Fémízű

 

 

 

 

Üveg nélküli

Valami rozsdaság, bádogvödör
alján a víz emléke, üres,
üveg nélküli ablakkeretben
borotválkozni, régi
társakkal (barátokkal?), mintha
létrát akarnál  keresztben
átvinni az erdőn, mintha
megfagyott, döglött lovon
szánkóznál, mintha
belöktek volna egy
fogolytáborba, ahonnan
sohase szabadulsz, pedig
oda mehetsz már, ahova akarsz,
ugyanaz a vér szárad a kerítésen,
ugyanazok
emelik szádhoz az ecetes ruhát,
ugyanolyan fémtárgyak
eszik az oxigént, s ugyanúgy
motyogsz, ha
azt mondod, rózsaág.

 

 

 

Nevet, alakot

Kifeszíteni a hálót, a rémeket
bele a dobozokba,
fejsze, szó, följelentés,
nevet, alakot adni a
fölfoghatónak, mondja a
mozigépész, ez volt
az életünk, jó lenne
aludni már, delfinekkel,
aranyhalakkal,
női kezekkel álmodni, ahogy
megállnak, tovasiklanak, s
belemozdul a horizont, ahogy
mindenki bemutatkozik, de
azonnal elfelejti, s elölről
elkezdhető megint.

 

 

 

Minden ugyanoda

Vasreszelék a papíron, alatta
mágnes, mozgatod, furcsa
alakzatokat vesz föl, az emlékezés
mint az északi fény, ne akarj
a papír lenni, a fehér,
mint a meztelen
női test távozó
lepedőben, mint a
mesebeli királyfi későn érkező
lova, mint a
hófödte óralap. Minden
ugyanoda mutat. Valaki
ott áll, vasat ropogtat a
foga között, erős és
könyörtelen, fél fenékkel
ül a lovon, int, hogy
menj a fenébe, a végbeled
nem arra való, hogy egy életen át
rajta ülj, s szanaszét
hagyd a részleteket, a látható
nem az elérhető.

 

 

 

Tojáspor

A kukacok megosztoztak az
írókon, a táblákra
fölírták, hogy kijárat, a levegőt
beszappanozták, minden
úgy  ment, ahogy a halott
húsban szokás, akinek a
magas, hosszú hajú jutott,
valamivel könnyebben tekergett,
mint aki a kicsi
szakállast aprózta, vagy a
köpcös kopaszban szlalomozott, mivel
mindegyik vízszintesen, s a
fülétől a farkáig, azazhogy
a combok, a lábszár, még a
hüvelykujj laposa is
beleszámított, csak azt nem
értették, miért van annyi
tojáspor az agyban, vasszeg a
szívben, ricinus a belekben, s
miért, hogy ezek
gyorsabban száradnak, alig jut
idő a foszló bőrt (bőrkét)
zabálni, holott
abban a tinta, abban az
elektromosság, a kígyózó galaxisok,
a tejutak, a fény emléke, s ha
elvégezte a dolgát, akkor egy
kukac is olvasna,
nem?

 

 

 

Párhuzamosok

Visszafelé majdnem mindent
tudunk. Amit nem, azt
kitaláljuk. Bejön a képbe a
párhuzamos. Két fagerenda. Egyik a
nemrég lebontott kishegyi pincénk
(présházunk?) talpfája. Legalább
százötven éves. Dédapám áll a
pince előtt. Néz. Elképzelni sem tudja,
ki vagyok. A másikat éppen
arrébb akarom tenni. Beleakadt az
autóm hátsó kereke, amikor
beálltam a pajtába. Ez ugyanannak a
pincének a tetőgerendája. Talán
össze lehetne rakni ismét. Már a
Kishegyre is úgy vitték át a szirotai
szőlőhegyről, ahol azelőtt
ebben szokta fogadni dédapám a
betyárokat. A dísztárcsa leröpült.
Rögzítő gombjait hiába keresgetem a
szalmában. Valami befejeződik. Előre csak
annyit láthatok, amennyit visszafelé is.
Nem igaz, hogy a párhuzamosok
találkoznak a végtelenben. Mit kezdhetek
velük, akik a halálom után
születnek? A föltámadáskor
ugyanazok vesznek majd körül,
akik ma.

 

 

 

Megmásíthatatlan

Úgy érzi, végleges. Nincs több
fazék, csak a
másik oldaláról  is lehet nézni.
Nézni, odaülni melléje,
megkocogtatni, mint születéskor
az eget. S ha másra nem, a
kedvező frontra várni. A többi
megmásíthatatlan. Aki
szemben, az azonnal
beleköp, aki oldalt, az káromkodik. Ritka,
aki szétnyílik, mint egyszer a
tenger, hogy rajta át, s hogy
azt mondhassa, forró és
sűrű, de ha te, akkor
edd pálcikával. Ültök,
mint bádog a tetőn, mint a
fényesre élezett tányérok, mint a
bibliai példázatok. Ha egy
megmozdul, mindenki
begombolja az ingét, s hazamegy.

 

 

 

Kerülgeted

Deszkatavasz. Meztelen fenekű
gyerek les be a lyukon. Egy nő
ruhákat tereget. Nyitott
koporsóban viszik a halottat. Görög-
keleti papok a mandulafák. Sír a
fakád. Valahol
verik az asztalt. Ennyi. Rég volt,
amikor megilletődtél. Amikor
azt képzelted, hogy
neked kell berendezned a
ravatalozót. Ha a
kerítéshez érinted a melled,
megszólal a harang. Tudod, hogy
most szegezik rá a fedelét.
Örülnek? Ordítoznak? Holnap
benne lesz az újságokban. Mint a
koporsószegek, sárgállnak a
nárciszok. Egy  facsemete,  amit
ősszel ültettél, elment a téllel.
Nagyot ütsz a meglazult
karóra. Egyengeted a fölásott
földet. Köveket raksz egy
ládába. Kerülgeted, mint
kutya a síremléket.

 

 

 

Két nő

Homokot visznek az utcán. Két nő.
Karonfogva. Az egyik
magabiztosan, kicsit előbbre. A másik
mintha el akarna bújni a társa
válla mögé. Valaki
leejti a száját. Egyszerre
néznek hátra. A pillanat
mintha az előző volna.  Ugatni
kezd egy kutya, de már
ütik is. Hallani, ahogy
fölrobban a
gombostűraktár, holott
reggel óta kapar a torkod, s az utcai
villany is ég már. Galambok
fötrik a párkányt, csipkedik egymás
füle tövét. Hullik a
börtönudvar. Két gombostűfej
között jön fel az égi
homokostál. Látni benne
Neil Armstrong lába nyomát. A dolgokat
akkor kellene a helyükre tenni, amikor
ott vannak. Mit mondjak?  Két nő
a holdon. Boldogok. S izgatóan
szépek.

 

 

 

Kerítés

Szögesdrótgombolyag. A nyelvedet is
fölsebzi, mire mindet
letekered az oszlopokról. Ha ebből
pulóvert kellene kötni…Ha…Bár
hordani lehetne. Őrültek
mindig voltak. Sőt! Akadna, aki
visszagombolyítaná, újra kötné.
Sűrűbbre. Tehát kerítés. Ha rendes
kerítést akarsz, a sövényt is
meg kell nyírnod…
Nyár van. Béke van. Televízió.
Valaki fölemeli néha
a tejút végét, s int, hogy mehet.
Elmenekülni csak a mozdulatokon
keresztül lehet. A képernyő
sarkában van egy pont, ha oda
beversz egy szeget, emberi vér
folyik, igazi fájdalmat érzel. Ha
elengeded a képzeletedet, a kezed
árnyékban is jár. A történelem,
mint a kötőtű. Leesik, de ott marad…
A dróthálót ugyanoda feszíted ki.
Úgy érzed, tüskés, pedig csak
be vagy kerítve.  

 

 

 

Nyálezüst

A városban, ahol
azt hitted, otthon vagy,
egyszer csak visszafelé
forog a polgármester, a toronyórák
egymásra mutogatnak, az arcok
lepotyognak a térről, idegenek
ölelnek át, velük zuhansz
a kőre, sebzett bogarakat
eregetsz  a falra, nyálezüst
szálakon csimpaszkodsz,
előzékenykedsz,  toldozod-foldozod a
történelmet, lepedőség,  mondod a
pillanatra, mosolyogsz, hogy
kihúzzák-e alólad, rád húzzák-e
vizesen, akkora a széle, hogy
el se látni odáig, akkora a
közepe, hogy önmagával
takarózik, ki tudja, talán csak
arrébb kellene tenned a párnát,
talán csak előrébb kellene
állítanod az utcaseprőt, talán csak
végig kellene bukfencezned a
főutcán, talán csak
fölébredtél.

 

 

 

Fémízű

Röhögések a szóközökben. Kivehetetlen
dugó. Hátak. Örökké mennek,
mennek el. Ha komolyan veszed,
belecsavarodsz. Ha mosolyogsz, ha
nem akarod annyira, egyszer csak
kimondod a nő nevét, akiről
álmodoztál. Eszedbe jutnak a legjobb
verskezdetek. Fölszereled a
tizenöt éve hiányzó szappantartót.
Ne félj a játéktól. Legelszántabban
azok játsszák a sértődöttet, akik
megsértettek. Soha, soha, ordítja a
süket, miközben meztelenül
hajlong a vak előtt. Két szó között
nincs legrövidebb út. Az érkezés
kimondhatatlan. Ha kinyitod az
ablakot, azonnal autók dübörögnek el a
ház előtt. Ha felteszed a
szemüvegedet, szürke pöttyöket
látsz a fehér tálcán. Ha megharapod a
nyelvedet, elhiszed, hogy valóban sótlan
a leves. A szó a vérből lesz. Az egyik
savasan zizeg, mint az univerzum,
a másik fémízű, mint a halál.

 

 

 

Előbb-utóbb

Ha otthagyod a kezed, előbb-utóbb
másé is ott lesz. A tengernek
nincs vége, ha összeér
az éggel. Ennyit azért
fölírhatnál a falra. Ki tudja,
mitől áll. A kikötőőr
homokba rajzolt hajókon járkál.
A napozó nőkön eltűnik a
nadrág nyoma. A távolság
növekszik. Ne akard
abbahagyni, amit
nem te csinálsz. A lényeg
kilencven százaléka hiány. A többi
kapcsolat. Aki megijed, mert
hirtelen észreveszi, hogy nem ő,
hanem egy szkafander
megy az utcán, és kétségbeesik,
az ne röpüljön. Aki
nem hisz benne, hogy az abroncs
a hő hatására kitágul, az ne
húzogassa az ujjait
a szíve fölött.
Légy unalmas.
Reménykedj.

 

 

 

Visszaesik

Indul a hajó a gerinceden, le-föl
ugrálnak a cölöpök, nyálkás hinta
ütögeti a partot, csipkefüggönnyé
rebbennek a sirályok. Valaki les a
szemközti házból. Ha odanézel,
ellép. Ha nem nézel oda, már a
füled mögötti szemeddel is látod.
A naptár lappangó üvegcserép. Az
áldozat, akár a bűnöző,
visszaesik. Akaratlan
enni kezded a rejtjeles
papírokat, számolgatni az
ujjaidat. Aki nem tudja, hogy
mennyije van, annak annyija van.
Mit akarhat? A horizont
minden irányban lejt. Az idegtű
sehová sem mutat. Nyisd ki az
ablakot. Integess. Hátha az ott
a túlsó part már.

 

 

 

Na, ne!

A túlsó végét is meg kell csinálni, igen,
ott is van percmutató, vannak irányok és
arányok, elkezdődik valami, de hogy már
itt a közepén, azazhogy alig-alig
túl rajta, amikor az eredményt tudja már,
csak az utat nem, amelyen eljut odáig,
s egyik szemével folyton föl az égre,
másikkal meg az egyre bizonytalanabb
lába elé néz, amikor a jövő, akár egy
lakógyűlés, csupán a kutyapiszkot kell
fölemlegetni, amibe a lépcsőházban
belelépett, csupán utalni kell rá, hogy
a diktatúra folytatódik, az utódokat
továbbra is ez erősebb ebek nemzik, bár
átmenetileg a kukák mögött, tehát
de facto csak az anya biztos, amikor
a közmegegyezéses átverések és a
házirend között mindenki szűzlány, sőt,
önkéntes tűzoltó, s viszi a közös
transzparenst akkor is, ha amúgy
senki sem megy utána…hogy akkor ő a
saját temetése próbáit rendezze, sírjon,
kimerevítse a papot, a gyászindulót, az
utolsó csoportképet, a fantáziát, hogy
mindent, ami nincs, elfelejtsen… na, ne!

 

 

 

Hét feje volt

Egyetlen verset olvas. Megzsírozza néha
az ajtó sarkait. Koncentrál. Mind
ugyanott mennek ki, ahol bejöttek. Aki
több ennél, az akkor sincs jelen, ha
jelen van. Volt egyszer egy madár.
Hét feje volt, tizennégy szárnya.
Röpülni nem tudott, de gyönyörűen
énekelt. Ő találta fel a beszédet.
A hallgatást is. Ajtórésekből
rakta össze a börtön rácsait,
gyufaszálakból a történelmet. Ha valaki
nekidörgölődzött, meggyulladt.
Hol alul, hol felül. A rabok ilyenkor
kiszaladtak a börtönudvarra. Leültek,
szalonnát sütöttek a parázson. Az őrök
az oszlopok mögül leskelődtek. Aztán
mindenki visszament. Ennyi.
Miért kellene a költőknek elölről
kezdeniük? Mit? A katarzis kielégülés. Az
érzékek és a képzelet átölelik egymást,
eggyé lesz hely és idő. Az egyik
fejen állva, a másik térden csúszva,
a harmadik összevissza csinálja.
Hat fejet és tizenkét szárnyat
lenyisszantani lelemény és idő kérdése.
Egyet megmenteni, az a röpülés.

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]