A lélek természetes állapota
Közhelyek, fáradt légzés, kopott imamalom hajtása, rózsafüzér szemelgetése – mint a gépiesen
elmondott reggeli, esti ima, mint a hívőnek a magától meginduló és célba érő Miatyánk, amire oda se
figyel már, de mondja, de lép egyet valamerre –, mint a…. mint a…. Igen, folyamatosan beleszól valaki,
valami, a tudathasadás másika, ellenőriz, becsmérel, minősít, átugorja, mint Rémusz a satnya falat, s
megölni sem, itt tartani sem lehet. Magától van itt, vele együtt kell eljutni a végéig, s úgy mondani ki,
úgy írni le a szót, hogy bármikor előléphet a homályból, hogy folytathassa. De nem folytatja, de
megcsinálnod neked kell, de sohasem lesz olyan, hogy neki is tessék, hogy teljes egészében tessék neki.
Miért csinálod mégis? Vállalva a szürkeséget, a megaláztatást, a kudarcot is? Miért reménykedsz, hogy
a következő lapon, hogy egyszer csak úgy csinálod majd, hogy neki is tetszik, hogy észre sem veszed,
hogy ő vagy.
Csak azt érzed, hogy nem vagy eléggé üres hozzá. Valami van az alján, oldalt, valami visszajelez, hogy
nem sikerülhet. Vársz, elfordulsz, úgy teszel, mintha lemondanál róla, mintha többé már nem törődnél
vele. Holott működik, mozog, teszi a dolgát. A pillanatra vár. S a pillanat bekövetkezik. Voltak, akik
sanyargatták, megkorbácsolták magukat. Negyven napig a sivatagban, negyvenfokos hőségben, az se
kutya. Bele lehet halni. Különben minek? Ha ki tudod pakolni magadból mind, ami hiúság, gőg,
tunyaság, közönséges indulat, vérzsír, vitaminhiány, ostobaság, akkor talán. Ha kitisztíthatod a
testedet-lelkedet. S ha törekedsz erre – már az is. S hogy megtörtént, azt csak utólag. Amikor a pillanat
már sehol. Az emlékkép és a vágykép között. Készülődni rá, s emlékezni, hogy megvolt.
S egyszerre azt, hogy tele vagy homokkal, sóval, vasreszelékkel, valami apró nehézzel. Tele a szemed,
az agyad, a melled, az ujjaid köze. Ha tovább beszélsz, írsz, csak a homok, a só, a vasreszelék folyik
ki belőled. Csikorogsz. Pedig a lényegről még egyetlen szót sem ejtettél. Mellébeszélsz. Mondod, ami
az eszedbe jut, szaladsz a könnyebbik úton, mintha, kerülővel bár, de előbb elérhetnél odáig. Mintha
elérhetnél. S néha már csak a futással foglalkozol. Arra figyelsz, hogy hányat lélegzel közben, hogy
egyenlően nehezedj mindkét lábadra, hogy meg ne fájduljon a hátad. Hogy érezd, amikor hasogatni
kezd, s megy le a combodban a bicska, le a bokádig, talpadig. S hogy közben a köveket, a pocsolyákat
kikerüld. Másokról annyit tudsz, hogy följebb, hogy fönt, vagy legalábbis vízszintesen hozzád képest,
hogy ők ott. Azt tudod róluk, amit szeretnél. Beléjük látod, ami belőled hiányzik. Lehet, hogy „kívülről
nézvést” te is?
Jelen lenni folyamatosan, beleszólni az eseményekbe, a döntésekbe, tudni mindenről – miért a vágy a
reménytelen igyekezet? Miféle ösztön sarkall, kényszerít az önigazoló aktivitásra, mi akar megvalósulni
a külön-külön is minősíthető törekvésben? Lüktet, nyomakszik előre, föl-le a közepén, az alján, az
elején. Föllobban, kialszik, újra föllobban, kialszik. Egyfolytában világítani akar, de csak villogni
képes. S ha ismételten föllobban, végül azt hiszi, hogy folyamatosan ő világít. Ezért lenne az egész?
De miért kell világítania, hiszen világos van? Miért eljátszania a közepét, az elejét, az alját, ha millió
és millió közepe, eleje, alja van? Csak így tud megvalósulni? A részei által? S ha a részek nem őt
játsszák el, ha nem úgy működnek, mintha az egész lennének, akkor az egész nem működik? Honnan
a fény, ebben is, abban is?
Ha arra gondol, hogy a falon át is, a golyóálló mellényen át is, a szkafanderen át is mennyi, de mennyi
láthatatlan, érzékeivel fölfoghatatlan hullám, sugár, részecske éri ebben a pillanatban is, ami megjelöli,
összekapcsolja az élő és az élettelen anyaggal, s a titokkal, ami Isten, szellem, erő, alázat, akármi, s
csak megnyom egy gombot, és hallja, látja, megakasztja az áramlást, legalábbis azt a részét, ami
készülékeivel, idegrendszerével, testének tömegével fölfogható…, ha arra tehát, hogy tetszik, nem
tetszik, szerves, újra meg újra megszámlált, megjelölt része a világegyetemnek, s menekülhet,
nyafoghat, átkozhatja az örökkévaló vagy az emberi kapcsolatok láncait, egyetlen rezdülésétől,
reakciójától, akciójától megmozdul minden…, akkor azonnal és elölről és újra meg akarja csinálni az
egészet, mert különben semmi értelme a létezésének, mert ez az egyetlen hozzá méltó lehetősége.
Mint mikor bontja a ruhát, szedegeti ki a cérnát az anyagból. Nem gondol rá, hogy mi volt, mi lesz
belőle, az ujja közötti világra figyel. Bedugja az ollót, a bontótűt a cérna alá, elvágja, megfogja,
kihúzza. Esik szét az egész. Épül a hiány, a kezdet, a hajdanvolt állapot. Ami csak nagyjából ugyanaz,
s aminek már semmi jelentősége. Rengeteg a cérna, a varrás. Ilyenkor látszik, hogy a varrógép
nagyszerű találmány. Sokkal gyorsabb volt összevarrni, mint szétbontani. S a cérna! Nélküle csak
rácsavarni, ráteríteni, összefogni, kötéllel, hánccsal megcsomózni lehetett volna. A cérna, a se ez, se
az, a más. Amit most minden érzés, sajnálat nélkül miszlikre vagdos, szemétbe dob. Ami addig volt
jó, amíg nem látszott, amíg szolgált csak, amíg összefogta, amit összerendeltek. Mint egy ideális
parlament, amíg le nem jár a mandátuma. Csak a mozdulat, a mozdulatok maradnak meg belőle. Amire
nem kell emlékezni.
Várható-e, hogy befejezed a készülődést, hogy ez a körbejárás-tapogatódzás, jajgatás, csumázás,
nagyolás egyszer mégiscsak azzal ér véget, hogy ott tartasz az elevenénél? Hogy kiserked a vér, ha még
egyet mozdulsz? S még egyet mozdulsz. S hogy inkább szégyelleni fogod, hogy csak így, ennyi
körülményesség, kerülőút, tehetetlenség, nyafogás, naivitás után leszel ott, s csinálod azt, ami már nem
csupán te vagy, a magad esetlenségeivel, esendőségével, hanem a világ? Az, ahogyan te megéled, tetten
érni próbálod, leírod, s amivel azt teszel, amit akarsz, mert benned van már elejétől végéig, mert ura
vagy minden mozdulatodnak, szavadnak, álmodnak. Mert a sejttömeg, ami benned egyszer összeállt,
elpusztult, cserélődött, képes arra, hogy ne csupán tükrözze, jelképezze és érezze az egészet, hanem
föl is fogja azt, s igazítani is képes rajta, mivelhogy egy vele. Ha csak egy pillanatra is. Ha
helyrehozhatatlanul is.
Vannak dolgok, amiket meg tudsz fogalmazni, ott vannak benned készen, letakarva, kimondani
mégsem tudod. Mintha attól tartanál, hogy ha kimondod, elveszíted őket. Hogy a szó elrontja, s csak
a kis részét, csak a halvány mását képes láttatni annak, amit érzel,gondolsz. Mintha magad döntenél
erről. Hogy ami már szó lett, az nem csinálható vissza, s amit visszacsinálsz, az többé már nem
ugyanaz. Ezért a félelem a megfogalmazástól, kimondástól. Azért lesz szürke, sablonos, közhelyes,
amit mégis kimondasz, mert ösztönösen is eltakarni, ködösíteni akarsz. Mert a lényegről csak akkor
szólsz, ha már annyira semmi, senki, ha olyan szánandó vagy, elesett vagy, hogy már nem is te vagy.
Ha médium vagy csak, akin keresztül a lényeg maga szól, maga valósul meg. Az egész világirodalom
mellébeszélés. Körülírja, jelzi, megpendíti, félig mondja ki, ami kimondható.
Mennyivel könnyebb a keresése, a készülődés arra, hogy „mi lesz, ha meglesz”, a homályos kép
alakítgatása, az előtte-állapot. Minden lehet még, azazhogy sokkal több variáció lehetséges, mint ami
végül is lesz. Kinyílik a lélek, hogy minden villanás beleférjen, forgolódik, nyúlik, összehúzódik,
semmivé lesz a test, hogy helyet adjon, helyet csináljon. Minden erő mozgósítva van. A nap éppen úgy
süt, ahogy kell. Ha nem úgy, akkor kéznél vannak az egyéb világító, melegítő eszközök. Egy emberi
szem képes helyettesíteni a tömegvonzást, egy szó a világmindenséget. Mint a csillagok együttállása,
a legkisebb atomtól a legnagyobb égitestig, minden ugrásra kész, jelen van, „benne van”. A többi, a
megvalósulások, a beteljesülések, a csúcsok mind a felszínen történnek: próbák, főpróbák csak, a
premier elmarad. S a léleknek mintha ez volna a természetes állapota. Milyen lehet a vég, a
beteljesülés, a kész, a nyugalmi állapot, ha semmi tapasztalat nincs róla, s ha ebben, a feléje tartó
mozgásban, tülekedésben, nyugtalanságban, végzetben van minden öröm és bánat?
|