Már minden arrébb volt
Mikor és hogyan jutott el odáig, hogy valódi és hamis, igazság és hazugság,
színvonal és kókler mutatvány, hogy a világot a két végén tartó oszlopsor összekeveredett
benne, azazhogy mintha szándékosan összekeverte volna a kettőt, s hogy azóta is
összekeverné, tehát végképp az ördög oldalára állt, s miközben újra meg újra az isteni
oszlopok közül dugva ki a fejét, mulattatja, tartja fogva a publikumot, a másik oldal
fényesedik, növekszik, erősödik benne, a gúnyos kacaj, a buta fölény, hogy nos, ha ez kell
nektek, vigyétek, egyétek, örvendezzetek, hisz tudjátok, ki vagyok, él még bennetek a kép
arról a tiszta, kicsit esetlen, tehetséges és erős ifjúról, aki egyszer meghódított benneteket a
játékával, a személyiségével, a látszattal, hogy ugyanolyan, mint ti és mégis óriási, s hogy
benne maradtok mindörökké, nos, hol lehetett a holtpont, amin átfordulva egyszer csak úgy
érezte, hogy az orrotoknál fogva vezethet benneteket, s hogy akkor miért ne vezessen, hogy
barmok vagytok, s neki az a jó, ha azok is maradtok, tehát egyétek csak, zabáljátok a
szecskát, az akármit, amit elétek rak, ha nem ébred föl bennetek az állat, akit emberi
rafinériákkal be lehet csapni, de akit sohasem lehet emberré butítani?
Filmen látta. Tévében. Rezervátum valahol Afrikában. Mindenféle állatok.
Bölénycsorda körül hiénafalka (nyolc-tíz hiéna) szaladgál, ólálkodik. „Keresik az öreg,
legyengült egyedet” – magyarázza valaki. Figyelik, próbálják kirekeszteni a csordából. S
egyszer csak ott áll. Egyedül. Rohannak feléje, futni kezd. Szinte egyszerre érik utol, vetik rá
magukat a hátuljára. A lábaira, a farára, az oldalára. Harapják, tépik, marják, csüngnek rajta,
de szalad, de lépeget. Aztán a hátsó lábaira rogyik, de az elsőkön áll még. Nyújtja, tartja föl a
fejét. Néz. Bele a pofádba. Két nagy szem, vibrálnak, mint messzi, együttálló csillagok.
Folyik a nyála. De lehet, hogy nem. A könnye? A vadállatok megőrülnek a vértől, az
élelemtől, a győzelemtől, egymás elől vinnék, viszik el, nyelnék le rögtön az egészet. Ha az
egyiknek sikerül nagyobb részt kiszakítania, rohan el vele, de szalad mellette a másik is,
kapkod feléje, venné el tőle. Olyan gyorsan történik, hogy a beleit húzzák már, amikor lassan
leejti a fejét. Az elejével még mindig nem foglalkoznak. Szemtől szemben nehezebb?
…Aztán már csak a keselyűk.
Semmit sem akart, csak megismerni, meghatározni (tisztázni?) a helyzetet. Az
éppen való helyzetet s a saját helyét, szerepét benne. Nem uralkodni rajta, befolyásolni,
megváltoztatni, csak a méreteihez, a jelentőségéhez, a lehetőségeihez képest tudni, hogy mi is
ez, miért van, merre mozog, mi várható. De a következő pillanatban már minden arrébb volt,
a mérőeszközök, amelyekre az előbb még megesküdött, elbizonytalanodtak, és sehol sem volt
a hivatal, egyetlen ember sem volt, aki hitelesíthette volna őket, azazhogy akinek a
hitelességében megbízott volna. Ráadásul kiderült, hogy mindenki, a többi ember is külön-külön meg akarja határozni, sőt, meg is határozza ugyanazt a helyzetet, s hogy az eszközei, az
érzékei, az okai, a szándékai és az eredményei mindenkinek mások, még azokéi is, akik
összefogtak egymással, bandáztak, pártoskodtak, hatalomra törekedtek és jutottak, azok is
csak megalkuvások árán vagy időlegesen horzsolódtak össze, állították ugyanazt. Rá kellett
döbbennie, hogy egyedül maradt, s magának kell eldöntenie, hogy egy centi tényleg egy centi-e, s hogy mekkorák a közök, át tud-e jutni rajtuk, s hogy elég-e a megmaradáshoz, a
közérzetéhez, ha nézegeti, méregeti, följegyzi, kimondja a látványt és az eseményt, vagy
valahol mégiscsak be kell avatkoznia.
Az lett az ijesztő, hogy villogtak, röpködtek benne a gondolatok, a jobbnál-jobb
ötletek, mintha állna a vízben, s szebbnél-szebb halak úszkálnának a lába körül, a lábai
között, s megfeszülne, összpontosítana, odakapna, de még a farkát sem tudná elcsípni
egyiknek sem… mintha este, amikor a nyitott ablakon át hirtelen tele lesz szúnyoggal a szoba,
s futkos, ugrál a bútorok között, csapkodja a levegőt, a falat, s el-elkap egyet-egyet, véres lesz
a keze, de a többi ugyanúgy támad tovább… mintha folyton abbahagyná tehát, mert
nevetséges, mert semmi értelme, mert valami hatékonyabb, okosabb eszköz, szer, helyzet
után kellene néznie, olyasmit kellene cselekednie, amiben sikerélménye lehet, olyan helyet és
időt keresnie, ahol és amikor egyetlen dologra koncentrál, s ha az az egy a kudarc, akkor azt
csapni agyon, azt teríteni ki, s azt kezdeni el a végénél kibogozni, lemérni, elemezni, s
szálanként és centikként odarakni a leginkább szemmel tartható pontra, melléje meg, amit
gondol róla, hogy a következő lépést legyen honnan elkezdenie…mintha lehetne tudni, mi
lesz, ha végre arrébb megy.
Már szerdán az az érzése, hogy vasárnap van. Húzza, pörgeti, mozgatja a
megfoghatatlan, s mintha a hetedik nap akkora gödör volna, hogy ott még döccen egyet.
Mintha akkor lelassulna, el lehetne kapni a parti korlátot, fát, valakinek a kinyújtott kezét.
Mintha, ahogy mennek az évek, futnak, süvítenek el az évek, egyre fontosabbá válna az
ünnep, amire előre gondolni, készülődni lehet, ahol mint a holtponton, megáll egy pillanatra
minden, s ha aztán átfordul is, önfeledtebb az érzés, nagyobb a kábulat, gyűlik az erő a
következő vasárnapig. Ó, hogy gyűlölte a hivatalos ünnepeket, a csinnadrattát, a
pöffeszkedést, a demagóg dumákat, vezércikkeket, hazugságokat, s a körítést, a masszát, a
gombócot, ami mindig megakadt a torkán, s úgy megfeküdte a gyomrát, hogy már a
személyes ünnepektől is viszolygott, azokat is csak tessék-lássék élte meg, s a vasárnapok is
egybefolytak a hétköznapokkal. Mi történhetett? Most sem ünnepel, a vasárnap szinte
ugyanúgy telik el, mint a többi nap. Annyira fölgyorsult volna, hogy egy hét egy napnak
tűnik? Elvesztette az időérzékét? Valami nem stimmel. Több figyelmet az ünnepekre! … S
arra, hogy kedd után szerda, szerda után csütörtök következik.
Feszül, tele van a bőre, mint a homokzsák. Vízzel, vérrel, zsírral, fehérjékkel,
sókkal, savakkal, szerves és szervetlen anyagokkal, amikről a születésekor semmit sem
tudott. Úgy érzi, több nem férne már bele, s nehezül, nyomkodná mélyebbre, pukkadna szét,
de csupán átcikázik rajta a gondolat, mint láthatatlan részecske a mindenségen, s teszi, még
merevebbé, véglegesebbé, már-már mozdíthatatlanná. S nézi őket, a tizen-, a huszonéves
kortalanokat, akik szinte semmit sem tudnak arról, ami a lényegéből nem gyömöszölhető bele
a bőrébe, s abba sem, ami a neve kiejtésekor nagyjából körülhatárolható valóság, de
megtörtént vele, de külön is odaszegezte a végtelenhez. Na és?! Sajnáltassa magát? Velük,
akik élettel, szerelemmel, kíváncsisággal vannak tele, de mert nincs konkrét célja, tárgya még
se az életüknek, se a szerelmüknek, se a kíváncsiságuknak, mindent akarnak, az összes nőbe
szerelmesek? Tapossák meg inkább, üljenek rá, lépjenek át rajta, lódítsák arrébb, lyukasszák
ki! Tegyék magukévá, hasznosítsák érdekeik szerint. Ez az egyetlen lehetősége a
szabadulásra, a megmaradásra.
Most csak fölírja magának, amit az előbb hallott, hogy a legújabb statisztika szerint,
amelyben a Szovjetunió utáni Oroszország adatai is benne vannak („már onnan is adnak ki
adatokat”), hogy a világon az öngyilkosok sorát a finnugor népek vezetik, első helyen, persze,
a magyarok állnak, másodikon a finnek, harmadikon a szibériai (uráli?) kicsik, talán a marik
vagy a hantik, s hogy azt mondja a tudós, hogy mintegy négyezer évvel ezelőtt, amikor még
mind együtt éltünk, éltek az ősök, tehát az első nagy szétszórattatás előtt, hogy akkor történt,
kellett történnie valaminek, valami nagy bajnak, ijedelemnek, kényszernek, amiből a
menekülésnek ezt az útját választották, s hogy közülük sokkal többen választották az
önkéntes halált, mint más nációk közül, s ez a tettük, példájuk beépült a génekbe, apáról-fiúra
öröklődött, s öröklődik ma is… s hogy talán, ha kutakodna valaki, meg is lehetne találni a
felelős gént (ezt már nem is a tudós mondja), hiszen sorra találják meg a hol ezért, hol azért
felelős géneket, megműtik, eltávolítják, kicserélik és kész, s hogy addig is lehetne valamit
csinálni, például nem az amúgy is meglévő förtelmet és fájdalmat kellene folyton-folyvást
fölfújni, föltupírozni, s ömleszteni be a médián keresztül a lakásokba, a lelkekbe, hogy
reszkessetek, meneküljetek, bűnösök vagytok, hanem arról beszélni többet, hogy hol a
vészkijárat, hogy több vészkijárat van, s hogy nyitva van a kapu is.
Azért a kudarcélmény, az önpusztításba sodró elkeseredettség, kilátástalanság,
kiüresedés, mert folyton olyasmit szeretne elérni, megcsinálni, legyőzni, amire nem képes,
amit, úgy tűnik, a másik könnyedén és tökéletesebben, gyorsabban és kizárólagosan véghez
visz, vagyis nem ismeri önmagát, s újra meg újra át akarja ugrani a szakadékot, de beleesik,
röpülni akar szárnyak nélkül, elölről akarja kezdeni a világ teremtését, abba üti bele az orrát,
amihez semmi köze?…. vagy azért csak, mert a kis dolgokat elnagyolja, nem figyel oda az
illesztésekre, a mozgásokra, a másoknak fontos kapcsolatokra, a másik emberre, aki ugyanazt
éli át, de valamivel több szorult beléje az alkalmazkodó képességből, a megtartó erőből, vagy
még annyi sem, de attól, hogy megszólítja, megérinti őt, hogy a szemébe mondja, amit
gondol, attól megsokszorozódik, valami fogódzója, alibije lesz?… vagy azért, mert tényleg
baj van a nagy pusztai lelkével, ami nem fér el sehogysem az emberi testben, mert olyan
istenekre emlékezik, olyan titkokat cipel, amilyenekről a hegyi vagy a tengeri népek nem is
álmodnak, s ez a lélek egyszer csak kikívánkozik, ki kell engedni, mert magától nem képes
kiszökni, mert valami ősi, keleti?, tudás, hit, babona? lapul a gének legalján, ahová ésszel
leérni lehetetlen, ahonnan csak az ösztönök és a tétova, elbizonytalanító érzések érnek föl az
agyáig?…
Ha választania kellene, hogy mely három könyvet vigye magával egy lakatlan
szigetre, akkor most Lao-ce Tao Te King-je és Marcus Aurélius Elmélkedései mellé Bodor
Ádám Sinistra körzetét tenné a batyujába. A távcső, amelyikkel a messzeséget s az ismert és
az ismeretlen határa közötti ködöt is nézegetné, s megbecsülhetné, hogy a porszemnél
körülbelül mennyivel kisebb, az a Tao Te King lenne. Az óra, amelyikhez az esze járását
igazítaná, hogy a többi emberrel, közeliekkel és távoliakkal, okosokkal és ostobákkal,
öregekkel és fiatalokkal, jókkal és rosszakkal a nap melyik szakában s mely helyen miképpen
szóljon, viselkedjék, hogy a köz is hasznát lássa, s hogy a saját méltósága se szenvedjen kárt,
ha egyszer visszatér majd ide, az Marcus Auréliusé lenne. A rengeteg, amiben haláláig élni
fog már, akárhová megy, kiszolgáltatva a természet szeszélyeinek, közönyének, törvényeinek,
s az emberi kiszolgáltatottságból fakadó félelemnek, butaságnak, erőszaknak, de ahol
megkeresve és megtalálva a tisztásokat, közöket, nyílásokat, magaslatokat, elfogadva, de bele
nem nyugodva meg lehet maradni, s álmodozni lehet a napfényes Balkánról, s ahonnan
szerencsés esetben el is lehet jutni oda, az a Sinistra körzet lenne. Bár valószínű, az történne,
ami mindig történni szokott, hogy még sohase olvasta el azokat a könyveket, amelyeket
valahová: utazásra, üdülésre magával vitt. Bámulta inkább a plafont, a tájat, a vizet, az eget, a
fákat, a madarakat meg a nőket.
|