Holnapfogyatkozás

 

 

 

 

Megszólalsz-e még?

Nem kell a vers? Hát nem kell verset írni!
Nem verset kell írni: valami vadonás
valahai újat. Valami mai mást.
Vers nélkül verset, ha a versben nem lehet hinni.
Nem kell a szó? Hát nem kell semmit rábízni!
Éljen a metanyelv. A mutogatás.
Az elemek párbeszéde. Az ősmakogás.
Jelentés helyett a jeltelen jelbiznisz.
A jel se kell? A jelentések némák?
Hát jöjjenek az ős némaságmorfémák:
ahogy jajdul az A. Az Ő nyög. Ó, Ú ugat.
De ha a hangokat is elnémítod,
megmoccan-e újra az ősatom titok?
Megszólalsz-e még, első elektronmozdulat?!

 

 

 

(Sz)ázalék (sz)ámítás

Hogy hősölnek most is! Mint mindig. Bagóért.
Ez két igen közt biccentett egy nemet,
bolgárul. Ez félkéztapsolt. A köznapi hóhér
könnyeivel kente a kenderkötelet,
mikor fölhúzá… (Föl, föl, ti rabj…) Mennyi óhé-
ber hablaty, hadova, agyhúgykő-hegyek
sódere… Hogy kilóg, nem a lóláb, a lóvé.
Szennylé szivárványzik. Tócsák tengerzenek.
Van tengerünk? A „Kék tó, tiszta tó” Rt.
kész óceán már, és nincs, aki kimerné.
Széchenyi új szlogent gyárt: „Kosztengerre magyar!”
Evezz, evezz, a világ vályúd vágya.
Míg hullámlik, hánytorog alattad a trágya,
dahaloholj, hisz mindegy, féhény vahagy szahar.

 

 

 

A Tervező álma

Most tervezek ennek a
gyönyörű családnak,
ennek a kétgyerekes családanyának,
ennek a kétcsaládos családapának,
tervezek, tervezek ennek a
négy tagú családnak
egy gyönyörű-gyönyörűbb-
leggyönyörűbb lakást.
Az első szoba
– Legyetek üdvözülve! –
legyen a szabadság.
A második:
biztonság,
nyugalom,
munka.
A harmadik:
barátság, testvériség,
szeretet.
A negyedik
szellemi, szerelmi
gazdagság, bőség.
Ez a szoba itt
legyen majd a Napból,
legyen a nappali.
Ez a puha éjbársony éj
legyen a hálószoba.
Ez a napvilág-virágos
délelőtt-délután rét
legyen a két gyermeké.
Az este-szobában meg
motoszkáljanak,
szunyókáljanak,
szülessenek újjá
a szülike-öregek.
No de
mi ez a pazarlás?!
Mi ez az őrület?
Hisz ez a gyönyörű
négy tagú család,
ez a kétgyerekes családanya,
ez a kétcsaládos családapa
tökegyedül van.
Ennek a gyönyörű családnak,
ennek a kétgyerekes családanyának,
ennek a kétcsaládos családapának
nincs is gyereke.
Ennek a gyönyörű családnak,
ennek a kétgyerekes családanyának,
ennek a kétcsaládos családapának
senkije sincs.
Ehhez a gyönyörű négy tagú családhoz
nem jön soha senki,
Ez a gyönyörű,
négy tagú család
egyszál maga van.
Minek akkor ennek a gyönyörű, négy tagú csalásnak,
ennek a kétgyerekes csalásanyának,
ennek a kétcsaládos csalásapának
ekkora hely?!
Untig elég lesz nékik
ez is:
a hosszúsága mondjuk két méter,
a szélessége nyolcvan-száz centi,
s a magassága meg
– de mit magassága! –,
a mélysége
kettő vagy
kettő és fél.
A földben.

 

 

 

Dolgozik, mint a gödény

Auguszta főhercegnő újra itt van,
kapualji kukákban kotorászik,
száraz kenyérhajat, penészhedt
cipőket gyűjt, szakadt göncöket,
vadászik üres üvegekre, visszaviszi,
újabb üres üvegeket iszik:
dolgozik, mint a gödény.
Auguszta főhercegnő újra itt van,
féllábát előre meresztve
ül a hűs kövön, az aluljáró nyarában,
félmeztelen vállát rángatva-rázva
reszketteti magát, mintha
madárka szállna rá, s lenne Ő
parkinson-kóros bokor, előtte
kiesett csicsedli-fészek
az apróval teli sapka.
Auguszta főhercegnő újra itt van,
félszelet húst vesz a hentesnél,
gondosan leméreti, elgyönyörködik,
százhúszat költ szappanra,
s fogkrémre egész évben,
a kidobott újságokat és a narancsládákat
hazaviszi a közért elől, megfőz velük,
volt nyarával melengeti magát.
Auguszta főhercegnő újra itt van.
– Holnap érmelegítőt, kesztyűt,
fülvédős sapkát, sálat
köt a kihűlő földnek,
kapcát tép
– a fényből? szívünkből? –
a katonáknak.

 

 

 

Bal-jobb, bal-jobb

Megjött ma is,
pontosan hét harmincnégykor,
menetrendszerűen
és odaállt a szemközti ház elé
a magas öregasszony.
Fején zöld-barnás őszi rét,
alóla foszladozó, szürke
ökörnyál-uszadékok;
nyakában koszlott,
két ágra szakadt kiapadt folyó,
egy kiszáradt kígyó bőre,
csallóközi Duna constrictor netán;
testén lötyögő, függőleges szántó,
barnás-feketés télikabát,
tört gombgöröngyök, ráncolat-hasadékok;
lába pamutharisnyás húgycsatorna,
sárga eső futos, pászmáll
a gyűrődések alól;
s végül két flaszter-gravitáció,
fekete, kitágult bolygó,
két cipő béklyózza a földhöz.
Megjön, odaáll, ott áll napestig,
és megy, megy, egyhelyben jár,
láblendítés nélkül, csak a sarkát emeli,
 
– föl-le –, – föl-le –,
csak a két térdét rogyasztja,
 
– bal-jobb –, – bal-jobb –,
csak a vállát váltogatja,
 
– föl-le –, – föl-le –,
csak a törzsét billegteti,
 
– előre-hátra –, – előre-hátra –.
Ugyan hova megy ez a sehova-se-menő,
hova gyalogol ez az egyhelyben járó,
hova lép, hova jár, kihez és mihez,
kivel találkozik és miért, ha soha?
Néha megáll önmaga önmaga előtt,
szája mozog, mintha mindig motyogna,
protézise zörög, mintha egyfolytában rágna,
és a zötyögő trolik, dög-teherautók, bűzhödt kocsik közé
leszáll egy Isten-helikopter,
magány Paradicsom-gép.
Díszlépcső gördül,
Ö fellép és lenéz, magáról önmagára,
s lentről és fentről látja, ahogy
tova és tova, valahova és valahová.
És közben:
egy-kettő, egy-kettő,
bal-jobb, bal-jobb,
föl-le, föl-le,
előre-hátra, előre-hátra,
eltűnik, hogy ne is keressük,
címe nincs, ha van is valahol:
egy-kettő, egy-kettő,
bal-jobb, bal-jobb.

 

 

 

Üvegvisszaváltó

Álmok állnak sorba itt.
Egyhelyt suhanó álmok.
Rácsok, ráncok sorba itt.
Csorgó, leszáradt láncok.
Reggel hattól este hatig.
Szemgödör-temetőárkok.
Állnak: máj- és bukszazsugor.
Szájbiggyedt naplemente.
Likas ózonlyuk-gyomor.
Lift-gégék: fel-le, fel-le.
Csuklik, megcsörren egy szatyor.
Inna egyet, ha lenne.
Álmok: óceán, utazás.
Smár, ölelés-napszállat.
Állnak: lakásban nyaralás.
Lavór apály s dagálya.
Vacogó vakablak-bagázs.
Valami napvilágra.
Szabolcsból jött akácapó.
Gyüttment bozgorvasárnap.
Valaha mind jóravaló
kéz, tenyér, munka-vállak.
Itt áll a kés, balta, karó,
boxer-ököl vadállat.
Itt az Isten is, a siket.
Most tanul halni, sírban állni.
Tegnapszatyrában csörgeteg
csillagok kiürült éjszakái.
– Jaj, Uram, nem az üveget,
világod kéne visszaváltni!
Itt a költő is, avítt
versgöncében, mint a másnap.
Számolgatja verssorait,
a csicsedlivé lett csodákat.
Bekormozott hajnal a hit.
Nem Nap-! Holnapfogyatkozás van.
*
Estére kiveresednek
a ráncok, a láncok, az árkok.
Elébb egymás torkának esnek,
majd egymás ölének az álmok.
Kés a késben lefeküsznek,
kéz a kézben elasznak, csesznek,
álmukban álmot isznak, esznek,
örülnek, ürülnek, öklendeznek,
kihányják, kihányják, kihányják
magukból magukat, a világot.

 

 

 

Két idézet egy gyerekdalhoz

„Elhamarkodott lépés volt.”
Mondta a tizenötéves gimnazista,
aki egy elszökő éjszaka után
nyaralójukban lelőtte apját
annak vadászfegyverével.
Az a tizennyolcéves lány meg,
aki a harmadmagával elkövetett
rablógyilkosság során
túlélte, ahogy a fiúja
szenet tapos a torkonszúrt,
ágyából kizuhant öregember
szájába,
mert az nem akart meghalni,
túl sokáig nyüszített, hörgött,
vergődött a padlón,
ez a fiatal lány
a Kék Fény kérdésére,
miszerint
hogy gondol most a fiújára,
ezt mondta:
„Most már
nem olyan pozitív
a véleményem róla”.
De szóba állt-e
valaha
valaki velük?!
Megmondta-e nekik
mi a rossz,
mi a jó,
hogy van bűn is a földön,
s hogy a bűn,
bár megbocsájtható,
visszafordíthatatlan.
És egyáltalán:
mióta Isten becsukta szemét,
mióta a világ
nem ér rá a
világosságra,
mondott-e nekik
valaki
valamit,
hogy felkeljen bennük a nap,
s megvilágosodjék a szó:
„Süss föl nap,
fényes nap!
Kertek alatt a ludaim
megfagynak!”

 

 

 

Azóta zeng a ház

„Nyáreste volt.”
Egy kis csótány
átsuhant, és
így danolt:
„Nanika néni, drága!
Gyüjjék velem, de tüstént!
megyek Európába!”
„Nem menek, nem menek,
Te Szölke Pillangó!
Hogy is hogy hagyhatnám itt
szép szobakonyha-villám,
lavórfürdőszobámat,
kis közösségi vécénk
ott a folyosó végén,
szartársaim a gangon,
akikvel odajárok
a szent s nagy célok út-
ján?”
„Ha nem, hát nem! Én akkor
búcsúndok
és menendek!”
„Dehogy, dehogy menendesz,
Te undok!”
S Nanika lába
nagy rössel meglenge.
A dalnok potroha meg
halk pukk-val kipukkant.
Kipukkadt, ám dal-lelke
elszállt, akár a léggömb.
Most ott reszket a közvécé
tartálya tengerén.
Azóta zeng a ház.
Mert valahányszor meghúzzák
a lehúzó madzag-láncát,
dalra fakad a fal is.
Minden taknyos falikút,
csöpögő orrú vízcsap,
csövező cső a falban
ezt szörcsögi, dalolja:
„Ej, haj, száll az ének,
zeng az ének, szép az élet.”
„Ej, haj,
szálla
zének,
zenga
zének,
szépa
zélet.”

 

 

 

Π-csasztuskák

 

„Hej, te bunkócska, te drága!”

Kezdetben volt a bunkócska.
Ebből lett a bunkó.
A bunkóból a Bunkók.
A Bunkókból a bankó.
A bankókból a bankocska.
Hej, te drága bunkócska!
 

Egyenlőségeskedések

Az egyenlő egyenlőek
egyenlőként egyenlőbbek,
s az egyenlőbb egyenlőek,
Egyenlőkém, egyenlőnek,
egyenlőnek, agyonlőnek,
így egyenlők s egyenlőek.

 

 

 

Az utca-ucca Jézuskája

A kenyér éhes volt, és
hangosan oázott.
Sírt, azóta sírt,
hogy a küszöbre kitették.
A kenyér szerelemgyerek volt,
születése szerint törvénytelen.
Törvénytelen, mint minden
anyakönyvezetlen jövő.
A kenyért újságpapírba pólyálták.
Csuklója körül kicsiny bérszalagok.
A kenyérnek játékai is voltak:
üveggolyó nap, holdgomb, papírcsillagok,
csörgő szerszámok és selyembúzaföldek.
És szurony és rohamkés a keze ügyében.
Egyszer egy Petőfi-ember már megtalálta.
Azóta magyarul így hívják: március.
Azóta is kidobjuk a történelem-kukába,
hiszen mi másra való a napvilág, Kenyér?

 

 

 

Székek a fal előtt

Székek. De vajon azok-e? Lehet, elhaszná-
lódott életek, beteg, megrokkant nyugdíjasok,
elhagyott, magukra maradt öregek. Ülnek, velünk
szemben a napon, egy vak, elfeketült ablak
alatt. Zsörtölődnek és zsémbeskednek, vágynak
egymásra, a szeretet és a gyűlölet megszokott
játékaira, mint a gyerekek. Most épp azt élik,
amit mindig szerettek volna, ülni. Üldögélést ját-
szani. Nem robotolni: – vasakat és gépeket
    nemzeni, ke-
nyeret szülni, tüzet etetni – ülni és játszani. Kacsin-
tóst, papást-mamást, haragszomrádot.
    Csak most már: ön-
ként. A maguk kedvére!
    Csak az a háttér ne lenne! A vicsorgó fal, a ma-
gatehetetlen borona, a kővel teli bendőjű vödör,
    az össze-
roskadt jászol. És hol az a gyermek? A jászolban
    ringatott,
szalma fényei közé fektetett? Nem is volt talán?
    Meg se
született?
    Bicegjünk haza hát, Aase anyó és Lear király!
    Ugyancsak esteledik.

 

 

 

És fölsír a vers

Nem kell a vers? Hát nem kell verset írni!
Nem verset kell írni, valami mai mást.
Csizmát az asztalra, valahai mázt.
Hittelen hitet, ha hittel nem lehet hinni.
Nem kell a szó? Hát nem kell semmit rábízni!
A Semmit kell rábízni, elektronmakogást,
az Istent majmoló bip-bip-papásmamást.
Jöjjön jeltelen jelű jövő-biznisz.
A hang se kell? Vers, szó, hang, visszhang-néma?
Éljen a siketnéma világmorféma,
ahol tutul a fa. Kő nyög, föld, ég ugat.
S bár, Élendők-mi, eltűnünk élet-étlen,
mégis: mindig éled lélek- s földanyaméhben
egy síró rúgás, az első hangmozdulat.
 
És fölsír a vers:
 
föld,
 
ég,
 
levegő
 
kutak.

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]