Ábel a sivatagban

 

 

 

 

Ábel a gyilokról

Kik akarják
a durungot, a kést?
Csak a hülyék,
a győzelem-buzik.
A maguk helyett
áldozati füsttel
gyilkolódtatók,
a maguk előtt
gyepű-népeket
bégettetők,
a maguk elé
homokzsák-országokat
lövészárkolók.
De ha lesz győzelem,
ha marad még egyetlenegy
élő egyáltalán,
lesz-e ereje,
hogy a belőle kinőtt
Júdás-lombú fényre,
önmagára,
a saját beleivel
fölakassza magát?

 

 

 

Isten halottkém-jelentéseiből

Halott, kinek hiányzol?
Talán a fogkefédnek.
Tükröd is fényt fényre gányol.
Nem leli tükörképed.
Cipőd tudja: üres még.
Aztán fölveszik mások.
Hogy mi ez az üresség,
nem érzi nagykabátod.
Eltűntél. Megtörténtél.
Magadból ki se látszol.
Nincs az a világtündér,
aki visszavarázsol.
Szó voltál vagy csak szótag?
Vakablak vagy földabrak?
Mindegy. S mindegy a hónak,
hogy rád már nem havazhat.
S mindegy lombnak, esőnek.
Meg sem kérdezik, hol vagy.
Körmeid, hajad nőnek.
Egész jó kis halott vagy.
Nem szól a föld, az ég se.
Illedelmesen oszolsz.
Magad sem veszed észre,
holtadból is kiholsz.

 

 

 

Emlékfoszlány Isten időbárkájából

Kezdetben a kéz jó volt.
A tenyér fölásta a földet.
A marok bevetette.
Az ujjak elboronálták.
Az ököl elsimította,
elhengerelte.
Esténként
a tenyér simogatott.
Cirógatott a kézfej.
Aratás után
a kéz megmeste a kenyeret.
A tenyér
vizet merített.
Egy nap
a lesújtó durungtól
a kéz eltanulta
az ölést.
A tenyér vassá vált.
A kéz kővé.
Az ujjak hurokká lettek.
Aztán megszületett a kés.
A kés elárulta a kezet.
Elárvította a tenyeret.
Vajon lesz-e még
kéz a kés?

 

 

 

Ábel álma álmairól

Az álom gravitáció. Ismeretlen álla-
gú bolygó kering a szív és agy között.
Az álom az idő súlya. Tömege vonz és taszít
mindent, amit megélsz vagy élni véltél, és ami
 
– emberré ellett állat –
   képzelmeidből elméddé sűrűdött.
Az álom ólom. Pitypangkehelyég-semmi. Színekként lebeg
földi agyad felett, ember, de rádszakad, amint
az első kés kinő kezedből, és búzamag szemed helyett
az első puskagolyó kinéz köldöködből
   és születés ősörömödből
a nemzés és szülés egynemű ürege rád kacsint.
Az álom idő-alom. A betlehemi bölcsők
szénája, és a forgáccsá hasgatott
krisztus-keresztek szíjácshaja, amivel kölcsön
   párnádat, a földet, kitömik utószor,
 
– most és mindörökkön –
 
emberiség halott.
Az álom félelem. Lélegzetgombafelhő.
Robogsz, rakéta-lény, görcsösen markolod a Holdat,
egy fény árnyt sodor épp ujjperec-perceivel, és
 
– elhagyott anyaemlőd –
a levegő lobban a szádban, s ahogy napszél,
 
csillagsuhogás a földre,
   úgy hullasz, por és hamu, őshumuszodba vissza,
 
táplálni a Voltod, a Voltat.
Az álom én-elem. A magzatvíz óceánvágya.
Hogy a halálban hullámzódóra az egyszeri tenger,
az anyaméh árapálydagálya, visszamosolyog egyszer,
s visszasodorja, hol volt, hol nem volt, volt egyszer
 
végtelen önmagába.

 

 

 

Káin imája Ábel fölött

Én Istenem,
de sokat vétkeztél, ellened s ellenem,
nem szerettelek és te sem szerettél,
életemben eleven eltemettél.
Én Istenem,
ne nézd el, hogy nem nézel, s nem néz rád szemem,
hogy életem jussáért pöröl életeddel,
– ami nem volt enyém, tőlem ne vehedd el.
Uram, ha vagy,
csillag ujjbegyeiddel mért nézesz, mintha vak,
s mért nem látsz meg, hisz isten vagy eleve,
Űr-szemhéjad alól mért csorog rám méz és epe?
Uram-Magam,
mért messzülsz el közelemből, közel, ha van,
mért távolodsz a távol távoltól távolabb,
mért álmodod ólmos álmomba álmodat?
Uram, ha vagysz,
előre megfontolt szándékkal meg mért halatsz,
mért ily sunyin, mért nem hirtelen felindulásból,
mért teszed, hogy ami lesz, előre visszaszámol?
Én Istenem,
itt állok fölötted, gyilkos, gödölye-kisdeden,
kifordult szemgolyód az ég, kékesfehér,
földszembogaradból csorog reggel- és estevér.
Csurog és csörög – láncszemből láncra lánc –
világok világából hamu-por-dobogás.
Így ismétlődöl Bennem, minduntalan,
Gyilok-Uram.
Én Istenem,
hadd nézzelek mégis, büntetlen, istentelen.
A füst elszáll. A láng szíve kihagy.
És nem tudom, ki is vagyok, s Te ki vagy.
Édes Netán,
ne mérd rám mégse örök husáng-penitenciám.
Az élő meghal. De nem hal meg a holt.
Halántékom hűlt háló. Kezem izzó dorong.

 

 

 

Kő-szájjal, durung-kézzel

És egyszer csak hol-volt, hol-nem-volt élet.
Isten nem vette észre, még csak magára figyelt.
Nézte a kinti, s a benne megkettőződött létet:
a fák-ikre, madár-ív-tükre égi-földi jelt.
Azt hitte, örök osztódás sorsa minden.
Hogy ami ott kívül, az benne is örök.
Osztódik, születik Ő is itt benn.
Ha ott kinn megmozdul, benne is rúg a rög.
És akkor meghalt a szó. Világon túlra
hullt mindkét madár, a szálló és a talmi
árny: eggyé árvult a hang, hanga, láng és lángjel…
És mászva az atomok közt, a csillagokon átnyúlva
egymás szívszerinti arcát kezdte tanulni
kő-szájjal, durung-kézzel Káin és Ábel.

 

 

 

Káin próféta első levele a Cainus-beliekhez

Carissime,
ha valakit meg akarsz ölni,
ha valakit örökre el akarsz veszejteni,
hogy még a halála is megölődjön,
Ne öld meg!
Miért is,
hiszen a vízszintes kígyó,
a meggyilkolt ember árnya
hirtelen fölmered,
megfüggőlegesedik,
s magasabbra ér föl,
hangosabban kiált az égre,
mint az Ábeli-füst.
Épp ezért,
ha valakit meg akarsz ölni,
ha valakit örökre el akarsz veszejteni,
ha írmagjáig ki akarod irtani,
Öld meg a halottait!
Irtsd ki,
hetedíziglen a temetőit,
a sírokat, a jövendő-rengő bölcsőt,
dúvasd föl,
a csontokat vesd a kövek közé,
őröld csontfehér lisztté,
és égesd el oltatlan mész és
víz elegyével!
A fejfákat, az élő sírköveket,
főképp ha levakarhatatlan róluk
a rovás és az írás,
égettesd el, zúzasd szét
és vesd a szélbe!
Emeltess helyükbe százezer kicsiny Bábelt!
A megmaradottakkal, a tébolygó
felkiáltójel-magokkal
meg hitesd el,
hogy nincsenek, s nem is voltak!
Ha mást vallanának mégis,
nyelvüket ne tépd ki!
Mondd azt nekik
jelbeszéddel mutogatva,
hogy némák! Nincs nyelvük!
Másoknak meg fönnhangon sajnálkozz,
hogy nem akarnak beszélni!
Ha néha mégis valami hangot adnak,
az nem emberi szó.
Nem édeni füleknek való.
Meglásd,
előbb-utóbb vagy magukat ölik meg
vagy elevenen eltemetkeznek.
Te pedig mondhatod tiszta szívedből,
tiszta szájjal: „Íme, beteljesedett, ami írva vala.
Áldassék, áldassék az Úr neve!
És legyen meg az Ő akarata!”
post scriptum:
Ezt a levelet valami régi pergamenre írom, amiről
szorgos kezek lemosták és levakarták az írást.
Ám egy-egy szó néha, mint fölhasított mellkasból a
szív, ki-kidobban hideglelősen; meg-megráng, mint ama
törzséről lemetszett békaláb is ama leendő – (vagy már volt?)
kísérlet során az idő elektron-jövős tégelyében. Ide má-
solom néked, mosolygásul:
„Halálnak halálával holsz”… „Látiátuc… szümtükvel… Isa
por és…” Vajh mit jelenthetének? Ki tudná ezt az ugatást
megfejteni?
Én nem.
Te pedig, édes fiam, ne ölj
Tedd a dolgod!

 

 

 

Káin próféta második levele a Cainus-beliekhez

Hogy hantoljuk el anyánkat?
Carissime!
Ne várd meg, amíg meghal!
Kezdd előbb!
Ha lehet, már tegnap.
Sőt!
A születésed előtt.
Post scriptum:
Mosolyogni,
mosolyogni,
mosolyogni!

 

 

 

Ábel a sivatagban

 

1

Nem a halál háborít, csak az, többé nem élek.
Hitem szerint soha. Se másképp. Semmiképp…
Nem leszek a szemedben langyuló őszi kép.
Hogy nem vagyok, azt sem én veszem észre.
A füvek, az ott fönt motollázó szikék
még teszik, amit kell. Fogyasztanak a férgek.
Fekete vatta, tolul a föld odébb-idébb
benned, fölitatná fehér ürességed.
És – ennyi. Se fű. Se fa. Még a
föltáplált féregnek se lész váladéka.
Se Isten-ürülék. Csak anyag az anyagban.
Néha föltámadsz, míg Andromédák beszélnek.
Aztán kihal a szó. A nyelvnyi lélek.
Az háborít, hogy csak a halál halhatatlan.
 

2

Amikor megszületsz, halálod kezded el
építeni – percekből piramist –
s ahogy magasulsz, úgy törpedsz magad is,
amíg önmagad mélyébe rejtezel.
Megkövült ereid labirintusa visz
hozzád, bepólyált szív, de bentjeiden
fölírva mind, mi voltál, s fölírva az is,
ami megtörtént és az is, ami nem.
Micsoda magzat vagy, kívülődő halott!
Együtt kés, korsó, kenyér. Megszülöd a napot:
megtörténsz. Élő gyolcsod múlt, jelen és jövő.
Kirabolnak néha? Széthordnak? – Tagadod.
Fölkel s lemegy az Isten. Sötétülsz, kiragyogsz.
Mint nem múló sivatag, hullámzik melledben az idő.

 

 

 

Csak a bárány

Káin és Ábel ügyében
 
eddig
 
a bárányról
még senki nem beszélt.
Maga az Úr sem!
A Bírák Bírája!
Pedig ő látta az esetet
 
s tanúsíthatná,
hogy Káin és Ábel fölcserélhető.
 
Mert Káin lehet Ábel.
 
És Ábel lehet Káin.
Csak a bárány,
aki mindig ugyanaz.
Meg az áldozati füst.
Az áldozat nem ítélhet!

 

 

 

Káin elindul

Megyek a kiontott szélben.
Megyek a kiontott lángban.
Megyek. Abban, hogy léptem.
Lépteim hamujában.
Két kezem üszkölő kések.
Két lábam lángnyű durungok.
Megyek. Abban, hogy élek.
Én, a hamvakba ojtott.
Én teremtém meg halálom.
Több vagyok, mint Te, Isten!
Éltem. Öltem. Halálzom.
Én teremtém meg a nincsent.
Megyek. Lépkedni látszom.
De léptemmel lép béklyóm is:
lábam húzza halálom,
a kolonc földgolyóbist.
Tudom, mert fajomat fojtám,
magom majd füsttel adózza.
S lesz a föld halandó fajtám
hamv-gravitációja.
Fénnyé fogok-e válni?
Léptem lerúgom-e egyszer?
Megszületik-e szállni
újra az első ember?
Vagy mindig: kiontott szélben.
Vagy mindig: kioltott lángban.
Vagy mindig: öltem, éltem.
A mindég hamujában.

 

 

 

Káin modellt ül a Gondolkodónak

Csontig lapogatom koponyámat.
Ha lerohad, leszakad róla a hús,
ujjbegyeimmel lássam – s most! –
mi e látszat
lényege; mi ez a sok túl gyanús
mellékkörülmény: bőr-, ér-, izomrost-,
 
idegek nyalábja-vázlat,
mi élő poromig fedi el azt a vázat,
mit – vala – csak a Mester,
meg egyszer az láthat,
ki fölemeli majd, s az üszök-darabkákat
– a salak-gyökeret, vasszar virágszárat –
kirázva, mint egy kihűlt csontkályha
lélekterét, kiganéz, kihamuz,
s ajkalebiggyesztvén ezt pittyegi kis szája:
„Hát ez a Te fényes orcád
arca mása,
Atyus?!”

 

 

 

Káin bocsánatot kér

Bocsásd meg anyám,
hogy nem öltelek meg,
nem öltem meg minket,
mielőtt megszülettem.
Ha megöllek téged,
nem élném, mit élek,
nem élnénk, mit éltél,
csak volnánk, lesszek lessze,
méhed s késem előtt.
Majd én is megbocsájtom,
ami nincs, ami történt:
két üzekvő halál-tél
közt születés-tavaszt.
Megyek is már utánad.
Halálod lesz a sálam.
Azzal kötöm föl állam,
hogy megbocsásd magad.

 

 

 

Ábel fölsóhajt

De jó volna most játszani:
a világ vérző árnyai
között levélnek látszani.
De jó volna úgy hullani,
lebegni, lenni, múlani:
megóvnak anyám ujjai.
S ha lent a Lentben, a levél
lúdbőrző hold-erezetén
dideregne valami fény:
hinni, hogy apám tenyerén.
Vascsizma a szívem hegyén.
Csizmavas a szívem helyén.

 

 

 

Néhány szó az olvasóhoz

Ez a könyv eddigi verseim legteljesebb gyűjteménye. Szinte valamennyi megtalálható benne, amit eddig írtam, és ami könyveimben megjelent. Egy-két verset, főleg az első kötetemből, elhagytam, mivel zsengék voltak vagy más költők közvetlen hatására íródtak. Egy számomra nagyon fontos és kedves, 1961-től 1985-ig írott versemből, a József Attila címűből egy szerkezeti elemet kihúztam; aki szerette ezt a verset, az eredeti birtokában eldöntheti, igazam van-e. Három rövid verset, mint zenei elemet, másutt is fölhasználtam. A könyvben öt eddig nem publikált költemény található. Az első kamaszkori: az 1956-ban íródott Kollégium. A többi négy – Virágrög, Zokszófejtés, Dorombszó, Zoknipofájú vers – 1999-ből való. Több címet megváltoztattam, az eredetit a tartalomjegyzékben zárójelben találja meg az olvasó. A könyv ciklusai – némi változtatással – az eredeti kötetek szerkezetét követik. Egy-egy verset – amelyek különböző okokból később jelentek meg – visszahelyeztem „születése” idejébe. Kivéve a Szeretkezéseink címűt, ami 1968-ban íródott, de csak 1975-ben, harmadik könyvemben volt olvasható. Pár versnél, ahol fontosnak éreztem, megjelöltem, mikor írtam.

 

*

 

Most, vers-életem összegzésekor nem mulaszthatom el, hogy elmondjam, mekkora hálát és szeretetet érzek mindazok iránt, akik életemet és költészetemet valaha is segítették. Hálásan és szívszorongón gondolok mindazokra, akik sejtjeim és verseim génjeit magukban hordták, megőrizték és nekem adták. Hálám és szeretetem Ünnep Margité, elsős tanítónénimé, aki a betűvetésre és az olvasásra megtanított; Tanka János költőé és néptanítóé, aki első mesterem volt a poézisben; tanároké és könyvtárosoké, akik a gyerekben is tudták a költőt. Barátaimé, akik velem és mellettem voltak: Pisti, Ervin, Bálint, László, a korán elment Vili, és a „Páhi-egyetem”, akik már rég nem élnek: Karcsi, Laci és Zoltán. És – sorolhatnám még! Hálám és szeretetem Hegedős Máriáé és Koczkás Sándoré, akik a magyar irodalomtörténetben ugyan nem szokatlan módon, de az utóbbi négy évtizedben mégis hihetetlennek tűnő szeretettel és gondoskodással óvták az elveszésre és elveszejtődésre ugyancsak hajlamos ifjú (és öregedő) poétát. A Tanár Úr Radnóti-könyvével és tanulmányával már 1955-ben meghatározta a gimnazista költői ihletét. Megismerkedésünk vagyis egyetemista korom óta mindmáig atyai jó barátom; Mara pedig minden egyes verseskönyvem mellett ott állt lektorként vagy szerkesztőként. És – bár tudom, manapság ilyet nem illendő se mondani, se írni – negyed évszázados köszönetem, hálám, szeretetem és szerelmem „társ-életemé”, aki nélkül már rég nem élnénk: sem a verseim, sem én.

 

Budapest, 1999 novemberében

 

BELLA ISTVÁN

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]