékeidet, |
|
mintha a saját akaratodból |
|
bele a dobozba mindent, s |
|
Nincs cím, csak ez és ez, |
|
|
Feltűnően világos
Két férfi is ült ott. Ahhoz képest, |
ahol bejött, balra, a szomszéd |
szobában. Hangjukat nem hallotta, |
de a mozdulataikból látszott, hogy |
erősen beszélgetnek. A nyitott |
ajtón át nézte őket. Antik bútorok, |
rend , tisztaság. A fény a háta mögül |
ömlött. Feltűnően világos volt. |
Mozdulatlanul állt a keleti szőnyegen. |
S egyszer csak jobbról, a sarokból, |
de lehet, hogy a nagy fehér ajtón, |
S mintha nagyon várta volna már, |
széles mosollyal jött oda hozzá. |
Áradt belőle a szó, mindent egyszerre |
akart elmondani, hallani. |
Később balról egy másik nő is ott volt. |
Hármasban, hang nélkül beszélgettek. |
Talán azért feledte el, hogy miről. |
Csak az örömre, az önfeledt |
kitárulkozásra (odaadásra?) emlékszik. |
De a nyitott ajtón keresztül |
megint meglátta a két férfit. |
„Azok ott mindent hallanak” – hajolt |
közelebb és suttogni kezdett. „Azok? |
Kicsodák? – nevetett a két nő. – Az nem |
ajtó, hanem tükör.” Erre ébredt föl. |
Valaki éppen becsapta a ház kapuját. |
|
Keresgéled a végeket
Igazán mindegy, hogyha pon, |
|
hogy mennyi még és mennyi meg, |
hogy egyik kutya, másik eb. |
|
mert az egész újfent „potom”, |
tosan? i? halt? ál? ság? vagy on? |
|
Oda-vissza szaladsz a nyom, |
de a jó megint elveszett. |
|
|
Ahogyan minden hivatal
s mert belülről is karika |
|
s nagyobb merthogy nagyobb a baj |
|
s nem lehet tudni hogy hova |
|
|
Miközben eggyé válsz vele
hogy verjünk bele új csapot, |
próbálgathatod, dughatod. |
|
s belefulladni volna jobb, |
miközben eggyé válsz vele. |
|
ha tudod, hogy csak hazudod. |
|
|
Zörögnek, felrobbannak
Ahogy nyomódik össze, préselődik, |
s dermed meg a közönség, hökkennek a |
kibicek, tombol az öntudatlan fény… |
megfoghatatlan állat, a várható |
becsapódások, az összegyűrt |
levegő, a halott vacsoraedény… |
S ahogy a fehér ablakrácson |
átüt a kereszt, s át a halálfej, |
alatta a csontokkal: vigyázat! , |
ez itt a század (az ezred?) |
állsz előtte, mintha semmi |
S ahogy állsz előtte, mintha |
S ahogy már ott van, csak a |
távirányító maradt a kezedben, |
csak a pizsamád gombját nem tudod |
átnyomkodni az utolsó lyukon… |
S ahogy az összevissza mennyezeten |
zörögnek, felrobbannak a betűk. |
|
|