Harlekin és a ködhajók

Sötétkék alkonyatban úszik egy hajó.

A szél elállt. A nap egy vörös gömbnek látszik, mint a műszak végén a kaolintömbök, melyekből szigetelőket, tányérokat és plaketteket formáltak a kimerült korongozók.

A porcelánfestő a beesett vitorlákra pillant, aztán elengedi a kormányt. Mozdulatlanul ül, és várakozik, mintha történhetne valami. A fiatalok jellegzetes mozdulatlanságával várakozik, akik tudják, hogy számukra még semmi sem fejeződött be, minden pillanatban történhet valami új, szokatlan, érthetetlen. Lógatja a vállát, és mereng a lenyugvó égitestek fényében. Három lenyugvó nap jelzi, hogy valami véget ért. Egy a nyugati látóhatáron s kettő a lány arcán, aki nevetve behajít egy vodkásüveget a vízbe, és énekel:

 

madarak, nádasok és a hold
értik már, értik már
s főleg a hold, és főleg a hold…

 

A lány arca hófehér, csak a homlokán és a bal szeme alatt világít egy-egy vörös, kialvó nap. Amikor a Badacsony árnyékába értek, szomorú Harlekin-arcot festett magának, és búcsúzott a hegyektől, víztől, madaraktól. A porcelánfestő bámulta a lány arcán lenyugvó napokat, s ideges mozdulataiban már ott feszült egy távoli gyár lendülete és fegyelme, szívében bizonytalanság vibrált, mert a lány Harlekin-arca, amit a művészettörténet színes lapjairól életre keltett, mindig bánatot, búcsúzkodást, eltávolodást vagy ismeretlen kezdetet jelentett. Az időben úszott feléje egy zsongó, saját fényében forgó gyár, és meleg lehelete megnyugtatta. A gyár azonban még messze volt, s a nyugati part a látóhatár kék vonalán is túl.

A napok elmerülnek, s a homályba beleveszik a táj. A hold már fent van, de fénytelen. Árnyak ereszkednek a hegyekre, félelmetes lesz a messzeség.

A lány a langyos víz fölé hajol, és az arcáról lemossa a két fekete napot s a maradék, elszürkült fényt.

– Valami ismét véget ért…

– Véget, Harlekin, de a nyugati part még messze van, s a mi városunk még messzebb…

– Csak kilométerekben… Egy nap múlva százezer ember lépteit hallgatjuk újra, az ablakokból és ajtónyílásokból arcok fordulnak utánunk, s az ismerős borbélynék, sezloncsinálók és háztömbbizalmiak alakjában a társadalom szembejön velünk minden utcasarkon.

– Futballpályák, sörkertek, kultúrházak…

– Poros utcák… Vasárnap matiné, szeptember, esők, esők…

– És a társadalom… Az ám, ilyenkor mit csinál a társadalom?

– Ül az ágy szélén, s azon tűnődik, hogy lábat mosson, vagy átfussa inkább a Népsport-ot. Izzadt lábbal fekszik a takaró alá, és újsággal a kezében elszenderül. Álmodik, néha nagyon furcsákat álmodik…

– Lehet, hogy mi is álmodunk most…

A porcelánfestő megrázza a fejét:

– Nem, Harlekin, ez valóság. Nézd a hegyeket, milyen nyugodtak. A víz milyen hatalmas… A hegyek másik oldaláról már elindult a szél. Felborzolja a nádasokat, és a vitorlánkba feketén belefekszik.

A szél hűvös érintésétől fodrozódik a víz. A hajó megmozdul. Erősödik a holdfény, és erősödik a szél.

Megriadt halászmadarak egyensúlyoznak a szélben. A sötétkék éjszakában úszik egy hajó.

Tíz négyzetméter vitorla, egy lány és egy fiú… Körben hegyek, süvítő szél.

A porcelánfestő és a lány a decken ülnek, s a kötelekbe kapaszkodva lógnak a fekete víz fölé. Az északi szél siklásba hozza a hajót. Elhagyják az utolsó vulkánkúpokat, a Balaton legszélesebb öblén hajóznak át.

A kisebbik vitorla meglobog. A lány szorosabbra húzza a kötelet, és megszólal:

– Nagyon erős a szél.

– Furcsa idő…

– Egy rakéta! Láttad?

– Hol?…

– Nyugaton egy vörös rakéta…

– Rakéták valóban… De ezeket nem viharágyúból lövik. Messze a part felett fénylenek… Ha tovább erősödik a szél, lehúzzuk az egyik vitorlát. Majd elérjük a györöki földnyelvet, és minden könnyebb lesz.

– Az ott?

– Igen. Kikötő és egy falu.

– Jártál ott?

– Egyszer. Este. A kikötő mellett liget van. Azon túl a vasút és a villasor. Orvosok, néhány mérnök, néhány operaénekes, néhány funkcionárius. A tágasabb villákban régi kapitalisták laknak. Persze nem az egész villában, de ott laknak.

– A kikötőn túl?

– Egy domb kápolnával, a vízben csuhiszigetek. Titokzatos világ. Ott jó lenne holdfénynél átsiklani…

Meglobogtak a vitorlák. A porcelánfestő meghúzza a köteleket, de hiába.

– Forog a szél – mondja, aztán kiengedi a kötelet, míg kialakul az új szélirány.

A szél árnyakkal összefogózva kószál. Nekilendül, s amikor a hajó futni kezd, cserbenhagyja. Lanyha meneküléseit erős, bizonytalanul kanyarodó pöffök követik.

A hajó küszködve, százszor nekilódulva éri el a földnyelvet. Fények jelennek meg mindenütt. A kikötő lámpái vibrálnak, az egész lámpasor kialszik, és percenként felgyullad újra. A partról énekszó és hangzavar szabadul a vízre. Egy-egy hangosabb szó megperdül a levegőben, és bukdácsolva a hajóig csúszik. Érthetetlen, törött szélű szavak. A vízen csillagfüzérek közelednek. Halk moraj kíséri a fényeket. Mintha a kivilágított vasútállomásokat a vízre lökték volna, úgy csúszik egyre beljebb a lámpafüzér.

– Hajók – mondja a lány.

A távolság gyorsan csökken köztük. A földnyelven túl találkoznak. A hajókról zeneszó árad a vízre. Mulatnak minden fedélzeten. A fényárból éles rikkantások zuhannak a csendbe. Aztán hirtelen kialszanak a fények, és egy hangszóró tárgyilagos közleményt hullat az éjszakába: „Arató Pál, Bakonyi Ferenc és Masznyik Veronika azonnal jelentkezzenek a stúdióban…”

Kik ezek?

A fekete hajók mozdulatlanul állnak a sötétség mélyén. Árnyékok lebegnek hajótól hajóig.

– Különös hajók.

– Talán kirándulók…

Elhallgat a hangszóró, és újra kigyulladnak a fények, elszabadul a zene. Ki lehet az a Masznyik Veronika?

A csillagfüzéres hajók belevesznek az éjszakába.

Újra erősödik a szél. Nádasokat hagynak maguk mögött és világokat. A holdnak lassan vörösbe fordul a fénye. Amikor elérik a csuhiszigeteket, a sugarai már vízszintesen csúsznak a vízre. A káka surrog a hajó oldalánál. Lassan haladnak, mert a szigetek között szélárnyékba kerültek a vitorlák. A porcelánfestő a deck alá hajol, aztán előhúz egy tőrt. Leteszi a lába mellé.

– Kés? Minek kell a kés?

– Néhányszor már jártam erre. Belekeveredhetünk a csuhiba… Vagy orvhalászok…

Félóráig úsznak a szigetek között. Amikor kiérnek a szélárnyékból, már fakó, fénytelen a hold.

A porcelánfestő elégedetten felsóhajt. A hajó ekkor elveszti a sebességét.

– Mintha zátonyra futottunk volna… – szólal meg a lány.

– Nem, itt nagyon mély a víz. A hínarakon akadtunk el. A szél is gyengült. Evezek egy kicsit.

A porcelánfestő evezőt vesz elő, és belemártja a vízbe. Nagyokat húz… A hajó mozdulatlan, mintha lehorgonyozták volna. Az evezőt mélyebbre meríti, és teljes erőből nekifeszül. Hiába. A hajó meg sem mozdul. A csöpögő evezőt beemeli a hajóba, aztán felkattintja a villanylámpát. A keskeny fénysugárral végigpásztáz a vízen. A fénysugár megállapodik a hajó bal oldalán, és a porcelánfestő meglepetten áll a lámpája mögött.

– Vadkacsák.

– Alábuknak, de nem haladnak. Ugyanott bukkannak fel…

A porcelánfestő újra a vízbe meríti az evezőt, s amikor néhány perces erőfeszítés után felgyújtja a lámpát, döbbenten látja, hogy a vadkacsák V alakban úsznak mögöttük.

Már érti. Gyorsan eloltja a lámpát, aztán körülnéz. A hajó közelében szemügyre veszi a testesebb árnyékokat, s amikor meggyőződik róla, hogy azok mozdulatlanok, lerántja a pulóverét. Meztelen felsőtesttel behajol a vízbe. Sokáig motoz a hajó alatt, aztán felsóhajt:

– Végre…

– Mi történt?

– Már nem követnek bennünket a vadkacsák…

A lány a vízbe lógatja a kezét, s csobog mellette a víz.

– Belefutottunk az orvhalászok hálójába. Az úszókat néztük vadkacsáknak. Jó lesz innen gyorsan eltűnni. Itt vannak valahol a közelben, figyelnek bennünket.

– Mi történhet?

– Nem tudom… Ha jönne egy kis szél, tíz perc alatt elérnénk a vonyarci csárdát. Már látszanak a fényei.

A hajó lassan úszik a sötét éjszakában. Surrogva csúszik át a hínárszigeteken, s lomha, fekete madárra hasonlít. A hínárból cuppogások hallatszanak és félben maradó, titokzatos loccsanások. A hínárban delejes testű óriás halak mocorognak, s a planktont szürcsölve szűrik a torkukban. Nehéz mocsárszag keveredik a víz és a növények átható illatával.

A vonyarci fények fokozatosan megnőnek, aztán a hajóra hullanak, és ideges ragyogásukkal bearanyozzák.

A lány a part irányába mutat:

– Nézd csak, egy hajó!

A porcelánfestő a csárdára pillant, s a neoncsövektől elkápráztatva először nem lát semmit. Néhány pillanat múlva aztán észreveszi a fény és árnyék határán billegő hajót. Ebben a pillanatban repültek fel az árbocra a vitorlái, s azonnal megfeszültek a szélben.

– Parti szél jön… – motyogja a porcelánfestő, aztán fordít egy kicsit a kormányon. – Lehet, hogy ezekhez tartozott a háló.

– Már elszakadtak a parttól…

A vonyarci hajó kifut a nyílt vízre, és a porcelánfestő nyomába szegődik.

– Mit akarhatnak?…

– Nem tudom – mondja a porcelánfestő –, legalább huszonöt négyzetméter vitorlájuk van. Nagyon gyorsan jönnek.

Amikor kiérnek a vonyarci csárda fénytócsáiból, a porcelánfestő átadja a lánynak a kormányt, és evezni kezd. Nagyokat húz az evezőn, és számol. Minden háromszáz evezőcsapás után hátranéz, és felbecsüli a távolságot.

– Jól tartjuk magunkat – mondja.

A hajó előrecsúszik a párás éjszakában.

Az idegen hajó fokozatosan lemarad. A porcelánfestő vizet loccsant a homlokára, aztán megborzong.

– Hideg van… Nyirkos hideg – mondja, aztán a pulóverjére felhúz egy inget és egy másik, kopottabb pulóvert is.

A hajón már minden harmatos. A lány néha cigarettára gyújt, és füstölögve rövid történeteket mesél.

– Ócsárdon volt egy tehenünk. Úgy hívtuk, hogy Tuba.

Amikor kialszik a cigarettája, kinyújtja a lábát a fenékdeszka felett, s kényelmesen elhelyezkedve dúdolgat. Később a pontyokat utánozza nevetgélve. Összecsücsöríti a száját, és cuppog. A porcelánfestő egy idő után már nem tudja megkülönböztetni a pontyok és a lány cuppogását.

– Te éjszakai segédponty… – mondja a porcelánfestő.

A lánynak ez megtetszik, s a helyzetükkel kapcsolatban különös szavakat gyárt: „Hínárszélcsend”… „Orvhálók”… „Vadkacsajel”… „Pontyhangos éj”… Aztán hirtelen megfordul, s a mutatóujjával beleszúr a sötétségbe:

– Ott jön a hajó.

A porcelánfestő sokáig néz kelet felé, aztán felfedez egy makacsul közeledő, fekete árnyékot.

Újra megmarkolja az evezőt. Gyors, beidegződött mozdulatokkal dolgozik.

– Különös… Annyi szent, hogy különös… – mondogatja, s az evezőt halkan, csobbanások nélkül meríti a vízbe.

Néha megáll egy-egy pillanatra, hogy kifújja magát, s a fényárban úszó nyugati partra bámul. Az evezőjéről ilyenkor csorog, csepeg a víz, s fémes, könnyű hangok rebbennek a vitorlákra.

– Melyik lehet a kikötő? – tűnődik hangosan.

Nem lehet megkülönböztetni a fényeket. A móló zöld jelzőlámpáját és a kikötőárboc tetején vibráló égőt elnyeli a városból kibuggyanó fényár.

– Az a zöld, azt hiszem, az Amazon vagy a Hullám. A móló balra lehet.

Evez, evez, néha mozdít a kormányon, és hátranéz. Ilyenkor belemered a sötétségbe, és megkeresi a makacs árnyékot. Az idegen hajó dagadó, fekete vitorlákkal némán suhan az éjszakában. A porcelánfestő evezés közben eltűnődik: „Milyen hajó lehet, honnan jön és hová megy? Kik ülhetnek a fedélzetén?”

Hajnali három óra tájban megélénkül a szél. A hegyek felett fokozatosan szürkére fakul az éj. Még sötét van, de már messzebbre látni. A porcelánfestő a nyugati partra bámul, és méregeti a fényeket: „Melyik lehet a kikötő? Az a zöld vajon az Amazon, vagy a jelzőlámpa? S azok a vörös fények, melyek szögletesen beleékelődnek a sárgák és zöldek sugárszövetébe, vajon honnan erednek?”

Már nem kell evezni. A hajó megdől, s gyorsan siklik a fények felé. A porcelánfestőnek fáj a válla a sok evezéstől, s a nyaka görcsösen merev a feszült, egyirányú tartástól. Egy-egy pillanatra lehunyja a szemét, s ilyenkor csillagokat lát.

A lány megérinti a karját:

– Nézz hátra.

A porcelánfestő hátranéz. A fekete árnyék már szürke. Kicsit megdőlt, és közelebb került hozzájuk. A szürke árnyék mellett még két árnyék hajlik a víz fölé. Az egyik a part közelében úszik hasonló közelségben, a másik beljebb a nyílt vízen, és kicsit távolabb.

– Három hajó… Úgy jönnek, mint egy flotta. Idáig eltakarta őket az éjszaka – mondja a porcelánfestő, aztán a saját vitorlájára néz, és szorosabbra fogja a kötelet.

A fények vibrálnak a nyugati parton. Már érezni lehet mögöttük a fürdőváros szürke tömegét. A fények különválnak. Meg lehet különböztetni a fényforrásokat. Valamelyik zöld fényforrás a hajókikötőt jelzi.

– Nagyon gyorsan jönnek azok a hajók.

A porcelánfestő hátranéz. Úgy érzi, hogy a hajók már csak néhány száz méterre vannak mögöttük. Erősen megdőlnek, s néha megbillennek az árbocok. A porcelánfestő megbabonázva nézi a hajókat, s ekkor észreveszi, hogy a három hajót a nádasok fedezékében több is követi.

– Négy, öt, hat, hét – számol hangosan, és megdöbbenve a térdére csap: – Legalább tizenegy hajó követ bennünket! Ez már igazán különös.

– Ezek nem lehetnek halászok.

– Nem, ezek nem halászok.

Egyre világosabb lesz. A porcelánfestő az égre pillant, és látja, hogy felhős. De a felhőkkel nem törődik. Izgatottan bámulja a hajókat.

A hajók száguldanak a kedvező szélben. Némelyik olyan közel van már, hogy akár átkiálthatnának az utasainak. A porcelánfestőnek ekkor nagyon ismerős lesz a vezérhajó. A dagadó, piszkos vitorlák, az öblös, kitágult hajlatok, s a lendület, a biztos manőverezés.

– Istenemre mondom, én bolond vagyok! Ezek a keszthelyi Jacht Klub hajói. Tegnapelőtt verseny volt Füreden. Jönnek hazafelé. Az a 25-ös az élen, a Dorci, megismerem a piszkos vitorláiról. Amikor diák voltam, én is jártam vele. Az a másik ott beljebb az Argó, Olimpiai Yolle, ha jól emlékszem, a Posta hajója, de ez már nem biztos. S meg mernék rá esküdni, hogy a Dorci mellett, amelyik vele egy vonalban jön, egy kalóz, s a part mentén azok ott mind kalózok. Látod, hogy milyen babonákat támaszt fel az éjszaka? Mennyire más lesz az ember, ha egyedül marad a feneketlen éjszakában?

A porcelánfestő didereg a nyirkos pulóverjei alatt, de a megkékült szája széle újra és újra mosolyra húzódik:

– Hogy jönnek! Ez igen, ezek aztán értenek a hajóhoz.

A lány dideregve kuporog a svertkaszni mellett, és bámulja a hajókat.

– Nagyon szépen jönnek – állapítja meg, aztán saját vitorlájukra sandít. Az is belefeküdt a szélbe. Szinte suhannak a ködös, szürke hajnalban.

Előbukkantak a város tornyai. Ködoszlopokból nőnek a város fölé, és a körvonalaik már határozottabbak, mint a parti fények.

Erősödik a szél, és kialszanak a villanyok. Ekkor már a város alatt járnak, s a porcelánfestő kedvetlenül felsóhajt:

– Soha nem tudjuk meg, hogy a fények közül melyik jelölte a kikötőt.

Világos van. A város még mozdulatlan. Alszanak a házak, tornyok és ablakok. Alszik a tanácselnök, az újságárus, az úszómester, alszik az utcaseprő, a langyos garázsokban alszanak az autók. A porcelánfestő az alacsony partra bámul, és a rendőrhajók árbocai közül kiválasztja a kikötő magasabb, merevebb árbocát. Az irány jó, s a hajó barázdát hasít az öböl vizére.

– Olyan, mintha elfoglalnánk a várost – mondja a porcelánfestő, és mosolyogva hátrapillant a szürke vitorlaerdőre. A kezében ekkor megcsúszik a kötél, és a nagyvitorla meglobog. Csattog, nagyokat lobban a szélben, de a porcelánfestő nem törődik vele. Megrázza a fejét, s a szemét egy pillanatra lehunyja. Aztán újra hátranéz, és értetlenül bámul a ködös messzeségbe.

– Harlekin, nézz hátra.

A lány megfordul, s néhány meghökkent szótöredék szalad a szájára:

– Ezek… Hová? … Nem…

A porcelánfestő bólint:

– Nincsenek hajók. Eltűntek.

Körülhordozza a pillantását a látóhatáron, de a hajóknak nyoma sincs. A beugró nádasokban néhány hórihorgas jegenyefa és fűzfa áll. A vízen ködrongyok lógnak. A szél némelyiket felteríti a fák koronájára, s azok ott elakadva lobognak. A parton is köd ül, különösen a déli part alacsony, vizenyős horpadásaiban.

A porcelánfestő összegörnyedve visszaül a kormány mellé, s a kikötő irányába fordítja a veszteglő hajót. Nagyon rosszkedvű. Nem akarja elhinni, hogy minden csak káprázat volt. Az érzékek így becsapódnak? Ilyen bizonytalan az ember? Káprázat és titok a világ? Ha nem bízhatunk az érzékeinkben, akkor a környező világ csak illúzió, s a bizonytalan világban elkallódik az ember.

A lány szakítja meg a csendet:

– Vonyarcnál az a hajó valódi volt.

– Ki tudja?

– Valódi volt. A fényben jól látszott, amikor elszakadt a parttól. Egy ideig követett bennünket, de mi gyorsabbak voltunk, és otthagytuk.

– Hol van a valóság és a vízió határa? – tűnődik a porcelánfestő, s tudja, hogy az érzékek csalódása nagyon veszélyes. Nehéz, vaskos anyagokra gondol, hogy leküzdje magában a bizonytalanságot. Kőbányák és sziklák képét idézi fel magában, aztán a gyár hatalmas tömbjét, melyet megkerülnek az utcák. Vasra és tömör falú szénbányákra gondol, a fáradságra gondol, ami megbénítja a herkuleseket.

A móló közelében úsznak. Az égre néz, s kedvező szél alatt a kikötő mellé fordul. A lány ekkor már a hajó orrában áll, s ügyesen elkapja az egyik kikötőcölöpöt. A porcelánfestő feláll, megoldja az árboc tövében a köteleket, aztán lerántja a vitorlákat. Nehezen mozognak a karjai, a lába elzsibbadt izmaiban érzi a valóságot. A cselekvés lassan megnyugtatja. A hajó orrából kiemeli a horgonyt, biztosítja, aztán a hajó faránál behajítja a vízbe. Végigmegy a decken, és a hajó orrát az oszlophoz köti. A lány ekkor már a parton áll. A porcelánfestő utánalép. A parton szédül. Átöleli a lány vállát, s a messzeségbe bámul.

A víz felett s az alacsonyabb partokon ködrongyok lógnak.

 

1963

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]