A vízcsepp mocorgása
Lépj hátrább! Egyet csak. Engedd, hogy magától megvalósuljon. El akar férni. Útban vagy. Talán meg
sem fogalmazza így, csak a zavara látszik. A visszaverődő testhullámok jeleznek. Zajos a kép. Így is
van műsor, de nem igazán élvezhető. Miért avatkozol bele? Miért képzeled, hogy szüksége van rád?
Beleéled magadat, mintha neked kellene végigcsinálnod, pedig csak helyet adhatsz, csak ha kér, akkor
segíthetsz. Akkor sem úgy, mintha a magadét csinálnád, hanem csak, ahogy kívánja, ahogy jó neki.
Beleszól, rádszól, kritizálni fog. Ami mostanáig vízszintes volt, most billeg, néha már függőleges. Fönt,
lent, látszatta minden, a gravitáció is ugyanaz. Csak belül csúszkál a golyó, csak a vízszintezőben
bolondult meg a levegőhólyag. Állj meg, járkálj, mintha semmi sem történt volna. Mintha csak te
tudnád, hogy mi történt. Látszódjék, hogy tudod. Lépj hátrább! Most még megteheted. Csak a távolság
nő meg. A világ marad.
Önző és telhetetlen vagy. Mindent megtartanál, s ha valamit elveszítesz, dühös, szerencsétlen leszel.
A zseniálisnak vélt ötlet, gondolatcsíra, irány, elillan egy váratlan rezzenéstől, egy hívatlan gondolattól.
Várnod kell, amíg újra meríthetsz, amíg rendbe teszed a hálót, s jut is, marad is. Akad bele új
zsákmány, s valószínű, ugyanoda jutsz, ahová előzőleg is jutottál volna. Amiatt bánkódsz, ami odalett?
Vagy egyik, vagy a másik. Nem valami zárt edény, feneketlen bőrzsák vagy, hanem sokkal inkább
meder, amelyiken átfolyik a világ, s hol ez, hol az akad meg benned, hol ezen, hol azon csillan meg a
fény, s mire megérinted, megfognád, már el is tűnik, jön a következő. Persze ha már megláttad, ha
megmutatta magát, szeretnéd megtartani. Hisz mi minden csobog át észrevétlenül rajtad, s mily kevés,
amiről azt hiszed, hogy a tiéd volt, vagy a tiéd lehetett volna.
– Rám akarod kényszeríteni az akaratodat. – Csak a követ akarom ellökni az útból. Segítek. – A kő nem
akadály. Nem is kő. – Döcögni fog. – Nem fog döcögni! – Döcög. – Valahogy így. Áthidalhatatlanul,
végérvényesen. Butaság? Féltékenység? A tények nem ismerése? Félreismerése? Mindegyik meg van
győződve, hogy jól csinálja. Nem akarja egyik sem a másik ellenére, de mintha nem is ugyanannál az
asztalnál ülnének. Mintha egy zseniálisan dilettáns regényt olvasnának, ahol azért az efféle
párbeszédek, mert a kiadó a terjedelmet fizeti meg, nem a minőséget. Csakhogy ez itten az élet, a
valóság. Se írója, se olvasója, csak kínja-keserve. S megint Platón, s a nevetség, hogy mily talmi, mily
másodlagos (harmadlagos? hányadlagos?) a valósághoz képest a művészet? Hogy élni kell, vagyis hát:
éljük a történetet, ha tetszik, ha nem. S mi az, hogy: elképzelni, leírni, olvasgatni?
A kimondott szónak annyi oldala van, ahányan hallják. Ha többen hallják belőle ugyanazt, az már
megegyezés vagy a megegyezés lehetősége. Igen: akkor ez ennyi, ilyen. A sok-sok oldalt egyben
hallani, látni, érzékelni, fölfogni: valahol itt az Úristen. A világ, ami önmagát érzékeli. A művészetek
erőlködése, hogy minden oldalt, hogy minél több oldalt láttassanak, a lehetetlen megkísértése, a
vízcsepp mocorgása, hogy ő az óceán. De a vízcsepp nem emlékezik. Csak az emberi agy, az emberi
szó erőlködik, hogy a mögöttest, a teljességet a maga sokoldalúságában leképezze, hogy az öt érzék
jelzéseinek összességénél is többet adjon vissza. Holott a legfontosabb szavakat elfelejtettük. Abban
a pillanatban, amikor megszólaltunk. S ki-ki, a legtöbb ember csak egyetlen oldalra emlékezik. Vagy
arra sem. Csak elképzeli, hogy emlékezik.
Eső után minden növény megindul. A táplálék, a trágya belemosva a talajba, a nap melegebben süt,
mert nem állja útját az eső által földre vert por, füst, szemét. Leggyorsabban a gaz nő. Egyszerre akarja
behozni a hátrányt, legyőzni a haszonnövényt, elfoglalni a valamilyen jogon sajátjának érzett világot.
Valószínű, tágabbak a nedvcsatornái, nagyobb benne a méreg, otthon érzi magát. Senki más nem
érdekli, meg akar valósulni. Újra meg újra feltalálja a spanyolviaszt, ami nem kis dolog, mert le kell
pecsételni a sok-sok igazolást, kitüntetést, rendeletet, végzést. Pillanatok alatt. Mert máris jön a kapa,
a kapálógép, a sarló, a kasza. Húzódhat vissza a kert mellé, az árokpartra, a magba, a gyökérbe. Azzal,
hogy azért az idő neki dolgozik.
Megállni, amikor mindenki megy. Kilógni a sorból, tudni, hogy hátulról neked mennek, Útban vagy,
meglöknek, ellöknek, kitaszítanak maguk közül. Hagyni, hogy elmenjenek, nézni, hogy milyen messze
járnak már, érezni, hogy lassacskán magadra maradsz. S nem sajogtatni a szívet, dobálni az égre a
kavicsot, hogy miért is? miért is?, hanem észrevenni szépen, hogy ha odafigyelsz, így is látod az
egészet, benne vagy, megtörténik. Mégy a többiekkel, kilógsz, kiállsz, megbélyegeznek. Más a
véleményed, utálod, elfáradtál. Vagy egyik se. Csak megállt benned a világ. Nincs olyan kérdés, hogy
miért mennek, amikor te állsz. Hogy veled ezt akarják tenni, azt akarják tenni. Minden szó, minden
mondat végén pont van. Le is fekhetsz, hogy könnyebben szemügyre vehesd a mindenséget. Hogy
jobban érezd a tested alatt, hogy az egész tested alatt érezd a földet.
A diktatúra felülről lefelé építkezik. A csúcsa, meg a csúcsa alatti részek készek legelőször, alattuk még
semmi, bármikor eldőlhet, leeshet az egész. Mint amikor egy kardot a hegyével fölfelé odaállít valaki
középre, s rátesz valamit, tányért, téglát, könyvet, emberi fejet. Aztán elkezdi körberakni ugyanazzal.
A diktatúra nem úgy kezdődik, hogy az egyik szomszéd átszól a másiknak, vagy hogy elkezdenek
harangozni, és mindenki a templomtérre megy diktátort választani. Rögtön akadnak, akik, látván, hogy
mi van, a csúcs alá maguk is odatesznek egy-egy téglát, ezt-azt, azután még egyet, s röhögnek rajta,
hogy megáll. Aztán mind többen lesznek. A többségnek, s messziről nézve hülyeségnek tűnik. „Már
megint cirkuszolnak.” Aztán egyszer csak a tyúkszemekig ér, az ütőerekig ér, fognia kell, tartania kell
mindenkinek. „Hogy el ne dőljön.” Ha tiltakozol, megölnek. Ha nem ölnek meg, benne vagy, benne
leszel, amíg élsz, amíg magától össze nem dől.
A megalázáshoz legalább két ember kell. Az egyik, aki megaláz, a másik, akit megaláznak. A
diktatúrában a megalázó mindig többedmagával van. Még ha csak egyedül ül is veled szemben a
szobában, a háta mögött, a falon túl, a másik szobában ott ülnek, állnak, hallgatóznak a társai, ott az
erő, ami féken tartja, megfélemlíti a megalázottat, s olyan helyzetet teremthet, hogy a pillanatért? az
életért? emberi méltóságát is föláldozza. Azazhogy: hagyja hogy elvegyék. Hogy megéljék, hogy
elvették. Holott, amit elvehetnek, az a burka csak, a bőre, a látszat, az üres zsák, a skalp, amit ki lehet
tűzni a kerítésre, ijesztgetni vele a többit. De ami a zsákból, a bőrből kicsúszik, s nagyon mélyen, a
megalázott talpa bőrében, annak is a legalján összegyűlik, megköt, az égetni, kísérteni kezd. Az az, ami
miatt a megalázók újra meg újra összeszövetkeznek, s az éj leple alatt, a pokolban is bandákba
verődnek, amit nem képesek legyőzni, s ami a legszebb mámorukat is megkeseríti, hatalmukat örökös
félelemmel aknázza alá.
Acsarkodik, vicsorgó fogakkal kerülgeti ellenfelét, ugatja, kergeti, le akarja győzni. Én, aki nem tudom
az igazságot vagy ha tudom is, akkor az nem azonos egyikével sem, én talán ahhoz állnék, amelyik
szerintem közelebb áll az igazsághoz, vagy amelyik szimpatikusabb, amelyikben valami miatt jobban
hiszek. De mindegyik dühös, indulatos, agresszív, részigazságokat nagyít föl, ferdít el, olyanokat,
amelyekről én is meg tudom állapítani, hogy részigazságok, ferdítések, s hogy azért olyan fontosak
csak, mert velük, az ő fölemlegetésükkel, fölhabosításukkal, pofába csapkodásukkal bizonyítható,
jobban bizonyítható, hogy a másik buta, csaló, kapzsi, jellemtelen, hitvány ember, egy nulla, akit minél
nagyobb erővel és minél előbb a sárba kell taposni, félre kell lökni, mert különben tönkremegy az
ország, kipusztul a nép, vége a világnak. Tudják, hogy az emberek nagyobbik részét nem az igazság,
hanem a hatalom érdekli, tehát rögtön a nagy hang, az indulat után fordul, örül, hogy valaki csörtet
előtte. Hogy csinálja a cirkuszt.
|