Jaj, Kosztolányi zöld tintája!
Mi ez? Egy villanás, egy ötlet, egy mondat, két mondat, vége. Elszakad a szál,
ellebben a függöny. Sodor a huzat, az ár, és mintha nem is törődnél vele. Hagyod, hogy
elmúljon, elvesszen, lobogjon, betemessen. Valami kis lelkiismeretfurdalás, félelem,
persze, van. Mi lesz ebből? A régi reflexek, a régi tudás működnek még, de erőtlenek,
késedelmesek, belenyugvóak. Mintha elfogadták volna a megmásíthatatlan törvényeket,
amelyek irányítják őket. Így kényszerít térdre? Kicsinyesként? Forog a kerék, de már
nem a te tempód, irányod, lélegzeted szerint? Egy meg egy az kettő. Két alma meg
három körte az öt gyümölcs. Induljunk a kályhától! Mint a beteg, aki újra tanul
beszélni, járni. Pokolba a metaforákkal, az álruhás gondolatokkal, a sorok közötti
sorokkal, a romantikával. Bele a pofájukba!
Türelem, türelem. Megszemlélni, körbejárni, megsimogatni, kézbe venni!
Egyenként, alaposan. Most az egyszer nem kapkodni el, nem félni! Nem
nagyképűsködni. Leltározni! Mi van, mi nincs. Miféle, mekkora, mire jó, kié? Nem
vágnak-e halántékon, miközben? Tehát most sem önfeledten, hanem körben és hátrafelé
is. Kicsit passzívan. Érzékszervi szinten. Hogy amíg ésszel, addig is valami őrség. A
szó menekülés. A könnyebbik út. Igen. Lehetne hallgatni. Elhallgatni. Annyi mindent
elfojtottál, belefojtottál, elfojtottak, belefojtottak, hogy nem csak a nadrág, hanem a
tudatalatti is tele. Kigombolni, kitisztítani. Lemenni a titkoltig, a befedettig, a
gyerekkorig. Betegek gyógyítanak betegeket. Jó, mi?
Ó, hogy gyűlölöd az írást. Lassú, nehézkes, nem ugyanaz. A gondolat messze
jár, elbújik a másik mögé, elillan, mire leírod. Régebben mintha madzag lett volna a
lábán, vissza lehetett húzni. Többször is. Most csak a helye vagy az árnyéka. Rosszul
emlékezel? Akkor is elszállt, de millió volt belőle, azonnal a helyére villant a másik?
Most mintha sem itt tartani, sem visszaparancsolni nem lehetne, nem tudnád. Csak
magától száll vissza néha. Szeszélyesen, titokzatosan, ijesztően. A kéz lett lassúbb? Az
ujjak? Az idegszálak kuszábbak, döcögősebbek? Valaki okoskodik közben? Ellenőriz?
Felülbírál? Akadékoskodik? Az agy nem ura többé a testnek? A gondolatnak sem?
Csak az elakadást jelző lámpa villog, s egyfolytában akar világítani? Fölvillan, kialszik?
S még valami állandó fényesség is van körülötte, mert az egyik sugárnak a farka, a
másiknak meg az orra összeér?
Könnyű a grafománoknak, akiknek a tolluk hegyén az agyuk. Az egyik
betűből kibújik, kiugrik, kiloccsan a másik. A papíron élnek, halnak, szaporodnak.
Nincs bennük aggály, gát, nincs szájuk, nyelvük, arcuk, csak a tinta van, a festék van, a
grafit van. Folyik belőlük, mint a pókból a fonál. Csillogó, hosszú lehet lengeni rajta.
Fölfutni, visszacsúszni, otthon lenni, boldognak lenni. Miközben ott feszül, kavarog a
világmindenség, mindennek helye és neve van, csak ki kell mondani. Csak hagyni kell,
hogy kicsússzon. Egyik sejt hozzáér a másikhoz, és kész.
Nyomasztó álomból szokott ébredni így. Rémülten, levegő után kapkodva.
Valaki, valami hátulról megközelítette, ráült, ráfeküdt, fojtogatni, agyonnyomni
próbálta. Az utolsó pillanatban, rettenetes erővel tudta csak lelökni magáról. S ettől,
ettől az erőteljes mozdulattól ébredt föl. Rossz testhehyzet? Levegőhiány? Testi baj?
Lelki nyomorúság? Mi történhetett? Csak a szorongás, aztán meg az egész testét átjáró
meleg jóérzés marad, hogy íme, hogy nincs semmi baj, túl van rajta, él. Mintha az anyja
hasában, amikor a világ rendben volt még, fekszik a jobb oldalán, mellig fölhúzott
térdekkel, a keze a szája előtt, fújja rá a levegőt. Átlátszó, tiszta, akárhová nyúl,
megmozdul minden. Úgy szedhetné szét, rakhatná össze, ahogy akarja. Hát akkor? Ha
ezt a pillanatot megállíthatná, megnyújthatná. Ha emlékezni tudna rá, amikor… Ha…
Szemben. Széllel szemben, árral szemben, egymással szemben, önmagaddal
szemben. Akkor is, ha úgy érzed, védekezel, vagy úgy, hogy elviseled, átengeded,
tudomásul veszed csak. Ha nem így lenne, eldőlnél, megsemmisülnél, értelmetlenné
válna a létezésed. „Az erők a természetben mindig párosával lépnek fel, egyenlő
nagyságban és ellentétes irányban” – jut eszedbe Newton harmadik törvénye, ahogy az
iskolában tanultad. Erről lenne szó? Csakhogy a tűz, a víz, a levegő meg a föld nem
tanultak fizikát. Te viszont akarhatod is a szembenállást, s azt hiheted, hogy ura vagy a
cselekedeteidnek, mi több, akkora az eszed, az erőd, hogy nem csupán a másik embert,
hanem a természetet is képes vagy legyőzni. Röpköd benned a lélek, mint a madár a
kalitkában, hánykolódik, mint az óceán a partok között. S ha a rácson keresztül, a
partfalon át nem sikerül, akkor azt gyűröd, eszed, ölöd, aki éppen ott van. Ha senki
sincs ott, akkor magadat.
Mekkora erőfeszítés, koncentráció, lemondás, mennyi konokság, hit,
eszelősség kell ahhoz, hogy felülemelkedj a vegetáción, a testi lüktetésen, égésen,
habzsoláson, azon a szinten, amelyiken az anyagok átfolynak, átpréselődnek,
átalakulnak benned, s a világmindenség látható, érzékelhető, kiszolgáltatott részévé
lesznek, s mekkora fölény, hogy kívülről is képes légy, hogy legalább, hogy legalább
megpróbáld kívülről és felülről nézni, megvizsgálni, elfogadni magadat, mi több az
egészet, ami úgy tűnik, nélküled is létezik, működik, változik, átalakul egyik formából a
másikba, de amibe úgy érzed, mégis beleavatkozhatsz, sőt, hajlamos vagy azt hinni,
hogy másképpen történik, ha beleavatkozol. Ki vagy te?
„Mint lánctalp alatt az ima” – ez egy verssor lehet, lehetne. Ilyen rímekkel:
Litvánia, Szlovénia, technika, mánia. 1991. július 11-e van. Maradjunk a mániánál. A
nagyhatalminál. Persze lehet, hogy ez nem is az, hogy pontosabban kellene fogalmazni.
Volt ugye (van, bár a végét járja) a „kétpólusos világrendszer”! A két nagyhatalom
felosztotta a világot. Aztán vicsorogtak egymásra, alkudoztak. A többi csak azért
érdekelte őket, hogy megszerezhetők-e, kivel vannak. A picik se nem osztottak, se nem
szoroztak. Pláne, ha benne voltak valamelyik nagyobbnak az udvarában, zsebében,
gyomrában. Most meg, hogy „Európa beteg embere”, a nagy SZU gyengélkedik, s
támadnak föl kisebb-nagyobb hatalmak, rendeződnek át az érdekviszonyok, lám a
kicsik is megszólalnak, megszólalhatnak, fölállnak, behúznak egyet-egyet a vén
dögnek, otthagynák, lennének mind a maguk urai, szabadok, függetlenek. Csakhogy
elég egy tüsszentés, egy mancsmozdulat, s oda a remény. A másik nagynak, a tölbbi
nagynak meg lám, lám! nem is hűlt még ki annyira a kása, s könnyebb biztatgatni,
ígérgetni, beszélni róla, mint hozzáfogni az evéséhez, vagy fölrúgni a tálat.
Jaj, Kosztolányi zöld tintája! Meg a Takáts Gyuláé! Vajon Takáts Gyula azért
írt-e zöld tintával, mert a Kosztolányi azzal? Mézöntő című
kötetét, a könyvet, amivel életedben először 1958-ban bekopogtál hozzá, a kaposvári
múzeum igazgatói szobájába, zöld tintával dedikálta. „Bertók Lacinak szeretettel, hogy
bátran dolgozzon…” Későbbi zöldtintás levelei. Most is jókedved lesz, örülsz, ha rájuk
nézel. Miért nem írsz zöld tintával? Miért nem írtál soha, vagy legalább 1958-tól azzal?
Volt osztálytársad, aki 1956-ban az USA-ba emigrált („disszidált”), ő is zöld tintával írt
onnan. Aztán az ávósok. Ők is zöld tintával körmölték a szövegeiket, lefoglalt verseidre
a záradékot. Azzal is íratták alá, hogy elismered, hogy a verseket te követted el. Ez még
1955-ben. Ezért nem írtál sohasem zöld tintával? Hogy most is végigfut a hátadon a
hideg? Vagy csak azért, mert Kosztolányi szerint is „legszebb a sárga”? Ami talán nincs is?
|