A döglött madarak a lábad előtt
A testi baj a lelki bajjal kezdődik. Nem találod magadat. Az előbb még itt voltál, annyira itt, hogy nem
is vetted észre. Most meg hiába erőlteted az agyadat, nem emlékszel rá, mit mondtál. Csak a rossz érzés
erősödik, hogy valami butaságot, s hogy ráadásul ostobán viselkedtél. Ha a többiekre gondolsz,
semmire sem mégy, mert ők okosak, nem használták ki a helyzetet, nem szégyenítettek meg,
önmagukkal foglalatoskodtak. De bizonyára minden szavadat, reakciódat, gesztusodat megjegyezték.
Jaj, istenem… Behajlítod, megfeszíted a lábujjaidat, mert hirtelen fájni kezd a derekad, s ez segíteni
szokott. A nyakadba is belehasít, a szemedet is böködi. A kopás, a meszesedés a medencecsontod fölött
és a nyakcsigolyáknál a legerősebb, onnan sugárzik ki a fájdalom a lábakba, a vállba, a karba, miatta
zsibbad az agyad. „Magánügy”, mondja a barátod. „Írj verseket!” Igen, mondanád, csakhogy már abban
is bizonytalan vagy, hogy mivel kezdted el. Leveszed a szemüvegedet, megnyomkodod a szemedet, a
szemed környékét, körözöl néhányat a fejeddel, fölállsz, nyújtózkodsz, leülsz. Olyasmit érzel, mintha
oda lettél volna láncolva a kerítéshez, s most egyszerre se lánc, se kerítés, semmi, amiben
megkapaszkodhatnál, csak a lábad van, a kezed van, a gerinced van, a szemed van, a testrészeid
vannak, s külön-külön akarnák bizonyítani, amire együtt képtelenek.
A meghülyülésnek, állítólag, három fokozata van. Az első, amikor csak te magad tudod. A második,
amikor már mások is. A harmadik, amikor csak mások. – Ez most melyik? Mind a három egyszerre?
Hipp-hopp egyik fokról a másikra? Az erő, ami mozgat, nem törődik vele, hogy tudod-e, s hogy még
tudod? Hogy többnyire tudod? Innen oda, onnan ide, de inkább innen oda, s egyszer csak ott hagy,
elviszi belőled a tükröt? Most itt van, megint itt van, s kínoz, hogy kiadtad magadat, olyasmit mondtál
el, amit nem kellett volna, amit felhasználhat ellened, akinek. Ami miatt bajod lehet, ha. Most tehát
futsz, szorongsz, véged van. Emlékszel rá, hogy mit locsogtál-fecsegtél, csak arra nem, hogy kinek.
Mindenki benne a képben, akivel találkoztál, beszéltél. Ha ennek, akkor semmi baj. De mintha annak.
Kinek? Ez a második fokozat? Észrevették? A harmadik? Ó, áldott felejtés, aki minden időkben voltál,
és mindörökké leszel, légy kíméletes, segíts.
Mégiscsak a hullám, a következő, a legmagasabb hullám, ami az előző legmagasabb után jön, lökődik
a már alábukóra, elsimulóra, elveszőre, a hullám, ahogy az egész hánykolódik valami mederben, falak
között, valami átlátszó, de megmérhetetlen üveggömbben, tenyérben?, semmiben?, a hullám az, ami
csak azért tud az előzőről, mert előtte van, mert azt nyomja, szorítja, temeti maga alá, valami
ismeretlen, fölfoghatatlan erőnek engedelmeskedve, ami most benne, a legmagasabbra szökőben
mutatkozik meg leginkább, s amit csak a róla magasba szökkenő, s néhány pillanatig szálló, önmagukat
örökkévalónak képzelő, mert ekképpen az örökkévalóságot átélő, de azonnal visszahulló vízcseppek
„érzékelnek”, „tudnak”, „mondanak ki”, a következő hullám az, amit nem meglátni, nem tudomásul
venni, nem elfogadni ostobaság, de ami ellen lázadni, tiltakozni, küzdeni, a legemberibb cselekedet,
hiszen, ha az európai kultúra hálójából nézed, a következő hullám szorít ki, simít el, mondja fölötted
a búcsúztatót, miközben már mögötte is emelkedik az újabb, a majd őt kényszerűen partnak szorító,
mélybe fordító, mintha valaki, valahol hason fekve, két hatalmas karját partként kinyújtva beszívná,
kifújná a levegőt. S alszik. Úgy tűnik, alszik.
Az öröme, a bánata, a megtartó ereje, a lényege nem az eredményben, hanem a működésben van. Az
eredmény felé vezető útban, a mozgásban, a küzdelemben, ahogy egyik láb a másik után, egyik
szívdobbanásra a másik, egyik gondolat a másikba. Jaj, ha eléred, amit akartál, s nincs benned többé
a csábító, a tettre sarkalló következőnek a magja, a képe, az iránya. Az eredmény: halál. Új élet belőle
csak akkor fakad, ha igazi, ha biztos, ha végleges. Az új magába foglalja, magáévá teszi, viszi, amire
szüksége van, ami maga a dolog, tehát nélkülözhetetlen, s elveti, elfelejti, ami csak a húsa, a bőre, a
szőre, a hab rajta. A máz, a kence, amibe önfeledten belefulladnál, elolvad, megromlik, mire
mindenkinek megmutathatnád. Lépj le, osonj el, amíg nézegetik, ízlelgetik, amíg vele, s nem veled
foglalatoskodnak. Felejtsd el az egészet. Úgyis figyelmeztetni fognak, mert nem értik. Nem robbant
föl, nem szakadt át, nem vagy ott. Hát akkor? Mit akarsz a körülötted állóktól, akik maguk is mind
valami felé, s még jó, ha nem mennek neked azonnal.
Akkor halsz meg igazán, ha már nem tudsz lelkesedést kelteni a nőkben. Ezt is ki mondta? Valami
katonatiszt? Egy hősszerelmes? Valaki a tizenkilencedik században? Kezdettől foga benned van, holott
avítt, romantikus, nem igaz. Félig igaz csak. Lelkesedést? Hiszen azonnal ott a másik, ugyanonnan. Egy
nő bele tud szeretni a csúnya és az öreg férfiba is, ha az fölébreszti a fantáziáját. Tessék! Legalább
akkora. Efféléken nőttél fel, s ez csak a teteje. A híres-nevezetes tizenkilencedik század. A kis pufók,
aki teleszívta magát tizennyolcadik századdal a születésekor, és idáig fújja a szelet. A nagy szárnyak,
a nagy szárnycsapások, s a véres csőrű, döglött madarak a lábad előtt. S ahogy közben alóluk?,
mellőlük?, közülük? fölszáll az egész, föl a Holdig, a Jupiterig és tovább. A két szárny, a véres
romantika és a habos realizmus, ahogy szétszakít, röptet. S a nők, a drága nők, akik nem mondják ki
az igazságot, akkor sem, ha érzik, hogy vége.
A bőr, igen a bőr. A világ határa. S hogy onnan is. S hogy átjárható. S hogy amíg feszül, mintha nem
is lenne. Csak van. Nyílik, csukódik. S hogy a gyűrődések, a ráncok között, hogy akkor is. S mindkét
oldalát süti, mintha belőle sütne. S a nehézkedések, a betüremkedések, az egy pontba sűrűsödések, a
mérhetetlen sűrűségűvé súlyosodások örvénye. A megkörnyékez, elkap, beszippant, elnyel. Az
egysejtű, ahogy a táplálékát körbefonja, magáévá teszi. A fekete lyuk a mindenható fénnyel és
anyaggal. Ahogy a tüzet az utolsó sziporkáig befogadja, s ahogy lennie kell, de nincs. A kibírhatatlan.
A nyúzzák a bőrödet, de arról semmit, hogy akkor ez hányadik dimenzió. Mert odáig senki. Ösztönnel,
extázisban sem. Csak néznek. S aki átéli, az is, csak később. Amikor emlékezik. Amikor az emlékre
emlékezik. Az árnyék árnyékára. Mintha a két ujját, a kezét érintené össze, a hasát simogatná, hiszen
minden megeshet még.
Az ember, mint az állat, a szaporodást úgyszólván ösztönösen végzi, az hogy tervezi, szabályozza, az
csak gyerekes játék. Szétszedni a búgócsigát, de összerakni nem. A táplálkozás s az utód táplálása az
sokkal inkább rá van bízva, s végtelenül nagy tartalékokat akar a többi ember, a család, a nemzetség
kiirtása árán is, mert a génjei nagy katasztrófákra emlékeznek. S ahány emberpár, annyi ág, annyi
lehetőség. Kinyitva az ólajtó, rohanhat a falka, s rohan is a vályúhoz, a legelőre. Egy-egy pillanat
közben az utódnemzés kéje, a legfőbb öröm, az önkívület, az együttlét a titokkal. Mégis minden érte,
azért, hogy megint megtörténjen. Az az egy százalék, amelyik képes látni ezt, akibe ez a képesség
belevillan, az uralkodik az összes többi fölött. A kilencvenkilenc százalék csak megcselekszi a
megmásíthatatlant.
T. nem kételkedik. Legfeljebb mondja. Azt is csak úgy, ahogy a hernyó eszi a levelet. Enni, emészteni,
üríteni. Az erő ebben az irányban működik. A „lélek”, s pláne a „tudat”, mint az illat, mint a szag leng
körülötte. Mint a mozogni képes anyag változó, múlékony erőtere. Ezért a bizonyosság. Nem tudatosan,
csak úgy. Még ezt is, még azt is. S milyen jó, milyen tökéletes. Ma innen odáig, holnap onnan odáig.
Elő a lexikont, a centimétert. Minden megírva, minden megmérhető. Hát akkor? Amiatt aggódni, hogy
tegnap úgy, tegnapelőtt amúgy? Hogy rosszul döntött? Hogy elkövette? Istenem. Akkor úgy érezte, azt
kell tennie, mondania, hogy az a törvény. Most miért szégyellené, amit akkor? Miért rágódjék azon,
miért érezzen bűntudatot? Itt a polc, ezt ide, azt oda, mindennek helye van. Nem? Éppen akkora polc
megint. S milyen szép, ahogy átrendezi, nézegeti. Függöny is van hozzá, de miért húzná el. Odaáll
eléje, fényképet csináltat. Az utókor, igen. S hogy ő itt, most, ezt. A fénykép megmarad. Az idő a
fényképnek dolgozik.
S a nagy hal, ahogy beszorul a parti sziklák közé. Ahogy erőlködik, hánykolódik, préseli magát egyre
beljebb, egyre mélyebbre. A víz sekély, az ijedelem fölmérhetetlen, de bármi megtörténhet még, ha az
időt felpörgeti. Kérem, ez nem volt benne a programban! Mi az, hogy mit keres itt?! Minden nehézség,
bonyodalom nélkül ki lehetett úszni idáig. Be lehetett úszni oda. S talán egy tétova, egy könnyelmű,
egy boldog mozdulaton múlott csak. Úgy érezte, még sohasem úszott egyszerre ilyen közel az éghez
is, a földhöz is. Belefeledkezett a végtelenbe, az ismeretlenbe, a kihívásba, s kihagyott egy pillanatra.
A partról csak a víz szokatlan mozgása látszik, azt is csak a kíváncsiak, és az éles szeműek látják. A
hajósok, a halászok, akik sejtik, hogy mi történik, nem mozdulnak. Nem hisznek a szemüknek. Segíteni
nem tudnak, ölni nem akarnak még, csak óvatosan körülnéznek, kik állnak a közelükben, jönnek-e
hajók, akik beavatkozhatnak. A szél a part felől fúj, viszi a… Na ne! Ezt ne! Már csak az hiányzik, hogy
alkonyodik, a lebukó nap (a vér?) pirosra festi a vizet.
|