A bélpoklosok Messiása

Nagypéntek földszagából, levelek
leheletéből, bodzafakadás, ibolyák
illatából valaha, kopár, szuvas
oltárdeszkára hasalok, néma csengők
helyett facsettegetőt szólítok,
toronyban őrlöm, fakereplőn darálom
a szárazság tompa gyászát, Krisztus
sírjára füstölök, akár a temetőben
máskor a megváltatlanok koporsójára,
föltámadt fényben stációzom,
sugárzik a Keresztvivő, fölkarikázik
szeméből glóriája, kihajt a töviskorona.
S legalább negyven évvel később
közénk ereszkedik Matthias Grünewald
isenheimi szárnyasoltára, a bélpoklosok
Messiása réme, miként örök a test
a bárdolatlan tákolaton, fölszögelt
ujjak merednek, gabalyodnak egymásba,
akár a tüskéből való korona a fejen,
kizökken minden, egyedül a kereszt
áll, végső önmaga, s a Megváltó, mint
exhumált, penészes húsán rothadás
fertőző kiütései, kukacfuratos
rongya mállik, egymásba korhad lábfeje,
mint az árokba hajított papucs,
lábujjai összetorlódnak, akár a vén
parasztoké iszonyatos terhek alatt,
és karom-körmösek, s a lélek-gyapja-bárány
egész testével nézi a sárgasággal
fenyegető corpust, amíg Szent Antal
kisértetei hanyatt ejtik a bélpoklost,
az ördögi szörny-orgiában alig látható,
miként a megváltás utáni jövő, a
középkori múlt, a mai jelenvaló,
mikor a pléh-Krisztus hazai rozsda-
diktatúrában szakadtan zörömböl
a böjti szélben, legalább annyira
idevalósi vagyok, hogy tudjam,
mitől borzadjak el.
Múlik a Nagyhét, elfordulnak az
isenheimi táblák, naptárlapok,
levétetik a Megfeszített, új kép mögé
rejtőztetik az ájult Mária, kit a
Messiás ember-öccse, János apostol
átölel, Bűnbánó Magdolna is vissza-
térül az angyali üdvözletig,
kipörgették, elcsurgatták a könnyeket,
és rákezdi a születés mennyei zenekara,
s a Boldogasszony kisdede fölött a Nap
az Atya szivárványban aranyló köldöke,
s leszen égi-földi arány a dézsa
meg a csöpp éjjeli edény s a hatszárnyú
szeráf s a Kálvária kínjában szépült
ragyogás, drapériás föltámadás a bénán
elterülő őrök ellenében.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]