Üveg nélküli
Valami rozsdaság, bádogvödör |
alján a víz emléke, üres, |
üveg nélküli ablakkeretben |
társakkal (barátokkal?), mintha |
létrát akarnál keresztben |
megfagyott, döglött lovon |
oda mehetsz már, ahova akarsz, |
ugyanaz a vér szárad a kerítésen, |
emelik szádhoz az ecetes ruhát, |
eszik az oxigént, s ugyanúgy |
|
Nevet, alakot
Kifeszíteni a hálót, a rémeket |
fejsze, szó, följelentés, |
női kezekkel álmodni, ahogy |
megállnak, tovasiklanak, s |
belemozdul a horizont, ahogy |
mindenki bemutatkozik, de |
azonnal elfelejti, s elölről |
|
Minden ugyanoda
Vasreszelék a papíron, alatta |
alakzatokat vesz föl, az emlékezés |
mint az északi fény, ne akarj |
mesebeli királyfi későn érkező |
ott áll, vasat ropogtat a |
könyörtelen, fél fenékkel |
menj a fenébe, a végbeled |
nem arra való, hogy egy életen át |
hagyd a részleteket, a látható |
|
Tojáspor
A kukacok megosztoztak az |
fölírták, hogy kijárat, a levegőt |
magas, hosszú hajú jutott, |
valamivel könnyebben tekergett, |
szakállast aprózta, vagy a |
köpcös kopaszban szlalomozott, mivel |
mindegyik vízszintesen, s a |
fülétől a farkáig, azazhogy |
a combok, a lábszár, még a |
beleszámított, csak azt nem |
értették, miért van annyi |
tojáspor az agyban, vasszeg a |
szívben, ricinus a belekben, s |
gyorsabban száradnak, alig jut |
idő a foszló bőrt (bőrkét) |
elektromosság, a kígyózó galaxisok, |
a tejutak, a fény emléke, s ha |
elvégezte a dolgát, akkor egy |
|
Párhuzamosok
Visszafelé majdnem mindent |
kitaláljuk. Bejön a képbe a |
párhuzamos. Két fagerenda. Egyik a |
nemrég lebontott kishegyi pincénk |
(présházunk?) talpfája. Legalább |
százötven éves. Dédapám áll a |
pince előtt. Néz. Elképzelni sem tudja, |
ki vagyok. A másikat éppen |
arrébb akarom tenni. Beleakadt az |
autóm hátsó kereke, amikor |
beálltam a pajtába. Ez ugyanannak a |
pincének a tetőgerendája. Talán |
össze lehetne rakni ismét. Már a |
Kishegyre is úgy vitték át a szirotai |
szőlőhegyről, ahol azelőtt |
ebben szokta fogadni dédapám a |
betyárokat. A dísztárcsa leröpült. |
Rögzítő gombjait hiába keresgetem a |
szalmában. Valami befejeződik. Előre csak |
annyit láthatok, amennyit visszafelé is. |
Nem igaz, hogy a párhuzamosok |
találkoznak a végtelenben. Mit kezdhetek |
velük, akik a halálom után |
születnek? A föltámadáskor |
ugyanazok vesznek majd körül, |
|
Megmásíthatatlan
Úgy érzi, végleges. Nincs több |
másik oldaláról is lehet nézni. |
megkocogtatni, mint születéskor |
az eget. S ha másra nem, a |
kedvező frontra várni. A többi |
beleköp, aki oldalt, az káromkodik. Ritka, |
aki szétnyílik, mint egyszer a |
tenger, hogy rajta át, s hogy |
mint bádog a tetőn, mint a |
fényesre élezett tányérok, mint a |
bibliai példázatok. Ha egy |
begombolja az ingét, s hazamegy. |
|
Kerülgeted
Deszkatavasz. Meztelen fenekű |
gyerek les be a lyukon. Egy nő |
koporsóban viszik a halottat. Görög- |
keleti papok a mandulafák. Sír a |
verik az asztalt. Ennyi. Rég volt, |
amikor megilletődtél. Amikor |
kerítéshez érinted a melled, |
megszólal a harang. Tudod, hogy |
most szegezik rá a fedelét. |
Örülnek? Ordítoznak? Holnap |
benne lesz az újságokban. Mint a |
koporsószegek, sárgállnak a |
nárciszok. Egy facsemete, amit |
ősszel ültettél, elment a téllel. |
karóra. Egyengeted a fölásott |
földet. Köveket raksz egy |
|
Két nő
Homokot visznek az utcán. Két nő. |
magabiztosan, kicsit előbbre. A másik |
mintha el akarna bújni a társa |
leejti a száját. Egyszerre |
mintha az előző volna. Ugatni |
reggel óta kapar a torkod, s az utcai |
villany is ég már. Galambok |
fötrik a párkányt, csipkedik egymás |
börtönudvar. Két gombostűfej |
Neil Armstrong lába nyomát. A dolgokat |
akkor kellene a helyükre tenni, amikor |
ott vannak. Mit mondjak? Két nő |
a holdon. Boldogok. S izgatóan |
|
Kerítés
Szögesdrótgombolyag. A nyelvedet is |
letekered az oszlopokról. Ha ebből |
pulóvert kellene kötni…Ha…Bár |
mindig voltak. Sőt! Akadna, aki |
visszagombolyítaná, újra kötné. |
Sűrűbbre. Tehát kerítés. Ha rendes |
kerítést akarsz, a sövényt is |
Nyár van. Béke van. Televízió. |
a tejút végét, s int, hogy mehet. |
Elmenekülni csak a mozdulatokon |
keresztül lehet. A képernyő |
sarkában van egy pont, ha oda |
beversz egy szeget, emberi vér |
folyik, igazi fájdalmat érzel. Ha |
elengeded a képzeletedet, a kezed |
árnyékban is jár. A történelem, |
mint a kötőtű. Leesik, de ott marad… |
A dróthálót ugyanoda feszíted ki. |
Úgy érzed, tüskés, pedig csak |
|
Nyálezüst
forog a polgármester, a toronyórák |
egymásra mutogatnak, az arcok |
lepotyognak a térről, idegenek |
ölelnek át, velük zuhansz |
a kőre, sebzett bogarakat |
eregetsz a falra, nyálezüst |
előzékenykedsz, toldozod-foldozod a |
történelmet, lepedőség, mondod a |
pillanatra, mosolyogsz, hogy |
kihúzzák-e alólad, rád húzzák-e |
vizesen, akkora a széle, hogy |
el se látni odáig, akkora a |
takarózik, ki tudja, talán csak |
arrébb kellene tenned a párnát, |
talán csak előrébb kellene |
állítanod az utcaseprőt, talán csak |
végig kellene bukfencezned a |
|
Fémízű
Röhögések a szóközökben. Kivehetetlen |
dugó. Hátak. Örökké mennek, |
mennek el. Ha komolyan veszed, |
belecsavarodsz. Ha mosolyogsz, ha |
nem akarod annyira, egyszer csak |
kimondod a nő nevét, akiről |
álmodoztál. Eszedbe jutnak a legjobb |
verskezdetek. Fölszereled a |
tizenöt éve hiányzó szappantartót. |
Ne félj a játéktól. Legelszántabban |
azok játsszák a sértődöttet, akik |
megsértettek. Soha, soha, ordítja a |
süket, miközben meztelenül |
hajlong a vak előtt. Két szó között |
nincs legrövidebb út. Az érkezés |
kimondhatatlan. Ha kinyitod az |
ablakot, azonnal autók dübörögnek el a |
ház előtt. Ha felteszed a |
szemüvegedet, szürke pöttyöket |
látsz a fehér tálcán. Ha megharapod a |
nyelvedet, elhiszed, hogy valóban sótlan |
a leves. A szó a vérből lesz. Az egyik |
savasan zizeg, mint az univerzum, |
a másik fémízű, mint a halál. |
|
Előbb-utóbb
Ha otthagyod a kezed, előbb-utóbb |
másé is ott lesz. A tengernek |
fölírhatnál a falra. Ki tudja, |
homokba rajzolt hajókon járkál. |
nem te csinálsz. A lényeg |
kilencven százaléka hiány. A többi |
kapcsolat. Aki megijed, mert |
hirtelen észreveszi, hogy nem ő, |
megy az utcán, és kétségbeesik, |
nem hisz benne, hogy az abroncs |
a hő hatására kitágul, az ne |
|
Visszaesik
Indul a hajó a gerinceden, le-föl |
ugrálnak a cölöpök, nyálkás hinta |
ütögeti a partot, csipkefüggönnyé |
rebbennek a sirályok. Valaki les a |
szemközti házból. Ha odanézel, |
ellép. Ha nem nézel oda, már a |
füled mögötti szemeddel is látod. |
A naptár lappangó üvegcserép. Az |
papírokat, számolgatni az |
ujjaidat. Aki nem tudja, hogy |
mennyije van, annak annyija van. |
minden irányban lejt. Az idegtű |
sehová sem mutat. Nyisd ki az |
ablakot. Integess. Hátha az ott |
|
Na, ne!
A túlsó végét is meg kell csinálni, igen, |
ott is van percmutató, vannak irányok és |
arányok, elkezdődik valami, de hogy már |
itt a közepén, azazhogy alig-alig |
túl rajta, amikor az eredményt tudja már, |
csak az utat nem, amelyen eljut odáig, |
s egyik szemével folyton föl az égre, |
másikkal meg az egyre bizonytalanabb |
lába elé néz, amikor a jövő, akár egy |
lakógyűlés, csupán a kutyapiszkot kell |
fölemlegetni, amibe a lépcsőházban |
belelépett, csupán utalni kell rá, hogy |
a diktatúra folytatódik, az utódokat |
továbbra is ez erősebb ebek nemzik, bár |
átmenetileg a kukák mögött, tehát |
de facto csak az anya biztos, amikor |
a közmegegyezéses átverések és a |
házirend között mindenki szűzlány, sőt, |
önkéntes tűzoltó, s viszi a közös |
transzparenst akkor is, ha amúgy |
senki sem megy utána…hogy akkor ő a |
saját temetése próbáit rendezze, sírjon, |
kimerevítse a papot, a gyászindulót, az |
utolsó csoportképet, a fantáziát, hogy |
mindent, ami nincs, elfelejtsen… na, ne! |
|
Hét feje volt
Egyetlen verset olvas. Megzsírozza néha |
az ajtó sarkait. Koncentrál. Mind |
ugyanott mennek ki, ahol bejöttek. Aki |
több ennél, az akkor sincs jelen, ha |
jelen van. Volt egyszer egy madár. |
Hét feje volt, tizennégy szárnya. |
Röpülni nem tudott, de gyönyörűen |
énekelt. Ő találta fel a beszédet. |
A hallgatást is. Ajtórésekből |
rakta össze a börtön rácsait, |
gyufaszálakból a történelmet. Ha valaki |
nekidörgölődzött, meggyulladt. |
Hol alul, hol felül. A rabok ilyenkor |
kiszaladtak a börtönudvarra. Leültek, |
szalonnát sütöttek a parázson. Az őrök |
az oszlopok mögül leskelődtek. Aztán |
mindenki visszament. Ennyi. |
Miért kellene a költőknek elölről |
kezdeniük? Mit? A katarzis kielégülés. Az |
érzékek és a képzelet átölelik egymást, |
eggyé lesz hely és idő. Az egyik |
fejen állva, a másik térden csúszva, |
a harmadik összevissza csinálja. |
Hat fejet és tizenkét szárnyat |
lenyisszantani lelemény és idő kérdése. |
Egyet megmenteni, az a röpülés. |
|
|